پریود مردان

«پریود مردانه» چیست؟!!

۲
«پریود مردانه» چیست؟!!
نمره 4 از 1 رای

“آیا مردها هم عادت ماهیانه دارند؟” اگر به موضوع قاعده‌گی بعنوان دوره تغییرات شدید هورمونی نگاه کنیم جواب مثبت است و مردها هم دوره قاعدگی ماهانه دارند.

دوره‌ای که در زنان به نام دوره ماهیانه یا قاعدگی شناخته می‌شود دوره تخریب و بازسازی دیواره رحم و آماده شدن آن برای تخمک‌گذاری بعدی‌ست اما به این دلیل ساده که مردان رحم ندارند بنابراین آنچه در رحم زنان رخ می‌دهد در مردان رخ نمی‌دهد. در نتیجه دردهای ناحیه شکم که از جمله عوارض پیش از قاعدگی در زنان است و بصورت ماهیانه هم تکرار می‌شوند در مردان وجود ندارد. اما آثار تغییرات هورمونی در زنان منحصر به رحم نیست و خلقیات آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این جنبه مردان و زنان شبیهند.

عارضه بدخلقی مردانه یا Irritable Male Syndrome که به اختصار به نام IMS شناخته می‌شود همان چیزی‌ست که می‌توان به آن پریود مردانه گفت. شناخته شده‌ترین اثر این عارضه حساسیت بیش از حد به محرک‌های بیرونی و عصبانیت زیاد است.

تحقیقات اولیه درباره تغییرات هورمونی در مردان که منجر به تغییر خلقیات آن‌ها می‌شود در سال ۱۹۷۲ و با انتشار مقاله‌ای از رامی و گلدشتاین محققان دانشگاه جورج تاون آغاز شد. رامی و گلدشتاین پس از ۱۶ سال تحقیق نشان دادند تغییرات هورمونی در مردان در دوره‌های ۴ تا ۶ هفته‌ای رخ می‌دهند و در جریان آن روحیات مردان می‌تواند از بانشاط تا غمگین و تهاجمی تغییر پیدا کند. سه سال بعد یک گزارش تحقیقی جدید از محققان دانشگاه استنفورد نشان داد کاهش یا افزایش تستوسترون خون می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجه در روحیات فردی مردان شود.

اما عارضه بدخلقی مردانه در سال ۲۰۰۱ توسط جرالد لینکلن محقق اسکاتلندی معرفی شد. گزارش لینکلن نشان داد او با آزمایش میش‌ها متوجه شده بود که در پایان فصل جفتگیری وقتی ما‌ه‌های پاییز و زمستان فرا می‌رسند میزان تستوسترون خون میش‌های نر کاهش می‌یابد و این کاهش هورمونی منجر به بروز رفتارهای تهاجمی در آن‌ها می‌شود. آزمایش‌های مشابه در مورد رابطه کاهش تستوسترون و بروز رفتارهای تهاجمی در پستانداران دیگر نظیر فیل آهو و گوزن نیز نشان داد انواع نر این جانوران در مقابل تغییرات هورمونی دچار حساسیت بیش از حد می‌شوند.

نکته قابل توجه درباره انسان‌ها این است که تغییرات هورمونی در مردان تنها ناشی از کاهش تستوسترون نیست بلکه همزمان با آن، افزایش کورتیزول و کاهش سروتونین به بروز عارضه بدخلقی مردانه‌ می‌انجامد. مهم‌تر این است که این عارضه در مردان می‌تواند به جای بروز ماهیانه بطور روزانه رخ دهد.

چه کسانی در معرض این عارضه هستند؟

پنج سال پیش از معرفی عارضه بدخلقی مردانه محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست (MIT) در یک گزارش علمی نوشته بودند که زنان و مردانی که غذاهای مملو از پروتئین و بدون الیاف گیاهی می‌خورند در معرض کاهش سروتونین قرار می‌گیرند. سروتونین مهم‌ترین ناقل عصبی در مغز است و وجود مقدار کافی آن باعث احساس نشاط در انسان می‌شود. غذاهای چرب و و وعده‌های غذایی فاقد سبزیجات میزان سروتونین خون را کاهش می‌دهد.

۹۰ درصد سروتونین موجود در بدن انسان درسلول‌های کولچینسکی روده‌ها قرار گرفته و ترشح همین ماده است که حرکات روده‌ها را تنظیم می‌کند. در مردان همبستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود.

خواب کم و نامنظم نیز یکی از عوامل ایجاد عارضه بدخلقی مردانه محسوب می‌شود و قادر است این عارضه را بطور روزانه ایجاد کند.

گزارش لینکلن و تحقیقات جد دایموند نشان داد مردانی که از شیوه تغذیه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می‌کنند در صف مقدم کسانی هستند که مبتلا به عارضه بدخلقی مردانه می‌شوند. علاوه بر این گزارش‌های جدید نشان داده‌اند مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آن‌هایی که به کاری که انجام می‌دهند بیعلاقه هستند، آن‌هایی که الکل زیاد می‌نوشند و بلاخره مردانی که شکر زیاد می‌خورند از جمله کسانی هستند که مبتلا به این عارضه خواهند شد.

عارضه بدخلقی مردانه را چگونه می‌توان کاهش داد؟

مهمترین قدم تنظیم قند خون است. کاهش مصرف شکر صنعتی بخصوص قبل از ناهار و خوردن صبحانه کامل یکی از راه‌های کاهش این عارضه است. نوشیدن الکل زیاد تعادل قند خون را بهم می‌زند.

فعالیت‌های فیزیکی مستمر نظیر ورزش روزانه به تنظیم هورمونی بدن کمک می‌کند. مصرف مکمل‌های ویتامینی نظیر ب۶ (B6) و منیزیوم، و البته کلسیم از رخ دادن این عارضه را کاهش می‌دهد.

افزایش مصرف میوه و سبزیجات همراه با تنقلاتی نظیر پسته و گردو به کم شدن این عارضه می‌انجامد.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. fafafa گفت:
    2

    سلام خسته نباشین مطالب سایتتون جالبه

  2. ا گفت:
    0

    من آخر نفهمیدم حین پریودی مردونه،چیزی هم از بدنشون به بیرون ترشح میشه؟؟؟چه شکلیه؟

تبلیغات متنی