هیستروسالپینگوگرافی

قبل و بعد از آزمایش هیستروسالپینگوگرافی یا عکس رنگی رحم چه کار کنیم؟+ فیلم

۰
قبل و بعد از آزمایش هیستروسالپینگوگرافی یا عکس رنگی رحم چه کار کنیم؟+ فیلم
نمره 3.5 از 2 رای

هیستروسالپنگوگرافی (Hysterosalpingography) یا عکس رنگی رحم یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای مطالعه رحم و لوله‌های رحمی کاربرد دارد.

هیستروسالپینگوگرافی چیست؟

Hysterosalpingography یک نوع اشعه ایکس است که به رحم زن  و لوله های فالوپ (ساختارهایی که تخم ها را از تخمدان به رحم حمل می کنند) تابانده می شود.در این روش معمولا پس از تزریق ماده حاجب  به داخل رحم از طریق ورود کاتتر به سرویکس از آن کلیشه رادیوگرافی برداشته می‌شود.این روش در تشخیص برخی بیماریهای رحمی مانند سندرم آشرمن و انسداد لوله‌های رحمی کاربرد دارد. این نوع اشعه ایکس از مواد کنتراست استفاده می کند به طوری که لوله های رحم و فالوپی به وضوح در تصاویر اشعه ایکس نشان داده می شوند. نوع اشعه ایکس مورد استفاده فلوروسکوپی نامیده می شود که به جای تصویر ثابت یک تصویر ویدئویی ایجاد می کند.

رادیولوژیست می تواند از طریق عکس رنگی رحم، لوله های رحمی بررسی کنند که آیا در لوله های فالوپ یا ساختارهای دیگر رحمی شما اختلالی وجود دارد یا نه.

چرا هیستروسالپینگوگرافی یا عکس رنگی رحم را تجویز می کنند؟

در صورتی که خانمی با مشکل بارداری یا مشکلات حاملگی مانند سقط جنین مواجه شود پزشک برای او عکس رنگی رحم را تجویز می کند.Hysterosalpingography می تواند به تشخیص علت ناباروری کمک کند.

ناباروری ممکن است ناشی از:

  •  اختلالات ساختاری در رحم، که ممکن است مادرزادی (ژنتیک) و یا اکتسابی باشد
  • انسداد لوله های فالوپ
  • بافت اسکار در رحم
  • فیبروئید رحم
  • تومورهای رحم یا پولیپ ها باشد.

اگر خانمی عمل جراحی لوله در پیش داشته باشد، ممکن است پزشک شما هیستروسالپینگوگرافی را تجویز کند تا جراحی موفقی داشته باشد. اگر خانمی قصد داشته باشد که عمل بستن لوله را انجام دهد، پزشک ممکن است این آزمایش را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که لوله های شما به درستی بسته شده اند یا نه.

آمادگی برای آزمایش عکس رنگی رحم

بعضی از خانم ها این آزمایش را دردناک می بینند بنابراین پزشک ممکن است داروی ضد درد تجویز کند. این دارو حدود یک ساعت قبل آزمایش استفاده شود. خانم هایی که برای آزمایش دچار اضطراب، استرس هستند برایشان داروی آرامش بخش تجویز می شود. ممکن است آنتی بیوتیک هایی برای قبل و بعد آزمایش تجویز شود تا از عفونت جلوگیری شود.

این آزمایش چند روز تا یک هفته پس از دوره قاعدگی باید انجام شود. این کار به این خاطر است که اطمینان حاصل شود که شما باردار نیستید. چون این آزمایش می تواند برای جنین خطرناک باشد. چنانچه بیماری های التهاب لگنی، خونریزی واژینال و غیره دارید نباید این آزمایش را انجام دهید.

قبل از آزمایش از شما خواسته می شودکه طلا و جواهرات خود را بردارید چونکه فلز می تواند با اشعه ایکس تداخل ایجاد کند.

در طول آزمایش هیستروسالپینگوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

شما باید ابتدا روی تخت به کمر دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید به نحوی که پاهای شما روی رکاب های طرفین قرار بگیرد، درست همانند زمانی که برای معاینه لگن آماده می شوید. سپس رادیولوژیست اسپکولوم ( تصویر زیر) را وارد واژن شما می کند. این کار طوری انجام می شود که دهانه رحم دیده شود و ممکن است احساس ناراحتی ایجاد کند.

اسپکولوم-واژینال

رادیولویست سپس دهانه رحم را تمیز می کند و یک بی حسی موضعی به داخل دهانه رحم تزریق می کند تا درد را کاهش دهد. بعد یک دستگاه به نام کانول به داخل دهانه رحم وارد می شود و اسپکولوم برداشته می شود. رادیولوژیست رنگ را از طریق کانول به رحم و لوله های فالوپ وارد می کند.

canule-pour-hysterosalpingographie

بعد شما زیر دستگاه اشعه ایکس قرار می گیرید و رادیولوژیست شروع به گرفتن عکس می کند. از شما ممکن است خواسته شود موقعیت خود را تغییر دهید تا رادیولوژیست بتواند زوایای مختلف را ضبط کند. شما ممکن است احساس درد و گرفتگی عضلانی کنید زیرا رنگ از طریق لوله های فالوپ حرکت می کند. هنگامی که کار تمام شد، رادیولوژیست کانول را برمی دارد. بعد از آن داروهای مناسب برای پیشگیری از درد و یا عفونت تجویز می شود.

عوارض عکس رنگی رحم

عوارض ناشی از هیستروسالپنگوگرافی کم است. خطرات احتمالی عبارتند از:

  •  واکنش آلرژیک به رنگ کنتراست
  • عفونت لوله فالوپ
  • آسیب به رحم

بعد از هیستروسالپینگوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

پس از آزمایش، ممکن است خونریزی جزئی واژینال را تجربه کنید. برای جلوگیری از عفونت در طی این مدت باید از پد استفاده کنید. بعضی از خانم ها پس از آزمایش، سرگیجه و حالت تهوع را تجربه می کنند. این عوارض جانبی طبیعی هستند و در نهایت از بین خواهند رفت. با این حال، اجازه دهید دکتر شما را معاینه کند. شما همچنین ممکن است تب، درد و گرفتگی شدید، خونریزی شدید واژینال، استفراغ را هم تجربه کنید.

بسته به هر کدام از این نتایج، پزشک ممکن است بخواهد بررسی های بعدی را انجام دهد و یا آزمایشهای بیشتری را انجام دهد.

فیلم نحوه انجام هیستروسالپینگوگرافی

در صورتی که تمایل دارید بیشتر در مورد مراحل انجام هیستروسالپینگوگرای بدانید توصیه می کنیم فیلم زیر را مشاهده کنید:

نظرات و پیشنهادات شما؟

نظرات و پیشنهادات خود را در مورد هیستروسالپینگوگرافی یا عکس رنگی رحم در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی