موارد استفاده و عوارض قرص متفورمین چیست؟

۰
موارد استفاده و عوارض قرص متفورمین چیست؟
امتیاز دهی به نوشته

امروز در آی آر میکس قصد داریم در مورد قرص متفورمین صحبت کنیم و موارد استفاده و عوارض این قرص را خدمت شما معرفی کنیم.

قرص متفورمین چیست؟

متفورمین داروی پایین آورنده قند خون از دسته بی گوانیدها است. این دارو قند خون را از طریق کاهش تولید کبدی گلوکز و کاهش جذب روده ای آن و بهبود حساسیت به انسولین از طریق افزایش جذب و مصرف محیطی گلوکز، کاهش می دهد.

متفورمین-قندخون

متفورمین و کاهش وزن

طبق مطالعاتی که انجام شده است مصرف متفورمین باعث کاهش وزن افراد چاق می شود. متفورمین از ورود قند به جریان خون جلوگیری می کند. مصرف قرص متفورمین فبل از غذا باعث کاهش قند خون می شود.

وقتی که بعد از غذا قند خون زیاد می شود لوزالمعده مقدار زیادی انسولین ترشح می کند تا قند خون کاهش داده شود. وقتی که انسولین ترشح پیدا کرد این انسولین بر روی معز تاثیر می گذارد و باعث می شود که شما احساس گرسنگی کنید. سپس شما شروع به غذا خوردن می کنید و کبد شروع به تولید چربی می کند و در ناحیه شکم چربی ها جمع می شوند.

 

به خاطر اینکه مقدار قند و کلسترول در افراد چاق کاهش پیدا کند داروی متفورمین تجویز می شود.

متفورمین-چاقی

قرص متفورمین برای بارداری و تخمک گذاری

تقریبا ۴۰ درصد از خانم ها به علت عدم تخمک گذاری نازا هستند. بیشتر این خانم ها دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS هستند.  یکی از داروهای موثر و البته مورد بحث در تخمک گذاری و بارداری در این بیماران متفورمین می باشد. خانم دکتر صفدریان و همکارانشان در بیمارستان شریعتی روی میزان اثر بخشی متفورمین روی تخمک گذاری و بارداری در زنان مبتلا به PCOS مقاوم به کلومیفن سیترات مطالعه ای انجام دادند که در این مطالعه روی ۳۱ خانم مبتلا به PCOS که بدنشان در مقابل کلومیفن سیترات مقاوم بود آزمایشاتی انجام شد. پس از ۷ هفته درمان با متفورمین، از ۳۱ خانم مورد مطالعه، در ۱۹ خانم ( ۶۱٫۳ درصد) تخمک گذاری و در ۹ خانم ( ۲۹ درصد) بارداری مشاهده شد. جالب است بدانید که تخمک گذاری با سن و مدت ناباروری ارتباط معنا داری دارد.

متفورمین بارداری

درمان سرطان با قرص متفورمین

متفورمین علاوه بر کاهش قندخون، دارای ویژگی های ضدسرطانی نیز هست. البته دوز درمانی متداول آن، تاثیر بسیار کمی در مقابله با سرطان دارد. دوز بالای این داروی ضددیابتی مانع از رشد سلول های سرطانی می شود اما می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای هم داشته باشد. محققین دانشگاه هاروارد با یک مطالعه کلینیکی وسیع به بررسی استفاده از متفورمین بعد از یک درمان استاندارد سرطان سینه در مراحل اولیه برای جلوگیری از بازگشت مجدد سرطان پرداختند. در مطالعه اخیر محققین دریافتند که از ۱۴۰۰ زن انگلیسی که برای درمان دیابت نوع ۲ دارو مصرف می کردند آنهایی که متفورمین مصرف می کردند برای بیش از ۵ سال میزان ابتلاشان به سرطان سینه ۵۶% کمتر از زنانی است که اصلاً متفورمین مصرف نکرده بودند.

متفورمین-سرطان

عوارض استفاده از متفورمین

شایع ترین عوارض گوارشی( اسهال، تهوع،استفراغ، نفخ و بی اشتهایی) در حدود ۳۰% بیماران مصرف کننده متفورمین و به ویژه در ابتدای دوره درمانی مشاهده شده است. این عوارض اغلب گذرا هستند و با ادامه درمان رفع می شوند. از آنجایی که عوارض گوارشی وابسته به دوز هستند، در صورتیکه دارو را از دوز کم آغاز و به تدریج افزایش داده شود و همچنین در صورت مصرف دارو به همراه غذا کاهش می یابند.

از عوارض دیگر متفورمین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیپوگلیسمی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، نفخ، تولید گاز بیش از حد در روده‌ها، و اسهال، خستگی
  • دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب آلودگی و معده درد.تشنج،‌ لرزش بدن‌،‌ کوتاهی تنفس،‌اختلال در صحبت
  • کردن،‌ خستگی و ضعف غیرمعمول‌، حالت خس‌خس سینه، اختلالات رفتاری، اختلال در تمرکز حواس،‌ چرت زدن
  • کم شدن قدرت بدنی و بی‌قراریخواب‌آلودگی، اضطراب، تاری دید احساس تنگی در قفسه سینه،‌ عرق سرد،‌
  • اغما، گیجی،‌ پوست سد و رنگ پریده،‌ افسردگی، تنگی نفس، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب و نبض،‌ احساس
  • گرما،‌ سردرد،‌ احساس گرسنگی،‌تعریق زیاد،‌ تهوع،‌ عصبی شدن،‌ دیدن کابوس شبانه و قرمزی پوست صورت،گردن و بالاتنه
  •  کاهش اشتها، اسهال تنفس سریع و غیرعمیق،‌ تب و لرز،‌ احساس ناخوشی عمومی، کمر درد و
  • پهلو درد،‌ درد عضلانی، مشکلات دفع ادرار و سوزش ادرار میشود.

موارد منع مصرف متفورمین

۱) بیماران کلیوی ۲) اسیدوز متابولیک ۳) حساسیت به دارو ۴) بیماری های کبدی ۵) کتواسیدوز ناشی از دیابت ۶) قطع مصرف در صورت بروز هیپوگلیسمی یا هیپوکسی۷)نارسایی قلبی ۸) انفارکتوس میوکارد

هشدار در مصرف قرص متفورمین

هیچ وقت به طور خودسرانه این دارو را مصرف نکنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی