نکات مهم روش انجام ماموگرافی را به همراه نحوه تفسیر جواب ماموگرافی بیاموزید

۰
نکات مهم روش انجام ماموگرافی را به همراه نحوه تفسیر جواب ماموگرافی بیاموزید
نمره 3.5 از 2 رای

آیا می‌دانید ؛ زنان بیشتر از مردان به مراقب‌های پزشکی نیاز دارند؟ نیازمندی‌های سلامت جنسی مانند حاملگی و پیشگیری از بارداری تنها بخش کوچکی از فوریت‌های سلامت زنان را تشکیل می‌دهد. در ادامه با ماموگرافی دیجیتال ، روش انجام ماموگرافی ، تفسیر جواب ماموگرافی و..آشنا میشوید.

بهترین زمان و روش انجام ماموگرافی برای کسانی که در رابطه هستند

When Is The Best Time Of Month To Have A Mammogram In Relation To Period

ماموگرافی یک بررسی از پستان با استفاده از اشعه ایکس است. که برای تشخیص بیماری‌های سینه در زنان انجام می‌شود. برخی از مشکلات پستان در زنان عبارت است از: وجود توده ، درد در پستان ، ترشح از نوک پستان. البته زنان بدون علائم نیز ماموگرافی دیجیتال را برای بررسی و یا تشخیص سرطان سینه و یا تومورهای خوش خیم و کیست‌ها (در صورت تشخیص با لمس پستان) انجام می‍دهند.

البته عکس ماموگرافی قادر به تشخیص سرطان در ناحیه غیرطبیعی از پستان نیست. در صورت وجود سوء ظن برای سرطان ، نمونه برداری (برداشتن نمونه با استفاده از سوزن و یا نمونه‌برداری جراحی باز) انجام می‌شود. بررسی میکروسکوپی بافت نمونه برداری شده وجود یا عدم وجود سرطان پستان را تعیین می‌نماید.

همانطور که انجام تست پاپ اسمیر یا هیستروسالپینگوگرافی برای بررسی سلامت زنان الزامی است انجام ماموگرافی نیز حایز اهمیت می‌باشد. بهترین زمان برای انجام ماموگرافی برای زنان، هفته پس از اتمام دوران قاعدگی است. در این زمان بافت سینه نرم است. ضمن اینکه انجام ماموگرافی در دوران قاعدگی ناراحتی دو چندانی را برای زنان به دنبال خواهد داشت.

روش انجام ماموگرافی

دستورالعمل‌های غربالگری و توصیه‌های متخصصین سلامت درباره انجام ماموگرافی

متخصصین سلامت توصیه‌های مختلفی برای ماموگرافی دارند. در ادامه برخی از دستورالعمل‌های غربالگری برای تشخیص زودرس سرطان پستان در زنان بدون علائم را بررسی می‌کنیم:

  • در حال حاضر سرویس خدمات پیشگیری در ایالات متحده امریکا the U.S. Preventive Services Task Force (USPSTF) ، برای زنان ۵۰ تا ۷۴ سال، هر دو سال یکبار دریافت عکس ماموگرافی را توصیه می‌کند.
  • کالج امریکایی رادیولوژی The American College of Radiology و انجمن تصویربرداری پستان Society of Breast Imaging توصیه میکنند که بهترین زمان انجام ماموگرافی برای زنان در سن ۴۰ سالگی، انجام سالیانه آن است.
  • بخش علوم رادیولوژی تصویربرداری از پستان و رادیولوژی جان هاپکینز ، زنان را به انجام مشاوره با پزشک درباره گزینه‌های غربالگری فردی بر اساس عکس ماموگرافی ، تشویق و ترغیب می‌کنند.
  • انجمن سرطان امریکا به زنانی با احتمال میانگین ابتلا به سرطان پستان (با توجه به سابقه ارثی و گرایش ژنتیکی و همچنین سابقه سرطان سینه در سالهای گذشته) توصیه می‌کند که از سن ۴۵ سالگی به طور منظم عکس ماموگرافی از پستان خود تهیه کنند. همه زنان از سن ۴۵ تا ۵۴ سالگی باید بطور سالیانه عکس برداری ماموگرافی انجام دهند. پس از آن ماموگرافی دیجیتال میتواند با انتخاب فرد به صورت هر دو سال یکبار و یا سالیانه انجام شود.

نحوه انجام ماموگرافی و روش‌های مختلف آن

نحوه انجام ماموگرافی فقط با استفاده از اشعه ایکس است در حالی که تعداد تابش‌ها در آن متفاوت است.

  • ماموگرافی غربالگری : در این روش انجام ماموگرافی از اشعه ایکس برای تعیین تغییرات پستان در زنانی که فاقد علامت سرطان پستان هستند ، استفاده می‌شود. که شامل تابش دو پرتو ایکس روی هر پستان است. که میتواند تومورهای غیر قابل لمس را تشخیص دهد.
  •  ماموگرافی تشخیصی : در ماموگرافی تشخیصی از یک پرتو ایکس برای تشخیص تغییرات غیرمعمول پستان نظیر؛ توده ، درد ، ضخیم شدن و یا ترشح از پستان و یا تغییر در شکل و اندازه پستان استفاده می‌شود.
    همچنین از ماموگرافی تشخیصی برای ارزیابی ناهنجاری‌هایی که روی ماموگرافی غربالگری شناسایی شده است ، استفاده می‌شود. ماموگرافی یک ابزار پزشکی اولیه مناسب برای تعیین تغییرات در کارکرد پستان ، صرف نظر از سن زنان است.

روش انجام ماموگرافی

عوارض ماموگرافی ، آیا ماموگرافی درد دارد ؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا ماموگرافی درد دارد ؟ یا عوارض ماموگرافی کدامند؟ از آنجایی که از اشعه برای تصویربرداری از بافت داخلی پستان استفاده می‌شود ماموگرافی درد ندارد. ولی به دلیل صحت انجام تصویربرداری بافت پستان فشرده می‌شود، که ممکن است ایجاد احساس ناراحتی کند ولی به بافت پستان صدمه‌ای نمی‌رساند. البته افزایش تراکم پستان ، ممکن است ماموگرافی در زنان کمتر از ۳۰ سال را دشوار کند.

در مورد عوارض ماموگرافی ؛ خطرات مربوط به تابش اشعه ممکن است به تعداد دفعات ماموگرافی یا درمان در یک دوره زمانی طولانی مرتبط باشد. اگر شما حامله و یا مشکوک به بارداری هستید پیش از انجام ماموگرافی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس در دوران بارداری ممکن است منجر به نقایص زایمان شود. اگر لازم است که یک ماموگرافی داشته باشید احتیاط‌های ویژه برای کاهش تابش اشعه روی جنین در دستور کار قرار می‌گیرد.

تفسیر جواب ماموگرافی را به سادگی انجام دهید

تا کنون درباره روش انجام ماموگرافی صحبت کردیم، حال به تفسیر نتیجه آن میپردازیم. یک پزشک رادیولوژیست نتایج عکس ماموگرافی را با استفاده از سسیتم عددی ۰ تا ۶ دسته بندی می‌کند. به منظور تفسیر جواب ماموگرافی شما باید با پزشک خود درباره دسته‌بندی عکس ماموگرافی و آنچه باید پس از آن انجام دهید ، صحبت نمایید.

پزشکان از یک سیستم استاندارد برای تفسیر جواب ماموگرافی استفاده می‌کنند. این سیستم با نام گزارش تصویربرداری و سیستم داده پستان یا BI-RADS ، نتایج را به دسته‌های ۰ تا ۶ رتبه‌بندی مینماید. با مرتب سازی نتایج این دسته‌ها، پزشکان می‌توانند جواب ماموگرافی را در قالب کلمات و اصطلاحات مشابه توضیح دهند. در این روش بررسی نتایج ماموگرافی و پیگیری‌های بعدی آن آسان‌تر است.

تفسیر جواب ماموگرافی

هزینه‌ ماموگرافی برای پیشگیری از سرطان پستان چقدر است ؟

رادیولوژی‌هایی که با بیمه‌ها قرار داد دارند، می‌توانند با پوشش بیمه‌ای خدمات ماموگرافی را انجام دهند. هزینه ماموگرافی با توجه به قیمت‌های جدید ۹۶ با دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت حدود ۱۰۰ هزار تومان است درحالی که هزینه ماموگرافی به صورت آزاد حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌باشد.

نظرات و پیشنهادات ؟

در این مقاله به بررسی روش انجام ماموگرافی ، تفسیر جواب ماموگرافی ، عوارض ماموگرافی و همچنین پاسخ سوالاتی نظیر” آیا ماموگرافی درد دارد ؟ ” پرداختیم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در باب این مقاله با مجله خبری آی آر میکس به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی