کارت معافیت

روش های دریافت کارت معافیت دائم و موقت خدمت وظیفه عمومی را بشناسید

۰
روش های دریافت کارت معافیت دائم و موقت خدمت وظیفه عمومی را بشناسید
نمره 3 از 3 رای

دوران سربازی بخش جدایی ناپذیر و پر استرس از زندگی هر یک از مردان ایرانی است. به منظور رهایی از این دوران دریافت کارت معافیت از خدمت وظیفه یکی از راههای پیش رو است. در این پست روشهایی برای دریافت معافیت پزشکی و معافیت کفالت ذکر شده است. با آی آر میکس همراه باشید.

نحوه استعلام آخرین وضعیت صدور کارت پایان خدمت

How To Request Latest Status Of The Military Service card issuance

به منظور استعلام آخرین وضعیت صدور کارت پایان خدمت ؛ برابر با ماده (۲) قانون خدمت وظیفه عمومی ایران، تمامی افراد ذکور که دارای ۱۸ تا ۵۰ سال تمام هستند مشمول خدمت وظیفه عمومی (سربازی) می باشند. مدت خدمت سربازی بسته به محل خدمت متفاوت است. افرادی که دوران سربازی خود را در دستگاه های غیر نظامی می گذرانند ، ۲۴ ماه خدمت می کنند. در حالی که امریه در نیروهای مسلح و یگان های حفاظت در مناطق عادی ۲۱ ماه است. همچنین در صورتی که محل خدمت شما در مناطق عملیاتی و یا محروم از نظر بدی آب و هوا مانند منجیل و چابهار باشد این مدت تا ۱۹ ماه کاهش می یابد.

 

کارت معافیت

در زمینه استعلام آخرین وضعیت صدور کارت پایان خدمت افراد به چند دسته تقسیم می شوند:

۱- دارای کارت پایان خدمت

۲- کارت معافیت دائم

۳- برگه معافیت موقت

۴- معافیت با گواهی اشتغال به تحصیل

۵- معافیت با گواهی اشتغال به خدمت

محرومیت های عدم پیگیری صدور کارت معافیت

افرادی که به هر دلیل خدمت سربازی را نگذرانده باشند و یا مراحل پیگیری صدور کارت معافیت را طی نکرده باشند. از برخی از حقوق اجتماعی خود در جامعه محروم می شوند. این محرومیت ها عبارت است از:

  • دریافت هر گونه وام از نهاد ها و بانکهای دولتی
  • صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال
  • دریافت مستمری از نهادهای دولتی و وابسته به دولت
  • استخدام در موسسات و شرکت های دولتی و بعضاً خصوصی
  • امکان خروج از کشور

کارت معافیت

روش های دریافت کارت معافیت خدمت سربازی

افراد مشمول نظام وظیفه بنا به شرایط و وضعیت خود میتوانند برای یکی از روشهای دریافت کارت معافیت درخواست بدهند در ادامه برخی از معافیت های سربازی و شرایط اخذ آن تشریح شده است.

معافیت تحصیلی

این نوع معافیت برای افراد ذکوری که تا سن ۲۴ سالگی و بدون توقف به ادامه تحصیل میپردازند ، مورد استفاده است. متناسب با مدرک تحصیلی فرد این معافیت برای مقطع کاردانی ۳ سال ، مقطع کارشناسی ۶ سال ، برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ۸ سال تعیین شده است.

معافیت پزشکی

برای دریافت معافیت پزشکی افراد به سه دسته تقسیم میشوند.

۱- افرادی که به دلیل عدم سلامت کامل قادر به خدمت نیستند: این افراد با مراجعه به سازمان وظیفه عمومی؛ معافیت پزشکی موقت با اعتبار حداکثر یک ساله دریافت می کنند. در صورتی که در موعد موقرر همچنان به دلیل بیماری از انجام خدمت سربازی معذور باشند این معافیت موقت یک سال دیگر تمدید میشود و در سال دوم به آنها کارت معافیت دائم اعطا می گردد.

۲- افرادی که از سلامت کامل برخوردار نیستند ولی واجد شرایط معافیت هم نمی‌باشند: در صورت تایید بیماری ، این افراد از رزم معاف می شوند و میتوانند در بخش پشتیبانی و خدمات انجام وظیفه نمایند.

۳- افرادی که به دلیل ابتلا به یکی از مشکلات پزشکی مورد تایید سازمان وظیفه عمومی قادر به انجام دوره امریه نیستند: آیین نامه جدید بیماریهای معافیت پزشکی شامل ۱۷ بخش است که در صورت تایید پزشک معتبر به فرد کارت معافیت دائم داده میشود. این بیماری ها عبارت است از : بیماریهای عمومی ، بیماریهای غدد مترشحه (تیروئید ، چاقی ، لاغری) ، بیماریهای پوست و بافت زیرپوست ، بیماریهای داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی) ، بیماریهای روانپزشکی ، بیماریهای جراحی مغز و اعصاب ، بیماریهای ریه و قفسه صدری ، بیماریهای استخوان (اسکلت) ، بیماریهای شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی ، بیماریهای خون و انکولوژی (بدخیمی) ، بیماریهای دستگاه ادراری تناسلی ، بیماریهای فک و دهان و دندان ، بیماریهای چشم و عوارض بینایی ، بیماریهای گوش و حلق و بینی ، بیماریهای قلب و عروق ، بیماریهای روماتولوژی و بافت همبند و بیماریهای عفونی.

معافیت کفالت

برای دریافت معافیت کفالت باید یکی از شرایط ذیل را داشته باشید:

  • تنها فرزند ذکور که پدر ۵۹ سال به بالای بیمار دارد
  • تنها فرد ذکور پدری که به مدت بیش از یک سال از زمان مشمولیت در زندان به سر می برد
  • تنها فرد ذکور که مادر فاقد همسر (فوت یا طلاق) دارد. در صورت وجود خواهر یا برادر کوچکتر که نیاز به مراقبت دارند گاهی امکان دریافت این معافیت وجود دارد
  • معافیت فرزند ذکور بزرگتر در صورتی که مادر فاقد همسر و تحت پوشش کمیته امداد باشد
  • تنها فرد ذکور مراقب جد فاقد فرزند
  • تنها فرد ذکور مراقب جد فاقد شوهر و فرزند
  • تنها فرد ذکور مراقب برادر صغیر یا برادر بیمار فاقد فرزند و همسر و پدر
  • تنها فرد ذکور مراقب خواهر صغیر یا خواهر مجرد و یا خواهر فاقد پدر ، همسر و فرزند
  • افرادی ذکور بالای ۱۸ سال که برادر خود را در خدمت سربازی از دست داه باشند

کارت معافیت چند روزه میاد ؟

پاسخ درست برای ” کارت معافیت چند روزه میاد ” متغیر است. اما این بازه زمانی برای دریافت کارت معافیت پزشکی و کفالت بازه بین ۱ تا ۳ ماه است.

کارت پایان خدمت چند روزه میاد ؟

مدت زمان صدور کارت پایان خدمت برای افرادی که خدمت وظیفه عمومی را به اتمام رسانده‌اند ؛ حدود یک ماه به طول خواهد انجامید.

کارت معافیت

کارت پایان خدمت هوشمند چند روزه میاد ؟

از سال ۹۱ که تعویض کارهای پایان خدمت و کارت معافیت قدیمی با کارت های جدید هوشمند آغاز شده است. بخش خدمات الکترونیک نیروی انتظامی (پلیس + ۱۰) مأمور ثبت درخواست متقاضیان میباشد. ضمن اینکه کارت های پایان خدمت و معافیت قدیمی از رده خارج بوده انجام تعویض به هنگام امری ضروری است. پس از ثبت درخواست در واحدهای پلیس +۱۰ حدود یک هفته تا صدور کارت هوشمند زمان لازم است. گفتنی است همزمان با صدور کارت هوشمند، پیامکی از سوی سازمان وظیفه عمومی مبنی بر آماده شدن کارت، برای متقاضی ارسال می‌شود، چنانچه حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از دریافت پیامک، کارت مورد اشاره برای شما ارسال نشد ابتدا برای پیگیری به ادارات پست مراجعه و در صورت نبودن کارت در آن مراکز، می‌بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + ۱۰)، درخواست ارسال مجدد آن را ثبت کنید.

نحوه استعلام کارت پایان خدمت ارتش

به سایت استعلام کارت پایان خدمت ارتش مراجعه نمایید. با ثبت اطلاعات شخصی امکان استعلام و پیگیری کارت پایان خدمت با کد ملی در دسترس می باشد.

نظرات و پیشنهادات ؟

در این پست از آی آر میکس به روشهای دریافت کارت معافیت و سوالات پر کاربردی نظیر مدت زمان صدور کارت پایان خدمت و پیگیری کارت پایان خدمت با کد ملی پرداختیم. لطفا تجربیات و نظرات سازنده خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

بدون دیدگاه

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

تبلیغات متنی