رانندگی در جاده برفی

چگونه در برف و یخبندان رانندگی کنیم؟ رانندگی در سربالایی، سرپایینی، جلوگیری از سر خوردن و..

۰
چگونه در برف و یخبندان رانندگی کنیم؟ رانندگی در سربالایی، سرپایینی، جلوگیری از سر خوردن و..
نمره 1 از 1 رای

نمای جاده های برفی در زمستان بسیار چشم نواز و دوست داشتنی است با این حال رانندگی در جاده برفی در سرمای زمستان و یخبندان به دور از خطر نیست. در این پست آی آر میکس قصد داریم ۱۲ راهکار برای رانندگی در جاده برفی و یخبندان، جلوگیری از سرخوردن اتومبیل در برف، رانندگی در سربالایی و سرپایینی و.. را معرفی نماییم.

آموزش نحوه رانندگی در جاده برفی و یخ زده جهت ممانعت از سر خوردن ماشین در برف

Learn How to Drive on a Snowy Road and Prevent the Car from Falling in the Snow

در پست قبلی آی آر میکس نکات آموزنده ای را برای رانندگی در جاده برای اولین بار و آموزش رانندگی به فرزندان ارائه کردیم و در این بخش به صورت ویژه با آموزش رانندگی در زمستان و جاده یخ زده در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

یخ زدگی جاده ها و پیاده روها در فصل زمستان بسیار شایع است. چیزی که از آن به عنوان یخ زدگی معابر نام برده می شود در واقع آب حاصل از ذوب شدن برف ها و انجماد مجدد آن است که سبب افزایش اصطحکاک در روزهای برفی و سر خوردن ماشین در برف می شود.

۱- اگر قصد تردد در مسیرهای جاده ای و بزرگراه ها در شرایط برفی را دارید، پیش از هر کاری به اخبار مربوط به گزارشات هواشناسی و بزرگراه ها گوش دهید. یخ زدگی اغلب در شب یا صبح زود هنگامی که درجه حرارت هوا پایین است و خورشید به طور کامل پدیدار نشده، رخ می دهد. در بخش هایی از جاده که آفتاب به خوبی نمی تابد، در امتداد مسیرهایی که درخت وجود دارد یا در تونل ها میزان یخ زدگی بیشتر است.

رانندگی در جاده برفی

۲- میدانیم که یخ زدگی معابر و جاده ها اغلب در صبح و غروب ظاهر می شود. در طول روز جاده به دلیل افزایش دمای هوا گرم تر است. به یاد داشته باشید واژه اغلب، وجود یخ زدگی در سایر ساعات روز را نقض نمی کند بنابراین هر گاه در هنگام رانندگی بدون دلیل احساس کردید که ماشین کج می شود بدانید که جاده لغزنده و یخ زده است و باید نکات ایمنی لازم برای رانندگی در جاده برفی و لغزنده را رعایت نمایید.

رانندگی در جاده برفی

۳- برای تشخیص سطوح یخ زده باید به محیط پیرامون خود در هنگام رانندگی در جاده برفی بسیار دقت نمایید. اغلب یخ زدگی ها به صورت سطوح یا ورقه های شفاف و براق در عین حال یکنواخت هستند. البته این تکنیک تشخیص برای روشنایی روز کاربرد دارد. در شب که نمی توانید مسیرهای یخ زده را مشاهده کنید باید دو برابر بیشتر حواس خود را روی مسیر رانندگی متمرکز کنید.

رانندگی در جاده برفی

۴- رانندگی در جاده برفی را شبیه سازی و تمرین کنید. در یک پارکینگ یا محوطه برفی و لغزنده نحوه رانندگی و کنترل ماشین در هنگام سر خوردن را تمرین کنید. به دلیل افزایش اصطحکاک در روزهای برفی ممکن است ترمز گرفتن کمی سخت باشد. تمرین این موارد و توجه به نحوه کارکرد ترمز ABS برای سرنخوردن اتومبیل ها میتواند یک ضرورت سرگرم کننده باشد.

رانندگی در جاده برفی

۵- برای عبور از روی جاده های لغزنده که موجب سر خوردن اتومبیل می شود به جای گرفتن ترمز باید سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و فرمان ماشین را در جهت مستقیم نگاه دارید. اگر احساس کردید که سمت انتهایی و عقب ماشین به سمت راست یا چپ منحرف می شود شما نیز فرمان را به آرامی به همان سمت بچرخانید. در صورتی که فرمان را در جهت مخالف بچرخانید باید ریسک لغزش و انحراف از مسیر ماشین را قبول کنید.

رانندگی در جاده برفی

۶- با برداشتن پاهای خود از روی پدال گاز سرعت ماشین را کم کنید. به طور کامل پای خود را از روی پدال سرعت بردارید و فرمان را مستقیم نگاه دارید. کاهش سرعت علاوه بر ایجاد کنترل بیشتر روی هدایت خودرو از آسیب های احتمالی نیز جلوگیری می کند. به هیچ وجه ترمز نگیرید و در مسیر حرکت، فرمان را ثابت نگاه دارید معمولا مسیرهای یخ زده بیش از ۶ متر نیستند.

رانندگی در جاده برفی

۷- اگر میتوانید دنده را کم کنید. دنده پایین به شما امکان کنترل بهتر ماشین را می دهد.

رانندگی در جاده برفی

۸- یخ زدگی جاده ها معمولا به صورت تکه تکه است در صورتی که ماشین روی یک تکه یخ سر بخورد و سرعت شما کمینه باشد، میتوانید از ترمز های کوچک برای رد کردن یخ زدگی استفاده کنید.

رانندگی در جاده برفی

۹- اگر در نهایت ماشین منحرف شد سعی کنید برای کاهش آسیب های احتمالی آن را به سمت یک مانع مثل توده برفی یا محوطه خالی هدایت کنید. ممکن است انتخاب زیادی نداشته باشید ولی حداقل می توانید سعی خود را بکنید.

رانندگی در جاده برفی

۱۰- با استفاده از چراغ چشمک زن ماشین، حرکت آهسته خود روی محل های یخ زده را به رانندگان دیگر اطلاع دهید.

۱۱- در صورتی که رانندگی در این وضعیت برایتان دشوار است؛ ماشین را متوقف کنید تا ماموران راهداری مسیر را یخ زدایی کنند. در این بین میتوانید با نوشیدن یک نوشیدنی گرم و یا اندکی استراحت ذهن خود را آرام کنید.

رانندگی در جاده برفی

۱۲- برای به حداقل رساندن آسیب ها در رویارویی با یخ زدگی معابر و رانندگی در جاده برفی نکات زیر را رعایت نمایید:

  • به آرامی برانید. هنگام رانندگی در جاده برفی از سرعت مطمئنه و کمینه استفاده کنید.
  • با فاصله نزدیک به ماشین جلویی در جاده برفی رانندگی نکنید.
  • شیشه جلوی اتومبیل خود را پیش از حرکت از هر گونه آلودگی، برف یا یخ زدگی پاک کنید.
  • هنگام رانندگی در جاده برفی، از اوایل غروب با استفاده از چراغ های جلوی ماشین میتوانید یخ زدگی های احتمالی جاده را مشاهده نمایید.
  • برای رانندگی در جاده برفی و یخ زده از تایرهای برفی یا زنجیر چرخ استفاده کنید. ضمن اینکه تایرها را قبل از حرکت وارسی نمایید.
  • به هیچ وجه سیستم کنترل سرعت خودرو (Cruise Control) را در هنگام رانندگی در جاده برفی و یخ زده فعال نکنید.

رانندگی در جاده برفی

نظرات و پیشنهادات شما ؟

در این پست با آموزش رانندگی در زمستان و جاده یخ زده در خدمت شما خوانندگان گرامی آی آر میکس بودیم. نظرات خود را درباره رانندگی در برف و یخبندان و جلوگیری از سرخوردن اتومبیل در برف با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید تجربیات سودمند خود درباره رانندگی در جاده برای اولین بار، رانندگی در سربالایی و سرپایینی را در بخش نظرات پست آی آر میکس عنوان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی