ساخت آمپلی فایر ماشین

آموزش ساخت مدار آمپلی فایر ساده و پر قدرت برای ماشین در خانه + ویدیو

۸
آموزش ساخت مدار آمپلی فایر ساده و پر قدرت برای ماشین در خانه + ویدیو
نمره 3.5 از 32 رای

ساخت آمپلی فایر ماشین آموزشی است که قرار است که امروز در آی آر میکس به شما نشان دهیم که چگونه یک آمپلی فایر قوی با صدای بلند و کم ولتاژ بسازید. من حدودا ۱۲ تا مدار تقویت کننده آمپلی فایر ساختم که همه آنها مشکل صدای اضافی داشتند. بعد از سعی و تلاش بسیار آمپلی فایر ساختم که از همه نظر عالی بود. در ادامه آموزش ساخت آمپلی فایر ساده با آی آر میکس همراه باشید.

آموزش ساخت آمپلی فایر ماشین با تقویت کننده LM386N به همراه تقویت کننده باس و ..

Build a Great Sounding Audio Amplifier (with Bass Boost) from the LM386

برای ساخت آمپلی فایر ماشین از تعدادی خازن برای کاهش نویز صدا استفاده کردم همینطور برای باس آمپلی فایر یک تقویت کننده صدا اضافه کردم تا صدا بهتر شود. برای شروع ساخت یک آمپلی فایر ساده بهتر است به لوازم و ساختار آمپلی فایر آشنا شوید. میتوان به طور کلی گفت آمپ، دستگاهی هست که برای تقویت سیگنالهای ضعیف است. میزان یا درجه تقویت آمپلی فایرها با یکدیگر فرق دارند و معمولا برای تفکیک آنها از دسته بندی ها براساس توان تقویت کننده استفاده می شود.

مدار آمپلی فایر پر قدرت برای ماشین

LM386 یک آی سی همه کاره است. که به چند خازن بیشتر برای بهتر شدن صدای آمپلی فایر نیاز دارد و از این تراشه برای تقویت صدای آمپلی فایر ماشین استفاده می شود. همچنین می تواند امواج سینوسی را به امواج میدانی تبدیل کند بطور کلی میتوان گفت: این آی سی، یک آمپلی فایر قدرت صوتی است که برای استفاده در ولتاژهای پایین طراحی شده است.

آی سی تقویت کننده LM 360سه نوع دارد که براساس قدرت خروجی طبقه بندی می شوند:

  • LM386N-1: 0.325 وات
  • LM386N-3: 0.700 وات
  • LM386N-4: 1.00 وات

قدرت خروجی آی سی تقویت کننده به ولتاژ آن بستگی دارد. من برای ساخت آمپلی فایر ماشین از باتری ۹ ولتی استفاده کردم. ولی شما میتوانید از باطری ۴ ولت تا ۱۲ ولت برای منبع تغذیه آمپلی فایر استفاده کنید.

عکس مدار آمپلی فایر ۱۲ ولت زیر را مشاهده نمایید:

ساخت آمپلی فایر ماشین

LM386 یک آی سی تقویت کننده است که ولتاژ را به عنوان ورودی می گیرد و به خروجی تبدیل می کند که توانی ۱ تا صدها برابر ظرفیت ورودی است. در مدار آی سی تقویت کننده LM386 امواج ورودی را دریافت می کند و توان آن را ۲۰ تا ۲۰۰ برابر افزایش می دهد. تقویت را به عنوان افزایش ولتاژ می شناسند.

روش افزایش و تقویت صدا در آمپلی فایر

به یاد داشته باشید افزایش گین به معنی افزایش صدای خروجی نیست. بلکه این فرآیند به منظور کاهش اعوجاج سینگال انجام می شود تا صدای صاف و تمیزی بشنوید. هدف از تنظیم گین یکسان کردن صدای خروجی با ولتاژ ورودی آمپلی فایر است. این پایه ها برای مشخص کردن گین (بهره یا ضریب تقویت) مدار استفاده می شود. به صورت پیش فرض در داخل LM386 مقدار بهره ۲۰ است. برای این که این مقدار به ۲۰۰ برسد باید بین این دو پایه از یک خازن با ظرفیت ۱۰ میکرو استفاده کنیم. با استفاده از یک خازن متغیر می توان گین را بین ۲۰ تا ۲۰۰ تنظیم و افزایش داد .

نحوه ساخت آمپلی فایر کوچک LM386

حال با توضیحاتی که در بالا دادیم و سازوکار این تقویت کننده را برای شما شرح دادیم. وقت آن رسیده به سراغ ساخت آی سی تقویت کننده LM386 برویم که به چه قطعاتی نیاز داریم. بعد از ساخت این تقویت کننده آمپلی فایر صدا را با قبل از استفاده از این آی سی مقایسه کنید.

نمونه ای از تابلو و نحوه قرار گرفتن سیم و تراشه ها در تقویت کننده صوتی:

ساخت آمپلی فایر ماشین

مدار آمپلی فایر پر قدرت برای ماشین را در زیر مشاهده کنید:

ساخت آمپلی فایر ماشین

همانطور که در تابلو سیم کشی بالا مشاهده می کنید. جریان ورودی صوتی و خروجی یکسان است و همین عامل باعث افزایش نویز در خروجی صدا می شود. با استفاده از آی سی تقویت کننده این جریان ورودی و خروجی که باهمدیگر یکسان بودند را تغییر می دهد. بطور مثال در آی سی تقویت کننده LM386 از باتری به طور مستقیم به مدار وصل کنید. این موضوع باعث می شود فاصله ورودی و خروجی کاهش یابد اما باز هم مشاهده خواهید کرد که صدا صاف و تمیز نیست که با اضافه کردن خازن های جدا سازی و چند تا فیلتر پایین گذر(فیلتری است که سیگنال های فرکانس پایین را عبور میدهد و مانع عبورسیگنال فرکانس بالا می شود) که در ادامه برای ساخت آمپلی فایر ماشین توضیح خواهیم داد.

ساخت آمپلی فایر ماشین

روش ساخت آمپلی فایر بزرگ LM386

سازوکار این آی سی هم مانند تقویت کننده کوچک LM386 است که در بالا توضیح دادیم فقط سایز تابلو و مدار آن بزرگتر است.

  • بیشتر قسمت ها در این مدار برای ساخت آمپلی فایر ماشین نیاز به بررسی ندارند

ساخت آمپلی فایر ماشین

چندین نکته مهم که با رعایت آن صدای خروجی بهتری خواهیم داشت:

  1. خازن ۴۷۰ pFبین امواج ورودی با زمین، که به عنوان فیلتر تداخلی در سیم های ورودی صوتی است را انتخاب کنید.
  2. ۱۰۰ μF و خازن ۰٫۱ μF بین رله های قدرت مثبت و منفی برای جدا کردن منبع تغذیه استفاده می شود . در حالی که خازن ۰٫۱  μF فاز امواج و  نویز را فیلتر می کند ولی نقش خازن ۰٫۱ μF بین پین ۴ و ۶ برای جدا کردن منبع تغذیه از تراشه است.
  3. جریان ولتاژی با مقاومت ۱۰ اهم در بین پین و زمین نقش جدا کننده سیگنال های ورودی را بر عهده دارد

نقشه مدار آمپلی فایر ماشین را در زیر مشاهده نمایید:

ساخت آمپلی فایر ماشین

 

  • به یاد داشته باشید هنگام اضافه کردن یک آی سی تقویت کننده برای ساخت آمپلی فایر ماشین به سیم کشی نیاز دارید تا بتوانید صدای با کیفیتی از خروجی داشته باشید.

تقویت کننده صوتی LM386 با تقویت باس

یکی از قابلیت های LM386 توانایی اضافه کردن تقویت کننده به باس آمپلی فایر است. با تقویت باس خواهی دید که صدای خروجی آمپلی فایر شما صاف و تمیز می شود. تقویت باس به عنوان یک پایین گذر در مدار استفاده می شود و مهمترین فاکتور در حذف نویز توسط خازن پایین گذر است. قطعاتی که برای تقویت مدار باس نیاز دارید: خازن ۰٫۰۳۳ μF و یک پتانسیومتر ۱۰ اهم بین پین ۱ و ۵ است.

ساخت آمپلی فایر ماشین

یک راه ساده برای اتصال ورودی صوتی در این مدارها، استفاده از جک ۳٫۵ میلیمتری است. این قطعه را می توانید از هدفون های قدیمی که خراب شده اند جدا کنید.

ساخت آمپلی فایر ماشین

ویدیو آموزشی ساخت آمپلی فایر ماشین را در زیر مشاهده نمایید.

برای آموزش اتصال مدار آمپلی فایر پر قدرت برای ماشین ویدیو زیر را مشاهده فرمایید.

در آخر پیشنهاد می کنیم پست آموزش کامل روش تعمیر پاره و پارگی بلندگو و باند پایونیر ماشین را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره آموزش ساخت آمپلی فایر ساده با شما کاربران گرامی صحبت کردیم. به نظر شما بهترین راه برای ساخت آمپلی فایر قوی برای ماشین چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۸ دیدگاه

  1. amir گفت:
    8

    با سلام و ممنون از آموزش خوبتون
    بلندگو با هر اهم و توانی می توانیم بگذاریم یا نه؟

  2. علیرضا گفت:
    8

    سلام خازنها چند ولته …لطفا تو سایت جواب بدید ممنون

  3. علیرضا۴۲۳۲ گفت:
    9

    خازنا چند ولته تو رو خدا بگید
    بدون ولتاژ خازنها که مدارش اصلا بی ارزشه
    یعنی بدون ولتاژ خازنها مدار تکمیل نیست

    • ali گفت:
      5

      دوستان . مقدار ولتاژ خازن ها میتونه متفاوت باشه و تفاوتی برای این موضوع وجود ندارد اما بهتر است برای احتیاط در مدار ، ولتاژ خازن ها را دوبرابر مقدار ولتاژ منبع تغذیه در نظر بگیرید .

  4. alireza s گفت:
    2

    سلام برد مدار چاپی هم دارید

  5. Ali گفت:
    0

    سلام خروجی چند وات میده ؟ ممنون

  6. فریاد گفت:
    11

    ببخشید چرا الکی انقدر مدار رو پیچیده کردی فقط واسه این آی سی یک ولوم ۱۰کیلواهم و یه خازن ۱۰۰۰پیکو فاراد ۱۶ ولت و یک جک ۳‌.۵ میشه این آمپلی رو بست

  7. مرلین گفت:
    0

    با چه توان اسپیکر هایی‌میشه به این تقویت کننده وصل کرد؟ نهایت توان خروجی تقویت کننده چقدره؟

تبلیغات متنی