مضرات چای ساز

آیا چای ساز برقی استیل یا پلاستیکی سرطان زا است؟ مضرات استفاده از چای ساز را بدانید

۵
آیا چای ساز برقی استیل یا پلاستیکی سرطان زا است؟ مضرات استفاده از چای ساز را بدانید
نمره 4 از 16 رای

مضرات چای ساز موضوعی است که کمتر کسی از آن مطلع است. چای ساز همانطور که می دانید در آشپزخانه برای جوشاندن آب، دم کردن چای، ضدعفونی کردن شیشه ها مورد استفاده قرار میگیرد. بخاطر امکاناتی که چای ساز ها دارند مانند وقتی به جوش می آید خاموش می شود مورد استقبال همگان است. ولی چای ساز پلاستیکی، چای ساز شیشه ای یا استیل و .. مشکلاتی را با خود به همراه دارند که در ادامه مضرات استفاده از چای ساز می پردازیم.

عوارض و خطر استفاده از چای ساز استیل یا شیشه ای و آهک موجود در آن

How to Remove Limescale From a Kettle

آیا چایی ساز برقی ضرر دارد یا اینکه مضرات چای ساز را می دانید؟ دانشمندان به این نتیجه رسیدند داخل پلاستیک های وسایل برقی و تجهیزات آشپرخانه ماده ای به اسم  BPA وجود دارد که با جوشیدن آب و بخار به آب نشت پیدا می کند. برای همین مردم سعی می کنند کمتر از وسایل برقی که با پلاستیک ساخته شده مانند چای ساز پلاستیکی استفاده کنند چون هیچ کس دوست ندارد مواد شیمیایی داخل فنجان یا غذایش باشد چون این مواد سرطان زا است.

مضرات چای ساز

مضرات چای ساز ؛ آیا چایی ساز برقی ضرر دارد

ماده شیمیایی BPA از پلی کربنات یا پلی پروپیلن تشکیل شده است که در ساخت قطعات و وسایل پلاستیکی آشپزخانه از این مواد استفاده می شود. این مواد شیمیایی مشکلات مختلفی مانند: اختلال در رشد کودکان و نوزادان ، چاقی و.. بوجود می آورد. از ماده شیمیایی BPA در مصارف دیگری مانند ساخت قطعات کامپیوتر و .. استفاده می شود. در کشور کانادا و ژاپن تولید کنندگان وسایل کودک اجازه استفاده از این مواد شیمیایی را در ساخت محصولات ندارند.

خوردن چای با طعم پلاستیک بدتر از خوردن یک بشقاب غذا با طعم بد است. با قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی BPA مشکلات بسیاری مانند: اختلال غدد، ناباروری، اختلال رشذ کودکان، سرطان سینه، دیابت، سرطان پروستات و بیمری قلبی و عروقی برای خود رقم می زنید. برای همین همه به وسایلی از جنس فلز و استیل علاقمند شدند به طوری که فروش آنها چند برابر شده است.

امروزه مصرف کنندگان همه از آلودگی ظرف پلاستیکی که در مجاورت آب جوش قرار می گیرند آگاه هستند. برای همین دنبال کتری های الکترونیکی با بدنه استیل و فلز هستند. با اینکه تواید کنندگان کتری های استیل ادعا می کنند از هیچ ترکیب پلاستیکی استفاده نشده ولی نمی شود به این گفته ها اکتفا کرد که کتری های استیل آنها عاری از هر ماده پلاستیکی است.

بهترین چای ساز های فولاد و استیل باید بدون ترکیب مواد پلاستیکی باشد و اگر قطعه خیلی کوچیکی هم در ساخت پلاستیک باشد نباید به هیچ عنوان با آب تماس داشته باشد. چای ساز های استیل بدون سیم و دارای قطع کن اتوماتیک است. سعی کنید چای ساز بخرید که از نظر کیفیت ساخت و نظر سنجی و رضایت مردم مقام اول را داشته باشد تا از مضرات چای ساز به دور باشید.

مضرات چای ساز


روش استفاده از چای ساز و خطرهای آن

بعد از مدتی استفاده از چای ساز داخل آن ها آهک بسته می شود که ناخوشایند است. حال این سوال مطرح است که آیا آهک موجود در چای ساز مضر است یا نه؟ و چگونه از شر این آهک موجود در چای ساز خلاص شویم؟

آهک از مواد قلیایی کوچک و سفید تشکلیل می شود و در کتری  چای ساز های که مدام درآن ها آب جوشانده می شود تجمع می کنند. با گذشت زمان این آهک ها بیشتر می شود و مانند توده ای به بدنه چای ساز و کتری می چسبند و باعث ضخامت آنها داخل کتری و چای ساز می شود و همین عامل باعث دیر جوش آمدن آب در کتری و چای ساز است. که هم کتری و چای ساز شما را خراب می کند و هم برای سلامتی مضرر است.

آهک چگونه در چای ساز بوجود می آید؟

آهک چگونه در چای ساز بوجود می آید؟ هنگامی که آب به اصطلاح سخت متشکل از غلظت بالای مود معدنی طبیعی مانند کلسیم منزیم گرم یا جوشانده می شوند و آب تبخیر می شود رسوبات کربنات کلسیم تشکیل می شود که ماده چسبنده ای به اسم آهک بوجود می آید و به بدنه چای ساز و کتری می چسبند. اگر توجه کنید در اطرف شیر آلات، دستشویی و حمام هم همین رسوبات آب را مشاهده می کندی که به رنگ سفید هستند.

تحقیقاتی دقیقی وجود ندارد که آهک موجود در کتری و چای ساز ها برای بدن مضر است حتی گفته شده غلظت بالای کلسیم و منیزیم حتی برای بدن ما مفید هستند به ویژه اگر مرتب مصرف شود که این نظریه هم ثابت نشده است. آهک فقط باعث خرابی کتری و چای ساز شما می شود و اینکه باید مدت زمان بیشتری برای تهیه یک لیون چای صرف کنید.

مضرات چای ساز

مضرات چای ساز و آهک موجود در آن

مواد لازم برای از بین بردن آهک چای ساز و کتری:

  • سرکه سفید (در صورت لزوم میتوانید آن را با آب لیمو جایگزین کنید)
  •  مایع ظرف شویی
  •  پارچه خبس
  •   پارچه میکروفیبر یا حوله نرم
  •  روغن زیتون یا روغن کودک

روش از بین بردن آهک موجود در چای ساز و کتری:

  • کتری یا چای ساز خود را تا نصف حجم آب، از سرکه (آب لیمو) و آب پر کنید.
  • بگذارید این مخلوط به مدت چند ساعت داخل کتری و چای ساز بماند.
  • کتری را کامل شستشو دهید.
  • کتری را با آب و مواد شوینده شستشو دهید.
  • و در آخر با  پارچه میکرو فیبر یا همان نانو یا حوله نرم خشک کنید.

مضرات چای ساز

برای کاهش مضرات چای ساز بهتر است شستن کتری و چای ساز را مرتب انجام دهید که آهک زیاد نشود و مدت زمان کمتری برای این کار صرف کنید. اگر هم مدت طولانی است که کتری و چای ساز خود را با محلول سرکه و آب نشستید بهتر است سرکه را بیشتر بریزید.

دانشمندان هشدار می دهند که استفاده از چای ساز ممکن است به سلامت شما لطمه بزند. دانشمندان معتقد هستند استفاده از چای ساز و کتری های قدیمی باعث افزایش آلرژی های پوستی می شود. تحقیقات نشان داده است که کسانی که آب را فیلتر می کنند آب اسیدی بیشتری مصرف می کنند و منجر به غلظت بیشتر نیکل در آب می شود. حتی قبل از تحقیقات هم ثابت شده بود که نیکل باعث آلرژی در بدن می شود. نیکل موجود در آب باعث بیماری های همچون: حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد می شود و مبتلا شدن به سرطان ریه را افزایش می دهد.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

در این پست آی آر میکس درباره مضرات استفاده از چای ساز صحبت کردیم نظرات خود را درباره خطر چای ساز چیست؟ روش استفاده از چای ساز به چه صورت است؟ و برای رهایی از مشکلات چای ساز چه کار کنیم؟ با ما به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید روش استفاده از چای ساز را در بخش دیدگاه پست عنوان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۵ دیدگاه

  1. عمو فرید گفت:
    3

    با سلام،
    بهترین کار برای برخورد نکردن با مشکل وجود آهک توی کتری و سماور ، استفاده از آب تصفیه شده می باشد.
    با تشکر

  2. حسین خ گفت:
    30

    خدایا تو کمک کن هرکاری بکنیم سرطانزاست.هر وسیله ای بخریم سرطانزاست.روبوسی کنیم انفلونزاست..اسپری بزنیم آتش راست..یکی بگه خوردن آب بیماریزاست..عجب قلطی کردیم.اومدیم دنیا

  3. رضا گفت:
    0

    سلام. من یه کتری برقی با بدنه ی استیل و درب پلاستیکی دارم. که موقع جوش اومدن کمی هم بوی پلاستیک داغ شده ازش میاد.میخواستم بدونم ایا این هم سرطانزاست؟

  4. مجید گفت:
    1

    با سلام خدمت دوستان
    عزیزانم خواستم بگم که شما آب لوله کشی که استفاده می‌کنید از لوله‌های پلی پرپلن هست و بیشتر وسایلی که داریم از همین جنس هست و این نوع مواد نقطه تغییر شکل و مولکولی اون بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد هست و اگر قرار باشه مشکلی برای بدن پیش بیاره ما خیلی چیزای دیگه قبل از کتری برقی پلاستیکی هست که باید از زندگیمون حذفش کنیم پس نگران نباشید زیاد.ممنون

تبلیغات متنی