تعمیر آبگرمکن برقی

آموزش تعمیر آبگرمکن ایستاده برقی و گازی بوتان ، پولار و .. در خانه

۱
آموزش تعمیر آبگرمکن ایستاده برقی و گازی بوتان ، پولار و .. در خانه
نمره 2.3 از 3 رای

تعمیر آبگرمکن برقی کار دشوار و پیچیده ای نیست. اگر آبگرمکن شما دیر آب گرم می کند به احتمال زیاد در قسمت استارت برای گرم کردن آب دچار مشکل شده است. تعمیر آبگرمکن برقی ساده است و قطعات آن هم ارزان است و در تمام فروشگاه ها و نمایندگی لوازم خانگی موجود است. در ادامه به شما آموزش تصویری تعمیر آبگرمکن دیواری را به شما نشان می دهیم با آی آر میکس همراه باشید.

معایب آبگرمکن برقی چیست ؟ آموزش تصویری تعمیر آبگرمکن مخزنی و دیواری

How to Troubleshoot and Repair an Electric Water Heater

البته شاید مشکل کم بودن فشار آب باشد که آبگرمکن روشن نمی شود تا آب گرم شود. قبل از اینکه قطعات را آزمایش کنید مطمئن شوید که مدار اصلی قطع نشده باشد. همچنین دکمه تنظیم درجه حرارت که بالای ترموستات قرار دارد را فشار دهید. شاید با فشار دادن دکمه تنظیم مجدد آبگرمکن، مشکل را حل نمایید. شاید هم مشکل برقی یا الکترونیکی داشته باشید. پس تمام این فاکتورها را تست و آزمایش نمایید. به یاد داشته باشید که عمر آبگرمکن ها متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. پس اگر آبگرمکن شما سن زیادی دارد بهتر است یک آبگرمکن جدید بخرید. اگر تمام مواردی که ذکر شد را آزمایش کردید و مشکل نبود شاید مشکل ترموستات یا سوئیچ قطع کن مشکل دارد. آزمایش خرابی ترموستات کمی پیچیده باشد ولی قیمت آن ارزان است و میتوانید یک ترموستات جدید جایگزین کنید. در ادامه درباره تعمیر آبگرمکن برقی صحبت خواهیم کرد.

ابزارهای لازم برای تعمیر آبگرمکن ایستاده بوتان b3115

  • آچار
  • پیچ گوشتی
  • دم باریک
  • گیره سوسماری
  • دستگاه آمپر متر

۱-روشن نشدن آبگرمکن دیواری

برای تعمیر آبگرمکن برقی پوشش فلزی را بردارید شاید اتصالی برقی از ترموستات جدا شده باشد. تمام اتصالات را بررسی و چک کنید و اطمینان حاصل کنید که همه اتصالات برق درست در جای خود قرار گرفته است. اگر شما از اتصالات برق اطلاعاتی ندارید برای تعمیر آبگرمکن برقی از تعمیرکار برای تعمیر کمک بگیرید. اما توجه داشته باشید که حتما اول بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از اتصالات برقی است. مدار شکن حرارتی، مدار شکنی است که اتصالهای آن به طور خودکار در پاسخ به گرم شدن ناشی از جریان اضافه بار در مدار حفاظت شده باز می شوند یک اتصال می تواند نوار دو فلزی باشد. مدار شکن حراراتی را روی صفحه الکتریکی آبگرمکن خود پیدا کنید و آن را خاموش کنید. سپس با ولت متر جریان برق روی آبگرمکن را آزمایش کنید که بدنه برق نداشته باشد. سیمی که باعث روشن شدن ترموستات آبگرمکن می شود را آزمایش کنید اگر دور لوله های فلزی پوشانده شده بود به تست ولت متر احتیاجی ندارید. سپس پوشش دور ترموستات فلزی را بیرون بیاورید و سیم های اطراف سویئچ آبگرمکن را آزمایش کنید.

تعمیر آبگرمکن برقی

۲- قطعات آبگرمکن دیواری بوتان

اکثر آبگرمکن ها برقی با دو عنصر گرما کار می کنند. یکی در نزدیکی بالای مخزن و یکی پایین آبگرمکن نصب شده است. سوئیچ درجه حرارت بالا و به ترموستات و اجزای آن متصل می شود. یعنی ترموستات بالا و پایین هر کدام بصورت جدا به قطعات مربوطه وصل نشده است وقتی که آب در مخزن بالا گرم می شود خود به خود خاموش می شود سپس مخزن آب پایین شروع به گرم کردن می کند. به یاد داشته باشید که مخزن بالا و پایین همزمان با یکدیگر آب گرم نمی کنند.

تعمیر آبگرمکن برقی

۳- علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری

المنت ها را بررسی کنید. اگر آزمایش کرید و المنت ها به درستی کار نکرد یک المنت جدید جایگزین کنید. برای آزمایش قطعات برقی و میزان ولتاژ به کلمپ آمپرمتر نیاز دارید که قیمت ارزانی دارد و می توانید از فروشگاه های مجاز خریداری نمایید.  کلمپ آمپر متر دستگاهی برای اندازه گیری جریان الکتریکی بدون قطع کابل می باشد.  روی دستگاه لامپی است که با وصل کردن سیم این لامپ روشن می شود. این دستگاه با نام های مختلف در بازار موجود است. ابتدا آزمایش تست آمپر متر را انجام دهید تا معلوم شود کدام قطعه خراب شده است چون برق از قطعه سوخته و  خراب رد نمی شود. سیم ها را از روی پیچ ها باز کنید. سیم ها را به آمپر متر وصل کنید. دستگاه کلمپ آمپر متر را روشن کنید. اگر چراغ روشن شود تمام سیم ها درست است ولی اگر روشن نشد باید قطعه مورد نظر را عوض کنید.

تعمیر آبگرمکن برقی

۴-آموزش رایگان تعمیر ابگرمکن دیواری بوتان: آزمایش اتصال دو سیم و..

گیره سوسماری را به پیچ وصل کنید. سپس روی هر پیچی این گیره سوسماری را وصل کنید اگر دستگاه کلمپ آمپر متر روشن شود یعنی سالم است و در صورت خراب بودن دستگاه روشن نمی شود. این آزمایش را بر روی هر ترمینال انجام دهید تا مطمئن شوید همه قطعات متصل به مخزن درست کار می کنند. . اگر هر دو اتصال سالم بود باید آب گرم شود ولی اگر هنوز شما آب گرم ندارید دکمه را روی قطع دما بالا بگذارید. این دکمه بالای ترموستات قرار گرفته است. شاید با فشار دادن دکمه قرمز مشکل حل شود. در صورتی که رفع نشد به قسمت های که گرما تولید می کند مانند المنت و .. مراجعه نمایید.

تعمیر آبگرمکن برقی

۵- تعمیر آبگرمکن برقی با تعویض المنت خراب

برای تعمیر آبگرمکن برقی آب را از مخزن خالی کنید. سپس المنت قدیمی را با آچار اکولایزر باز کنید. با یک پیچ گوشتی اتصالات لازم را باز کنید. سپس المنت جدید را به بخاری و سیم های مربوطه وصل کنید و دور اتصالات را عایق کنید. برای عوض کردن المنت خراب اول مخزن آبگرمکن را تخلیه کنید مطمئن شوید برقی در جریان بدنه آبگرمکن نیست. شیر آب گرم آشپزخانه را باز کنید. سپس با استفاده از شلنگ و وصل کردن به شیر تخلیه آب مخزن را خالی نمایید. المنت خراب را جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا جدا شود. اگر بعد از چرخاندن المنت خراب هنوز گیر کرده با استفاده از چکش آن را جدا کنید. سپس المنت جدید را با آچار سفت نمایید و سیم ها را وصل کنید. قبل از عوض کردن قطعات، سوپاپ تخلیه را ببندید و مخزن را پر کنید. اگر بعد از تمام مراحل بالا باز آبگرمکن به درستی کار نکرد ترموستات را چک کنید. آزمایش سالم بودن ترموستات کمی پیچیده است پیشنهاد می کنیم  بجای بررسی ترموستات خراب یک نو جایگیزین کنید. نصب ترموستات جدید آسان است فقط لازم است سیم ها را از ترموستات قدیمی به جدید وصل نمایید.

تعمیر آبگرمکن برقی


آموزش رایگان تعمیر ابگرمکن دیواری بوتان

آبگرمکن های برقی از نظر قالب اصلی شبیه آبگرمکن های با شعله گرمایش هستند. هر دو از یک مخزن برای ذخیره سازی آب استفاده می کنند که از جنس فلز و فولاد است و دور مخزن عایق کشیده شده تا گرما از بین نرود. تفاوت اصلی آبگرمکن برقی و گاز منبع گرمایش این ها است. در آبگرمکن برقی آب توسط المنت های برقی در زیر مخزن گرم می شود ولی آبگرمکن های گازی با یک شعله زیر مخزن آب گرم می کند. گرم نشدن آب در آبگرمکن های برقی علت های مختلفی دارد شاید قطعه ای خراب یا از اتصالات برق جدا شده باشد یا بر اثر تنظیمات یا فشار آب منزل شما باشد که میتوان به عنوان یکی از معایب آبگرمکن برقی از آن یاد کرد. در ادامه تعمیر آبگرمکن برقی را به شما آموزش می دهیم.

تعمیر آبگرمکن برقی

برای تعمیر آبگرمکن برقی، برق را قطع کنید

آبگرمکن های برقی  از جریان برق ۲۴۰ استفاده می کنند برای همین اولین قدم، قطع کردن برق از جعبه فیوز است. حتی در صورتی که برق را از فیوز قطع کردید به سیم های آبگرمکن به طور مستقیم دست نزنید و از ولت متر استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ برقی جریان نداشته باشد.

تعمیر آبگرمکن برقی

اگر آبگرمکن برقی آب گرم نمی کند یا ممکن است دیر آب گرم کند. ابتدا مدار آب گرم را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل از این مدار نیست. اگر بعد از آزمایش متوجه شدید مشکلی در این مدار وجود دارد عایق دور آن را جدا کنید مراقب باشید حین جدا کردن عایق سیم ها جدا نشود. دکمه تنظیم درجه حرارت که بالای ترموستات است فشار دهید و دوباره عایق را دور آن بپیچید و مدار قطع کن آبگرمکن را روشن کنید. اگر بعد از انجام این مراحل باز هم در تولید آب گرم مشکل دارید قسمت های دیگر آبگرمکن را بررسی نمایید.

تعمیر آبگرمکن برقی

اگر آبگرمکن برقی شما آب گرم تولید می کند ولی حجم کمی گرم می کند قطعا آبگرمکن برقی شما کوچک است. سطح توقع خودتان را با ظرفیت آبگرمکن یکی کنید. آبگرمکن های برقی حدود ۷۰ درصد ظرفیت خود آب گرم می کند به طور مثال یک آبگرمکن ۴۰ گالنی به اندازه ۳۰ گالن آب گرم می کند. اگر شما به آب گرم بیشتری نیاز دارید کارهای خود را از قبیل حمام کردن، لباس شستن و استفاده از ماشین ظرفشویی در طول روز تقسیم کنید. ولی اگر احساس می کنید کمتر از میران طبیعی آب گرم می کند یا بصورت ناگهانی آب داغ می آید قطعا یک قطعه ای خراب شده است.

تعمیر آبگرمکن برقی

اگر آب بیش از حد گرم و داغ باشد ممکن است درجه ترموستات را خیلی بالا بردید. برای بررسی ترموستات برق آبگرمکن برقی خود را قطع کنید سیم ها را آزمایش کنید. تنظمیات ترموستات را بررسی کنید که درجه آن روی حد نرمال بین ۱۱۵ تا ۱۲۵ فارنهایت باشد با کمک پیچ گوشتی میتوانید درجه مورد نظر را تنظیم کنید.

تعمیر آبگرمکن برقی

نشت آب معمولا توسط شیر های دریچه و اتصالات لوله کشی رخ می دهد که باعث مشکلاتی در آب گرم مخزن می شود پس در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. نشت از مخزن آبگرمکن برقی می تواند به علت های مختلف باعث خوردگی فلز مخزن شود. در صورتی که مخزن دچار خوردگی شده باشد تعمیر آن غیر ممکن است و باید یک مخزن جدید جایگزین کنید. اول برق آبگرمکن را قطع کنید سپس مخزن را به طور کامل تخلیه کنید و مخزن جدید را جایگزین نمایید.

تعمیر آبگرمکن برقی

اگر موقع باز کردن شیر آب با رنگ زرد و قهوه ای از آن خارج شد مطمئنا مشکل خوردگی در مخزن یا لوله های آبگرمکن است. که باید نسبت به تعویض مخزن و لوله های که خورده شده است اقدام نمایید.

تعمیر آبگرمکن برقی

ایجاد بیش از حد رسوبات در انتهای آبگرمکن مخزنی باعث جوش آمدن آب گرم می شود و این موضوع باعث صدا در آبگرمکن می شود. اولین راه این است که مخزن را خالی کنید و رسوبات را از بین ببرید یا بهتر است یک مخزن جدید جایگزین کنید.

تعمیر آبگرمکن برقی

پیشنهد می کنیم مقاله علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز و آموزش تعمیر آن در خانه را مطالعه بفرمایید

نظرات و پیشنهادات شما ؟

چه عوامل دیگری را برای علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری می شناسید؟ به عقیده شما تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری برای جلوگیری از مشکل آب گرم نکردن آبگرمکن برقی چقدر موثر است؟ نظرات و پیشنهادات خود را برای علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری در بخش دیدگاه آی آر میکس با ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. Meisam گفت:
    1

    خیلی مسخرس درباره آبگرمکن دیواری نوشتیدباعکس آبگرمکن مخزنی توضیح دادید

تبلیغات متنی