روش های تشخیص قارچ سمی کشنده کوهی، سفید و .. از قارچ خوراکی

روش های تشخیص قارچ سمی کشنده کوهی، سفید و .. از قارچ خوراکی

۲
روش های تشخیص قارچ سمی کشنده کوهی، سفید و .. از قارچ خوراکی
نمره 4.4 از 8 رای

قارچ ها به عنوان یک محصول پرطرفدار در سبد غذایی قرار می گیرید که در تمام پیتزا ها، سوپ و.. مورد استفاده است. قارچ ها به عنوان گوشت جایگزین خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن است. علاقمندان به قارچ وقتی به طبیعت می روند مایل هستند قارچ تازه و جنگلی برای خود بچینند. ولی باید تشخیص دهید کدام قارچ ها سمی و کدام ها بی خطر هستند. سم موجود در قارچ باعث مشکلات بسیاری در کبد و کلیه می شود و در بعضی مواقع منجر به مرگ یا رفتن به کما است. برای همین بسیار مهم است تا راههای تشخیص قارچ سمی کشنده از غیر سمی را بدانید.

قارچ سمی کوهی چه شکلی است ؟ مشخصات و عکس قارچ های خوراکی و سمی

How to Identify a Death Cap Mushroom

تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی شاید برای شما کار سختی باشد. بعضی از قارچ های سمی کشنده هستند پس بهتر است اطلاعات خود را برای شناخت قارچ سمی را زیاد کنید. و قبل از خوردن قارچ مطمئن باشید که سمی نیست.

بعضی ها تصورات اشتباهی برای تشخیص قارچ سالم دارند مانند:

  • اگر قارچ بر روی تنه درخت ها بروید سالم است که این قاعده استثنا هم دارد که ممکن است قارچ سمی و مرگبار هم بر روی تنه درخت رویده شود.
  • اگر حیوانی قارچی را بخورد پس آن سالم است. خیر اینطور نیست بعضی حیوانات بدون هیچ عارض ای میتوانند قارچ سمی مصرف کنند.

پس بهتر است تنها به نکاتی که می دانید برای تشخیص قارچ سمی اکتفا نکنید و این مقاله را هم مطالعه نمایید.

اگر شما تازه کار هستید به نکات زیر توجه کنید:

  • قارچ های که سر قرمز رنگ دارند یا ساقه آنها قرمز است. امکان دارد با توجه به این نکته قارچ های غیر سمی را هم از دست بدهید ولی بهتر از خوردن قارچ های سمی است.
  • اجتناب از خوردن قارچ های که روی بدنه آن حالت حباب وجود دارد.

در کل بهتر است از خوردن  قارچ های که در طبیعت بوجود می آید حتی سالم، خودداری کنید.

راه های مختلفی برای شناسایی قارچ وجود دارد:

  • قارچ در حال رشد آیا در چمنزارها یا جنگل ها رشد می کنند؟
  • آیا قارچ ها در محل خاصی رشد می کنند؟
  • آیا قارچ ها بوی مشخصی دارند؟
  • آیا هنگام جدا کردن قسمتی از قارچ رنگ آن تیره می شود؟
  • اندازه، شکل و بافت ساقه یا یکدیگر فرق می کند؟
  • قارچ چه مواقعی رشد می کند؟

نحوه تشخیص قارچ سمی کوهی و..

خانواده قارچ ها بزرگ هستند مانند قارچ های بزرگ، قارچ گل کلم، قارچ جوجه تیغی و.. بنابراین برای کسانی که تازه کار هستند تشخیص قارچ های سمی و سالم کاری دشوار است. پس بهتر است انواع قارچ ها را بشناسید ولی از خوردن آنها اجتناب کنید. قارچ های سالم باید از ریشه تا سر قارچ حدود ۱۵ سانتیمتر طول و به رنگ سفید باشد سر قارچ ها باید سالم و گرد باشد و ریشه و خاک به قارچ متصل باشد.

تشخیص قارچ سمی

سر قارچ را با یک متر اندازه بگیرید. قارچ سالم باید به رنگ زیتونی با زرد باشد. سر قارچ طولی به اندازه ۶ تا ۱۵ سانتیمتر دارد. امکان دارد قارچ به جای رنگ زیتونی یا زرد از بافت قهوه ای تشکیل شده است.

تشخیص قارچ سمی

قارچ های سالم بصورت چند تایی در کنار هم می روید. قسمت پایینی قارچ باید در خاک باشد. حتی اگر سر قارچ از بین برود باید ساقه قارچ در خاک قرار داشته باشد.

تشخیص قارچ سمی

لبه های قارچ باید محدب و موج دار باشد. هر چی قارچ جوان تر باشد لبه های آن محدب تر است.

تشخیص قارچ سمی

به دنبال شکاف های سفید زیر قارچ باشید. قارچ های سمی شیارهای زیر قارچ به کلاهک نمیرسد. قارچ های به رنگ سبز حتما سمی هستند و سایر قارچ های دیگر خوراکی می باشند. بعضی قارچ ها شکاف های صورتی رنگ دارند که به مرور زمان قهوه ای می شود.

تشخیص قارچ سمی

اگر از طریق تماشا کردن تشخیص اینکه قارچ سمی است کار دشواری است ما پیشنهاد می کنیم قارچ را بو کنید و اگر بوی نزدیک گوشت داشت قطعا قارچ سمی است. یادتان باشد تا تشخیص کامل قارچ سمی و سالم از خوردن آن اجتناب کنید.

تشخیص قارچ سمی


بهترین راه شناخت قارچ ها: معرفی ۴ قارچ سمی و سالم به همراه عکس قارچ های سمی و خوراکی

قارچ آگارا

آگارا جز محصولات خوراکی است. رنگ  سر قارچ به رنگ سفید و ساقه زخیم است. با این حال قارچ های هستند که بسیار به آگارا شبیه هستند و سمی می باشند. پس اولین کار برای تشخیص سمی بودن قارچ بو کردن آن است. قارچ های سالم باید بوی بادام و قارچ های سمی بوی جوهر یا مواد شیمیایی و ناخوشایند است.

تشخیص قارچ سمی

قارچ بولتوس

منافذ اسفنجی روی قارچ، رنگ کرم و زرد روی قارچ و پس از جدا شدن قارچ از ساقه به رنگ تیره در نمی آید، این ها همه نشانه قارچ های غیر سمی است. ولی هر زمان در تشخیص قارچ سمی و غیر سمی شک داشتید از خوردن آن صرف نظر کنید و نکات گفته شده در این مطلب را همیشه به خاطر داشته باشید.

تشخیص قارچ سمی

قارچ Russulas

قارچ های شکننده از خانواده قارچ های سالم هستند. قارچی سمی مزه خوبی هم داشته باشد و بعضی از آن ها هم بد مزه باشند. برای تست مزه سر قارچ را کمی به سر زبان بزنید سپس اگر احساس کردید تند است قطعا قارچ سمی است.

تشخیص قارچ سمی

قارچ Amanitas

این قارچ ها در بیشتر مواقع سمی هستند و روی بدنه آن کیسه یا حباب های کوچک بسته شده است.

تشخیص قارچ سمی

نظرات و پیشنهادات شما ؟

در این پست آی آر میکس درباره تشخیص قارچ سمی از غیر سمی صحبت کردیم نظرات خود را درباره تشخیص قارچ سمی چیست؟ همچنین میتوانید انواع روش های شناخت قارچ سمی را در بخش دیدگاه پست عنوان کنید و انواع قارچ های سمی ایران با ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. سیامک گفت:
    12

    سلام
    دوست عزیز پیشنهادات شما بسیار خطرناک است چرا که لمس، بو کردنو زبان زدن به کلاهک قارچ سه راه قطعی مسمویت با هاگ سمی و کشنده است برخی قارچ‎ها مقدار زیادی هاگ بر روی دست باقی می گذارند که می تواند به علت ریزدانگی دیده نشده و باعث مسمویت از طریق انتقال به دهان شود پس بهتر است به هیچعنوان قارچ لمس نشده و پس از لمس هر نوع قارچ وحشی دستها به خوبی شسته شوند. نکته دوم بو کردن قارچ است که در باب سمهای تدخینی حتما چیزهایی شنیدید که همین بو کردن یک راه سادهی انتقال هاگ مسموم به مجاری تنفسی و داخلی است و در مورد هیچ گونه مواد سمی یا شیمیایی این توصیه عاقلانه نیست. در باب زبان زدن نیز که گمان نمی کنم توضیحی لازم باشد. ضمنا بوی بادام از ویژگی مواد آلوده به سیانور است البته در مورد قارچ وحشی نمی دانم اما بنده خودم تولید کننده قارچ خوراکیم و بین ساعت ۵ تا ۸ صبح که قارچها در سالن بازدم داده و تنفس می کنند هیچ گاه بوی بادام از آنها استشمام نکردم و به نظرم این نیز راه شناسایی قارچ سمی از غیر سمی نیست پیشنهاد می کنم قارچ را از بازار تهیه کرده و با دیدن چند قارچ روییده وحشی زندگی خود را به خطر نیاندازید قارچ حداکثر کیلویی ۱۰۰۰۰ هزار تومان است و یکی دو کیلو قارچ ارزش مسمومیت و مرگ ندارد

  2. کیان گفت:
    1

    با سلام ممنون از مطالب خوب شما

تبلیغات متنی