طریقه نوشتن و نمونه نامه اداری درخواست ، کار، همکاری

کاملترین آموزش نوشتن نامه اداری درخواست همکاری، کار، وام و.. به فارسی

۷
کاملترین آموزش نوشتن نامه اداری درخواست همکاری، کار، وام و.. به فارسی
نمره 3.8 از 21 رای

در تمام ملیت ها وقتی شخص میخواهد برای ارگان یا سازمان خاصی از جمله ادارجات یا سازمان های آموزشی درخواست یا متنی را از طریق نوشتن نامه اداری ارسال کند باید آنرا در چهار چوب نوشتار اداری بنویسد. اما شاید شما تا کنون در شرایطی قرار نگرفته اید که با این قوانین آشنا شوید یا شیوه نوشتار این چنین نامه ها را بیاموزید. ما در آی آر میکس میخواهیم آموزش نوشتن نامه اداری فارسی را به شما دوستان آموزش بدهیم.

طریقه نوشتن و نمونه نامه اداری برای سازمان ها و ارگان های گوناگون دولتی

How to Write a Formal Letter

نوشتار صحیح و گویا یک نامه اداری میتواند به میزان چشم گیری موفقیت شما در بیان درخواست، کار، همکاری و .. را بالا ببرد و درخواست شما را از دیگر رقبا و اشخاص سریع تر صورت دهد. برای همین شما باید با قوانین نوشتاری و قواعد یک نامه اداری آشنا باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید اما روش دیگری نیز وجود دارد که شما بتوانید بدون داشتن اطلاعات چندانی از قوانین، یک نامه اداری گیرا و مناسب بنویسید و آن این است که شما از نمونه نامه اداری مشابه استفاده کنید و طبق آن خواسته خود را بیان کنید، در ادامه ما علاوه بر آموزش طریقه نوشتن نامه اداری نمونه های نامه های اداری در انواع درخواست و قالب ها را برای شما خوانندگان این مطلب قرار داده ایم. با آی آرمیکس همراه باشید.

فرمت و طریقه نوشتن نامه اداری

طریقه نوشتن و نمونه نامه اداری درخواست ، کار، همکاری

در ابتدا برای شروع نگارش یک نامه اداری باید آنرا با نام خدا آغاز کنید سپس تاریخ همان روز را در نامه وارد کنید. سپس طبق نمونه یک نامه اداری مطابق با همان ارگان یا سازمانی که برایش دارید نامه منویسید باید موضوع نامه خود را آنرا نگارش کنید. نامه باید با احترام همراه با سمت وی بنویسید؛ به طور مثال :

نام شخص گیرنده را با احترام همراه سمت وی می نویسیم، جناب آقای حمید پورعلی مدیریت محترم سازمان ……….. یا مدیریت محترم سازمان ………… جناب آقای حمید پورعلی

سپس نامه را با حدود یک سانتی متر از محل طبیعی شروع سطر آغاز می کنیم و بدون طول و تفسیر های اضافی شروع به طرح مشکل می کنیم و انتظاری را که از گیرنده نامه داریم محترمانه ذکر می کنیم و اگر توانستیم راه حل یا پیشنهادی ارائه می دهیم. دستور نمی دهیم , نامه باید بیشتر جنبه خواهشی داشته باشد. نام و مشخصات خود را در پایین نامه سمت چپ می نویسیم و امضا می کنیم.

این نوع از نامه اداری نامه شخص به اداره بود که در زیر نمونه ای برای آن ذکر کرده ایم :

به نام خدا

موضوع: ثبت نام در مدرسه تاریخ …

ریاست محترم ادره اموزش و پرورش شهرستان … جناب آقای/سرکار خانم……
با احترام، ضمن ارسال فتوکپی حکم انتقال شماره…….روز…..اداره…..،من به این شهرستان منتقل
شده ام. خواهشمند است دستور فرمایید فرزندم ……را در کلاس…..دبیرستان…..که به محل سکونت ما نزدیک است ثبت نام کنند. برای سهولت کار، پرونده و تمام سوابق تحصیلی نامبرده برای اطلاع و هرگونه اقدام توسط فرزندم تقدیم می شود. امیدوارم با دستوری که صادر می کنید ، موجبات دلگرمی و ادامه تحصیل فرزندم را فراهم فرمایید.

نام و نام خانوادگی

امضاء

نامه های اداری که از اداره یا ارگانی به اداره یا ارگانی دیگر فرستاده می شود, فقط در قسمت اولیه با بقیه نامه های اداری تفاوت دارند بدین صورت که اول نامه به جای نوشتن نام فرد دریافت کننده و فرستنده نامه از کلمات(از:فلان اداره _ به:فلان اداره) استفاده می شود .

مثال:

به نام خدا
تاریخ : ۷/۸/۱۳۸۱
شماره : پ/۷۵۰۳۴
پیوست : دارد
به : سازمان فنی حرفه ای استان اصفهان
از : شرکت پیشگام وابسته به انرژی اتمی اصفهان
موضوع : آموزش اینترنت

عطف به نامه شماره ۴۴۱ مورخ ۵/۶/۱۳۸۱ از آن سازمان محترم درخواست میشود یک نفرمدرس را جهت آموزش اینترنت به این مرکز معرفی نمائید . ضمناً خواهشمند است دستور فرمائید چند نسخه از جزوه آموزشی اینترنت به این شرکت ارسال نمایند.

جزئیات و نکاتی که باید در نگارش نامه ادری رعایت شود

طریقه نوشتن و نمونه نامه اداری درخواست ، کار، همکاری

اگر میخواهید نامه ای که مینویسید از هم نظر بینقص و کامل باشد باید تمامی نکات را رعایت کنید تا خواننده آن احساس متفاوت و بدی را در انتهای نامه احساس نکند. در ادامه تمامی نکات مربوط به نوشتن نامه اداری را بیان میکنیم.

  • نامه اداری باید در یک طرف صفحه نوشته شوند ونباید در حاشیه آن ها چیزی نوشت.
  • متن نامه باید با نهایت دقت در صحت مطالب تهیه شود.
  • متن نامه باید شایسته فرد گیرنده باشد و پست و مقام شغلی و سازمانی فرد گیرنده باید در نظر گرفته شود.
  • در نامه های اداری باید شیوایی سخن و روانی مطلب نیز در نظر گرفته شود و از لغات قدیمی و نامانوس نباید استفاده شود.
  • از حشو(به کار بردن واژه هایی که هم معنی هستند)خودداری شود.
  • در نامه های اداری به هیچ وجه نباید از کلمات و جملات عامیانه استفاده کرد.
  • از نشانه های قراردادی(ویرگول, نقطه و …)باید درست و به جا استفاده کرد.
  • در نامه های اداری باید از استفاده کردن جملات توهین آمیز, تهدید آمیز و مشکل آفرین خودداری کرد.
  • نامه های اداری ترجیحا باید در کاغذ های بزرگ نوشته شود تا امکان ارجاع و حاشیه نویسی داشته باشد.
  • نامه حدالامکان باید تایپ شود یا حد اقل با خط خوانا نوشته شود.
  • سلسله مراتب باید رعایت شود, مثلا اگر می خواهیم برای اداره ای نامه بنویسیم اولین نفر باید مدیریت مکان مورد نظر باشد.عدم رعایت سلسله مراتب باعث توهین به پایینی ها می شود.
  • اگر مخاطب نامه را نمی شناسیم نامه را باید با یک عنوان کلی بنویسیم. در هر اداره یک سیستم تفکیک نامه وجود دارد که باعث ارسال نامه به مکان مورد نظر می شود.
  • اگر نامه به وسیله اینترنت مکاتبه شود: الف) از رنگ های ملایم(مثل آبی) استفاده شود. ب)تایپ همه نامه با فونت بزرگ یک نوع توهین محسوب می شود. ج) ارسال تعداد زیادی ایمیل برای یک مکان کار درستی نیست.

نمونه نامه اداری درخواست همکاری ،کار ،امریه و ..

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم یک روش آسانتر برای نوشتن نامه اداری استفاده کردن از نمونه های نامه هایی است که قبلا به دست اشخاص دیگر نوشته شده است، ما در ادامه نمونه های از انواع مختلف نامه های اداری در اختیار شما میگذاریم تا شما نیز قادر به نوشتن نامه اداری خود باشید.

نمونه نامه درخواست امریه :

جناب آقای فلانی

مدیر محترم  سازمان …. استان …

 

موضوع : درخواست امریه

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب فلانی   فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته ….. دانشگاه …. شهر …. که به تازگی فارغ التحصیل گردیده ام تمایل دارم تا خدمت مقدس سربازی را با اخذ امریه در آن سازمان بگذرانم و ضمن اخذ تجربه از راهنمایی ها ی متخصصین محترم آن سازمان نیز  بهره مند گردم.

در صورت پذیرش تقاضا اینجانب متعهد می گردم طی تمام مدت خدمت ، ضمن رعایت نظم و انضباط کاری؛ مقررات اداری آن سازمان را مد نظر قرارداده و امور محوله را به نحو احسن به انجام رسانم.

امید وارم که با این درخواست موافقت فرمایید.

پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی در این خصوص بی نهایت سپاسگزارم.

و من الله توفیق

فلانی

نمونه نامه اداری درخواست وام یا مساعده حقوق :

جناب آقای فلانی

رییس محترم امور کارکنان

موضوع : درخواست وام یا مساعده حقوق

با سلام و احترام

بدینوسیله اینجانب  …………. کارمند یا کارگر شماره …….. که در قسمت ……. مشغول بکار می باشم بدلیل مشکلات مالی و شخصی ، تقاضای دریافت  مبلغ ….. ریال وام / مساعده حقوق دارم که به اقساط ماهیانه … ریال یا در مدت …. ماه توسط قسمت حسابداری از اولین حقوق و دستمزد پس از دریافت کسر گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم مبذول نمایند.

پیشاپیش از دستور مساعد جنابعالی کمال تشکر را دارم.

با تشکر . امضا

نگارش نامه درخواست تغییر زمان امتحانات :

جناب آقای درگیریان

مدیر محترم گروه

موضوع : درخواست تغییر زمان برگزاری امتحان درس سخت

با سلام

احتراما اینجانب فلانی دانشجوی رشته فلان به نمایندگی از تعدادی از دانشجویان مشروحه زیر بدلیل تلاقی امتحان دروس سخت و سخت تر در یک روز و اینکه این دو درس از دروس بسیار مهم رشته فلان می باشند و به لحاظ آمادگی بهتر جهت آزمون از حضرتعالی تقاضا داریم درصورت امکان نسبت به جابجایی تاریخ امتحان یکی از دروس و ترجیحا درس سخت تر به تاریخ دیگری دستور لازم مبذول فرمایید

پیشاپیش از حسن توجه و مساعدت حضرتعالی کمال تشکر را داریم .

با تشکر فلانی

تاریخ و امضا

طریقه نوشتن نامه اداری درخواست تشویقی جهت کارمندان :

جناب آقای ………………..

مدیر عامل محترم شرکت

موضوع : درخواست تشویقی جهت کارمندان

با سلام و احترام

بدینوسیله با عنایت به خدمات شایسته و ارزشمند آقای کارگرزاده کارمند شماره ۰ درخصوص انجام امور محوله به نحو احسن ؛ پیشنهاد میگردد معادل یک ماه حقوق و مزایا به همراه پرداخت هزینه یک سفر زیارتی به مشهد مقدس به نامبرده بعنوان پاداش تعلق گیرد.

خواهشمند در صورت صلاحدید دستورات لازم را مبذول فرمایید.

با تشکر

نوشتن نامه اداری درخواست وام دانشجویی :

جناب آقای ……………..

رییس محترم صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه ……………..

موضوع : تقاضای وام دانشجویی

با سلام و احترام

بدینوسیله اینجانب …………….. به شماره دانشجویی ( ……………..) ورودی نیمسال اول ۱۳۰۰ ، که در رشته …. مقطع …. مشغول به تحصیل می باشم متقاضی دریافت وام دانشجویی : تحصیلی / تحصیلی ممتاز و نمونه / مسکن / ضروری( پایان‌نامه خرید کتاب تخصصی) / ضروری ممتاز نمونه / ضروری مبتکر / ضروری قهرمان ورزشی / حوادث غیرمترقبه / ودیعه مسکن / تغذیه ! / حج عمره / زیارت عتبات عالیات کشور عراق / ازدواج / شهریه دانشگاه / موارد خاص ! به مبلغ …………….. بوده و تقاضای کتبی خود را بحضور تقدیم میدارم.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم مبذول نمایند.

تسریع در واگذاری وام موجب کمال امتنان می باشد.

پیشاپیش از آن مقام محترم بدلیل بذل محبتی که می فرمایید کمال تشکر و سپاسگذاری را دارم.

با تقدیم احترام

……………..

آدرس محل سکونت : ( …………….. )

تلفن تماس : ……………..

نمونه نامه رسمی درخواست همکاری :

جناب آقای …

مدیر محترم اجرایی نمایشگاه ….

موضوع : درخواست غرفه در نمایشگاه

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب … با مسئولیت   …….  در مرکز/ مجموعه/ شرکت … پس از مطالعه شرایط پذیرش متقاضیان و  پر نمودن  فرم تکمیلی برنامه ها بدینوسیله آمادگی خود و مجموعه مذکور را جهت حضور فعال و موثر در نمایشگاه …. بحضور اعلام می دارم.
خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم مبذول و از نتیجه این امور را مطلع نمایند.

بدیهی است هرگونه تغییر در تصمیم حضور این شرکت در نمایشگاه الزاما به صورت کتبی اعلام خواهد شد و در غیر این صورت مسئولیت مالی آن بر عهده این شرکت  خواهد بود.

به امید آنکه بتوانیم با کمک یکدیگر گامی هرچند کوچک در بهبود فضای کسب وکار کشورمان برداریم.

با تشکر

نام و امضا و تاریخ

نوشتن نامه اداری برای انتقال یا مهمان دانشجویان :

جناب آقای …

ریاست محترم دانشگاه ….
موضوع : درخواست انتقالی یا مهمان به دانشگاه …
با سلام

بدینوسیله اینجانب  دانشجوی ورودی مهر ماه سال …  بعلت اینکه پس از قبولی در دانشگاه و شروع دوران دانشجویی متاهل گردیده و  محل اشتغال دائم همسرم ، در  …می باشد تقاضای میهمان به مدت … به دانشگاه  …می باشم .

البته مشکلات دیگری از جمله مشکلات مالی ، اجتماعی ،خانوادگی ؛ فوت یکی از اقوام درجه اول  از جنابعالی تقاضا دارم دستور فرمایید مساعدت لازم درخصوص دانشجوی میهمان مبذول نمایند.

با تشکر و سپاس…

نمونه نامه برای برای اعتراض نمره دانشجویان :

جناب آقای…

استاد گرامی استاد درس ….

موضوع : اعتراض به نمره امتحان پایان ترم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما

بدینوسیله اینجانب … دانشجوی رشته کارشناسی ……در کلاس…… نسبت به گرفتن نمره پایین در نمره درس … از شما استاد عزیز گله مندم .

اینجانب برای این درس درطول ترم تلاش بسیار کرده ام و درس را با علاقه فراوان دنبال میکردم  و تکالیف و ترجمه متن ها را بادقت و وسواس فراوان انجام میدادم   و وقت بسیاری را برای درس …. صرف میکردم . بنده حقیر در کلاس نیز تمام تلاش خود را برای فعال بودن در کلاس نیز انجام داده  واین روند را درطول ترم نیز دنبال کردم.

در امتحان پایان ترم نیز تمام تلاش خود  برای گرفتن نمره کامل درس بکار گرفتم   تا رضایت بخش ترین  و بهترین عملکرد  و نتیجه را داشته باشم.

با ایمان به این که نمره کامل این درس را دریافت میکنم .

اما با دیدن نمره خود و مقایسه با دیگر دانشجویان ضعیف کلاس که نمره های بالاتر دریافت کرده بودند بسیار متعجب شدم.

اینجانب از حضرتعالی استدعا دارم یک بار دیگر برگه امتحانی و عملکرد کلاسی اینجانب را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید.

با تشکر و سپاس فراوان

دانشجوی….

نمونه نامه اداری و رسمی برای نوشتن نامه اداری بازگشت به کار :

جناب آقای ….

مدیر محترم امور اداری / رییس محترم اداره کارگزینی

موضوع : درخواست بازگشت به کار

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب …………. به شماره کارمندی …… و به شماره شناسنامه ……. که از تاریخ ……….. در شرکت با سمت ……. در واحد …… مشغول بکار بوده ام متاسفانه بنا به دلایل شخصی / کاری  ناچار به استعفا و ترک کار از تاریخ …………… گردیده ام با توجه به مشکلات بیشماری که پس از ترک شرکت با آن موجه شده ام ، از جنابعالی تقاضای بازگشت به کار داشته و تعهد می نمایم در صورت موافقت با شروع بکار اینجانب به نحو احسن نسبت به انجام امور محوله اهتمام ورزم .

پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی کمال تشکر خویش را ابراز نموده و استدعا دارم در صورت صلاحدید با بازگشت به کار اینجانب موافقت فرمایید.

با تشکر و سپاس

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضا

پیشنهاد می نماییم مقاله آموزش کامل آشنایی با قانون و نحوه محاسبه شارژ آپارتمان برای هر واحد خالی و دارای سکنه برای کسب درآمد را مطالعه فرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس ما روشهای ساخت نوشتن و نمونه نامه اداری درخواست ، کار، همکاری و.. را به شما آموزش دادیم اگر در زمینه نوشتن نامه اداری تجربه، نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۷ دیدگاه

  1. کیان گفت:
    1

    با سلام ممنون از سایت خوب شما

  2. سعید گفت:
    2

    عالی بود ممنون

  3. مرتضي گفت:
    2

    سلام روز بخیر
    ضمن تشکر و قدراتی از مطالب مفیدی که برای استفاده دوستان گذاشته اید جسارتا یکی دوتا اشکال ویرایشی و املایی در متون فوق وجود داشت که به عنوان هدیه تقدیم می نمایم.
    سپاسگزاری…
    مساعدت لازم را..
    خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم مبذول و از نتیجه این امور (من) را مطلع نمایند.
    با تشکر فراوان

  4. عاطفه گفت:
    0

    با سلام
    عالی بود.

  5. سید احمد گفت:
    4

    سلام
    ۱ _ جناب آقای غلط است . حشو قبیح است .جناب همان آقا هست
    ۲- مدیریت غلط است مدیر محترم … معاونت غلط است … معاون محترم …
    ۳ – سر تیتر باید ذوزنقه شکل باشد

  6. پرستار کودک گفت:
    2

    تشکرات فراوان. عالی بود توضیحاتتون
    ولی باگ های کوچکی دیده میشه که یکیش همان مدیریت اشتباه است باید مدیر محترم نوشته شود.
    خیلی ممنون

  7. کیان گفت:
    1

    با سلام و وقت بخیر .بسیار سپاس بابت سایت بسیار خوبتان.

تبلیغات متنی