درمان های اورژانسی سوختگی و زخم های عفونی که هر فرد باید بداند

۰
درمان های اورژانسی سوختگی و زخم های عفونی که هر فرد باید بداند
نمره 2 از 1 رای

سوختگی و عفونت جزو اتفاقات ناگواری هستند که ممکن است برای هر فرد و در زندگی رخ دهد و باید برای مقابله فوری با آن همیشه آماده بود.در ادامه درمان های اورژانسی و مفیدی برای سوختگی و زخم های عفونی به شما معرفی میکنیم که میتوانید آنها را در آشپزخانه خانه خود نیز پیدا کنید.

در این مطلب میخوانید: پنهان

سوختگی :

ابتدا فورا منطقه سوخته را زیر شیر آب سرد بگیرید. سپس برای رهایی از درد کارهای زیر را انجام دهید. خیلی از این کارها از تاول زدن جلوگیری می کنند و با عفونت مبارزه می نمایند:
۱- سفیده تخم مرغ :

یکی از راه حل هایی که از قدیم برای درمان سوختگی استفاده می شده، مصرف سفیده تخم مرغ است.

بدین صورت که سفیده تخم مرغ را روی منطقه سوخته می گذاریم تا درد آن منطقه کاهش یابد. خیلی از افراد بر این باورند که استفاده از تخم مرغ میتواند از بروز تاول هم جلوگیری کند.

بعد از زدن سفیده تخم مرغ به محل سوختگی، می توانید محل را خشک کنید و اگر نیاز بود دوباره آن را امتحان کنید.

درمان خانگی سوختگی در آشپزخانه

۲- چای کیسه ای :

چای کیسه ای خیس شده می تواند درد ناشی از سوختگی را کم کند. همچنین تانین موجود در چای، بهبود دهنده آن قسمت نیز باشد.

چای کیسه ای را چند بار در یک لیوان آب سرد فرو کنید. سپس آن را روی قسمت سوخته پوست قرار دهید.

نکته : چای سرد و چای کیسه ای برای درمان آفتاب سوختگی نیز بکار میرود.

درمان خانگی سوختگی در آشپزخانه

۳- سیب زمینی خام :

سیب زمینی خام را رنده کنید و آن را فشار دهید تا آبش در بیاید. سپس قسمت آسیب دیده پوست را با آن آب، آغشته کنید. استفاده از این روش نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

درمان خانگی سوختگی در آشپزخانه

۴- سرکه :

استفاده از سرکه یکی از روش های مناسب جهت تسکین درد سوختگی است .

می توانید مقداری سرکه سیب یا سرکه سفید را روی محل آسیب دیده بریزید تا درد آن تسکین یابد، و یا می توانید پارچه ای را به سرکه آغشته کنید و آن پارچه را روی محل آسیب دیده بگذارید تا درد ناشی از سوختگی تسکین پیدا کند.

سرکه زخم را ضدعفونی نیز می کند و از رشد باکتری ها بر روی ناحیه سوخته جلوگیری می نماید.

درمان خانگی سوختگی در آشپزخانه

۵- جوش شیرین :

مقداری جوش شیرین و آب سرد را باهم مخلوط کرده و خمیری درست کنید و آن را بر روی پوست خود بمالید. این روش نیز به بهبود و تسکین درد ناشی از سوختگی کمک می کند.

اگر نیاز شد، چند بار از این روش استفاده کنید و در بین آن، محل سوختگی را خشک نگه دارید.

درمان خانگی سوختگی در آشپزخانه

۶- ژل گیاه آلوئه ورا :

برگ گیاه آلوئه ورا را تهیه کنید و آن را از طول برش بزنید. آنچه باید هنگام تهیه برگ گیاه آلوئه ورا در نظر داشته باشید این است که باید برگ های گوشتالو را انتخاب کنید.

بعد از برش دادن برگ این گیاه، هنگامی که ژل (ماده لزج) آن خارج شد، آن را سرد کرده  و روی منطقه ای از پوست که سوخته است، بگذارید.

ژل آلوئه ورا خاصیت ضد درد دارد و همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد تورم می تواند مانع ورم و التهاب پوست شود.

استفاده از ژل آلوئه ورا را ادامه دهید تا سوختگی کاملا بهبود یابد.

ژل آلوئه ورا غیر از ویژگی ضددرد و ضد التهاب، می تواند بازسازی سلولی انجام دهد و رشد سلول هایی را که عقب مانده اند را بهبود بخشد، یعنی باعث بهبود سریع تر زخم می شود.

درمان خانگی سوختگی در آشپزخانه

نکته : بعضی از افراد از کره برای سوختگی های کوچک در آشپزخانه استفاده می کنند. باید در نظر داشت که کره و مارگارین گرما را در خود نگه می دارند و آسیب بیشتری را به پوست فرد می رسانند. بنابراین هرگز از کره و روش های غیر علمی برای درمان سوختگی در منزل استفاده نکنید.

درمان خانگی سوختگی در آشپزخانه

 

زخم های عفونی :

برای شستشوی زخم عفونی، کافی است به مقدار مورد نیاز، به ازای هر یک لیوان آب جوشیده سالم (آب بدون وایتکس و افزودنیهای دیگر)، یک قاشق مرباخوری جوش شیرین حل کنید و با آن زخم را شستشو دهید.
ترکیب تهیه شده، بهتر است توسط سرنگ های بزرگ مثلاً ۵۰ سی سی (و در برخی از موارد با فشار) روی زخم پاشیده شود. البته نیاز به تکرار زیاد این کار نمی باشد وزمانی که احساس می کنید هنوز عفونت وجود دارد، می توانید این کار را انجام دهید.
در سوختگی ها نیز اگر محل سوختگی سفیدک زد (لک های سفید روی زخم ایجاد شده باشند) نشان از وجود عفونت است و می توانید این کار را انجام دهید. سپس زخم را پانسمان نموده تا چند روز بعد اگر نیاز بود مجدداً این کار را تکرار نمایید.
زخم های عفونی
برگرفته از وب سایت دکتر حسین روازاده

 

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی