ghimeh

طرز تهیه ۲۰ نوع خورشت قیمه ( از پیچاق قیمه تا قیمه مجلسی)

۰
طرز تهیه ۲۰ نوع خورشت قیمه ( از پیچاق قیمه تا قیمه مجلسی)
امتیاز دهی به نوشته

خورشت قیمه از پرطرفدار ترین غذاهای ایرانی است که بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد و در کنار برنج استفاده می شود. خورش قیمه به روشهای مختلفی طبخ می شود. آی آر میکس ۲۰ نوع دستور طبخ خورشت قیمه را به شما معرفی و آموزش خواهد داد.

انواع خورشت قیمه

types of Gheymeh stew

قبلا در آی آر میکس آموزش انواع کباب را در پست لیست انواع کباب های ایرانی به همراه دستور پخت و تاریخچه آنها + تصاویر به شما معرفی و آموزش دادیم. در ادامه پست امروز آی آر میکس طرز تهیه ۲۰ نوع خورشت قیمه را به شما آموزش می دهیم.

۱- خورشت پیچاق قیمه (خورشت اردبیلی)

مواد لازم : گوشت گوسفندی خورد شده ۴۰۰ گرم، پیاز متوسط ۴ عدد، تخم مرغ ۴ عدد، خلال بادام ½ پیمانه، زعفران پودر شده ½ قاشق چای خوری، برگ مو ۲ عدد، آب ۱ لیتر، کره محلی ۱۰۰ گرم، آبغوره یا آب لیمو ۱ قاشق غذا خوری، ادویه خورشتی ( کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و نمک) به میزان لازم

طرز تهیه: پیاز‌ها را خلالی نموده و با کمی کره تفت می‌دهیم تا طلایی شود. در این مرحله گوشت و برگ بو را اضافه نموده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا آب گوشت کشیده شود. مقداری ادویه اضافه کرده و دوباره تفت می‌دهیم سپس آب را افزوده و اجازه می‌دهیم گوشت‌ها بپزند. خلال بادام را حدود دو ساعت در آب خیس کرده، سپس آبکش نموده و در کمی کره تفت می‌دهیم و به همراه زعفران به گوشت‌های پخته شده اضافه می‌کنیم وقتی میزان آب خورش به اندازه دلخواه رسید تست طعم گرفته، نمک و ادویه آن‌ را اندازه می‌کنیم.

پس از آن تخم‌مرغ‌ ها را تک تک روی خورش می‌شکنیم و کمی زعفران روی زرده ها پاشیده و سپس در ظرف را می‌بندیم تا تخم‌ مرغ ‌ها بسته شود ، در پایان در ظرف کشیده و با پیاز داغ سرو می‌ کنیم. می‌توان این خورش را با پلوی زعفرانی سرو کرد همچنین می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را نیمرو کرده و موقع سرو روی خورش قرار دهید.

ghime ardabili

۲- خورشت قیمه کرمانشاهی

مواد لازم: پیاز دو عدد، روغن به مقدار لازم، گوشت ۳۰۰ گرم، زردچوبه، فلفل، رب به میزان لازم، خلال بادم به میزان لازم، دارچین و هل، لیمو عمانی، نمک، زعفران، گلاب، زرشک

طرز تهیه : این خورشت قیمه همراه خلال بادام و زرشک مخصوص کرمانشاه است. برای تهیه خورشت قیمه کرمانشاهی پیاز را ریز کرده و با ۲-۳ قاشق غذاخوری تفت دهید وقتی تعییر رنگ داد گوشت را به آن اضافه کنید وتفت دهید .به آن زردچوبه و فلفل و رب گوجه را هم اضافه کنید همچنین خلال بادام را شسته و به گوشت اضافه کنید و تفت دهید. اگر از چوب دارچین و دانه هل نیز استفاده می کنید آنها را هم اضافه کرده و بعد از تفت دادن به آن ۲-۳ لیوان آب جوش اضافه نموده و بگذارید تا جوش بیاید و با حرارت مناسب بپزد.

لیموعمانی ها را سوراخ کنید و در ظرف آب بیندازید تا تلخی آن گرفته شود ویک ربع مانده که کار خورش قیمه کرمانشاهی تمام شود لیمو را اضافه کنید چون اگر از اول لیموها را در خورشت قرار دهید خورش تلخ می شود. وقتی گوشت پخته شد، حالا نمک، زعفران وگلاب و پودرهل را اضافه کنید و از خورش بچشید اگر چاشنی آن کم بود از ۱-۲  قاشق آبغوره میتوانید استفاده کنید و زرشک را هم در آب بخیسانید ولی متوجه باشید که نباید زیاد در آب باشد چون رنگ خود را ازدست میدهد. بعد آن را درآبکش ریخته و بعد از اینکه آبش رفت آن را در ۲-۳  قاشق روغن درحد تفت دادن تفت دهید. زرشک را اضافه کنید و گاز را خاموش کنید چون زرشک اصلا نباید بجوشد.

ghime kermanshah

۳- خورشت قیمه یزدی

مواد لازم : پیاز دو عدد، گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم،  نخود یک پیمانه، زردچوبه یک قاشق چایخوری، رب گوجه فرنگی دو قاشق سوپخوری، لیمو عمانی دو عدد، نمک، دارچین و پودر هل به میزان لازم، آب و روغن به میزان لازم

طرز تهیه: نخود را از شب قبل خیس کرده، سپس پوست آن را جدا می کنیم. پیازها را خرد کرده و در روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند. گوشت خرد شده را به آن افزوده و هم می زنیم تا کمی تغییر رنگ دهد. رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. به میزان لازم آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا گوشت نیم پز شود. سپس نخود، لیمو امانی و زردچوبه را افزوده و می گذاریم خورش جا بیفتد و نخود و گوشت بپزند. در این مرحله پودر هل، نمک و دارچین را به خورش اضافه کرده و پس از چند جوش خورش آماده است.

ghime yazdi

۴-  خورشت قیمه نجفی

این غذا یک غذای عراقی است که با نام شهر نجف اشرف پیوند خورده است ، در مراسم عزاداری محرم این غذا مانند نذری های کشور خودمان بین عذاران پخش می شود.

مواد لازم : نخود صد و پنجاه گرم، پیاز متوسط یک عدد، رب گوجه فرنگی سه قاشق غذاخوری، زعفران آب زده پنج قاشق غذاخوری، کره پنجاه گرم، دارچین و زردچوبه به میزان لازم، نمک و فلفل به میزان لازم، گوشت گوسفندی فاقد استخوان سیصد گرم

طرز تهیه : برای تهیه قیمه نجفی عراقی ابتدا نخود را از شب قبل می خیسانیم. نخود را می پزیم و کنار می گذاریم. حالا گوشت را به همراه چند لیوان آب داخل قابلمه می گذاریم. یک پیاز داخل قابلمه می اندازیم و ادویه ها را از جمله نمک ، فلفل و زردپوبه به گوشت اضافه می کنیم. اجازه می دهیم آب داخل قابلمه تبخیر شود تا حدی که فقط یک لیوان از آن باقی بماند. سپس نخود را که قبلا پخته ایم به قابلمه اضافه می کنیم. و حرارت زیرش را ملایم می کنیم تا کامل جا بیفتد. در تابه ای رب گوجه فرنگی را به همراه کره ریخته می شود.

سپس رب را تفت می دهیم تا کمی رنگش تغییر کند ، سپس به قابلمه اصلی خورش قیمه نجفی اضافه می کنیم. حالا طعم غذا را می چشیم و نمک ، فلفل و ادویه اش را اندازه می کنیم. سپس بعد از اینکه مواد قیمه نجفی کاملا پخته شد از قابلمه خارجشان می کنیم. حالا باید مواد را خوب بکوبیم. مانند گوش کوبیده آبگوشت مواد را خوب می کوبیم تا کاملا یکدست شوند. می توانیم مواد را در میکسر بریزم و با دستگاه مواد را به پوره تبدیل کنیم. حالا قیمه نجفی ما آماده سرو است و می توانیم با پلو سرو کنیم. برای چاشنی این خورش عراقی می توانیم مانند خورش های معروف ایرانی مثل خورش قورمه سبزی و خورش قیمه از لیمو عمانی اتفاده کرد تا طعم ترشی به خورش ما بدهد. البته برای این خورش می توانیم مقدار کمی پودر لیمو اضافه کنیم.

ghime najafi

۵- خورشت قیمه بادمجان

مواد لازم: روغن گیاهی به میزان لازم، پیاز ۱ عدد بزرگ، ۱قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی، ۱ قاشق چای خوری  پودر دارچین، ۱ قاشق چای خوری زردچوبه، ۱ قاشق چای خوری زیره، به میزان لازم نمک، به میزان لازم فلفل سیاه، ۴۰۰ گرم گوجه فرنگی، ۲۵۰ گرم لپه، ۳ عدد لیمو عمانی، ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، ۱ عدد بزرگ بادمجان، ۱۰ گرم کره، ۱۰۰ گرم زرشک

طرز تهیه : پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کنید.  گوجه فرنگی ها را خرد کنید. با نوک چنگال لیمو عمانی ها را از چند نقطه سوراخ کنید.  بادمجان ها را از طول از وسط نصف کنید.  هر نیمه را به ۳ قسمت طولی تقسیم کنید. کمی نمک به آن ها زده و برای ۳۰ دقیقه کنار بگذارید. قبل از استفاده آن ها با دستمال آشپزخانه خشک کنید. در ماهیتابه ای بزرگ روی حرارت پایین، ۲ قاشق غذاخوری روغن ریخته و پیاز را در آن تفت دهید. بعد از ۱۰ دقیقه، پوره گوجه فرنگی، پودر دارچین، زردچوبه، زیره، ۱ قاشق چای خوری نمک، نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه، گوجه خرد شده و لپه را را به آن اضافه کنید.

حدود ۵۰۰ میلی لیتر آب به آن ها اضافه کرده و برای ۴۵ دقیقه تا لپه ها نرم شوند، بپزید. لیمو عمانی ها را اضافه کرده و خورش را برای ۱۵ دقیقه دیگر بپزید. بعد از پایان طبخ، زعفران دم کرده را به خورش اضافه کنید و آن را هم بزنید. در این میان، مقداری روغن در ماهیتابه ای کوچک روی حرارت متوسط، گرم کرده و بادمجان ها را تا طلایی شوند در آن سرخ کنید. آن ها را روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. در قابلمه ی کوچکی روی حرارت متوسط، کره را آب کرده و زرشک را تا نرم شود، در آن تفت دهید. بادمجان ها را روی خورش بگذارید و در کنار برنج و زرشک تفت داده شده میل کنید.

ghime bademjan

۶- خورش قیمه نثار قزوین

مواد لازم: گوشت  قیمه شده ۲۰۰ گرم، خلال بادام یک سوم لیوان، زرشک یک سوم لیوان، برنج ۲ پیمانه ، خلال پسته ۳ قاشق غذاخوری، زعفران دم کرده به میزان لازم، گلاب ۲ قاشق غذاخوری، پیاز درشت ۱ عدد، نمک و زردچوبه و فلفل به میزان لازم، رب گوجه فرنگی ۱ الی یک قاشق و نیم غذاخوری، شکر ۱ قاشق غذاخوری، عرق دارچین یا هل ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری، روغن حیوان در صورت لازم به میزان دلخواه

طرز تهیه : پیاز خلال شده را در روغن تفت داده و سپس رب گوجه فرنگی و زردچوبه و فلفل وگوشت  را به پیازاضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن آب اضافه کرده و درب قابلمه را گذاشته تا گوشت بپزد وقتی که گوشت پخته شد نمک بزنید و صبر کنید تا آب گوشت تبخیر و مقدار کمی آب باقی بماند. خلال بادام را در گلاب و زعفران دم کرده بخوابانید تا نرم و خوشرنگ شود.

زرشک سیاه یا قرمز را خوب شسته و سپس با یک قاشق شکر و کمی روغن به مدت کوتاهی روی شعله تفت دهید . دقت کنید اگر زمان تفت دادن زیاد شود زرشک می سوزد .برنج را آبکش کنید و روغن و عرق دارچین در کف قابلمه بریزید و یک لایه نان یا سیب زمینی کف قابلمه  چیده و برنج آبکش را روی سیب زمینی ریخته و درب قابلمه را گذاشته و صبر کنید تا دم بکشد .برنج را در دیس کشیده و لا به لای آن را از گوشت و خلال بادام و پسته و برنج زعفرانی بریزید و یا روی آن را با این مواد تزئین کنید .

ghime nasr

۷- خورشت قیمه خشکه

مواد لازم: گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم، پیاز ۱ عدد، فلفل دلمه ای ۱ عدد، ۶ عدد قارچ، به میزان لازم روغن، به میزان لازم نمک، به میزان لازم زردچوبه، به میزان لازم فلفل، ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه، ۴ عدد سیب زمینی

طرز تهیه: سیب زمینی ها را نگینی متوسط خرد کرده و سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز را نگینی کرده و سرخ کنید و بعد گوشت را اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه ادویه و نمک را اضافه کنید و بعد فلفل دلمه ای نگینی شده و قارچ حلقه ای شده را هم اضافه کنید و مخلوط کنید. رب را به غذا بزنید و کمی که به خورد مواد رفت مقداری از سیب زمینی سرخ شده را داخلش بریزید. ده دقیقه بعد از روی شعله بردارید و با بقیه سیب زمینی ها تزیین کنید.

ghime khoshke

۸- خورشت قیمه افغانی

مواد لازم:  گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم، لپه ۱۰۰ گرم، پیاز ۳ عدد درشت، آب  ۳ یا ۴ لیوان، رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری، سیب زمینی ۲ عدد، لیمو عمانی ۴ عدد، زعفران  به میزان لازم، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان لازم، هل کوبیده ۱ عدد، روغن به میزان لازم

طرز تهیه:  لپه ای را که قبلا در آب خیسانده ایم، می گذاریم تا بپزد. دو تا از پیازها را نگینی خرد کرده و تفت داده و رب گوجه و ادویه جات و هل و زعفران دم کرده را به آن اضافه کرده و لپه پخته شده و آب را نیز اضافه می کنیم و می گذاریم تا آب جوش بیاید. یک عدد پیاز را رنده کرده و گوشت چرخ کرده و ادویه جات را هم به آن افزوده و ورز می دهیم و به صورت توپ های کوچک و قلقلی در آورده و به آب خورشت یکی یکی و به نحوی که روی هم نیفتند، اضافه کرده و تا سفت نشده اند، خورشت را به هم نمی زنیم و بعد از افزودن لیمو عمانی می گذاریم تا قلقلی ها بپزد و خورشت جا بیفتد. سیب زمینی ها را نیز خلالی کرده و سیب زمینی های سرخ شده را در هنگام سرو غذا روی خورشت ریخته می شود.

ghime afghani

۹- خورشت قیمه با کنگر

مواد لازم: گوشت، پیاز، زردچوبه، زعفران، کنگر، نمک، لیمو عمانی، رب

طرز تهیه : گوشت را پس از پاک کردن به صورت قیمه ای خرد کنید و بعد از شستن در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس پیاز را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید. حالا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را داخل آن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. البته هنگام سرخ شدن پیاز، کمی زردچوبه هم بریزید و بگذارید بوی خامی آن گرفته شود.زعفران را در کمی آب جوش حل کرده و کناری بگذارید.

گوشت را به مخلوط پیازداغ اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید. حالا مقداری آب در قابلمه بریزید و بگذارید گوشت بپزد. البته در این مرحله زعفران حل شده را هم اضافه کنید. در این فاصله، کنگرهای پاک شده را بشویید و هر کدام را به اندازه ۳ سانتی متر خرد کنید. پس از آن در یک تابه گود، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. کنگرها را داخل تابه بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید و بگذارید کنگرها تفت داده شوند. حالا مقداری آب جوشیده در تابه حاوی کنگر بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد.
لیموعمانی ها را بشویید و توسط چنگال چند سوراخ در هر کدام ایجاد کنید. سپس در کاسه ای روی لیموها آب جوش بریزید تا نرم شوند.

کنگرهای پخته شده را داخل مخلوط لپه و گوشت بریزید و بگذارید جوش بزند. سپس لیموها را به آن اضافه کنید.رب را تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. سپس رب را به خورش اضافه کنید. حالا زیر حرارت را کم کنید تا خورش خوب جا بیفتد.

ghime kangar

۱۰- خورشت قیمه با کدو سبز

مواد لازم: گوشت گوسفندی: ۲۵۰ گرم (قطعات ۲ سانتی) ، پیاز بزرگ: ۱ عدد،  لپه: ۱ استکان (از قبل خیس شده)، کدو سبز: ۱ کیلو؛  رب: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری؛ نمک، گرد لیمو و فلفل سیاه: به میزان لازم؛  زرد چوبه: به میزان کافی؛  زعفران و روغن: به مقدار کافی.

طرز تهیه: پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ می کنیم. سپس گوشت را اضافه کرده و به همراه پیاز تفت می دهیم. لپه را که از قبل خیس کردیم به همراه گوشت کمی تفت می دهیم تا بوی خامی لپه از بین برود. در این مرحله زردچوبه و رب را اضافه می کنیم. لازم است که رب را تفت دهیم چون باعث لعاب دار شدن خورش می شود. ۳ تا ۴ لیوان آب روی آن ریخته و به محض این که جوش آمد حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم با حرارت ملایم خوب بپزد.

کدو را از قبل شسته و از وسط دو نیم کرده یا حلقه حلقه برش می دهیم و داخل روغن کمی سرخ می کنیم. ۲۰ دقیقه قبل از این که ظرف را از روی حرارت بر داریم کدوهای سرخ شده را روی خورش چیده و زعفران آب کرده، گرد لیمو یا آب لیمو، فلفل سیاه و نمک را اضافه می کنیم و می گذاریم تا خورش آماده شود.

ghime kado

۱۱- خورشت آلو قیمه

مواد لازم: پیاز یک عدد متوسط، لپه یک پیمانه ، گوشت گوساله۲۵۰ گرم، رب گوجه فرنگی ۳ قاشق سوپ خوری، روغن به مقدار لازم، لیمو عمانی ۲ عدد بسته به ذایقه، زردچوبه فلفل و نمک به میزان لازم، سیب زمینی ۳ عدد متوسط، آلو پاک کرده و خیس خورده یک پیمانه

طرز تهیه : ابتدا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. پس از گرم شدن روغن پیاز رنده را درون آن ریخته و تفت دهید. پس از طلایی شدن پیازها گوشت را شسته و درون قابلمه بریزید تفت دهید تا کمی طلایی و آب آن کشیده شود. زردچوبه و فلفل را اضافه کنید ولی نمک را برای اواخر طبخ نگه دارید. کمی که ادویه سرخ و بوی آن درآمد لپه ای که حدود ۱۰ دقیقه در آب خیس داده اید را همراه رب گوجه فرنگی درون قابلمه بریزید  و خوب تفت دهید تا روغن افتاده و بوی خامی رب از بین برود.

سپس در لیمو عمانی چند سوراخ ایجاد کنید آنها را درون قابلمه بریزد و ۵ پیمانه آب به آن اضافه و هم بزنید. بعد از اینکه خورش درون قابلمه جوش آمد زیر شعله را کم کنید و بگذارید حدود ۴ ساعت با شعله کم بجوشد .در این فرصت سیب زمینی ها را پوست کنده از درازا به دو نیمه و هر نیمه را به ۳ قسمت تقسیم کنید و در روغن داغ سرخ کنید. دراواخر طبخ حدود سه ربع ساعت قبل از کشیدن خورشت  آلوچه ها و سیب زمینی را درون خورشت اضافه کنید تا جا افتاده و مزه دار شوند.

ghime alo

۱۲- خورشت قیمه با قارچ بدون گوشت قرمز

مواد لازم: ۱ عدد پیاز متوسط، ۲۵۰ گرم لپه، ۲ قاشق سوپ خوری روغن ( یا روغن زیتون )، ۳۰۰ -۲۵۰ گرم قارچ، ۲ قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی، ۱ پیمانه آب گوشت، ۱ قاشق سوپ خوری زعفران دم کرده، ۱ عدد سیب زمینی درشت، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم، ۱ قاشق چای خوری دارچین، روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه: پیاز را پوست کنده ، نگینی خرد کنید. در قابلمه ای مناسب روغن ریخته، روی حرارت بگذارید و پیاز را در روغن تفت دهید تا سبک شود. لپه را به پیاز داغ بیفزایید. حالا زردچوبه و فلفل را اضافه کنید و همراه مواد تفت دهید. یک پیمانه آب یا اگر رسما گیاهخوار نیستید،آب گوشت را به قابلمه اضافه کرده، در آن را ببندید تا با حرارت ملایم لپه بپزد. قارچ ها را بشویید و اگر درشت بود، به چهار قسمت برش بزنید.

قارچ را هم به بقیه مواد بیفزایید. سیب زمینی را خلالی خرد کنید. آنها را در روغن سرخ کنید و کناری بگذارید. وقتی از طبخ لپه مطمئن شدید، رب را در مقدار کمی روغن تفت داده و به همراه نمک به خورش بیفزایید. مقداری سیب زمینی سرخ شده را برای تزئین بردارید و بقیه را به خورش اضافه کنید. حالا دارچین و زعفران را هم اضافه کنید تا خورش مزه دار شود.

ghime gharch

۱۳- خورشت قیمه با سویا

مواد لازم: لپه ۲ پیمانه، لیموعمانی ۴عدد، سیب زمینی ۱عدد متوسط، گوجه فرنگی ۸عدد، سویای درشت ۲ پیمانه، نمک، فلفل قرمز، ادویه کاری به مقدار لازم، روغن زیتون به مقدار لازم

طرز تهیه: برای تهیه خورش قیمه با سویا فاقد گوشت ابتدا مواد را به اندازه های ذکر شده آماده کرده و سویا را به مدت ۳۰ دقیقه با نمک و زرد چوبه و مقداری آب میپزیم سپس آب آن را گرفته و لپه ها را که از شب قبل خیس کرده ایم همراه با سویای پخته شده و لیمو عمانی و آب گوجه فرنگی و نمک و ادویه جات به مدت یک ساعت میپزیم. سیب زمینی های خلال شده را به آنها اضافه کرده و با حرارت ملایم پختن را به مدت ۳۰ دقیقه ادامه می دهیم تا کاملا خورش جا بیفتد و همراه با روغن زیتون میل شود.

ghime soia

۱۴- خورشت قیمه کاسالین

مواد لازم: پیاز ۲ عدد، سیر دو حبه، زرد چوبه، زنجبیل، گوشت چرخ کرده نیم کیلو، گشنیز خرد شده ۱ قاشق، فلفل سبز ۵ عدد، رب گوجه فرنگی ۳ قاشق پر،

طرز تهیه: دو پیاز بزرگ را چوب کبریتی و نازک خلال کنید و در روغن تفت دهید. وقتی پیازها طلایی شدند دو حبه سیر له شده ، زردچوبه و کمی زنجبیل در صورت تمایل به آن اضافه کنید. نیم کیلو گوشت چرخ شده را به پیاز داغ استفاده کنید و بگذارید قهوه ای شود  در برخی از نواحی هند گوشت را به شکل تکه ای می پزند. بنابراین اگر قصد دارید این غذا را تهیه کنید نگران نوع گوشتی که در منزل دارید نباشید. طبعا گوشت تکه ای برای طبخ به زمانی بیشتری نیاز دارد. یک قاشق گشنیز خرد شده ، ۵ عدد فلفل سبز خرد شده و سه قاشق پر رب گوجه فرنگی اضافه کرده و شعله را کم کنید. بگذاربد خورش جا بیفتد.

برای تهیه برنج کیچری نیز یک عدد پیاز را خرد و سرخ کنید، نصف قاشق زنجبیل رنده شده، ۲ حبه سیر رنده شده ، زردچوبه را بهمراه ۷ پیمانه برنج خیس شده و یک و نیم پیمانه عدس را به مواد اضافه کنید و آنها را به آرامی هم بزنید. به آرامی نیم لیتر آب جوش را طوری به مواد اضافه کنید که روی مواد را بگیرد. به غذا مدام سر بزنید و وقتی عدس ها پختند شعله را کم کنید و بگذارید تا برنج به آرامی دم بکشد. این برنج برای سرو شدن با قیمه کاسالین تهیه می شود اما در هند این برنج به تنهایی و سرد برای صبحانه سرو می شود.

ghime kaslin

۱۵- خورشت به قیمه

مواد لازم: پیاز، گوشت، رب گوجه فرنگی، لپه، به، آبلیمو و لیمو عمانی، زعفران

طرز تهیه: ابتدا در ظرفی مناسب پیاز را خرد کرده و سپس در روغن سرخ میکنیم.گوشت را به صورت تکه ای خرد کرده و در پیاز تفت میدهیم تا کمی تغییر رنگ دهد .رب گوجه فرنگی و ادویه را با گوشت تفت میدهیم و بعد از آن ۴لیوان آب اضافه کرده و اجازه میدهیم بپزد. اواخر طبخ لپه های پخته شده را به غذا اضافه کرده و بِه را به صورت مربعی خرد کرده و به غذا اضافه میکنیم .در ظرفی جدا رب را سرخ کرده و به همراه آبلیمو و لیمو عمانی و زعفران به خورش اضافه میکنیم و اجازه میدهیم جا بیفتد.

ghime eh

۱۶- خورشت قیمه با گوشت شتر مرغ

مواد لازم : لپه، لیمو عمانی، گوشت، نمک، دارچین، زعفران

طرز تهیه: قبلا لپه را خیس کنید و لیمو عمانی را هم در مقداری آب خیس کنید و کنار بگذارید. لپه از پیش خیس کرده را در کمی روغن تفت دهید تا بوی خامی لپه گرفته شود. سپس لپه را به گوشت اضافه کنید و لیمو عمانی هایی را که قبلا شسته اید و خیس کردید را از چند نقطه سوراخ کنید. اگر هم لیمو عمانی در دسترس ندارید از پره های لیمو عمانی در آخر طبخ به قیمه اضافه کنید. خوب بعد از ریختن لپه تفت داده شده، لیمو عمانی سوراخ شده را هم اضافه می کنیم .بعد از پخته شدن لپه و لیمو عمانی، نمک، دارچین و زعفران را به خورشت قیمه خوش رنگ و لعاب مون اضافه میکنیم و تمام.

ghime shotormorg

۱۷- خورشت قیمه با مرغ

مواد لازم: سینه مرغ  یک کاسه ماست‌خوری، لپه  یک کاسه ماست‌خوری، پیاز یک عدد، سیب‌زمینی نیم کیلو، روغن یک فنجان ، نمک، فلفل و زردچوبه  به مقدار لازم، رب گوجه ‌فرنگی یک قاشق غذاخوری، لیمو عمانی  چهار عدد

طرز تهیه: یک عدد پیاز متوسط را با نصف فنجان روغن سرخ کرده، کمی زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم. لپه را شسته، به پیاز داغ اضافه کرده، دو الی سه دقیقه تفت می‌دهیم (اگر لپه را زیاد تفت بدهیم، لپه‌ها در خورش سفت می‌شوند و اگر تفت ندهیم، لپه در خورش له می‌شود). یک قاشق رب گوجه را اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم. سینه مرغ، نمک و فلفل را اضافه کرده، تفت می‌دهیم. سه الی چهار لیوان آب و چهار عدد لیمو عمانی را اضافه کرده، در قابلمه را می‌گذاریم تا خورش سه الی چهار ساعت با شعله کمی بپزد و جا بیفتد.  نیم کیلو سیب‌زمینی را خلالی کرده، با نصف فنجان روغن کاملاً داغ شده، سرخ می‌کنیم. سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده را در یک آبکش ریخته تا خشک و برشته شود و باقیمانده روغن را به خورش اضافه می‌کنیم.

ghime morgh

۱۸- خورشت قیمه نخود سبز

مواد لازم: گوشت گوسفندی۴۰۰  گرم، نخودسبز دو پیمانه ، پیاز ســرخ شده یک عدد، گشنیز خرد شده نصــف پیمانه ، رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری، نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم

طرز تهیه: گوشت را شسته و به ابعاد خورشی خرد می کنیم. گوشت را به همراه پیاز داغ در روغن تفت داده، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. سه لیوان آب جوش به مواد افزوده و می گذاریم تا بپزد. پس از آن که گوشت نیم پز شد، نخودفرنگی ها را به خورش اضافه می کنیم تا بپزد. در ۱۰ دقیقه آخر طبخ گشنیز، نمک، فلفل و ادویه را اضافه نموده و می گذاریم تا خورش جا بیفتد سپس همراه با برنج سرو می نماییم.

ghime nokhod sabz

۱۹-  خوشت قیمه مجلسی

مواد لازم: گوشت خورشتی  ۲۵۰ گرم، پیاز ۲ عدد، سیب زمینی  ۴۰۰ گرم، لپه ۲۰۰ گرم، لیمو عمانی  ۵ عدد، رب گوجه فرنگی  ۲ قاشق غذاخوری، نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، روغن به مقدار لازم

طرز تهیه: برای تهیه قیمه مجلسی ابتدا پیاز  را ریز خرد کنید و با مقداری روغن در قابلمه یا زودپز تفت دهید. لپه را بشویید. گوشت را قطعه قطعه خرد کنید و با پیاز و لپه شسته شده تفت دهید. در موقع تفت دادن به مقدار کافی فلفل و زردچوبه هم به مواد اضافه کنید. همین که رنگ گوشت عوض شد، مقداری آب روی آن بریزید و بگذاریید با شعله ملایم بپزد.بعد از یک ساعت، لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه کنید.

سپس حرارت شعله را کم کنید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. در انتهای پخت خورش ، نمک و رب گوجه فرنگی  را به آن اضافه کنید. وقتی خورش به روغن افتاد و مواد خورش کاملاً پخت، شعله را خاموش کنید. سیب زمینی  ها را پوست بکنید و خلال کنید و با روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید. بعد از اینکه خورش را در ظرف کشیدید، سیب زمینی های سرخ شده را روی آن بریزید ( یا می توانید قبل از ریختن خورش در ظرف ، سیب زمینی ها را در آن بریزید و هم بزنید )  اگر از دارچین خوشتان می آید می توانید کمی روی خورش تان بریزید همچنین می توانید برای تزئین خورش در میهمانی ها ، مقداری از سیب زمینی را به صورت گل ببرید و سرخ کنید.

ghime majlesi

۲۰- خورشت قیمه گیلانی

مواد لازم: گوشت مغز ران گوسفند یا گوساله یک کیلو، لپه دو قاشق غذاخورى، سیب زمینى نیم کیلو، پیاز درشت ۲ بوته، لیمو عمانى ۳ عدد، گوجه فرنگى خیلى ریز ۴ عدد، زردچوبه و نمک و فلفل و دارچین به اندازه کافى

طرز تهیه:
گوشت را سه یا چهار قطعه نموده با دو لیوان آب می گذاریم تا نیم پز شود, بعد آن را از داخل آب گوشت درآورده و در تخته آشپزخانه با کارد ریز می کنیم (به ریزى گوشت قیمه). پیاز را هم ساطورى خرد کرده, بعد گوشت و پیاز را مخلوط با هم در روغن سرخ می کنیم و زردچوبه و نمک و فلفل و دارچین را اضافه کرده و لپه را که قبلا در آب خیسانده ایم از آب درآورده و با گوشت و پیاز یک تفت می دهیم. سپس آنرا در ظرف آبگوشتى که قبلا گوشت را پخته بودیم میریزیم. اگر آب آن کافى نباشد نصف لیوان دیگر آب اضافه نموده و با حرارت ملایم می گذاریم بپزد. لیمو عمانى را شسته به آن اضافه می کنیم. اطراف گوجه فرنگى ها را در روغن سرخ می کنیم و آنها را روى گوشت قیمه میریزیم تا با بخار, کمى پخته شود. سیب زمینى ها را پوست کنده, می شوییم و آنها را خلال ریز کرده با روغن فراوان سرخ می کنیم تا طلایى شود. و در آخر روى قیمه میریزیم. بعد از چند دقیقه خورش را برمی داریم, یا می توانیم وقتى که خورش قیمه را در دیس کشیدیم سیب زمینى هاى سرخ کرده را روى آن بریزیم.

ghime rashti

نظرات و پیشنهادات شما؟

اگر خورشت قیمه ای میشناسید که در لیست بالای امروز آی آر میکس نیست آن را در بهش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی