candles

آموزش ۴ روش ساخت شمع های تزئینی ، فانتزی و نسوز زیبا

۷
آموزش ۴ روش ساخت شمع های تزئینی ، فانتزی و نسوز زیبا
نمره 4.3 از 60 رای

در فنگشویی استفاده از شمع جایگاه ویژه ای دارد. در واقع از قدرتمندترین عناصر در دکوراسیون خانه است. شمع ، نیرو و انرژی پاکسازی و الهام دارد. محیط خانه را گرم می کند و انرژی های منفی و استرس ها را دفع می کند. گذشته از مسئله زیبایی شمع، تاثیر آن در افزایش انرژی و از بین رفتن استرس بسیار مهم است. امروز در آی آر میکس قصد داریم نحوه ساخت شمع با پارافین و بدون پارافین را به شما کاربران عزیز آموزش دهیم.

طرز تهیه شمع با پارافین و بدون پارافین تزئینی و فانتزی

Preparation of paraffin candles without paraffin

از شمع به ‌منظور یک منبع نور و بعضی اوقات برای تولید گرما استفاده می‌شود و شامل یک ریسمان یا یک فتیله جاسازی ‌شده و یک توده جامد از سوخت (معمولاً موم) است. امروزه اکثر شمع‌ها از پارافین ساخته می‌شوند.

قبل از ظهور برق، شمع و چراغ‌های نفتی برای روشنایی استفاده می ‌شدند. اما امروزه از شمع برای روشنایی اضطراری در هنگام قطع برق یا برای ایجاد یک محیط رمانتیک و در مراسم مذهبی نیز استفاده می‌شود (به عنوان مثال در رسوم ازدواج ایرانی آینه و شمعدان یک عضو جدا نشدنی سفره ی عقد و مراسم های بعد از آن بوده و بعدتر در خانه ای که آن دو با هم در آن زندگی میکنند، به عنوان نشانه ای از عهدی که با هم بسته اند و معمولاً در جایی از دکوراسیون خانه که جلب توجه کند، تا زمان دوام عهدشان، با توجّهی ویژه نگهداری میشود).

شمع معطر در عطردرمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شمع مومی را برای اولین بار فنیقی‌ها ساختند. در قرن هجدهم شمع از روغن بالن ساخته می‌شد و چون روشنایی این شمع که معروف به شمع کافوری بود خوب و ثابت بود، بعدا به عنوان واحد روشنایی انتخاب گردید. در سال ۱۸۲۳ شمع‌های گچی و پارافینی نیز به بازار آمدند سازندگان این دو شمع دو مخترع فرانسوی به نام سیمونن و مانژو بودند.

Candles

شمع ساده لیوانی

برای ساخت شمع لیوانی پارافین را در یک ظرف ریخته و با حرارت غیرمستقیم گرم می کنیم تا حالت مایع پیدا کند. توجه داشته بشید که ظرف شما دیگر قابل استفاده نخواهد بود پس از طرفی استفاده کنید که در آینده به آن نیاز نخواهید داشت. حرارت مستقیم موجب سوخته شدن پارافین می شود و پارافین را خراب می کند، پس یک ظرف را پر از آب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید. ظرف دیگری را که در آن پارافین ریخته شده است را روی آب در حال جوش می گذارید تا کم کم ذوب شود به این روش بن ماری گفته می شود.

اگر مایل هستید که پارافین زودتر ذوب شود می توانید آن را با چاقو خرد کنید. دمای پارافین نباید از ۹ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد بیشتر شود چون پارافین خراب می شود. هنگامی که پارافین در حال ذوب شدن است آن را با قاشق هم بزنید و مراقب باشید که پارافین نسوزد وقتی که پارافین کاملا ذوب شد آن را از روی حرارت بردارید.

candles2

حالا باید شمع را در قالب بریزید. قالب را باید از قبل آماده کرده باشید. شما می توانید از شیشه های مربا، عسل و … به عنوان قالب شمع استفاده کنید. دو برابر قد شیشه یا قالب فتیله را برش دهید و با کمک چسب حرارتی یک طرف آن را به ته ظرف بچسپانید تا ثابت بماند. سر دیگر فتیله را به سیخ چوبی یا چوب بستنی یا خودکار یا هر وسیله دیگر ببندید با این کار فتیله شما کاملا ثابت می ماند.

پارافینی که از روی حرارت برداشته اید و دمای آن کمی پایین آمده است را به آرامی در شیشه یا قالبی که آماده کرده اید بریزید و منتظر بمانید تا خشک می شود. اجازه دهید که شمع به صورت طبیعی خنک شود و از فریزر و یخچال استفاده نکنید چون موجب ترک خوردن شمع می شود.

بعد از خشک شدن اگر اطراف فتیله حالت گودی پیدا کرده بود باز در آن قسمت پارافین بریزید. بعد از خشک شدن اضافه فیلتر را با قیچی ببرید. شمع شما آماده است.

شمع شناور روی آب

بعد از اینکه شمعی که در مرحله قبل را آموزش دادیم می توانید شمع را از قالب خارج کنید و در ظرفی که در آ ریخته شده است قرار دهید. ظرفی که در آن آب می ریزید باید انتهای تنگتری نسبت به ابتدا داشته باشد مثل جام. اگر شمع شما از قالب خارج نمی شود باید قبل از ریختن پارافین در قالبف قالب را چرب کنید که راحت خارج شود و یا اینکه بعد از سفت شدن شمع آن را در فریزر قرار دهید تا به راحتی از ظرف جدا شود. شما می توانید با استفاده از روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد شمع های رنگی شناور بسازید.

candles3

طرز تهیه شمع رنگی

اگر شما می خواهید شمع های رنگی داشته باشید کافی است که رنگ شمع را هنگام ذوب کردن پارافین به آن اضافه کنید اگر در انتخاب رنگ مشکل دارید ب نکات زیر توجه داشته باشید:

قرمز : رنگ گرم و مناسب اتاق ‌خواب است. این رنگ محرک بوده، فعالیت‌ها را افزایش می‌دهد.

نارنجی: رنگیست که شادی و شور و شوق را به دنبال دارد.

دارچینی: رنگ ثابت و باپشتوانه‌ ایست که در یک اتاق هماهنگی ایجاد می‌کند.

زرد : از نظر ذهنی منجر به مکالمات جالب شده و به افزایش تمرکز کمک می‌کند.

سبز: رنگ هماهنگ است که به تعادل و آرام کردن احساسات کمک کرده، امنیت و حمایت را به دنبال دارد.

آبی: رنگ سرد و ملایمی است که احساس آرامش را به خصوص در اتاق‌خواب ایجاد می‌کند.

بنفش: رنگ تسکین‌دهنده و از نظر روان‌شناسی در اتاق‌های مدیتیشن و خواب استفاده می‌شود.

سفید: رنگ خلوص، حمایت و آرامش است.

طلایی : رنگ فراوانی و ادراک است.

نقره‌ای: رنگ ماه و تعادل است که به تغییر کمک کرده، تشویق به یادگیری می‌کند.

خوب در اینجا آموزش یک نوع شمع رنگی ساده را به شما می دهیم.

وقتی که پارافین را در ظرف خورد کردید مداد شمعی هم روی آن خرد می کنیم و به روش بن ماری که قبلا توضیح دادیم ذوب کنید و یا اینکه پارافین و مداد شمعی را در مایکرو فر قرار دهید تا ذوب شود. توجه داشته باشید که ما به چند رنگ مختلف نیاز داریم یعنی یک ظرف پارافین با رنگ شماره ۱، یک ظرف با رنگ شماره ۲ و… فتیله را به صورتی که در بالا توضیح دادیم فیکس کنید توجه داشته باشید که از یک لیوان شیشه ای باید استفاده کنید.

candles4

لیوان را کج کنید و پارافین ذوب شده رنگی را در آن میریزیم تا یک سوم لیوان پر شود و همانطور کج قرار می دهیم تا خنک شود. بعد از اینکه پارافین سفت شد لیوان را به جهت مخالف کج می کنیم و پارافین رنگی بعدی را می ریزیم و منتظر می مانیم تا سفت شود. حالا لیوان را راست روی میز قرار می دهیم و رنگ سوم را اضافه می کنیم و بعد از خشک شدن شما یک شعم با سه رنگ متفاوت خواهید داشت.

اگر دوست دارید رنگ های بیشتری در شمع داشته باشید مقدار پارافین رنگی که در لیوان می ریزید کمتر باید باشد

ساخت شمع بدون پارافین

خوب برای ساخت شمع با آب یک طلق یا جای نوشابه یا هر جنسی که آب را جذب نمی کند را بیاورید و یک دایره از آن را ببرید. وسط آن را سوراخ کنید و فتیله شمع را از آن رد کنید. در داخل جام یا کاسه بلوری یا هر وسیله مشابه دیگر آب بریزید و روی آن روغن بریزید به طوری که تمام سطح آب را بپوشاند و نیم سانت ارتفاع داشته باشد. در صورت تمایل می توانید در داخل آب رنگ بریزید تا شمع شما زیباتر شود و تمام. شمع شما آماده است تا زمانی که روغن سطح آب شما تمام نشده است شمع شما کار خواهد کرد.

mason-jar-oil-lamp

در آینده آموزش شمع سازی بیشتری خدمت شما ارائه خواهیم داد. امیدواریم بتوانیم آرشیو کاملی از شمع سازی را برای شما علاقمندان به شمع سازی فراهم کنیم. در ادامه چند عکس از کاربرد شمع را برای شما قرار می دهیم.

candles5

candles6

candles7

candles8

candles9

candles10

نظرات و پیشنهادات؟

سوالات و پیشنهادات خود را در مورد ساخت شمع فانتزی و تزئینی در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۷ دیدگاه

  1. امید گفت:
    4

    سلام خسته نباشیدخب این شمعی که بدون پارافینه از چه روغنی باید استفاده کرد؟

  2. کیان گفت:
    -2

    ممنون از سایت عالی شما تشکر

  3. f.jafari7 گفت:
    0

    سلام خیلی زیبا، جالب و مفید بود، ممنونم از شما

  4. بازدید کننده ی سایت گفت:
    0

    اشتباه گفتین روی شعله ی مستقیم نباید پارافین رو ذوب کنیم ولی اگه شعله کم باشه رو شعله پخش کن باشه بهتره و حواسمون بهش باشه کیفیت شمع بهتر میشه

تبلیغات متنی