۸ نکته ای که هنگام تربیت سگ خانگی، ژرمن شپرد، نگهبان و … باید رعایت کنید!

۳
۸ نکته ای که هنگام تربیت سگ خانگی، ژرمن شپرد، نگهبان و … باید رعایت کنید!
نمره 4.3 از 13 رای

اگر شما به سگ علاقه دارید مطمئنا دوست دارید اطلاعاتی در مورد نحوه آموزش و تربیت سگ را بدست آورید. قبلا از آموزش سگ تان پیشنهاد می کنیم نکات و مراحلی که امروز در آی آر میکس بیان می کنیم را مطالعه بفرمایید.

۸ نکته ای که باید هنگام آموزش سگ در نظر داشته باشید

Steps To Train Your Dog

شما با تربیت و آموزش صحیح سگ ها می توانید از آن ها به راحتی در مواقع مختلف استفاده کنید. حقیقت این است که آموزش سگ یک پروژه بسیار بزرگ است اما در پست امروز آی آرمیکس ما اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم که می تواند به شما کمک کند که سگ تان را آموزش دهید.

نکته اول : انتخاب روش تربیت سگ خانگی

روشهای آموزشی متفاوتی برای آموزش سگ وجود دارد و همچنین اهداف مختلفی از این آموزشها پی گرفته می‌ شود، این اهداف شامل پایه‌ ای‌ ترین آموزش یعنی فرمانبرداری تا تخصصی ‌ترین زمینه‌ ها مانند اجرای قانون، مقاصد نظامی، جستجو و نجات، شکار، کار با احشام، کمک به افراد معلول، سرگرمی، ورزشی یا حفاظت از افراد و اموال می‌ تواند باشد.

بیشتر آموزشهای فرمانبرداری معمولا شامل شش رفتار می ‌شود:

  • نشستن
  • درازکشیدن
  • بلند شدن
  • پاسخ به صدا زدن (بیا اینجا و…)
  • گشتن محدود (یا گشتن بدون قلاده)
  • ایستادن روی پاهای عقب

برای اینکه سگ شما بتواند این کارها را انجام دهد، شما می توانید کلاس هایی به همراه مدرس کار آزموده تدارک ببینید ولی هر کسی نمی تواند از پس هزینه های این کلاس ها بر بیاید. شما می توانید با استفاده از بازی این کارها را به سگ آموزش دهید اما قبل از آموزش سگ شما باید بدانید که بازی با سگ نیز اصول و قوانین خاصی دارد چونکه بازی هایی که با سگتان انجام می دهید در رفتار و منش سگ تاثیرات زیادی دارد مثلا با بازی های خشن شما سگ را موجودی مهاجم می سازید. اگر شما اصول و قوانین بازی را رعایت نکنید رفتارهایی مانند سرکشی و لجبازی، گاز گرفتن، دندان نشان دادن، بدغذایی و بسیاری رفتارهای مشکل زای دیگر در سگ به وجود می آورید.

اگر احساس می کنید که تنهایی از پس آموزش سگ برنمایید بهتر است با مربی سگ مشورت کنید و از او کمک بخواهید.

نکات مهم در تربیت سگ

نکته دوم: انتخاب ابزار مناسب برای تربیت سگ

ابزارهای خاصی وجود دارند که شما برای آموزش سگ می توانید استفاده کنید.

  • توپ : توپ اسباب بازی بسیار خوبی برای بازی و آموزش سگ است. سگها علاقه بسیار زیادی به توپ نشان می‌دهند. یکی از برنامه‌های تربیتی این است که سگها تمرکز کردن را به خوبی یادگیرند تا در محیطهای شلوغ بتوانند مرحله کار را به خوبی انجام دهند. به طور کلی تمام مربیان از توپ استفاده می‌کنند.
  • قلاده تربیت : قلاده تربیت یکی از پر استفاده‌ ترین ابزارهای تربیت می‌باشد. مدلهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد ولی به طور کلی می‌تواند به دسته های زیرتقسیم کرد:
  • قلاده شوک : این قلاده به صورت زنجیری که تنگ شده با فشار یک ضرب به سگ نبایدها را مشخص می‌کنیم. این قلاده بسیار ارزان و به راحتی قابل استفاده می‌باشد.
  • قلاده خاردار: در واقع همان ساختار قلاده شوک را دارد با این تفاوت که خارهایی رو به داخل دارد که به گردن سگ متصل است و شدت ۴ برابر قلاده شوک را وارد می‌کند، این قلاده خطرناک است و حتماً مربی باید استفاده کند.
  • قلاده الکتریکی کنترل از راه دور: همان‌طور که از اسم پیداست قلاده کنترل از راه دور نیم تا یک مایل برد دارد، در بعضی از مدلها قابل کنترل ولتاژ وارد بر سگ، تغذیه با باتری همراه با لرزش و سوت و ضد آب می‌باشند.
  • تاگ : نوعی اسباب بازی بوده که بسیار مورد استفاده مربیان قرار می‌گیرد. این اسباب بازی جهت تربیت حفاظت، تربیت سگ نگهبان و تربیت سگ پلیس استفاده می‌شود. معمولاً از جنس کتان و الیاف مصنوعی یا پارچه و چرم می‌باشد.
  • لباس حفاظت: که شامل شلوار و پیراهن حفاظت و حفاظت دست و پا می‌باشد. این لباس کاملاً از جنس الیاف مصنوعی درست شده و کاملاً کمک مربی را از دندانهای سگ تربیت شده نگهبان محافظت می‌کند جهت تمرین و تربیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توصیه می شود قبل از خرید این وسایل ابتدا مطمئن شوید که چه وسیله ای برای شما مناسب است.

نکات مهم در تربیت سگ

نکته سوم: محصور کردن سگ های خانگی

اگر قصد دارید که سگ را در خانه نگهداری کنید باید یک محل برای محصور کردن سگ تان بسازید و یا به اصطلاح محل خواب برای سگ تان بسازید. شما می توانید از قفسه های مشبک فلزی استفاده کنید. شما می توانید کف این محدوده را با کارتن پلاست بپوشانید و روی آن روزنامه قرار دهید تا رطوبت حاصل از ارادر سگ به زمین رسد. البته برخی از مربیان با ساخت محدوده برای سگ موافق نیستند و اعتقاد دارند که سبب زندانی شدن سگ می شود.

نکات مهم در تربیت سگ

نکته چهارم: پیاده روی با سگ تریر، ژرمن شپرد و …

تمامی سگها در هر سایز و نژادی ، احتیاج به پیاده روی روزانه دارند ، چه قدم زدن چه دویدن. بردن سگ برای پیاده روی یکی از مهمترین کارها در نگهداری از سگ می باشد. سگ ها باید یاد بگیرند که در راه پیمایی ها با صاحب خود با قلاده و زنجیر حرکت نمایند. در روزهای ابتدایی سگ به استفاده از قلاده علاقه ای نشان نمی دهد ولی به زودی به آن عادت می کند. هرگز سگ را به زور با زنجیر نکشید و هیچگاه حیوان را به دست اطفال ندهید.

بعد از وصل کردن زنجیر به قلاده حیوان را به اسم صدا کنید و سعی کنید قدم زدن به میل حیوان باشد. سعی کنید زنجیر بیشترین طول را در هنگام حرکت داشته باشد. اگر حیوان از حرکت امتناع می کند با تکان دادن زنجیر با ضربات کوتاه و سریع او را به حرکت ترغیب کنید.
برای استفاده از قلاده در شروع کار چند ساعت آن را در منزل به گردن حیوان ببندید و بعد از عادت کردن سگ به قلاده در هنگام بیرون رفتن از آن استفاده کنید.

نکات مهم در تربیت سگ

نکته پنجم: آموزش اجتماعی کردن سگ ها

همه سگ ها باید اجتماعی بودن را یاد بگیرد. سگ شما در هر نژادی که باشد باید در زمان برخورد با انسان ها و حیوانات رفتاری آرام و دوستانه از خود نشان دهد.  سگ های کوچک و آپارتمانی چون ظاهری زیبا دارند و در محیط های باز (مثل پارک) باعث جلب نظر کودکان می شوند و آنها بدون ترس به طرف این سگ ها می روند حتما باید اجتماعی و خوش اخلاق باشند.

نکات مهم در تربیت سگ

نکته ششم: آموزش به سگ با کلیکر

استفاده از کلیکر یکی از راههای نسبتا جدید در آموزش و تربیت سگ هاست و در مقایسه با سایر روشها تاثیر و ماندگاری بیشتری در ذهن سگ دارد.
ما می دانیم که سگها نیز هنگام آموزش ممکن است مثل ما آدمها دچار حواسپرتی شوند. کلیکر کمک می کند که سگمان کمتر گیج شود و در حافظه اش به خوبی ثبت و کمتر دچار فراموشی گردد.

نکات مهم در تربیت سگ

نکته هفتم در تربیت سگ : آموزش دستورات ساده و سرگرم کننده به سگ

آموزش چند ترفند ساده به سگ ، برای شما و سگتان بسیار لذت بخش و سرگرم کننده است. بهتر است سگ شما آموزش های مقدماتی را یاد بگیرد،و به او مهارت هایی چون نشستن، ماندن و پارس نکردن، دراز کشیدن روی شکم و … آموزش داده شود. بیشتر آموزش ها بر پایه ی “اطاعت کردن سگ از شما” ساخته شده اند. در روند آموزش، سگ شما یاد می گیرد که باید در طول جلسات آموزش به شما توجه داشته باشد و از شما اطاعت کند.

موفقیت آموزش ها بستگی به این دارد که زمانی که سگ به موقع کار مورد نظر را انجام داد، شما جایزه ای به او بدهید. نظر سگ ها در مورد پاداش مورد علاقه متفاوت است : برخی از سگ ها خوردنی و تشویقی ای خوشمزه برایشان بهترین جایزه است و بهترین جایزه برای برخی دیگر، عشق ورزیدن و محبت به آنان است. بعضی از سگ ها در طول آموزش هر آنچه که صاحبشان می خواهد را انجام می دهند.

پاداش بهترین انگیزه برای یادگیری سگ است و سگ از این کار لذت می برد. در روز ۵ تا ۱۵ دقیقه به سگ خود آموزش دهید. آموزش باید سرگرم کننده باشد ، شما باید در جلسات آخر آموزش و پایان کار، زمانی به سگ تشویقی بدهید که کار مورد نظر را به خوبی انجام دهد. اگر شما در حین کار احساس کردید که نا امید یا خسته شده اید، کار را ترک کرده و استراحت کنید و بعدا دوباره سعی به آموزش دادن سگ کنید.

نکات مهم در تربیت سگ

نکته هشتم در تربیت سگ: روش تربیت توله سگ

هیچگاه ازکلمات مشابهی مثل بیا اینجا یا بیا پسر و نظایرآن استفاده نکنید چون باعث اشتباه حیوان خواهد شد. لازم به ذکر است که تنبیه یک تکنیک آموزشی بی اثراست. اگر توله فرار می کند و بعد ازمراجعت شما او را تنبیه می کنید باز هم می بینید که توله فرار می کند بدین علت است که سگ در ذهن خود تنبیه شدن را با بازگشتن مرتبط می داند نه با فرارکردن! یا اگر بعد از آنکه صدایش کردید اور ا تنبیه نمائید اوبه زودی خواهد آموخت که با شنیدن اسم خود به شما جواب ندهد. خیلی مطالب است که سگ بایستی بیاموزد واطاعت کند.

نکات مهم در تربیت سگ

نظرات و پیشنهادات شما؟

نظرات و پیشنهادات خود را در مورد نکاتی که امروز در آی آر میکس در مورد تربیت و آموزش سگ توضیح دادیم را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳ دیدگاه

  1. پرینتر گفت:
    1

    عاشق مطالب آموزنده ی سایتتونم.ممنونم از زحماتتون

  2. بهنام گفت:
    1

    سلام.ممنون خیلی به دردم خورد,درود بر شما واقعا خسته نباشید

تبلیغات متنی