شارژ ساختمان

آشنایی با قانون و نحوه محاسبه شارژ آپارتمان برای هر واحد خالی و دارای سکنه

۱۴
آشنایی با قانون و نحوه محاسبه شارژ آپارتمان برای هر واحد خالی و دارای سکنه
نمره 3.5 از 13 رای

امروزه یکی از مشکلات ساکنین واحد های آپارتمانی شارژ ساختمان است، در برخی موارد ساکنین شاکی از پرداخت مبلغ بیشتر از معمول یا مالکین واحد های خالی از سکنه شاکی از پرداخت شارژ ساختمان و هزینه تعمیرات آن هستند زیرا اکثر ساکنین و مدیران آپارتمان ها از قانون تملک آپارتمان ها آگاهی لازم را ندارند و همین امر باعث سو استفاده برخی افراد سود جو میشود.

امروز در آی آر میکس میخواهیم به تمامی سوالات مربوط به شارژ آپارتمان و هزینه های آن پاسخ بدهیم، شما در کدام زمینه سوال دارید در ادمه پاسخ آن را بیابید.

آموزش نحوه محاسبه هزینه و قانون شارژ ثابت و ماهانه ساختمان خالی و و دارای سکنه

قانون شارژ آپارتمان خالی

در ادامه این مطلب لیستی از سوالات مربوط به شارژ آپارتمان از جمله قانون شارژ آپارتمان خالی ، نحوه محاسبه شارژ ساختمان ، شارژ ساختمان عدم پرداخت ، حق شارژ آسانسور ، جدول شارژ ساختمان و … را برای شما عزیزان

جمع آوری کرده ایم.

قانون شارژ آپارتمان خالی

شارژ ساختمان

پرداختن هزینه واحدی شارژ آپارتمان که خالی از سکنه میباشد از دید مالک عمری غیر عرف و غیر قانونی به نظر می آید، آیا واقعا این روند غیر قانونی است؟

آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها با اصلاحیه‌های بعدی مصوب
فصل سوم _ هزینه‌های مشترک

ماده ۲۳ (اصلاحی ۱۷/۳/۱۳۵۹) _ شرکاء ساختمام موظفند در پرداخت هزینه‌های مستمر و هزینه‌هایی که برای حفظ و نگاهداری قسمت‌های مشترک بنا مصرف می‌شود طبق مقررات زیر مشارکت نمایند:
در صورتی که مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه‌های مشترک پیش‌بینی نکرده باشند سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینه‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیر بنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازوئیل و اسفالت پشت‌بام و غیره به ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تأسیسات، باغبان، تزئینات قسمت‌های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم می‌گردد، تعیین سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان با مدیر یا مدیران می‌باشد.
تبصره (اصلاحی ۳۰/۱/۱۳۷۱) _ چنانچه به موجب اجاره‌نامه یا قرارداد خصوصی پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف نماید. مستأجر می‌تواند از محل مال الاجاره هزینه‌های مزبور را پرداخت کند و در صورتی که پرداخت هزینه‌های جاری مشترک به عهده استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران می‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند.

ماده ۲۴ (اصلاحی ۳۰/۱/۱۳۷۱) _ هر یکاز شرکاء که در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود معترض باشد می‌تواند به مدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت به موضوع را بنماید، در صورت عدم رسیدگی یا رد اعتراض، شریک می‌‌تواند به مراجع صلاحیت‌دار قضایی مراجعه کند.

ماده ۲۵- هزینه‌های مشترک عبارت است از:
الف _ هزینه‌های لازم برای استفاده، حفظ و نگاهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوطه.
ب _ هزینه‌های اداری و حق‌الزحمه مدیر یا مدیران.

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین

متن پرداخت شارژ ساختمان

مطابق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها، حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمتهای مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمتهای اختصاصی تمام ساختمان بجز هزینه هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش بینی کرده باشند. پرداخت هزینه های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد، الزامی است.

پاسخی ساده تر و عامیانه

طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها، پرداخت حق شارژ ساختمان بصورت ماهانه الزامی است، چه از آن استفاده بشود چه اینکه خالی بماند. حق شارژ و تعمیرات ساختمان به بودن یا نبودن افراد ارتباط ندارد.

البته واحدهای خالی فقط از پرداخت هزینه آب یا گاز مشترک ساختمان معاف هستند.

سه پرسش حقوقی از واحدهای خالی، حق پارکینگ و قسمت های مشترک آپارتمان

سوال اول

آیا واحدهایی که مدتی است ساکن نمیباشند موظف به پرداخت هزینه های عمومی و مشترک میباشند و یا به دلیل نبودن در منزل، معاف از پرداخت میباشند؟

سوال دوم

با توجه به اینکه از ۸ واحد مذکور، فقط ۶ واحد دارای ماشین میباشند و در عین حال ۳ واحد از آنها صاحبخانه و ۳ واحد مستاجر میباشند و ظاهرا همگی در سندهایشان حق استفاده از پارکینگ مشاع ذکر شده است و در نهایت ۵ محل پارکینگ داریم ، اولویت با چه کسانی است؟ آیا با صاحبخانه ها و سپس مستاجران؟

سوال سوم

آیا ساکن یا ساکنینی حق زدن قفل به قسمتهای مشترک به هر دلیلی را دارند؟

پاسخ سوال اول

قسمت آخر ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها می‌گوید: «پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.» یعنی اگر کل آپارتمان را مالک مورد استفاده قرار ندهد، مکلف به پرداخت هزینه‌های مشترک است.

البته باید خاطر نشان کرد بیشتر ساختمان‌ها از لحاظ عرفی چنین هزینه‌هایی (هزینه‌های مشترک جاری مثل برق و آب مشترک) را از واحدهای خالی مطالبه نمی‌کنند ولی از لحاظ قانونی مالکین مکلف به پرداخت آن هستند. در این موارد بستگی به تصمیم مجمع عمومی و مصوبات آن دارد.

پاسخ سوال دوم

برای تشخیص پارکینگ اختصاصی هر واحد، مفاد صورت مجلس تفکیکی و اسناد مالکیت، ملاک تشخیص قرار می‌گیرد. چنانچه مالکین از روی صورت مجلس تفکیکی یا اسناد مالکیت، نتوانند پارکینگ اختصاصی خود را مشخص کنند، کارشناس رسمی دادگستری می‌تواند پارکینگ آن‌ها را تعیین کند.

در ضمن صاحبخانه یا مالک بودن دلیل بر اولویت افراد در استفاده از پارکینگ نمی‌باشد.

پاسخ سوال سوم

با ذکر مثالی در مورد قسمت‌های مشترک جواب این سوال را خدمتتان عرض می‌کنیم:

آیا هیئت مدیره می‌تواند به درب ورودی پشت بام قفل بزند و از جلوگیری ساکنین ساختمان در پشت بام جلوگیری کند؟

هیئت مدیره بدون اذن مجمع عمومی مالکان آپارتمان‌ها راساً نمی‌تواند از تردد اشخاص و استفاده‌ی آن‌ها از پشت بام جلوگیری کند. زیرا پشت بام طبق بند ج ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها جزو قسمت‌های مشترک ساختمان است و مالکین حق دارند از پشت بام به طور متعارف استفاده کنند. هر گاه مجمع عمومی مالکین، بنا به مصالحی تصویب کنند که تردد اشخاص در پشت بام ممنوع است مگر در مواقع ضروری، در آن صورت چون هیئت مدیره، مجری مصوبات مجمع عمومی است لذا از رفت و آمد اشخاص در پشت بام جلوگیری می‌کند. لازم به یادآوری است هرگاه رفت و آمد افراد در پشت بام بطور اجتناب ناپذیر ضروری باشد (مثل تنظیم آنتن تلوزیون) هیئت مدیره نمی‌تواند به استناد مصوبه مجمع عمومی از رفتن اشخاص به پشت بام در آن مواقع، ممانعت به عمل آورد.

شارژ ساختمان عدم پرداخت

حق شارژ آسانسور

اگر شما مدیر ساختمانی هستید و این مشکل را با ساکنین آپارتمان دارید میتوانید در ادامه راه حل قانونی این مشکل را بیابید.

سوال یکی از مدیران ساختمان

سلام/ کسی که شارژ و مستزمات آپارتمان رو پرداخت نمیکنه آیا میشه سندش رو توقیف کرد / واگر میشه ،ایا با سندی که توقیف شده اون فرد میتونه خونش رو به مستاجر بده؟

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین

در صورت خودداری مالک یا مستأجر یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهارنامه به او ابلاغ می کند و اگر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی اش را پرداخت نکند مدیر ساختمان می تواند از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره به او خودداری کند.

لازم به ذکر است منظور فقط خدمات مشترک است. پس اگر برق یا آب اختصاصی مالک امتناع کننده از هزینه شارژ باشد مدیر نمی تواند آن را قطع کند.

برای قطع خدمات مشترک باید به دو نکته توجه داشت

۱- برگ اظهارنامه برای امتناع کننده از طریق دادگستری فرستاده شود و ده روز از تاریخ ابلاغ آن گذشته باشد و مالک یا مستأجر از پرداخت شارژ امتناع کند.

۲- مدیر ساختمان فقط حق قطع خدمات مشترک را دارد نه خدمات اختصاصی را. بنابراین اگر مدیر ساختمان بدون رعایت مراتب بالا خدمات اختصاصی را قطع کند خودش قابل تعقیب بوده و از نظر کیفری به عنوان ممانعت از اجرای حق به مجازات حبس محکوم می شود.

اگر مالک یا مستأجر علیرغم قطع خدمات مشترک باز هم از پرداخت بدهی اش امتناع کرد مدیر ساختمان به اداره ثبت محل وقوع آپارتمان مراجعه و اداره ثبت بر مبنای اظهارنامه ابلاغ شده که از آن سخن گفتیم علیه شخصی امتناع کننده اجرائیه صادر می کند. در صورتی که قطع خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد مدیر ساختمان می تواند به دادگاه عمومی حقوقی دادخواست بدهد.

متن پرداخت شارژ ساختمان

به منظور تأمین هزینه ­های مالی جاری مجتمع و انجام امور لازم الاجرا (نگهداشت امور تأسیساتی و ساختمانی ، پرداخت قبوض آب و برق مشترک، نظافت و .. )، از کلیه مالکین و مستأجرین محترم انتظار می­رود نسبت به پرداخت شارژ ماهیانه واحد خود، تعهدات لازم را در زمان مقرر (اول تا پنجم هر ماه) داشته باشند تا دوستان شما در هیأت مدیره مجتمع، بتوانند وظایف خود را به نحو احسن جهت بهبود و ساماندهی امور به انجام رسانند. متأسفانه برخی از ساکنین علی رغم قول همکاری و مساعدت فوری، تاکنون نسبت به پرداخت بدهی­های خود اقدام ننمودند.

بنابراین کلیه واحدهای بدهکار اعم از مالک و مستأجر می­بایست به جهت رعایت حقوق دیگر ساکنین مجتمع، در اسرع وقت حداکثر تا پایان خرداد ۹۴ نسبت به تعیین وضعیت و تسویه حساب واحد خود با مدیریت ساختمان اقدام عاجل را بعمل آورند. در غیر این صورت مدیریت برای دریافت بدهی­ها، براساس ضوابط و مقررات آیین نامه آپارتمان نشینی اقدام خواهد کرد.

راهنمای تقسیم هزینه های آپارتمان

راهنمای تقسیم هزینه های آپارتمان

اغلب این سوال برای کسانی پیش می آید که به تازگی واحد آپارتمانی خریداری کردند و از طریقه تقسیم هزینه ها در آپارتمان و روش قانونی تعیین هزینه های مشترک و شارژ آپارتمان اطلاعی ندارند، در ادامه نحوه محاسبه شارژ آپارتمان به روش قانونی را آموزش میدهیم.

سهم شارژ مالکین آپارتمان از هزینه‌های مشترک و روش قانونی تعیینپس از حذف یارانه حامل‌های انرژی و آب از قبوض، بسیاری از هزینه‌های بنیادین ساختمان که تا به حال به چشم نمی‌آمدند چند برابر شدند، به طوری که تقسیم آن‌ها برای ساختمان به معضلی جدی تبدیل شد.

به عنوان مثال تا به حال هزینه آسانسور برای طبقات مختلف به صورت یکسان محاسبه می‌شد ولی جدیداً طبقات پایین آپارتمان نسبت به هزینه‌ای که منطقاً بر عهده آن‌ها نیز قرار گرفته است معترض گشته‌اند.

در این قسمت سعی داریم به تعدادی از طرق تعیین سهم هزینه‌های مشترک اشاره کنیم.

از بررسی قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرایی آن، به دو طریق می‌توان سهم مالکین از هزینه‌های مشترک ساختمان را تعیین کرد. اول طریق قانونی و دوم طریق قراردادی. بدیهی است چنانچه مالکان هر یک از دو طریق یاد شده را انتخاب و اجرا نمایند عمل بدان طریق برای همه آن‌ها الزامی خواهد بود.
اول: تعیین سهم مالکین به طریق قانونی

ماده ۴ قانون تملک می‌گوید: حقوق و تعداد و همچنین سهم هر یک از مالکین قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک مناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد.

همچنین برابر تبصره ۳ همان ماده «چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه‌ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده‌کننده یا استفاده‌کنندگان است».

مفاد ماده فوق سهم هر یک از مالکان آپارتمان‌ها از مخارج قسمت‌های مشترک ساختمان را به سه نوع تقسیم می‌کنند:

الف – هزینه‌های نسبی

ب – هزینه‌های ثابت

ج – هزینه‌های اختصاصی

الف – هزینه‌های نسبی

ماده‌ی ۲۳ آیین‌نامه قانون یاد شده هزینه‌های نسبی را به این صورت تبیین می‌کند: «سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینه‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازوییل و آسفالت پشت بام که به ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها تقسیم می‌گردد …».

از طرفی وفق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها «مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای آن‌ها وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکا اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد …».

بنابراین هزینه‌های ساختمان به دو نوع هزینه‌های مستمر و حق بیمه تقسیم خواهند شد.

هزینه‌های مستمر اغلب بر اساس متراژ واحدهای آپارتمان تقسیم می‌شود.

روش تقسیم در این نوع هزینه‌ها به این شکل است که ابتدا متراژ کل واحدها به دست می‌آید. سپس هزینه‌ی کل به متراژ تقسیم و هر واحدی بر اساس متراژ سهم خود را پرداخت خواهد نمود. (برای تقسیم حق بیمه نیز از این روش استفاده می‌شود.)

ب – هزینه‌های ثابت

هزینه‌هایی هستند که به متراژ ساختمان ارتباطی ندارند. از آن جمله می‌توان به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه‌های نگهداری تأسیسات، باغبان و قسمت‌های مشترک اشاره کرد.

نوع دیگر این نوع هزینه‌ها اندوخته قانونی است که در برابر هزینه‌های اتفاقی ساختمان را بیمه می‌کند. تصمیم در مورد میزان این نوع اندوخته به عهده‌ی مجمع عمومی می‌باشد.

این نوع هزینه‌ها به صورت مساوی بین واحدها تقسیم می‌شوند.

مثال

ساختمانی ۵ واحد به اندازه‌های ۱۰۰، ۱۵۰، ۱۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ متر دارد.

هزینه‌های ساختمان عبارتند از:

قبض برق: ۴۹۰۰۰۰۰ ریال

حق بیمه: ۷۰۰۰۰۰ ریال

هزینه باغبان: ۱۴۰۰۰۰ ریال

اندوخته قانونی ساختمان: ۲۱۰۰۰۰۰ ریال
نحوه‌ی تقسیم شارژ به شکل قانونی:

جمع متراژ : ۷۰۰ متر

هزینه‌ی هر متر مربع برای برق : ۴۹۰۰۰۰۰ تقسیم بر ۷۰۰ = ۷۰۰۰ ریال

هزینه بیمه : ۷۰۰۰۰۰ تقسیم بر ۷۰۰ = ۱۰۰۰ ریال بر مترمربع

هزینه باغبان : ۱۴۰۰۰۰ تقسیم بر ۵ = ۲۸۰۰۰ ریال بر واحد

هزینه اندوخته قانونی : ۲۱۰۰۰۰۰ تقسیم بر ۵ = ۴۲۰۰۰۰ ریال بر واحد

با این حساب شارژ قانونی واحد ۱۰۰ متری عبارت است:

۱۰۰*۷۰۰۰ + ۱۰۰*۱۰۰۰ + ۲۸۰۰۰ + ۴۲۰۰۰۰ = ۱۲۴۸۰۰۰ ریال

برای بقیه واحدها نیز بدین ترتیب محاسبه می‌گردد.

البته باید در نظر داشت این روش، طریقه قانونی تقسیم شارژ در ساختمان می‌باشد.

حق شارژ آسانسور

قانون شارژ واحد خالی

در آپارتمان ها ساکنین طبقه اول و مالکان واحد های آپارتمانی خالی از سکنه اغلب با مدیران ساختمان بر سر هزینه تعمیرات آسانسور مشکل دارند زیرا بر این عقیده هستند که هزینه ای نباید پرداخت کنند، در ادامه از درستی یا نادرستی این امر با خبر شوید.

سوال

فردی طبقه همکف یک آپارتمان چند طبقه ساکن است و از آسانسور هیچ استفاده‎ای ندارد، حال سوال اینجاست که آیا هزینه ماهانه تعمیرات آسانسور شامل حال افرادی که در طبقه همکف ساکن هستند می‏‎شود؟

پاسخ به حق شارژ آسانسور

«مصطفی سرخیل» یک حقوقدان به این سوال اینگونه پاسخ می‎دهد: این سوال را به دو صورت می‌توان پاسخ داد

اگر هزینه‌های آسانسور در شارژ به صورت سرفصلی جدا آورده نشده باشد: مالک طبقه اول به هیچ عنوان نمی‌تواند از پرداخت هزینه‌های تعمیر آسانسور خودداری کند ولو اینکه از آسانسور استفاده نکند. زیرا اولا هزینه تعمیر آسانسور نباید به‌طور مجزا و مستقل، از تک‌تک واحدها اخذ شود بلکه از محل صندوق ساختمان باید پرداخت شود. ثانیا، آسانسور و یا هر تاسیسات دیگری که در ساختمان نصب و تعبیه شده، جزو منصوبات ساختمان است و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها به عهده مدیر ساختمان است.

بعضی از تاسیسات ممکن است مورد استفاده برخی واحدها و پاره‌ای از آن‌ها مورد استفاده بعضی دیگر نباشد. همچنانکه قسمت آخر ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها می‌گوید پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد الزامی است.

امکان دارد هزینه‌های آسانسور تفکیک شده نسبت به کل هزینه‌های ساختمان باشد: که در این صورت ساکنین در مجمع عمومی می‌توانند فرمول و یا روش خاصی برای تقسیم هزینه‌های آسانسور تعیین کنند که فقط بر اساس این تصمیم هیئت مدیره است که می‌توان طبقه را در میزان شارژ هزینه‌های آسانسور دخیل کرد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

همانطور که دیدید به اکثر سوالات در مورد شارژ آپارتمان، نحوه محاسبه شارژ ساختمان و … جواب داده شد اگر به غیر از لیست بالا سوال دیگری در مورد شارژ آپارتمان دارید آن را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱۴ دیدگاه

  1. آرزر صائبي گفت:
    0

    سلام و عرض خسته نباشید
    ما ٧ ماه است که مستأجر ساختمانی ۶ طبقه هستیم که بقیه همگی مالک هستند. شارژ پرداخت می کنیم و به گونه ای داریم بعضی از این واحد ها رو تحمل می کنیم چون به شدت وسواسی هستند. آخرین موردی که مواجه شدیم بعد از بارش باران بعد از کلی انتظار بود که یکی از واحدها مستقیماً و بعد از طریق مدیر ساختمان اعلام کردند که وقتی جای گل و کثیفی چرخ ها در پارکینگ می ماند، به دلیل نبودن سرایدار و نظافت ٢ هفته یک بار، خودتان تمیز کنید!!! برای من این سطح از وسواس قابل هضم نیست و اینکه در زمستان این گونه کثیفی ها نرمال است و در عین حال هم نمی خواهم تمیز کنم و هم نمی دانم که عرف چگونه است. بسیار در گوگل جستجو کردم ولی موردی نبود. خواهش می کنم راهنمایی کنید.
    با سپاس فراوان

  2. امانی گفت:
    1

    الان ما یه واحد آپارتمان داریم از دست همسایه ها کلی مشکل پیدا کرده و قابل زندگی نیست. مثلا کسی رو که میارن راهرو رو تمیز کنه نگاه نمیکنه راهرو بسته هستش و آب رو با شلنگ میگیره و روی سیم ها هم آب میریزه ، یا هر روقت چک میکنیم همسایه ها آب میریزن میره توی خونه از درز پنجره ، اشغالاشونو و وسایل بهداشتیشونو ریختن حیاط ….
    به طور کل از دست همسایه های بی فرهنگ این خونه کلی ایراد پیدا کرده و قابل سکونت نیس . و ما آواره شدیم و هر چند وقت یبار سر میزنیم خراب نشه. هزینه هایی که باعثش شدن که پرداخت نمیکنن |( مثلا لوله ی مشترکی هستش که اب همه ی لوله های ساختمان از طریق اون میره فاضلاب و اون چند راهی شکسته و اب و اشغالای فاضلاب خونه همه شون رفته وسط اشپزشخونه ما بالا میومده …
    هیچ پولی برامون نمونده هزینه کنیم فقط سر هم کردیم خونه نم نگیره بیشتر از این . حالا ما با این همسایه ها چیکار کنیم خونه رو به این وضع کشوندن( یعنی کردن حداقل ۵۰ درصدی از ارزش خونه کم شده اینقدر رعایت نکردن پر از ایراد کردن)؟ شارژ واحد خالی ام از ما تعلق میگیره ؟

  3. همسایه گفت:
    -1

    سلام
    من آپارتمانم رو فروختم و ۵ واحد هستیم مقدار ۳ میلیون در صندوق شارژ اضافه است من می تونم سهم خودم رو از مانده صندوق طلب کنم که مدتهاست مصرف نشده و در صندوق مانده ؟

  4. مهدي گفت:
    8

    باسلام من دریک ساختمان ٧ واحدی آپارتمان دارم و به دلایلی آنرا خالی گذاشته اجاره نداده و استفاده نکرده ام ؛ میخواهم بدانم که درصورت نیاز به تعمیر موتورخانه آیا باتوجه به استهلاک بوجودآمده توسط سایر واحدها که سکونت ویا مستاجر دارند؛ من نیز باید سهم تعمیرات درصورت لزوم به تعمیر به پردازم؟؟ تعبیر خودم عدم استفاده و مصرف و ایجاد استهلاک است. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  5. YOUSEFIAN گفت:
    -4

    سلام
    خسته نباشید
    من در مجتمعی ۲۰ واحدی مالکی هستم با دو پارکینگ سندی، که غیر از من دو نفر دیگر هم دارای دو پارکینگ سندی هستند.
    ما از سال ۱۳۹۲ بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کردیم
    اخیراً از سوی مدیر ساختمان اعلام شده واحدهایی که دارای پارکینگ دوم سندی هستند، یعنی ما سه مالک علاوه بر شارژ ۱۰۰٫۰۰۰ تومان باستناد ماده ۴ قانون تملک آپارتمانها ۵۰٫۰۰۰ تومان اضافه نیز باید پرداخت نمائیم، اضافه اینکه مدیر ساختمان خودش دارای یک پارکینگ است و در بخشی از مشاعات ساختمان موتور سیکلتش را نیز پارک می‌کند
    لطفاً ما سه مالک را راهنمایی کنید تکلیفمان چیست و چگونه با گفتگو و آرامش به نتیجه قانونی برسیم
    متشکرم از اینکه سریعتر ما را مطلع نمائید.

  6. هوفر مطیعی خواه گفت:
    0

    با سلام، میخواستم‌سوال کنم شرایط پرداخت شارژ آپارتمانی که هنوز سندش آماده نیست چگونه است؟؟ با تشکر

  7. عماد گفت:
    -1

    با سلام و عرض ادب
    بنده در یک مجتمع مسکونی ۲۰ واحدی زندگی میکنم در ۵ طبقه . استفاده از اسانسور به دلیل اینکه در طبقه اول حضور دارم بسیار کم است حتی نزدیک به صفر . الان اسانسور خراب شده و تعمیر ان حدود ۳ میلیون خرج دارد و نماینده شرکت که برای تعمیر آمده است استفاده زیاد از اسانسور را موجب سوختن موتور آن میداند . ایا واقعا من که در طبقه اول هستم و استفاده ای نمی کنم باید به اندازه و مساوی با سایر طبقات پول بپردازم یا خیر طبقات باید نسبت به اندازه مصرف( هرجه طبقه بالاتر، مصرف بیشتر ) مبلغ برای تعمیر بپردازند
    عنایت بفرمایید و با ذکر یک نمونه و مثال برای کمک در حل این موضوع راهنمایی بفرمایید.

  8. رضائی گفت:
    -2

    باسلام
    آیا هیئت مدیره یک ساختمان مجاز است که خود را از پرداخت شارژ معاف کند ؟ یا پرداخت شارژتعیین شده در صورت جلسه برعهده همه ی واحد های ساکن است ؟

  9. اكبري گفت:
    4

    سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون من یه سوال داشتم که جوابم رو بوضوح نگرفتم من دوسال هست که ساکن در واحدم نیستم و با توجه به چیلر و استخر و اسانسور مدیر میگوید باید مثل بقیه شارژ بدم و بطور متوسط ماهیانه یک و نیم هزینه شارژم هست میخواستم سوال کنم من قانونا چه هزینه هایی رو معاف هستم لطفا با ذکر ماده قانون راهنماییم کتید متشکرم

  10. اصغر گفت:
    -1

    سلام من در اپارتمانی ١٠ واحده ساکن هستم ماهانه ٢۵ تا ٣٠ هزار تومن خانوار حق شارژ میدهند از این شارژ مدیر فقط برای سرویس أسانسورخرج میکند که من از جای دیگری از سرویسکار پرسیدم ماهانه ۵٠ هزار تومان کفت والباقی مخارج مثلا پول برق سوا حساب میکنه میگیره یا خرابی ونظافت پولشو سوا حساب میکنه میگیره ودر ضمن صندوقی هم در کار نیست یعنی الباقی شارژ را برای خود حقوق حساب میکند ممنون میشوم از طریق إیمیل به بنده را راهنمایی فرمایید تشکر
    مدیر

  11. سیامک ف گفت:
    -1

    سلام من مدیر ساختمانی با ۱۶ واحد هستم و این آپارتمان دارای یک کنتور مشترک می باشد
    حال دو تا از این واحدها در این آپارتمان حداقل ۵ ماه در سال کسی در آن سکونت ندارد ( که این مدت زمان متغیر و غیر قابل کنترل است
    ساکنین این واحدها مدعی هستند که از قبض گاز مشترک فقط باید هزینه هایی مثل آبونمان و عوارض و … را بپردازند و بهای مصرفی را نباید پرداخت کنند
    اعضای ساختمان تصویب کردند که واحدهای خالی حداقل باید نیمی از هزینه گاز که بطور مساوی بین واحدها تقسیم می شود را پرداخت نمایند ولی ساکنین این واحدها این تصمیم را قبول ندارند
    حال سوال من این است که ، در صورتیکه آنها به مراجع قضایی رجوع کنند ، جواب قانونگذار چیست
    من می خواهم حداقل این جواب را بدانم تا کارمان به مراجع قضایی نکشد
    ممنون می شم مرا راهنمایی بفرمایید

  12. عباس المدرس گفت:
    1

    مجمع عمومی با حضور کلیه مالکین تشکیل شد و نحوه پرداخت شارژ تعیین گردید و به امضاء همه مالکین رسید.چون یکی از مالکین شارژ خود را پرداخت نکرد اینجانب بعنوان مدیر دادخواستی علیه او به شورای حل اختلاف ارائه دادم و شورای حل اختلاف بدون توجه به تبصره ۳ ماده ۱۰مکرر قانون تملک اپارتمان ها کارشناس برای بررسی انتخاب نمود. تعیین کارشناس زمانی است که اختلاف وجود داشته باشد درحالیکه بر اساس ماده ۱۳ قانون تملک اپارتمان ها مصوبه مجمع عمومی برای همه لازم الاجرا است. حال که کارمند شورای حل اختلاف کارشناسی تعیین کرده است من باید از چه مراحل قانونی بر علیه این کارمند شکایت کنم

  13. محمود گفت:
    1

    با رفتن مستاجر م سه ماه آپارتمان خالی و بدون اثاث بوده است . می دانم شارژ هایی، برق مشترک ، نظافت، ملزومات بهداشتی و تعمیرات کلی و نما و ایزوگام و …..را باید بپردازم اما اب و گازی را هم که مصرف نکردم به صرف این که کنتورش مشترک است باید بپردازم؟ و کامل هم بپردازم؟ هرچه ماده و بند قانونی خواندم به صراحت و با تفکیک این مشکل من را توضیح نداده که ماده و بند قانون را به مدیر ارایه دهم. با نظرها و برداشت های اخلاقی و شخصی هم نمی توانم قانعشان کنم. لطفن به من بند و ماده در این باره و فقط همین معظل خاص را ارایه دهید. مجمع عمومی و صورت جلسه و تعیین و توافق در این باب را هم نداریم

  14. حامد گفت:
    0

    سلام درصورتیکه کسی به مسافرت میره پول آب اون نفر باید از هزینه قبض آب کم شود یانه

تبلیغات متنی