سرو ابركوه

عجیب ترین درخت ایران سرو ابرکوه : تنها درخت افسانه ای ایران

۵
عجیب ترین درخت ایران سرو ابرکوه : تنها درخت افسانه ای ایران
امتیاز دهی به نوشته

ما در آی آر میکس به عجایب گردشگری ایران اشاره میکنیم در مطالب پیشین به عجیب ترین جنگل ایران و ۹ مورد از مناطق و خانه های ترسناک و ممنوعه ایران اشاره کردیم ، امروز عجیب ترین درخت ایران را به شما دوستان معرفی میکنیم.

قدیمی ترین موجود زنده ایران و کهن سال ترین درخت دنیا

The Oldest Living Creature In Iran And The Oldest Tree In The World

ایران سرزمینی زیبا و پر از عجایب دیدنی که شاید کمتر کسی از این عجایب با خبر باشد ولی ما در آی آر میکس شما دوستان را از عجایب گردشگری ایران با خبر میسازیم ، در ادامه تنها درخت افسانه ای ایران را معرفی میکنیم.

درختی عجیب که بلندترین درخت ایران نامیده شده است.

سرو ابرکوه ، عجیب ترین درخت ایران

خشتی ترین رویای خاک ایران، یزد، سروی را در آغوش گرفته است سروی که عجیب ترین درخت ایران نامیده شده ،که یادگار سالها همزیستی با مردمان سرزمینی است که می‌دانند طبیعت یعنی زندگی و زندگی با سرو یعنی زندگی با زیبایی. کویر ابرکوه را که در می‌نوردی، به پیرترین ساکن کویرهای جهان خواهی رسید. سرو پنج هزار ساله ابرکوه را امی‌توان مسن‌ترین موجود زنده جهان نامید. سرو نمادی از ایران بوده و در اسطوره‌ها آورده‌اند که سرو ابرکوه‌ه کاشته شده از سوی زرتشت است و این مساله زیبایی و تقدس سرو پنج هزار ساله را صد چندان می‌کند.

در ایران باستان ، کاشتن درخت از اهمیت بسیار بالایی در طبقات مختلف جامعه برخوردار بوده است. در نگاره ها و آثار باستانی مانند حجاری های دوره هخامنشی در تخت جمشید، نماد درخت و به طور خاص ، سرو آورده شده است. زرتشتیان معتقدند که سرو به دلیل آن که درختی همیشه سبز است، همواره در ایران اهمیت خاصی داشته و سرو پنج هزار ساله ابرقو نیز که آن را سرو زرتشت هم می‌نامند، نمادی از همین امر به شمار می رود. غیر از نگاره ها و حجاری ها در پارچه بافی ها هم به گونه‌ای گیاه ، درخت و همان سرو خمیده که بعدها در فرهنگ ایرانی ترمه نامیده شده ، دیده می‌شود. سرو ابرقو عجیب ترین درخت ایران در دیگر هنرهای ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

مینیاتور بهترین مجال برای شناسایی این درخت کهنسال است که به شکلی منحصر به فرد در آثار هنرمندان این مرز و بوم جلوه کرده است. سرو ابرقو، این نگین سبز کویر ایرانیان در تمامی جهان به عنوان نمادی از زندگی و زیبایی معرفی شده است. این در حالی است که در کشور ما بسیاری حتی از وجود این جاذبه مسلم گردشگری بی خبرند. چندی پیش ، دانشمندانی از ژاپن و روسیه پس از بازدید عجیب ترین درخت ایران سرو ابرقو عمر آن را تا هشت هزار سال برآورد کردند؛ اما الکساندر روف ، دانشمند روسی عمر این درخت را چهار هزار تا چهارهزار و ۵۰۰ سال برآورد کرده است.

حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که در سال ۷۴۰ هجری قمری تالیف شده است، درباره عجیب ترین درخت ایران این سرو زیبا می‌نویسد: «آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد. چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آنها بلندتر و بزرگ تر است.»

حتی برخی مورخان پارا فراتر نهاده و معتقدند نهال این درخت را یافث، پسر نوح کاشته است. اختلاف نظر بسیار و درباره چند هزار سال سن این زنده ترین موجود تاریخ دنیا هم نمی‌تواند از اهمیت این جاذبه گردشگری کشورمان بکاهد.

پیرترین موجود زنده دنیا عجیب ترین درخت ایران با ۲۵متر ارتفاع ؛ ۱۸متر محیط و ۵/۱۱ متر اندازه دور تنه در قلب ایران آرام آرام زندگی می‌گذراند.

با اقداماتی نظیر آفت کشی و آزادسازی حریم این سرو تاریخی که سال گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد صورت گرفته است اکنون سرو پنج هزار ساله ساله ابرقو براحتی می تواند نفس بکشد.

شاید توجه بیشتر به عجیب ترین درخت ایران این جاذبه گردشگری در دل کویر ایران بتواند روزی آن را به عنوان قلب گردشگری تفریحی و یا حتی گردشگری علمی در ژرفای کویر تبدیل کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

نظر و پیشنهادات خود را در زمینه عجیب ترین درخت ایران در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۵ دیدگاه

  1. دنیا گفت:
    0

    خیلی جالب بود و موفق باشید و خوب بود

  2. دنیا گفت:
    0

    بسیار جالب و خوب بود و موفق باشید

  3. فروش سیم کارت گفت:
    0

    خیلی جالب و خوب بود و موفق باشید

  4. دیوانه تنها گفت:
    0

    مطلب بسیار خوب و جالبی بود و موفق باشید

  5. فروش سیم کارت گفت:
    0

    خیلی خوب و جالب بود و موفق باشید

تبلیغات متنی