زمان نشستن نوزاد

تشخیص پیشرفت های جسمانی نوزاد : زمان نشستن نوزاد ، سینه خیر رفتن و علت دیر نشستن نوزادان

۰
تشخیص پیشرفت های جسمانی نوزاد : زمان نشستن نوزاد ، سینه خیر رفتن و علت دیر نشستن نوزادان
نمره 5 از 1 رای

اغلب والدین بخصوص کودک اولیها نسبت به مسایل مربوط به زمان نشستن نوزاد خود ، زمان سینه خیز رفتن نوزاد و زمان نشستن نوزاد در روروک دغدغه‌ دارند. امروز تصمیم گرفتیم با ارائه نکاتی پیرامون جدول زمانی کودک دلبند شما ، به نگرانی هایتان پایان ببخشیم. با آی آر میکس همراه باشید.

جدول زمانی کودک : زمان نشستن نوزاد و چهار دست و پا رفتن و عوارض زودن نشستن

تماشای استقلال کودکان نوپا یکی از هیجان انگیزترین رویدادها برای والدین و از بزرگترین دستاوردهای آنها به شمار میرود. متخصص اطفال کورت هیمن میگوید: راه هایی برای کمک به کودک برای تعیین زمان نشستن نوزاد وجود دارد. زمان نشستن نوزاد از اوایل ۴ ماهگی تا ۹ ماهگی است. برای زود نشستن کودک خود عجله نداشته باشید. پیش از نشستن کودک شما باید برخی مهارت ها نظیر بالا گرفتن گردن خود ، حفظ تعادل بدن و بالاتنه را فرا بگیرد. برای اینکه کودک نوپای شما این مهارت حرکتی بزرگ را شروع کند باید برخی مراحل را پشت سر بگذارد.

زمان نشستن نوزاد

آموزش نشستن به نوزاد :

از زمان تولد، کودک زمانی را برای بازی کردن روی شکم خود در اختیار دارد. در این بازه زمانی عضلات معده و گردن و ماهیچه های پشت وی قوی می شود. برای کمک به کودک پوزیشن او را تغییر دهید. اگر به پشت دراز کشیده او را به روی شکم بخوابانید. در این وضعیت کودک سعی می کند که گردن خود را از کف به صورت عمودی بالا بیاورد و این حرکت به قوی شدن عضله های گردن او کمک شایانی میکند. به یاد داشته باشید این تمرین ها را زمانی که کودک بیدار است و شما زمان کافی برای مراقبت و مشاهده پیشرفت وی دارید ، انجام دهید.

زمان نشستن نوزاد

علت دیر نشستن نوزادان :

اغلب علت دیر نشستن نوزادان این است که در حین آموزش نشستن به نوزاد ، وی تمایلی به ماندن در وضعیت دراز کشیدن روی شکم خود ندارد و بی تابی می کند. برای حل این مشکل میتوانید. خودتان به پشت داز بکشید و کودک را روی قفسه سینه خود و روی یک بالش به شکل C قرار دهید. در این وضعیت کودک صورت شما را مشاهده میکند. و سعی می کند صورت خود را بالا بیاورد و به این ترتیب یک مهارت بزرگ و مهم برای بهبود وضعیت جسمانی خود را کسب می نماید. به محض اینکه کودک بتواند گردن و سر خود را کنترل کند (در بازه زمانی سه تا چهار ماهگی) میتوانید از بالشتک های شکل C و صندلی های مخصوص نوزاد برای کمک به نشستن وی استفاده کنید.

زمان نشستن نوزاد

عوارض زود نشستن نوزاد :

زمانی که کودک رشد می کند به تدریج عضلات بدنش استحکام کافی برای حفظ تعادل را به دست می آورد. یکی از عوارض زود نشستن نوزاد ، عدم توانایی برای کنترل بدن است. برای زود نشستن نوزاد خود عجله نداشته باشید و با انجام تمرین های ساده ای نظیر نشستن نمادین روی سه پایه به وی کمک کنید تا درک درستی از نحوه نشستن کسب نماید.

زمان نشستن نوزاد

اغلب کودکان تا ۶ ماهگی میتوانند به مدت یک تا دو ثانیه تعادل خود را حفظ کنند و بعد از این زمان به دلیل عدم تعادل قادر به کنترل بدن خود نیستند. ضمن اینکه تقویت عضلات لگن کودک نیز در حفظ تعادل وی نقش موثری ایفا می کند. به طور کلی کودک پیش از به تنهایی نشستن باید تعادل و بالانس را بیاموزید. نوزاد را بین پاهای خود بنشانید و به عنوان یک محافظ اجازه دهید به بدن شما تکیه کند. در حدود ۴ ماهگی کودک نسبت به دنیای پیرامون خود اگاه تر است. زمانی که وی را روی سه پایه یا لبه صندلی می نشانید پیرامون وی را با بالشتک های محافظ نرم بپوشانید تا در صورت از دست دادن تعادل آسیبی به وی نرسد.

جدول زمانی کودک : زمان سینه خیز رفتن نوزاد

خزیدن و چهار دست و پا رفتن کودک ، نقطه قوت مهمی برای وی است. زیرا اولین قدم به سمت تحرک مستقل می باشد. چهار دست و پا رفتن کودک به وی اعتماد به نفس میبخشد و چشمان او را به دنیای اکتشافات باز میکند. در این مرحله اگر کفپوش منزل شما فاقد فرش و یا چوبی و سرامیک است از فرش های مخصوص رنگی و نرم استفاده کنید تا سر زانوهای کودک اسیب نبیند. خزیدن یک حرکت مشکل است. چون در حین این کار عضلات پشت و گردن ، شانه و بازوها نقش دارند. و کودک برای حفظ تعادل به هماهنگی مغز و بدن نیاز دارد. در حین چهار دست و پا راه رفتن کودک با هر دو چشم خود روی یک هدف تمرکز می کند. چشمهای وی بین حرکت عقب و جلو دست ها و مقصدی در فاصله دور در حال جا به جایی است. در نتیجه با حرکت خزیدن علاوه بر عضلات جسمانی عضلات روانی کودک نیز مهارت کسب میکند. کودکان اغلب بین ۶ تا ۱۰ ماهگی خزیدن را آغاز می کنند. برای کسب مهارت چهار دست و پا رفتن کودک در حین خواب سر و گردن خود را به هر سو میچرخاند این حرکت به تقویت سر ، شانه و بازوها کمک می کند. همچنین قرار گرفتن روی شکم و یا بازی با پاها به کودک توانایی لازم برای تقویت عضلات پشت و لگن را می دهد.

زمان نشستن نوزاد

سبک های مختلف چهار دست و پا رفتن کودک :

کودکان اغلب شیوه های عجیبی برای خزیدن بکار میبرند. که برخی از سبک های خزیدن عبارت است از :

۱- خزیدن کلاسیک : استفاده از یک بازو و پای مخالف آن برای حرکت به سمت جلو
۲- لیز خوردن : در حالت نشسته خود را به سمت جلو می‌کشند
۳- خزیدن خرچنگی : با یک زانوی خم و یک زانوی باز به سمت جلو یا پهلو حرکت می کنند
۴- خزیدن کماندو : روی شکم دراز کشیده و از بازوها برای حرکت استفاده می کنند

زمان نشستن نوزاد

زمان نشستن نوزاد در روروک و استفاده از واکر

به طور کلی کودک برای استفاده از روروک و واکر باید ابتدا قادر به حفظ تعادل سر و گردن خود باشد و همچنین بتواند پاهای خود را روی سطح زمین قرار دهد. بنابراین زمان نشستن نوزاد در روروک مربوط به سن ۴ تا ۱۶ ماهگی است. به یاد داشته باشید؛ کودکانی که قادر به راه رفتن هستند نباید از روروک استفاده نمایند.

نظرات و پیشنهادات ؟

در این پست جدول زمانی کودک برای زمان سینه خیز رفتن ، نشستن و استفاده از روروک ارائه شده است. والدین گرامی تجربیات و نظرات خود را در این زمینه با آی آر میکس به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی