آموزش روانشناسی و روش های مختلف خواندن زبان بدن به همراه عکس

۴
آموزش روانشناسی و روش های مختلف خواندن زبان بدن به همراه عکس
نمره 3.7 از 10 رای

امروز در آی آر میکس قصد داریم در مورد روانشناسی زبان بدن و نحوه خواندن زبان صحبت کنیم. در انتها نکاتی در مورد زبان بدن توضیح خواهیم داد که در کسب و کار شما تاثیر دارد.

زبان بدن چیست؟ چگونه زبان بدن اطرافیان خود را بخوانیم؟

 ? What Is Body Language ? How to Read Body Language

درک زبان بدن می تواند منجر به روابط نزدیک تر شود، چونکه ارتباط غیرکلامی حداکثر ۶۰ درصد  از ارتباطات میان فردی را تشکیل می دهد. با توجه به نشانه هایی که افراد با زبان بدن خود ارسال می کنند، توانایی خواندن این نشانه ها به طور موثر مهارت بسیار مفیدی است. شما می توانید با دقت به این نشانه ها و با تمرین کافی زبان بدن را بخوانید.

 

زبان بدن

خواندن نشانه های احساسی در زبان بدن

در اغلب فرهنگ ها گریه نشانه انفجار احساسات است. غالبا گریه نشانه غم و اندوه است، اما گریه می تواند نشان دهنده شادی هم باشد. گاهی وقت ها از شدت خنده زیاد اشک از چشم های شما سرازیر می شود.  گاهی از گریه برای بدست آوردن حس ترحم و فریب دیگران استفاده می شود که اصطلاحا به آن اشک تمساح می گویند. بنابراین هنگام ارزیابی گریه شما باید نشانه های دیگری را برای تشخیص گریه در نظر بگیرید.

زبان بدن

در هنگام خواندن زبان بدن به علائم خشم و چشم غره توجه کنید. نشانه خشم شامل شکل V ابروها، چشم های کاملا باز و دندان های بهم فشرده و یا باز است. بازوهایی که به صورت ضربدری رو هم قرار گرفته اند یک نشانه رایج از اشخاصی است که عصبانی هستند و می خواهند خودشان را از شما دور نگه دارند.

زبان بدن

در هنگام خواندن زبان بدن به نشانه های اضطراب توجه کنید. وقتی که فردی اضطراب دارد بیشتر پلک میزند و بیشتر صورت شان را حرکت می دهند و دهان آنها به یک خط نازک تبدیل می شود. افراد مضطرب نمی توانند دستان خود را در یک نقطه نگه دارند و ممکن است به صورت ناخوآگاه پاهایشان را تکان دهن و به چیزی ضربه بزنند.

زبان بدن

در هنگام خواندن زبان بدن، نشانه های خجالت را می توان در تغییر ناگهانی چشم، نگاه نکردن در چشم ها، چرخاندن سر و حتی لبخند یافت. اگر کسی به پایین بسیار نگاه می کند احتمالا خجالتی است. افراد هچنین تمایل دارند که هنگام ناراحتی برای پنهان کردن یک مسئله عاطفی به پایین نگاه کنند. افراد خجالتی در مدتی که به زمین نگاه می کنند حس ناخوشایندی دارند.

زبان بدن

افراد غرورشان را با لبخند کوچک، عقب بردن سر و گذاشتن دست روی لب نشان می دهند.

زبان بدن

خواندن نشانه های ارتباطی در زبان بدن

هنگام خواندن زبان بدن به فاصله افراد دقت کنید. یکی از راه های برقراری ارتباط، حالت ارتباط میان فردی است. افرادی که ارتباط نزدیکی به هم دارند نسبت به افراد غریبه فاصله فیزیکی کمتری دارند و میل به لمس کردن دارند.

زبان بدن

هنگام خواندن زبان بدن به چشم افراد دقت کنید. مطالعات نشان می دهد که وقتی افراد در یک مکالمه جالب قرار دارند در ۸۰ درصد مواررد چشم هایشان روی صورت فرد مکالمه کننده متمرکز باقی خواهد ماند. این افراد نه تنها روی چشم ها تمرکز می کنند بلکه چند دقیقه تمرکز خود را از چشم ها می گیرند و به بینی و یا حرکت لب ها نگاه می کنند و دوباره به چشم ها نگاه می کنند.

افرادی که در طول مکالمه به طرف راست متمایل می شوند از مکالمه خسته شده اند. مردمک چشم گشاد شده به این معناست که فرد دوست دارد برود. بخاطر داشته باشید مردمک های چشم گشاد گاهی می تواند به علت مصرف الکل، کوکائین، آمفتامین، LSD و غیره باشد. تماس چشمی گاهی به عنوان نشانه صداقت بکار برده می شود. تماس چشمی ماندگار نشان می دهد که فرد در حال تلاش است پیغام هایی که برای او ارسال می شود را دریافت کند. به این ترتیب فردی که تلاش می کند شما را فریب دهد ممکن است تماس چشمی خود را قطع کند و یا به جای دیگری نگاه کند. اگر فرد از تماس چشمی جلوگیری می کند به طور کلی نشان دهنده دروغگو بودن فرد است. به خاطر داشته باشید که در هنگام ارزیابی اگر تغییرات فردی و تماس چشمی زیاد باشد نشان دهنده دروغ گفتن فرد است.

زبان بدن

هنگام خواندن زبان بدن به ژست افراد دقت کنید. اگر کسی دست هایش را پشت گردن یا سر خود نگه دارد این شخص می گوید که در مورد موضوعی که در حال بحث است خوشحال است . اعضایی که به صورت ضربدری و محکم نگه داشته می شوند نشان دهنده مقاومت و ضعف است. به طور کلی وقتی بدن در چنین روالی قرار می گیرد نشان دهنده این است که فرد به طور ذهنی، احساسی و فیزیکی خود را از افراد دیگر دور نگه می دارد.

زبان بدن

خواندن نشانه های جذب در زبان بدن

چشمک زدن های بیش از حد متوسط ۶ تا ۱۰ بار در دقیقه نشانه جذب طرف مقابل است. چشمک زدن همچنین می تواند نشانه معاشقه باشد. با این حال توجه داشته باشید که برخی از فرهنگ های آسیایی چشمک زدن را نشانه بی ادبی می دانند.

زبان بدن

لبخند یکی از واضحترین علائم جذب است. اطمینان حاصل کنید که می دانید یک لبخند واقعی را از یک لبخند دروغی جدا کنید. وقتی که فرد واقعا می خندد چشم های او هم تحت تاثیر قرار می گیرد ولی یک لبخند دروغی اینگونه نیست. لبخند واقعی در ناحیه چشم چروک هایی ایجاد می کند اما لبخند دروغی اینگونه نیست. بالا کشیدن ابروها می تواند نشانه ای از معاشقه باشد.

زبان بدن

موقعیت، حرکات و موضع شخص را در نظر بگیرید. به طور کلی افرادی که یکدیگر را جذب می کنند سعی می کنند فاصله نزدیکتری به یکدیگر داشته باشند. این ممکن است شما را سمت فرد دیگر سوق دهد. یک ضربه کوچک یا نوازش باز می تواند نشانه ای از جاذبه باشد. همچنین جاذبه را می توان از طریق پاها هم نشان داد.

زبان بدن

از تفاوت های جنسیتی که برای نشان دادن جذابیت بکار می رود آگاهی داشته باشید. مردان و زنان می توانند از طریق زبان بدنشان تفاوت های خود را نشان دهند. یک مرد برای نشان دادن علاقه اش احتمال دارد پیشقدم شود در حالی که یک زن می تواند جذابیتش را با تکیه دادن کمر و پیچ و تاب دادن به خود جبران کند.

زبان بدن

خواندن نشانه های قدرت در زبان بدن

به تماس چشمی توجه کنید. افرادی که می خواهند قدرت خود را نشان دهند به صورت آزادانه نگاه می کنند و دیگران را در معرض دید مستقیم خود قرار می دهند. فرد قدرتمند آخرین فردی است که تماس چشمی را قطع می کند.

زبان بدن

فردی که ادعای قدرت دارد از لبخند زدن جلوگیری می کند تا جدی بودن خود را نشان دهد.

زبان بدن

ژست ، موقعیت سر می تواند قدرت شما را نشان دهد. علاوه براین هنگامی که شما با کس دیگری دست می دهید اگر کف دست شما رو به پایین باشد این نشان دهنده قدرت شما خواهد بود.

زبان بدن

به این توجه کنید که فرد چگونه فضای شخصی خود را مدیریت می کند. افرادی که خود را قدرتمند می دانند برای نشان دادن سلطه و تسلط شان فضای فیزیکی بیشتری را تسخیر می کنند. ایستادن در مقابل کسی که نشسته است هم می تواند قدرت را نشان دهد. شانه های قوی اعتماد به نفس فرد را نشان می دهد و شانه های آویزان عدم اعتماد به نفس فرد را نشان می دهد. افرادی که جلوتر از شما راه می روند دوست دارند که همیشه جلودار باشند.

زبان بدن

افرادی که گزینه های بیشتری در اختیار شما قرار می دهند تا با آنها تماس بگیرید نسبت به موقعیت خود اعتماد به نفس بیشتری دارند. به طور کلی در یک شرایط نابرابر که در آن یک فرد دارای یک وضعیت برتر است، او شخصی که در وضعیت پایین تر قرار دارد را زیاد لمس می کند.

زبان بدن

درک زبان بدن

خواندن زبان بدن یک کار پیچیده است چونکه افراد با هم متفاوت هستند و خودشان را متفاوت می بینند. خواندن زبان بدن می تواند چالش برانگیز باشد چونکه هنگام تفسیر نشانه هایی که افراد به شما می فرستند باید موارد دیگر را در نظر بگیرید مانند اینکه آیا این فرد به شما امروز اشاره کرده است؟ آیا او با همسرش دعوا کرده است؟ آیا قبل از نهار مضطرب بود؟بنابراین هنگام تفسیر زبان بدن دیگران تا جایی که ممکن است شخصیت، عوامل اجتماعی، رفتار کلامی و محیط را در نظر بگیرید.

زبان بدن

 

هنگام تفسیر زبان بدن تفاوت های فردی را در نظر بگیرید. چونکه تفسیر زبان بدن شما ممکن است برای یک فرد دست باشد اما برای فرد دیگر نه. شما باید تا جایی که ممکن است فرد را برای تفسیر زبان بدن اش بررسی کنید. برای واضح تر شدن بحث مثالی می آوریم. مثلا در مورد دروغ گفتن یک فرد ممکن است که در هنگام دروغ گفتن تماس چشمی را قطع کند اما فرد دیگر برای اینکه شما به دروغگویی او مشکوک نشوید تماس چشمی بیش از حد معمولی ایجاد می کند.

زبان بدن

توجه داشته باشید که زبان بدن می تواند با توجه به فرهنگ متفاوت باشد. به عنوان مثال در فرهنگ غرب کسی که با شما احساس راحتی می کند سمت شما می آید و به طور مستقیم با شما  فیس تو فیس می شود. یا افراد معلول ممکن است زبان خاص منحصر به فردی داشته باشند به طور مثال افراد مبتلا به اوتیسم هنگام گوش دادن از تماس چشمی خودداری می کنند.

زبان بدن

نکاتی در مورد خواندن زبان بدن

استفاده مؤثر از زبان بدن نقش مهمی در برقراری ارتباط دارد. در اینجا نکاتی برای خواندن زبان بدن ارائه می دهیم.

۱- اعتماد به نفس و قدرت خود را افزایش دهید.

تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد و کلمبیا انجام شده است نشان می دهد که شما با قرار دادن دست ها در پشت سر و انداختن پاها روی میز به مدت دو دقیقه می توانید تستوسترون که مرمونی مرتبط با قدرت و سلطه است را افزایش دهید و کورتیزول که همورمون استرس است را کاهش دهید. سعی کنید در مواقعی که احساس ترس دارید یا  مضطرب هستید و می خواهید اعتماد به نفس تان بیشتر شود در این حالت قرار بگیرید.

۲- برای افزایش مشارکت، گوش دهید.

هنگام گوش دادن به افراد از کارهایی مثل چک کردن اس ام اس، چک کردن ساعت و موارد مشابه جلوگیری کنید. در عوض با تکان دادن سر و چانه و ارتباط مستقیم چشم به او نشان دهید که در حال گوش دادن هستید.

۳- برای همکاری بیشتر موانع را بردارید

در هنگامی که در حال بحث در یک گروه هستید سعی کنید موانعی که مابین شما و فرد سخنران است را از بین ببرید. حتی با نگه داشتن فنجام قهوه یا بشقاب شما می توانید بین خود و افراد دیگر فاصله ایجاد کنید. افرادی که احساس امنیت نمی کنند فنجان خود را بالاتر نگه می دارند.

۴- برقراری ارتباط با دست دادن

همانطور که در بال توضیح دادیم لمس کردن یکی از نشانه های زبان بدن است. لمس کردن دست یا شانه به مدت ۱/۴۰ ثانیه باعث ایجاد یک پیوند انسانی می شود. این تماس باعث ایجاد یک حس مثبت و پایدار ی شود. محققان نمایشگاه های تجاری دریافتند که دست دادن با افراد، واکنش بیشتری را نشان می دهد.

۵- ایجاد احساسات خوب با لبخند زدن

لبخند زندن به افرادی که در اطرافتان هستند قابل اعتماد بودن شما را نشان می دهد. لبخند زدن باعث می شود که افراد دیگر به شما بهتر پاسخ دهند. وقتی که کسی را دوست دارید تقریبا همیشه لبخند می زنید. چون لبخند باعث ایجاد احساساتی متفاوتی در شخص می شود و در واقع حالت عاطفی آن شخص به صورت مثبت تغییر خواهد کرد.

۶- نشان دادن توافق با رفتار آینه ای

هنگامی که مشتریان و یا همکاران تجاری شما به طور ناخودآگاه زبان بدن شما را تقلید می کنند آنها به طور غیر مستقیم به شما می گویند که با شما موافق هستند. آنها فکر می کنند که خودشان را در آینه می بینند و می تواند بخش مهمی از ارتباطات متقابل باشد.

۷- برای دانستن حقیقت به پای افراد توجه کنید

هنگامی که افراد سعی می کنند زبان بدن خود را کنترل کنند تمرکز اصلی شان روی صورت، موقعیت بدن، حرکات دست و بازو است. اما غالبا پاها فراموش می شوند و این جایی است که می توان حقیقت را پیدا کرد. افرادی که استرس دارند و یا عصبی هستند حرکت پایشان را بیشتر می کنند.

۸- برای نشان دادن صداقتتان صدای خود را پایین بیاورید

قبل از سخنرانی یا تماس تلفنی مهم صدای خود را به حالت مطلوب در آورید. لب ها را به هم بچسپانید و چند بار هوم هوم کنید. به یاد داشته باشید شما نباید صدایتان را بلند کنید بلکه باید به صورت مستحکم صحبت کنید. اگر شما زن هستید به این توجه داشته باشید که صدای شما در انتهای جملات کشیده نشود حتی هنگامی که سوال می پرسید و یا نظر خود را بیان می کنید.

۹- برای بهبود گفتار، از دستان خود استفاده کنید

تصویربرداری مغز نشان می دهد که منطقه ای به نام بروکا وجود دارد که برای تولید گفتار مهم است. این منطقه هنگامی که ما در هنگام صحبت دستهایمان را تکان می دهیم فعال می شود و باعث می شود که تفکر ما قوی تر شود. این کار را امتحان کنید و متوجه شوید که یک کار جسمانی فیزیکی می تواند به شما درایجاد افکار واضح کمک کند.

نظرات و پشنهادات شما؟

آیا با خواندن مطلب امروز آی آر میکس شما می توانید زبان بدن خود و دیگران را بخوانید؟ آیا نکته دیگری در مورد زبان بدن وجود دارد که از لیست بالا جا افتاده باشد؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. محیا گفت:
    0

    ممنونم بابت نکات خوبی که اشاره کردید عالی بود

  2. حمید گفت:
    0

    سلام متن عالیه بهمراه عکس بود ممنون
    چطور میتونم عکس ها و فیلم های بیشتری دریافت کنم

  3. جواد گفت:
    0

    عالی بود مطالبش

تبلیغات متنی