بازی های گروهی

معرفی انواع سرگرمی و بازی های دسته جمعی در خانه و محیط بیرون

۰
معرفی انواع سرگرمی و بازی های دسته جمعی در خانه و محیط بیرون
نمره 4.3 از 19 رای

بازی ها یکی از موثرترین روش ها در ایجاد صمیمیت و نشاط هستند. فرقی نمی کند چه سن و سالی دارید؛ همین که در جو بازی های گروهی قرار بگیرید فارغ از زمان و مکان تنها لحظاتی ناب و خاطره انگیز برای خود و اطرافیانتان خلق خواهید کرد. در این پست از آی آر میکس تصمیم گرفته ایم ؛ لیستی از بازی های گروهی ایرانی و قدیمی مناسب گروه های سنی مختلف را ارائه نماییم ، با ما همراه باشید.

معرفی بازی های دسته جمعی جالب و سرگرم کننده برای کودکان و بزرگسالان

Funny Group Play List and Adult Group Games

چند روزی بیشتر به شب یلدا باقی نمانده ، شب یلدا که یکی از بلندترین شب های سال ایرانی را به خود اختصاص میدهد ، فرصت خوبی برای انجام بازی های دسته جمعی دورهمی است. در ادامه مجموعه ای از بازیهای گروهی بزرگسالان و لیست بازی های دسته جمعی خنده دار را معرفی میکنیم:

بازی های گروهی

بیست سوالی و اسم رو پیشونی : در بازی اسم رو پیشونی یک فرد از میان جمع انتخاب میشود سایرین با اتفاق نظر و متناسب با موضوعی که از قبل انتخاب شده یک اسم یا واژه را روی پیشانی فرد برگزیده میچسبانند. بازی تا حدس زدن اسم درست ادامه پیدا میکند. بیست سوالی هم مشابه بازی های دسته جمعی دورهمی اسم رو پیشونی است با این تفاوت که افراد به دو گروه مساوی تقسیم می شوند در این حالت یک گروه تعیین کننده اسم و گروه دیگر حدس زننده خواهند بود.

پانتومیم : یکی از بازیهای گروهی بزرگسالان پانتوم است که بسیار هم جذاب و سرگرم کننده می باشد. در این بازی گروهی افراد به دو دسته مساوی تقسیم میشوند در هر مرتبه یکی از افراد گروه باید پانتومیمی درباره سوژه پیشنهادی گروه مقابل برای هم گروهی های خود اجرا نماید. برای افزایش هیجان بازی میتوان از یک زمان سنج برای مدت زمان حدس صحیح پانتومیم استفاده کرد.

دبلنا یا دبرنا : دبرنا یکی از بازی های گروهی پرطرفدار بزرگسالان است. در این بازی تعدادی کارت های چهارخانه با شماره هایی بین ۱ تا ۹۹ ، یک کیسه پر از مهره در بازه عددی ۱ تا ۹۹ و یک کیسه پر از لوبیا وجود دارد. یک فرد مسئول در هم کردن کارت ها و خواندن شماره ها است. به هر فرد تعدادی کارت داده میشود پس از آن زمان خواندن مهره های شماره گذاری شده فرا میرسد. مهره ها یکی به یک خواهنده میشوند و هر فردی که روی کارتش شماره مذکور وجود داشته باشد با لوبیا آن خانه را پر میکند. بازی به همین منوال ادامه پیدا میکند و برنده کسی است که زودتر از سایرین خانه های کارت های خود را پر نماید.

مشاعره : افراد اهل ذوق و ادب به مشاعره گروهی علاقه مندند. در این بازی که میتواند به صورت گروهی و یا دو نفره انجام شود افراد یا گروه ها باید با حرف آخر هر بیت گروه مقابل یک بیت شعر جدید از اشعار موجود در سبک های مختلف بگویند.

مافیا : مافیا جزو بازی های گروهی است و حداقل با ۵ نفر قابل اجرا میباشد. در این بازی روی کاغذهایی اسامی پلیس و مافیا نوشته میشود (به ازای هر سه برگ پلیس یک برگ مافیا مینویسیم). به کمک رأی گیری یک نفر هم به عنوان حاکم یا کدخدا انتخاب می شود. برگه ها بین افراد پخش میشود و هیچکس حق ندارد از هویت خود به دیگران حرفی بزند. با اعلام حاکم همه چشمهایشان را میبندند (فاز شب) و فقط مافیا چشم هایش را باز میکند. (مافیاها فقط همدیگر را میشناسند). مافیا یکی را میکشد و حاکم فاز روز را اعلام میکند و متناسب با کسی که کشته شده افراد حدس های خود را درباره مافیا بیان میکنند. این بازی به همین منوال ادامه پیدا میکند تا زمانی که همه مافیاها پیدا و کشته شوند یا تعداد مافیاها و پلیس ها برابر گردد. در این سبک از بازهای گروهی هر چه تعداد بازیکنان بیشتر باشد بازی سرگرم کننده تر و هیجان انگیزتر خواهد بود.

بازی های گروهی برای نوجوانان

بله و نه معکوس : بله و نه معکوس را میتوان جزو بازی های سه نفره به شمار آورد که با افراد بیشتر نیز قابل اجرا است. در این بازی یک نفر مسئول پرسیدن سوالات ساده و بدیهی است. سایرین باید به ترتیب به سوالات پاسخ معکوس بدهند. برای اینکه این نوع از بازی های گروهی طولانی تر و جذاب تر شوند میتوان امتیازات منفی تا سه نمره در نظر گرفت. در این دسته از بازی های کلامی فردی برنده است که با کمترین امتیاز منفی هنوز نسوخته باشد.

بازی های گروهی

شاه ، دزد ، وزیر : یکی از بازی های گروهی خنده دار بازی شاه ، دزد، وزیر است که با ۴ نفر قابل اجرا می باشد. در ابتدا روی کاغذهای یکسان اسامی شاه ، وزیر ، دزد و جلاد نوشته میشود. هر بازیکن یک کاغذ را انتخاب میکند. کسی که شاه شده به وزیر دستور معرفی میدهد. حال وزیر باید بین بازیکنان دیگر دزد را پیدا کند. اگر درست حدس بزند به دستور شاه ، جلاد ، دزد را مجازات میکند و در صورت حدس اشتباه وزیر توسط جلاد مجازات میشود. تنبیه های مورد استفاده در این بازی دردناک نیست و معمولا شامل قلقلک ، نیشگون ، سبیل آتشی ، سبیل پنبه ای و.. است.

گل یا پوچ : در این بازی به دو گروه مساوی تقسیم میشوند و گل میان دست بازیکنان گردانده میشود. وظیفه گروه مقابل حدس درست دست حاوی گل است.

بازی های کاغذی و بازی های سه نفره

اسم فامیل : اسم فامیل جزو بازی های گروهی جالب و سرگرم کننده است که هم برای نوجوانان و هم بزرگسالان شیرینی خاص خود را دارد. هر فرد نیاز به یک کاغذ و خودکار دارد. عناوینی شامل نام ، فامیلی ، اسم میوه، نام شهر ، کشور ، رنگ ، حیوان و.. روی کاغذها نوشته میشود. در هر دور از بازی یک فرد یکی از حروف الفبا را انتخاب کرده و همه باید عناوین را با اسامی از حرف اعلام شده پر کنند. این بازی در دورهای معین از پیش تعیین شده ادامه میابد. برنده کسی است که مجموع امتیاز او از سایرین بیشتر باشد.

نقطه بازی : نقطه بازی یکی دیگر از نمونه بازی های کاغذی است. روی برگه کاغذ مربعی نقطه های پشت سر هم و با فاصله معین میکشند. هر بازیکن به نوبت دو نقطه را به هم وصل میکند. بازیکنی که آخرین خط یک مربع را بکشد نام خود را داخل مربع حک میکند. پس از اتمام نقطه ها بازیکنی که بیشترین تعداد مربع را داشته باشد به عنوان برنده انتخاب می شود.

بازی های گروهی

منچ و مارپله : بازی های گروهی برای نوجوانان اغلب متنوع هستند و یکی از این بازی های گروهی خنده دار منچ و مارپله است. صفحات منچ و مارپله را اکثر افراد میشناسند. بازی با انداختن تاس شروع میشود هر کسی که ۶ بیاورد آغاز کننده بازی است. بازی تا طی کردن کامل مسیر و رسیدن به مقصد ادامه میابد. بازیکنی که زودتر به مقصد برسد برنده است.

بازی های دسته جمعی در مدرسه یا مهد مناسب برای کودکان

بازی های گروهی علاوه بر ایجاد لحظاتی مفرح یکی از ابزارهای کمک آموزشی و زمینه ساز رشد خلاقیت در کودکان به شمار میروند. برخی از بازی های دسته جمعی در مدرسه یا منازل و مناسب برای کودکان به شرح زیر می باشد:

  • بازی های تشخیص جهت (مناسب برای کودکان ۵ سال به بالا)
  • تقلید صدای حیوانات (کودکان ۳ سال به بالا)
  • بشین پاشو (کودکان ۳ سال به بالا)
  • کلمه سازی (از ۷ سالگی)
  • نقش معکوس (از ۶ سالگی)
  • بازی نقش (از ۶ سالگی)
  • بازی با کاغذ (از ۳ سالگی)
  • صندلی بازی (۴ سالگی به بعد)
  • گرگم به هوا (از ۳ سالگی به بعد)

بازی های گروهی

در هر یک ازبازی های فوق به ویژه بازی های کلامی تقلید صدای حیوانات و بازی های مبتنی بر نقش ، توانایی های گفتاری کودکان افزایش می یابد و کودکان می آموزند که در انجام امور دقت و تمرکز داشته باشند.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

در دورهمی های خود معمولا کدام بازی های گروهی را انجام میدهید؟ بازی های گروهی محبوب خود و اطرافیانتان را با آی آر میکس به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید موارد بیشتری را برای لیست بازیهای گروهی بزرگسالان و نوجوانان در بخش نظرات پست عنوان نمایید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی