آبریزش بینی در کودکان

علت و ۹ روش درمان خانگی جلوگیری از آبریزش بینی مداوم ، ناشی از حساسیت و.. در کودکان

۰
علت و ۹ روش درمان خانگی جلوگیری از آبریزش بینی مداوم ، ناشی از حساسیت و.. در کودکان
نمره 1 از 1 رای

آبریزش بینی در کودکان یک مشکل رایج در بین آنها است. این اتفاق زمانی می افتد که حفره بینی با مقدار قابل توجهی از مایع مخاطی پر شده باشد. رنگ مخاط ممکن است روشن مایل سفید یا زرد تا حتی سبز باشد. در ادامه پست امروز آی آر میکس با ما همراه باشید تا چند روش برای درمان های خانگی آبریزش بینی کودکان را به شما معرفی کنیم.

چند راه حل ساده خانگی برای قطع شدن و درمان آبریزش بینی در کودکان و نوزادان

Home Remedies for Your Child’s Runny Nose

آبریزش بینی در کودکان اغلب نشانه سرماخوردگی است. با این حال، آبریزش بینی نیز می تواند ناشی از گریه و یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد و تحریک کننده های احتمالی نیز به وجود بیاید.

آبریزش بینی در کودکان می تواند باعث تحریک پذیری بشتر، تب، سرفه، گلودرد، عطسه، ناراحتی معده، اختلالات خواب و اختلالات اشتها شود. هنگام درمان آبریزش بینی در کودکان، والدین باید صبور باشند. این مشکل معمولا بدون دارو درمان می شود. داروها اغلب نمیتوانند این مشکل را درمان کنند و شما نمیتوانید آن را در یک روز از بین ببرید. فراموش نکنید که یک سوپ ساده و خوشمزه چقدر در درمان سرماخوردگی موثر است. آرزوی ما در آی آر میکس سلامتی شما است پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با چند درمان خانگی برای سرماخوردگی آشنا کنیم.

شستو با محلول آب و نمک (Saline Rinse)

شستشو بینی با محلول آب و نمک یکی از بهترین داروهای خانگی برای آبریزش بینی در کودکان است. این کار کمک می کند تا مخاط تجمع شده راحت تر و سریع تر از بینی خارج شود. برای تهیه محلول آب و نمک و روش استفاده از آن طبق مراحل زیر عمل کنید فراموش نکنید که نسبت های وارد شده برای تهیه این محلول را به دقت رعایت نمایید تا بدون  بجای گذاشتن عوارض حداکثر تاثیر را داشته باشد اگر نمیتوانید خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید حتما از یک نفر دیگر کمک بگیرید.

  • محلول آب و نمک را با مخلوط کردن ¼ قاشق چای خوری نمک خوراکی در یک فنجان آب جوش که به دمای اتاق رسیده است، آماده کنید.
  • در حالی که سر کودک خود را به عقب برده اید چند قطره راه حل را به یکی از سوراخهای بینی بچکانید.
  •  در حالی که یکی از انگشتان دست خود را روی یک سوراخ دیگر قرار داده اید، بلافاصله مایع اضافی را با استفاده از یک سرنگ بیرون بیاورید.
  • این کار را برای سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.
  • از این روش حداکثر تا ۳ بار در روز استفاده کنید، اما نه بیشتر.

آبریزش بینی در کودکان

استفاده از بخور

بخور یا استنشاق بخار کمک می کند تا ناراحتی ناشی از آبریزش بینی در کودکان سریعتر کاهش یابد. این روش باعث برطرف شدن عطسه های متعدد و رفع شدن انسداد راه تنفسی کودک هم میشود و به کودک شما کمک خواهد کرد که بهتر بخوابد ، که خواب بهتر نیز برای بهبودی سریع تر بسیار مهم است.

برای کودکان بسیار کوچک، حمام را با بستن درب و بازکردن کامل شیر آب گرم به یک اتاق بخار تبدیل کنید. کودک خود را به حمام ببرید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با فرزندتان در حمام بمانید. این را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

برای بچه های بزرگتر، می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. اگر دستگاه بخور در دسترس ندارید یک کاسه آب جوش آماده کنید و کودک را در جلوی آن بنشانید و سپس یک حوله روی سر او قرار دهید و از او بخواهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر حوله تنفس کند سپس از او بخواهید تا بینی خود را تخلیه کند.

درمان آبریز بینی در کودکان

روغن اوکالیپتوس

اوکالیپتوس علاوه براینکه یک مسکن است میتواند تا به درمان انسداد ناشی از آبریزش بینی در کودکان کمک کند.

۴ تا ۵ قطره روغن اوکالیپتوس را در وان یا تشت آب گرم بریزید و به کودک اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن بنشیند و این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید

یا ۱۰ قطره روغن اوکالیپتوس را در یک فنجان روغن زیتون بریزید و روی سینه کودک خود را به مدت ۱۰ دقیقه به صورت ملایم با آن ماشاژ دهید.

درمان آبریزش بینی در کودکان

ریحان

یکی دیگر از داروهای گیاهی مناسب برای درمان آبریزش بینی در کودک، ریحان است. این گیاه ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است و به بند آمدن آبریزش بینی در کودکان کمک می کند. و حتی ایمنی کودک شما را بالاتر خواهد برد.

برای بچه های کوچک، چند برگ ریحان را با کمی مخلفات مخلوط کنید دو بار در روز به او بخورانید.
برای بچه های بزرگتر، قبل از صبحانه هر روز صبح و قبل از رفتن به رختخواب در شب، چند برگ تازه ریحان بدهید تا بخورد و یا ۱ قاشق غذاخوری آب ریحان را با مقدار مساوی از آب زنجبیل، آب لیمو و عسل مخلوط کنید هر ۸ ساعت یک قاشق به کودک خود بدهید.

ابریزش بینی در کودکان

عسل

عسل یکی دیگر از داروهای موثر برای درمان آبریزش بینی کودکان بالای ۲ است. فرموش نکنید برای بچه های زیر ۲ سال از عسل نباید استفاده کرد زیرا ممکن است باعث ایجاد باکتری هایی شود که منجر به مسمومیت بوتولیسم می شوند.

خواص آرام بخش، ضد باکتری و ضد ویروسی عسل باعث کاهش علائم مختلف آبریزش بینی می شود و حتی به درمان سرفه و گلو درد نیز کمک می کند.

۱ تا ۲ قاشق چای خوری عسل را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید ودو بار در روز به کودکتان بدهید تا بنوشد. ویا ۱ قاشق غذاخوری عسل و ½ قاشق چای خوری آب لیمو تازه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و تا گرم است به کودکان بدهید تا بنوشد و این کار را دوبار در روز تکرار کنید.

درمان آبریزش بینی در کودکان

بابونه

برای نوزادان که حداقل یک ساله هستند، بابونه می تواند نشانه ها و ناراحتی های آبریزش بینی را از بین ببرد. این گیاه تهمچنین قویت کننده ایمنی است و با توجه به خواص آنتی هیستامین عالی آن، میتواند عطسه را نیز متوقف کند.

۱ قاشق چایخوری گل بابونه را در ۲ فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه هم بزنید برای بهتر شدن طعم آن میتوانید یک قاشق عسل نیز به محلول اضافه کنید و دو بار در روز این چای خفیف را به فرزند بیمار خود بدهید.

درمان آبریزش بینی در کودکان

سوپ مرغ گرم

برای کودکان بالای ۱ سال سوپ مرغ به کاهش درد ناشی از آبریزش بینی کمک می کند. سوپ مرغ باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و حتی مانع از عفونت دستگاه تنفسی نیز می شود.به علاوه، سوپ مرغ برای کودک بیمار سبک و مغذی است. سوپ مرغ خانگی را با استفاده از مرغ و سبزیجات آلی مانند هویج، چغندر و اسفناج میتوانید تهیه کنید. در بخش آشپزی میتوانید دستورات مختلف تهیه سوپ را بخوانید.

درمان آبریزش بینی در کودکان

حمام اسفنجی

اگر کودک شما دارای کمی تب است پاشویه کردن او با آب و اسفنج کمک میکند تا بتوانید دمای بدن را تنظیم کنید.یک حمام اسفنجی نیز کمک خواهد کرد تا کودک شما آرام تر و بهتر شود که برای بهبود سریع ضروری است.

برای کودکان کوچکتر از ۱ سال، حمام اسفنجی را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید. در یک ظرف مقداری آب ولرم با مقدار خیلی کم شوینده بریزید،مقداری از  آب را با اسفنج بردارید و سپس زیر بغل، پا، دست و کشاله ران را بشویید.برای بچه های بزرگتر یک حمام ولرم توصیه میشود.
نکته: از استفاده از آب بسیار سرد اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث افزایش دمای داخل بدن شود.

درمان آبریزش بینی در کودکان

افزایش مصرف مایعات

برای جلوگیری از کمبود آب، به کودک خود مقدار زیادی مایعات بدهید. بسیار مهم است که کودک خود را به طور کامل هیدراته نگه دارید روند خروج ترشهات بینی سریع تر و بهتر انجام شود و کمک میکند تا آبریزش بینی در کودکان سریع تر بهبود یابد.

اگر نوزاد شما هنوز شیرخوار است، تغذیه با شیر مادر یک گزینه مناسب است. برای بچه های بزرگتر، آب ساده، آب میوه رقیق شده میتوانید استفاده کنید.

درمان آبریزش بینی در کودکان

نظرات و پیشنهاد های شما؟

امروز با ۹ روش برای درمان خانگی آبریزش بینی در کودکان در خدمت شما بوده ایم. آبریزش بینی از مشکلاتی است که همه ما با آن درگیر بوده ایم اگر شما هم با روشی آشنا هستید و یا تجربه مشابه ای دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی