تعمیر لامپ کم مصرف

آموزش تصویری نحوه تعمیر لامپ کم مصرف در خانه + ویدیو

۸
آموزش تصویری نحوه تعمیر لامپ کم مصرف در خانه + ویدیو
نمره 4 از 21 رای

لامپ های کم مصرف با هدف صرفه جویی در مصرف برق و کم کردن آسیب های زیست محیطی اختراع شدن اما به دلیل فاش شدن فناوری این لامپ افراد دیگر با کپی برداری توانستند این لامپ ها را با کیفیت پایین تولید کنند که به سرعت خراب می شوند؛ در ادامه قصد داریم نحوه تعمیر لامپ کم مصرف را به شما دوستان آموزش دهیم.

آموزش گام به گام نحوه تعمیر مدار و تعویض حباب لامپ کم مصرف

How To Repair CFL Bulb -Lesson Learn

لامپ‌های کم‌ مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده یک نوع لامپ از خانواده لامپ‌های فلورسنت می‌باشد. لامپ‌های کم مصرف برای جایگزینی لامپ‌های پر مصرف و رشته ای به بازار وارد شدند. این لامپ‌ها دارای عمر بیشتر و مصرف کمتر با همان میزان روشنایی لامپ‌های رشته ای هستند. این لامپ‌ها در سال ۱۹۷۳ در واکنش به بهران نفتی توسط اد هامر مهندس شرکت General Electric ساخته شدند و با بودجه  ۲۵ میلیون دلار به تولید انبوه رسیدند. اما با عرضه شدن نسخه های چینی و بی کیفیت این لامپ‌ها در بازار ایران تعداد خرابی و از کار افتادگی لامپ‌های کم مصرف افزایش یافت و همانطور که میدانید هزینه تعمیر لامپ کم مصرف بالاست، در این مطلب آی آر میکس ما قصد داریم با ارائه ویدیو های آموزشی و آموزش گام به گام تعمیر لامپ کم مصرف شما را از هزینه های احتمالی جلو بیندازیم.

قطعات مورد نیاز برای تعمیر لامپ کم مصرف

۱- پیچ گوشتی مناسب برای کار برقی

۲- دم باریک مناسب برای کار های برقی

۳- هویه و قلع کش

۴- مولتی متر

۵- قطعات لامپ کم مصرف (خازن ، سلف ، فیوز)

آموزش گام به گام تعمیر لامپ کم مصرف

تعمیر لامپ کم مصرف

به طور کلی لامپ های CFL به دو قسمت تقسیم می شوند، قسمت شیشه ای یا حباب CFL و مدار الکتریکی. در ۷۰% مواقع مشکل در قسمت شیشه های لامپ وجود دارد و ۳۰% مواقع مدار الکتریکی دچار مشکل می شود. در اکثر موارد شخص به دلیل نداشتن قسمت شیشه ای جدید نمیتواند لامپ را تعمیر کند اما در آموزش تعمیر لامپ کم مصرف امروز ما ویدیو برای آموزش تعویض قسمت شیشه ای لامپ فراهم ساختیم.

نحوه تعویض حباب لامپ CFL

آموزش تصویری و ویدیویی تعمیر مدار لامپ کم مصرف

وقتی از سالم بودن حباب لامپ CFL مطمئن شدید، باید در مدار لامپ به دنبال مشکل بگردید :

۱- قسمت شیشه ای و مدار الکتریکی لامپ را به آرامی با استفاده از پیچ گوشتی مناسب جدا کنید.

۲- برای اطمینان از سالم بودن حباب لامپ با استفاده از مولتی متر محل اتصال لامپ به مدار که در تصویر مشخص شده است را چک کنید؛ اگر در وضعیت خوبی باشد باید بین ۲۰ تا ۴۰ اهم را در مولتی متر ببینید یا صدا بوق کوتاهی از DMM بشنوید.

تعمیر لامپ کم مصرف

۳- در مرحله بعدی تعمیر لامپ کم مصرف اولین چیزی که باید در مدار بررسی کنید فیوز است، اگر فیوز سوخته باشد احتمالا به خاطر کوتاه شدن ترانزیستورهای یکسو کننده یا سوئیچینگ است. برای راحتی کار ما نقشه لامپ کم مصرف را برای شما فراهم ساختیم.

تعمیر لامپ کم مصرف

۴- سپس تمام یکسو کننده های موجود بر روی برد PCB را تست کنید.(بهتر است برای تست قطعات بر روی PCB آنها را از روی برد جدا کنید)

تعمیر لامپ کم مصرف

۵- پس از اطمینان از سالم بودن یکسو کننده ها ، ۲ ترانزیستور سوئیچینگ را با جدا کردن آن از روی برد تست کنید.

بخش دوم؛ آموزش تعمیر مدار لامپ کم مصرف

تعمیر لامپ کم مصرف

در برخی موارد اتصالی پیدا کردن سلف ها در مدار میتواند عامل سوختگی فیوز باشد. برای اطمینان پیدا کردن از سالم بودن سلف، آنها را با مولتی متر عیب یابی کنید.( آموزش عیب یابی سلف )

اگر پس از انجام تمام مراحل باز هم لامپ روشن نشد؛ به سراغ ترانزیستور ها بروید و آنها را با مولتی متر تست کنید و اگر ترانزیستور معیوب را یافتید آن را تعویض کنید. در بعضی موارد با تعویض ترانزیستور ها نور ضعیفی را از لامپ دریافت می کنید، در این موقع باید به سراغ خازن سرامیکی کوتاه داخل برد (C3) بروید و آن را تعویض کنید.

نکته: اگر در حین تعمیر لامپ کم مصرف به شرایطی برخوردید که لامپ پس از اتصال به برق دیر روشن میشود، چشمک میزند، صدا عجیبی از خود تولید می کند یا اصلا روشن نمی شود باید تمام خازن ها را تعویض کنید.

اکنون شما تمامی احتمالات را بررسی کردید؛ اگر بازهم لامپ کم مصرف شما روشن نمی شود باید به سراغ اتصالات مسی بروید و به دنبال قطعی یا قلع مردگی بگردید. (در مناطقی که رطوبت زیاد است قلع مردگی بیشتر مشاهده میشود)

نکته: نگران دیود های DB3 Diac نباشید. درصد خرابی این دیودها بسیار کم است.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

اگر در رشته برق و تعمیر لامپ کم مصرف حرفه ای هستید و نکات و پیشنهادات کاربردی برای خوانندگان این مطلب دارید، آن را با ما در بخش نظرات و پیشنهادات این مطلب در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۸ دیدگاه

  1. گلزاری گفت:
    -1

    عالی بود. ولی …کاشکی بیشتر وارد جزیات میشدید.

  2. علیرضاصفری گفت:
    0

    سلام خسته نباشید ممنونم ازاین برنامه های تان

  3. علیرضاصفری گفت:
    2

    تشگر دارم از زحمتات تات

  4. Ali safari گفت:
    -1

    تشگر دارم از زحمتات تات

  5. میلاد گفت:
    1

    سلام خسته نباشین،من یه مشکل خیلی عجیبی دارم،تقریبا هرکاری ک میدونستم انجام دادم،ولی احساس میکنم ترانس چاپر کار نمیکنه،دیودا سالم سلف سالم خازن سافی سالمه ترانزیستورا سالمه واقعا ریگ نمیدونم چیکار باید بکنم تا درست بشه؟لطفا راهنمایی کنید

  6. محسن دهقانی گفت:
    0

    سلام لامپtopmaxنونو هنوز استفاده نشده ولی روشن نمیشه تازه از جعبه بیرون آووردم ولی کار نمیکنه مشکلش چیه بنظرتون؟

  7. صادق گفت:
    -4

    بهترین آموزش تعمیر لامپ کم مصرف.

  8. رضا گفت:
    0

    بیشتر وقت ها یا دیود ها میسوزه یا لامپ یک بار هم لامپ بعد از روشن شدن نور صورتی کم رنگی تولید میکرد حتی برد رو هم عوض کردم باز همین جور بود نمیدونم مشکلش چیه

تبلیغات متنی