اقدام ضروری نحوه تست خطاهای سیستم اعلام حریق با اسپری دود، کبریت و ..

آموزش و نحوه تست دتکتور سیستم اعلام حریق با اسپری دود، کبریت و ..

۰
آموزش و نحوه تست دتکتور سیستم اعلام حریق با اسپری دود، کبریت و ..
نمره 4 از 1 رای

تست سیستم اعلام حریق، اقدام ضروری برای تامین ایمنی در محل زندگی و کار شما محسوب می شود. برای جلوگیری از هرگونه خطر آتش سوزی باید مطمئن باشیم که سیستم اعلام حریق ساختمان به درستی کار می کند و هشدار می دهد. با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه تست سیستم اعلام حریق را به شما آموزش دهیم.

روش های تست و تعمیرات سیستم اعلام حریق منازل، مرکز تجاری و ..

How To Test a Fire Alarm System

در مورد خطرات احتمالی زلزله در واحدهای مسکونی و تجاری قبلا در مطلب بهترین روش های پیش بینی زلزله احتمالی بطور طبیعی و با ابزار را بشناسید در آی آر میکس صحبت کردیم. اطفاء حریق هم از نکات مهم برای مقابله با آتش و مهار آن جهت کاهش هر چه بیشتر خسارات احتمالی و نجات جان افراد می باشد که توسط سیستم های اعلام حریق صورت می گیرد. در این مقاله به نحوه تست سیستم اعلام حریق می پردازیم. با آی آر میکس همراه باشید.

نحوه تست سیستم اعلام حریق

دتکتور دستگاهی به عنوان حسگر در سیستم اعلام حریق است که دود و هرگونه عامل دود زا را به خوبی تشخیص می دهد. در بیشتر خانه ها دتکتور دودی برروی سقف یا دیوار نصب می شود. روی دستگاه اعلام حریق چراغ چشمک زن یا نوار ال ای دی وجود دارد. برای انجام تست دتکتور در مراحل زیر به چهار پایه یا نردبان نیاز دارید. دستگاه اعلام حریق در سقف یا دیوار نصب می شود یادتان باشد که جریان های هوا و دیوار ها و سایر موانع بر جریان دود تاثیر می گذارند پس حتما دستگاه اعلام حریق خود را با فاصله بیشتری از دیوار ها و پنجره ها نصب کنید.

تست سیستم اعلام حریق
برای تست سیستم اعلام حریق دکمه ای برروی دتکتور وجود دارد که با فشار دادن آن از درستی سیستم مطمئن می شوید. برای تست بعضی از سیستم های اعلام حریق باید آن را از سقف باز کنید زیرا دکمه تست در داخل دستگاه قرار گرفته است. وقتی که دکمه تست رو فشار می دهد باید آژیر سیستم اعلام حریق به صدا در بیاید و مطمئن شوید که دتکتور به درستی کار می کند. اگر با فشار دادن دکمه تست صدای از دستگاه اعلام حریق نشنیدید شاید باتری آن تمام شده است. باتری را عوض کنید و دوباره تست کنید اگر باز هم صدای آلارم سیستم اعلام حریق نیامد دستگاه را باز کنید و بعد بررسی سیم و اتصالات دوباره دتکتور را تست کنید.

به دو نکته زیر در نحوه تست سیستم اعلام حریق دقت کنید :

  • برای اینکه بلندی صدای هشدار دتکتور را هم تست کنید به اتاق دیگری بروید اگر صدای هشدار خیلی ضعیف بود یا اصلا شما صدای را نشندید میزان صدای هشدار را از روی دستگاه بلندتر کنید.
  •  در دستگاه های جدید تست سیستم اطفای حریق با اسپری دود امکان پذیر است و دیگه نیاز به مراحل بالا نیست.

تست سیستم اعلام حریق
در این مرحله برای تست سیستم اعلام حریق به اسپری دود نیاز داریم که شما میتوانید این اسپری دود را از فروشگاههای مربوط به سیسستم های ایمنی حفاظتی و نظارتی و پرسیدن قیمت اسپری تست دتکتور دود اقدام به خرید آن نمایید. قبل از انجام دادن این آزمایش حتما دستور العمل اسپری تست دتکتور را کامل بخوانید و بهش عمل کنید. اسپری دود را در نزدیک به دتکتور فشار دهید اگر صدای هشدار زده نشد، مشکل در سنسور دود دتکتور است آن را بررسی نمایید.

  • بعد از انجام این آزمایش، از جارو شارژی برای تمیز کردن دتکتور استفاده کنید و اگر هنوز ذرات اسپری دود باقی مانده از دستمال نرم و قلمو نقاشی برای تمیز کردن دتکتور استفاده کنید.

تست سیستم اعلام حریق
قبل از شروع آزمایش تست سیستم اعلام حریق حتما مطمئن شوید که سنسور دود روی دتکتور فعال است. سه تا کبریت بردارید و در زیر دتکتور روشن کنید. در صورت درست بودن سیستم اعلام حریق آژیر به صدا در می آید.

  • هنگام روشن کردن کبریت مراقب دست خود باشید.
  • برای تمیز کردن دتکتور از جارو شارژی استفاده کنید و اگر هنوز ذرات اسپری دود باقی مانده است از دستمال نرم و قلمو نقاشی استفاده کنید

تست سیستم اعلام حریق
بعد از هر مرحله آزمایش تست، دتکتور خود را ریستارت کنید. برای نتیجه بهتر و نتایج دقیق تر بعد از هر مرحله آزمایش دکمه تست را به مدت ۱۵ ثانیه نگه دارید و در صورتی که سیستم اعلام حریق شما دارای پنل برای تنظیمات است از آن برای ریستارت کردن سیستم اعلام حریق استفاده کنید.

تست سیستم اعلام حریق
سیستم اعلام حریق به دو صورت باطری و برقی می باشد در صورتی که صدای آژیر به صدا در نیامد باطری دتکتور را عوض کنید و در صورتی که از سیم برای سیستم اعلام حریق استفاده می شود آن را باز کنید و اتصالات را دوباره چک کنید و باطری داخل آن را تعویض کنید.
تست سیستم اعلام حریق

روش تست سیستم اعلام حریق در مکان های تجاری و ..

بسیاری از سیستم های اعلام حریق فروشگاهها و واحد های تجاری به طور مستقیم به آتش نشانی محل واحد تجاری وصل هستند. یعنی بالافاصله بعد از به صدا در آمدن زنگ هشدار، پیامی اضطراری به مرکز آتش نشانی ارسال می شود. پس در صورتی که قصد تست دستگاه اعلام حریق فروشگاه یا مغازه خود را دارید حتما به آتش نشانی محل واحد تجاری خود خبر دهید.

  • در بعضی از دستگاههای اعلام حریق با استفاده از پنل سیستم میتوانید این امکان تست دتکتور را برای آتش نشانی تنظیم کنید که دیگر پیامی برای آن ها ارسال نشود. برای این که بدانید آیا سیستم اعلام حریق شما هم از این قابلیت برخوردار است دفترچه سیستم اعلام حریق خود را مطالعه نمایید.

تست سیستم اعلام حریق
در بعضی از دستگاههای اعلام حریق دکمه تست وجود دارد و با فشار دادن آن دستگاه شما با توجه به زدن دکمه آلارم ها را بررسی می کند. در برخی از دستگاهی اعلام حریق این تست به صورت دستی فعال می شود.


زمانی که دکمه تست را فعال کردید. میزان بلندی صدای هشدار، حساسیت، چراغ چشمک زن سیستم اعلام حریق و روشن شدن سیستم را بررسی کنید.

تست سیستم اعلام حریق
برای نتایج بهتر از چک لیست سیستم اعلام حریق استفاده نمایید و گزارشی از عملکرد هر کدام بنویسد که چگونه به هر قسمت آزمایش واکنش نشان دادند. اگر سیستم اعلام حریق واحد تجاری شما مشکل زنگ هشدار و .. دارد حتما جدی بگیرید و از کارشناسان و تکنسین های مربوط در این رشته برای رفع مشکل استفاده کنید.

  • با پیشرفت گوشی های هوشمند، سیستمهای اعلام حریق تمام گزارشات هر دتکتور را برای شما ارسال می کند. ولی بهتر است از چک لیست اعلام حریق استفاده نمایید.

تست سیستم اعلام حریق
شما برای تغییر یا تنظیمات جدید می توانید سیستم اعلام حریق خود را به تنظیمات اولیه برگردانید و دوباره با توجه به نیاز هر قسمت فروشگاه دتکتور را تنظیم کنید. برای سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق دفترچه آن را مطالعه فرمایید.


از کارشناسان و تکنسین مربوطه برای تعمیرات سیستم اعلام حریق استفاده کنید که به صورت آنلاین هم میتوانید به آنان دسترسی پیدا کنید. بهتر است سالی دوبار به صورت منظم سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق در واحد های مسکونی و تجاری انجام شود.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

چه عوامل دیگری را برای نحوه تست سیستم اعلام حریق می شناسید؟ به عقیده شما سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق برای جلوگیری از خطر  چقدر موثر است؟ نظرات و پیشنهادات خود را برای نحوه تست دتکتور و تعمیرات سیستم اعلام حریق در بخش دیدگاه آی آر میکس با ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی