درمان قطعی و گیاهی رفع بوی بد دهان ناشی از معده، رژیم غذایی و سینوزیت و..

درمان قطعی و گیاهی رفع بوی بد دهان ناشی از معده، رژیم غذایی، سینوزیت و..

۱
درمان قطعی و گیاهی رفع بوی بد دهان ناشی از معده، رژیم غذایی، سینوزیت و..
نمره 5 از 1 رای

بوی بد دهان یکی از مواردی است که می تواند در هر زمانی بخصوص هنگام گفت و گو با یک نفر آزار دهنده باشد. درست است که بوی بد دهان می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما راه هایی برای رهایی از آن وجود دارد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که بوی بد دهان شما را آزار می دهد، دراین مطلب از آی آر میکس با ما همراه شوید. شاید با عمل کردن به این توصیه ها، مشکل شما بر طرف گردد.

رفع بوی بد دهان در صبح و ناشتا ناشی از معده، بیماری کلیوی و رژیم غذایی

Expert Reviewed How to Get Rid of Bad Breath

رژیم غذایی، برخی از عادت ها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند عاملی برای به وجود آمدن بوی بد دهان باشد که معمولا موضوع آزار دهنده است. اما هر مشکلی راه چاره ای دارد. شما می توانید با عمل کردن به توصیه ها و رعایت برخی نکات برای همیشه از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

رعایت بهداشت دهان و دندان برای درمان بوی بد دهان

۱- به طور مرتب مسواک بزنید. دو منبع مهم برای به وجود آمدن بوی دهان، باکتری‌ها و ذرات مواد غذایی فاسد هستند. صدها شکاف در گوشه و کنار دهان شما وجود دارد که ممکن است تکه های غذا در آن گیر کنند و با گذشت زمان فاسد شوند.

هنگام مسواک زدن از مقدار زیادی خمیر دندان استفاده کنید و برس مسواک را با زاویه ۴۵ درجه با لثه نگه دارید. دندان‌ ها را در هر سطح به طور کوتاه و ملایم مسواک بزنید. مراقب باشید که بیش از حد فشار وارد نکنید و لثه را تحریک نکنید. فرآیند مسواک زدن باید حدود سه دقیقه طول بکشد. مسواک زدن دندان‌ها و آبکشی دهان حداقل روزی دو بار و نخ دندان زدن روزی یک بار باید انجام شود. دقت کنید که تمام قسمت‌های دهان، از جمله لثه ها و زبان را هم مسواک بزنید و فقط به مسواک زدن دندان‌ها بسنده نکنید.

بوی بد دهان

۲- زبانتان را هم تمیز کنید. تنها مسواک زدن دندان‌ ها کافی نیست. از آنجا که زبان مقدار زیادی از سطح دهان را پوشش می دهد و با بافت ها و شیارهای بافت دار پوشیده شده است، تمیز بودن آن بسیار مهم است. حذف باکتری‌ ها روی زبان می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش بوی بد دهان داشته باشد. شما می‌ توانید مسواک های مخصوص زبان را از فروشگاه‌ ها خریداری کرده و از آن ها استفاده کنید. مسواک را از عقب به جلو بکشید.

بوی بد دهان

۳- هر روز دندان هایتان را با نخ دندان پاک کنید. پاک کردن دندان ها با نخ دندان به اندازه مسواک زدن مهم است. ممکن است هنگام پاک کردن دندان ها با نخ دندان و پاک کردن مواد غذایی از بین دندان ها، لثه های شما خونریزی کند و معلوم نیست که چه مدت طول خواهد کشید. اما جرات داشته باشید و از پاک کردن دندان ها با نخ دندان نهراسید.

بوی بد دهان

۴- از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه به تمیز نگه داشتن دهان و جلوگیری از بوی بد دهان کمک می‌کند. برای شست و شوی دهان از یک دهانشویه حاوی دی‌ اکسید کلر استفاده کنید. بسیاری از باکتری‌ها در پشت زبان زندگی می کنند و نمی توان آنها را با پاک کردن زبان از بین برد. استفاده از یک دهانشویه  حاوی دی اکسید کلر می تواند این باکتری ها را از بین ببرد. سعی کنید قبل از مسواک زدن و تمیز کردن زبان و همچنین بعد از آن از دهانشویه استفاده کنید. با این کار از بین رفتن باکتری ها در دهان شما تضمین خواهد شد.

بوی بد دهان

برای درمان بوی بد دهان عادت های خود را تغییر دهید

۱- با جویدن آدامس، بزاق بیشتری در دهان ترشح می شود و می تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد.

  • به نظر می‌رسد طعم روغن دارچین در کاهش تعداد باکتری‌های دهان بسیار موثر است.
  • شکر عاملی برای افزایش باکتری‌ ها است چون باکتری ها از آن تغذیه می کنند. در صورت استفاده از آدامس های شیرین به دنبال آدامس های دارای زیلیتول بگردید که در آدامس ها به جای شکر از آن استفاده می شود.

بوی بد دهان

۲- یکی از علل بوی بد دهان خشک بودن آن است. هنگام خواب بزاق دهان کم تر ترشح می شود، به همین خاطر زمانی که از خواب بیدار می شوید، دهان شما بوی بد می دهد. بزاق دشمن بوی بد دهان است.

  • آدامس باعث تولید بزاق دهان می شود.
  • آب را نوشیده و آن را در دهانتان بپرخانید تا بین دندان هایتان جاری شود. این کار باعث ترشح بزاق نمی شود اما دهان شما را تمیز می کند. سعی کنید آب زیاد مصرف کنید.
  • یکی از علل خشکی دهان می تواند دارو باشد. اگر دارویی مصرف می کنید از پزشک تان در مورد آن سوال کنید.

بوی بد دهان

۳- کشیدن سیگار و مصرف مواد دارای تنباکو را ترک کنید. در برخی موارد، بوی بد دهان می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد که ناشی از سیگار کشیدن یا مصرف مواد دارای تنباکو است. اگر سیگار می کشید حتما ترک کنید.

بوی بد دهان

برای درمان بوی بد دهان رژیم غذایی خود را تغییر دهید

۱- با توجه به اینکه بدن طعم و عطر غذایی را که ما می خوریم جذب کند، بوی غذای خوش بو می تواند تا ساعت ها ماندگار باشد. سعی کنید مواد غذایی زیر را از برنامه غذایی خود حذف کنید و یا هر بار بعد از مصرف آنها، مسواک بزنید.

  • سبزیجات از خانواده Allium مانند سیر و پیاز که دارای عطر و بوی تندی هستند. با توجه به اینکه این مواد غذایی دارای خواص زیادی نمی توان از مصرف آنها صرف نظر کرد، اما می توان مصرف آنها را کاهش داد.
  • برای رفع بوی برخی از مواد غذایی مانند سیر تنها مسواک زدن کافی نیست چون این مواد غذایی جذب بدن می شوند و در جریان گردش خون مجددا به ریه ها باز می گردند و باعث بوی بد دهان هنگام تنفس می شوند. پس بهتر است خوردن این مواد غذایی را کاهش دهید.

بوی بد دهان

۲- ترکیبات شیمیایی موجود در قهوه و یا نسکافه می تواند محیط دهان شما را تغییر دهد و باعث به وجود آمدن باکتری ها و در نتیجه بوی بد دهان شود. اگر نمی توانید و یا نمی خواهید از مصرف این مواد دست بکشید، پس از هر بار مصرف کمی آب را با نشاسته به مقدار یک به هشت مخلوط کرده و دهان خود را با آن تمیز کنید و پس از سی دقیقه مسواک بزنید.

بوی بد دهان

۳- گاهی اوقات بدن انسان برای آزاد سازی انرژی به جای کربوهیدرات ها از چربی استفاده می کند و ماده ای به نام کتون آزاد می کند که گاهی این ماده در دهان آزاد می شود و باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. اگر رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارید و یا از رژیم غذایی استفاده می کنید که به جای کربوهیدرات، باعث مصرف چربی می شود، وعده های غذایی خود را با مواد دارای کربوهیدرات سالم همانند سیب و یا موز ترکیب کنید.

بوی بد دهان

مشاوره پزشکی برای درمان بوی بد دهان

۱- در صورتی که با رعایت نکات گفته شده بوی بد دهان شما بهبود نیافت، بهتر است با پزشک مشورت کنید. زیرا گاهی بوی بد دهان ممکن است به علت وجود بیماری در بدن باشد.

بوی بد دهان

۲- گاهی اوقات لکه های سفیدی در گلوی شما دیده می شوند که با عفونت گلو اشتباه گرفته می شوند، خلط و باکتری ها هستند که گاها به خاطر کوچکی در آیینه هم دیده نمی شوند. این باکتری ها اغلب بی ضرر هستند اما باعث بوی ایجاد بوی بد در دهان می شوند. شما می توانید این باک تری ها را با یک پنبه کوچک پاک کنید اما مواظب باشید که موجب خفگی شما نشود و زیاد پنبه را فشار ندهید.

بوی بد دهان

۳- اگر شما مبتلا به دیابت نوع ۲ باشید ممکن است بدن شما به جای سوزاندن گلوکز از چربی استفاده کند که باعث آزاد شدن کتون و به وجود آمدن بوی بد دهان می شود. بوی بد دهان می‌تواند از داروی دیابت نوع ۲ نیز ناشی شود. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

بوی بد دهان

۴- برخی از بیماری ها می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود.

  • اگر بدن شما نتواند ماده شیمیایی بنام Trimethylamine را دفع کند، این ماده در بزاق دهان آزاد می‌شود و باعث بوی بد دهان می‌شود. آن هم در عرق شما آزاد می‌شود. بنابراین بوی مداوم بدن ممکن است نشانه ماده شیمیایی باشد. همچنین این ماده در عرق شما هم آزاد می شود ممکن است بوی بد را به صورت مداوم حس کنید.
  • انواع عفونت ها مانند عفونت معده و سینوزیت نیز می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود.
  • بیماری های کلیوی: به طور خاص، مزه آمونیاک یا تنفس بوی آن می‌تواند مشکلات شدیدی را در کلیه‌ها نشان دهد. اگر این علائم را دارید به پزشک خود مراجعه کنید. این گونه مشکلات موجب بروز آکنه و جوش بر روی پوست شما میشود که ما در آی آر میکس ۲۹ روش متنوع و متفاوت برای درمان جوش زیرپوستی، سرسیاه و … را ارائه دادیم.

بوی بد دهان

نظرات و پیشنهادات شما؟

شما برای رفع بوی بد دهان از چه روش هایی استفاده می کنید؟ لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه این پست برای ما بیان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. roozbeh گفت:
    -2

    سلام .. مفیدترین بحث و کارآمد ترین مقاله ای بود که راجب بوی بد دهان خوندم.خسته نباشید

تبلیغات متنی