تعمیر شیر اهرمی

آموزش ۴ روش کاربردی تعمیر شیر اهرمی ، تعویض و نصب مغزی شیر مخلوط و ..

۰
آموزش ۴ روش کاربردی تعمیر شیر اهرمی ، تعویض و نصب مغزی شیر مخلوط و ..
نمره 3.3 از 9 رای

وقتی از شیر آب شما به دلایل مختلف آب چکه می کند و یا نشتی دارد، رسیدگی نکردن به چکه آب به مرور زمان باعث افزایش قبض آب شما می شود. از طرفی به نوعی آرامش شما را هم بهم میزند و صدای چکه های آب آزاد دهنده هستند. خوشبختانه ساده است که خودتان تعمیر شیر اهرمی را انجام دهید. نحوه تعویض مغزی شیر مخلوط و انواع شیر ها چگونه است؟ با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه تعمیر و نحوه نصب شیر اهرمی را به شما آموزش دهیم.

روش تعمیر شیر اهرمی ظرفشویی و علت سفت شدن شیر اهرمی با مغزی های کارتریجی، سرامیکی و ..

 How to Fix a Leaky Faucet

شیر آلات دستشویی و ظرفشویی بخاطر استفاده بیشتری که از آن می شود زودتر فرسوده می شود و دچار نشتی و چکه کردن می شوند. برای تعمیر و نصب شیر اهرمی در مرحله اول باید تشخیص دهیم شیر شما از کدام نوع است و چه ابزاری برای تعمیر شیر اهرمی نیاز دارید. برای حل مشکل چکه و نشتی شیرها و تعمیر شیر اهرمی با آی آر میکس همراه باشید.

شناسایی انواع مختلف تعمیر شیر اهرمی، قدیمی، مخلوط و..

برای شروع تعمیر شیر اهرمی اولین قدم بستن شیر فلکه آب است. به دو روش می توانید آب را برای تعمیر شیر دوش قدیمی و شیر اهرمی قطع کنید یا از شیر فلکه مرکزی ساختمان خود آب را قطع کنید و یا در زیر دستشویی شما بعد اتصالات لوله ها شیر فلکه کوچکی وجود دارد آن را جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شود. قبل از شروع تعمیر شیر اهرمی از بسته بودن آب از شیر فلکه مطمئن شوید.

شناسایی انواع مختلف تعمیر شیر اهرمی، قدیمی، مخلوط و..

در مرحله دوم تعمیر شیر اهرمی، بهتر است سوراخ سینک دستشوی یا ظرفشویی خود با درپوش ببنید یا اگر درپوش را در خانه پیدا نمی کنید با پارچه ای آن را بپوشانید تا هنگام تعمیر شیر اهرمی قطعات ریز مانند پیچ، واشر و .. داخل سوراخ های سینک دستشویی یا ظرفشویی نیفتند.

شناسایی انواع مختلف تعمیر شیر اهرمی، قدیمی، مخلوط و..

تشخیص دهید چه مدل شیر اهرمی دارید. اگر شیر مخلوط یا فشاری است دو تا پیچ و دسته پیچ دارید که یکی برای آب گرم و دیگری برای آب سرد است. از ظاهر و مدل شیر ها می توانید تشخیص دهید شیر شما کدام مدل است. شیر های اهرمی با مغزی های مختلف فقط یک دسته مرکزی دارند. که می توانید به سمت گرم و سرد بروید. قبل از تعمیر شیر اهرمی، مخلوطی یا هر مدل دیگر باید همه قطعات شیر را از هم جدا کنید تا بررسی کنید مکانیزم هر مدل شیر چگونه است.

  • شیر های اهرمی با مغزی توپی از یک بلبرینگ ساخته شده است.
  • شیر های اهرمی با مغزی کارتیجی شامل یک کارتریج که مدل های مختلفی با توجه به مدل دسته دارد.
  • شیرهای اهرمی با مغزی سرامیکی دارای سیلندر سرامیکی می باشد

۴ مدل شیر در تصویر زیر مشاهده می کنید:

  • شیر مخلوط یا فشاری
  • شیر اهرمی با مغزی سرامیکی
  • شیر اهرمی با مغزی کاتریج
  • شیر اهرمی با مغزی توپی

شناسایی انواع مختلف تعمیر شیر اهرمی، قدیمی، مخلوط و..

نحوه تعویض مغزی شیر مخلوط یا فشاری

در آوردن هر دسته. درپوش پلاستیکی که نشان دهنده شیر آب گرم و سرد است را به وسیله قاچو یا هر شی نوک تیز دیگری بردارید. درپوش ها نشان دهنده آب گرم و سرد، دو مدل هستند پرسی و پیچی در ادامه، به وسیله پیچ گوشتی دو سو پیچ روی دسته شیر اهرمی را باز کنید و سپس دسته شیر را بر خلاف عقربه ساعت بچرخانید تا باز شود.

 

 

نحوه تعویض مغزی شیر مخلوط

برای تعمیر شیر دوش قدیمی و در آوردن مغزی آن از آچار آلن استقاد کنید تا مغزی شیر برداشته شود. وقتی که مغزی را در آوردید کف شیر را بررسی کنید که ترک نداشته باشد. و در مرحله بعد واشر های درون شیر را بررسی کنید.

نحوه تعویض مغزی شیر مخلوط یا فشاری

 

مغزی را بیرون بکشید. واشر ها برای تعمیر شیر دوش اهرمی که جنسشان از پلاستیک است و به مرور و استفاده از آب گرم فرسوده و خراب می شود. در بیشتر مواقع یکی از علل اصلی چکه آب، خراب شدن واشر شیر اهرمی و شیر های مخلوط است. درون شیر اهرمی خود را چک کنید. اگر علت چکه کردن شیر اهرمی شما همین موضوع بود شیر اهرمی و واشرها را برداشته و به اولین فروشگاه نزدیک به خودتان بروید و وسایل لازم را تهیه کنید.

نحوه تعویض مغزی شیر مخلوط یا فشاری

وقتی که مغزی شیر را برای تعمیر شیر دوش قدیمی در می آورید شما یک حلقه نازک مانند رینگ به اسم اورینگ و واشری دارید که هر دو از جنس پلاستیک است را در مغزی مشاهده می کنید. اگر دسته های شیر نشتی داشته باشند باید حلقه نازک یا همان اورینگ را تعویض کنید و در صورتی که شیر آب نشستی و چکه داشته باش قطعا مشکل از واشر است. بهتر است واشر یا اورینگ را به فروشگاه ببرید و همان مدل و سایز را برای تعویض مغزی شیر مخلوط خود خریداری کنید.

نحوه تعویض مغزی شیر مخلوط یا فشاری

برای بیرون آمدن واشر کافیه مغزی را کج کنید تا واشر ها بیرون بیایند. از آنجایی که این واشر ها در سایز و اندازه های مختلفی هستند. بهتر است واشر را با خود به فروشگاه ببرید تا فروشنده دقیقا همان واشر را به شما بدهد. یادتان باشد قبل از اینکه واشر را در جای خود قرار دهید به آن گریس بزنید.

حالا تمام مراحلی که بالا توضیح دادیم را بر عکس کنید و شیر آب خود بعد بررسی و تعمیر بیندید. با انجام مراحل بالا مشکل چکه شما در شیرهای مخلوط یا فشاری حل شده است. یادتان باشد برای تست شیر مخلوط خود شیر فلکه را باز کنید.

نحوه تعمیر شیر؛ شیر دوش و نصب شیر اهرمی

قبل از تعمیر شیر اهرمی بهتر است ابزار خودتان را بررسی کنید تا تمام وسایل را داشته باشید. در صورتی که وسایل تعمیر این مدل شیر اهرمی را ندارید به فروشگاه  لوازم ساختمانی یا لوله کشی بروید و تمام قطعات لازم برای تعمیر شیر اهرمی را خریداری کنید. بهتر است بسته ای بخرید که تمام قطعات تعمیر و نصب شیر اهرمی در یک بسته باشد. این مدل شیر ها قطعات زیادی دارند که بعضی از قطعات آن قابل تعویض است. برای تعمیر شیر اهرمی شما به یکسری از قطعات فقط نیاز دارید و لازم نیست شیر خود را کاملا عوض کنید. همانطور لازم نیست قطعه پلاستیکی روی قسمت توپی داخل شیر اهرمی را هم عوض کنید. سعی کنید برای قیمت مغزی شیر اهرمی حساس باشید و از مغزی جنس مرغوب برای تعمیر شیر اهرمی خود انتخاب کنید.

نحوه تعمیر شیر، شیر دوش و نصب شیر اهرمی

شروع کردن با برعکس چرخاندن و در آودن دسته. دسته شیر اهرمی را به آرامی به بالا بکشید و از جای خود در بیاوردید.

نحوه تعمیر شیر، شیر دوش و نصب شیر اهرمی

برای باز کردن دسته اهرمی شیر از انبردست استفاده کنید و بر خلاف عقربه های ساعت آن را بپیچانید. برای تعمیر به قطعاتی نیاز دارید و بهتر است وقتی شیر اهرمی را باز کردید تمام قطعات که خراب و فرسوده شده را به فروشگاه ببرید و همان مدل و سایز را برای تعمیر شیر اهرمی خریداری کنید.

  • داخل شیر یک قطعه توپی مانند است که وقتی روی آن دسته اهرمی میاید مانند حرکت مفاصل انسان باعث خروجی آب گرم و سرد استفاده می کند.

نحوه تعمیر شیر، شیر دوش و نصب شیر اهرمی

وقتی قطعه لاستیکی و واشر ها و مغزی را از داخل شیر اهرمی در می آوردید. سه سوراخ در کف شیر اهرمی وجود دارد با یک وسیله نوک تیز جرم های آب، چربی و هر چی آن را کثیف کرده را تمیز کنید.

نحوه تعمیر شیر، شیر دوش و نصب شیر اهرمی

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید واشر که بر اثر گرما، باز و بسته شدن خراب شده را تعویض کنید و تمام اطراف واشر و تجهیزات دسته شیر اهرمی را گریسی کنید تا خشک نشود و به خوبی در جای خود قرا بگیرید. یکی از دلایل علت سفت شدن شیر اهرمی می تواند همین واشر های فرسوده باشد که وقتی تعمیر و عوض می شوند شیر شما به راحتی باز بسته می شود و دیگر چکه ندارد.

نحوه تعمیر شیر، شیر دوش و نصب شیر اهرمی

قطعات پلاستیکی داخل شیر اهرمی و تمام واشر ها را به وسیله چاقو جدا کنید و سپس همه را تمیز کنید تا آلودگی، جرم آب یا چربی برجا نماند. سپس هر کدام از واشر ها که فرسوده است در صورت لزوم عوض کنید.

نحوه تعمیر شیر، شیر دوش و نصب شیر اهرمی

تمام مراحلی که برای باز کردن تعمیر شیر اهرمی را بالا توضیح دادیم را بر عکس برای بستن شیر استفاده کنید. دسته را در جایی خود بگذارید پیچ را ببندید و درپوش پلاستیکی را در جای خودش قرار دهید. با انجام مراحل گفته شده شما دیگر نباید مشکل چکه، نشتی آب و سفت شدن شیر اهرمی را داشته باشید.

نحوه تعمیر شیر، شیر دوش و نصب شیر اهرمی

نحوه تعمیر شیر اهرمی با مغزی کارتریج

پیچ را از روی دسته شیر اهرمی باز کنید و قطعه استیل که زیر دسته شیر اهرمی دقیقا قرار میگیرد را کاملا بردارید.

نحوه تعمیر شیر اهرمی با مغزی کارتریج

بر روی مغزی شیر آلات اهرمی، شاسی قرار دارد آن را به وسیله یک انبردست یا ابزار دیگه خارج کنید. این کار باعث می شود بتوانید کارتریج را از جای خودش برای تعمیر بردارید.

نحوه تعمیر شیر اهرمی با مغزی کارتریج

برای در آوردن کارتریج دقت کنید که صاف و مستقیم مغزی شیر اهرمی را از بالا بیرون بکشید. کارتریج شما در این حالت مانند زمانی است که شیر شما با فشار زیادی باز شده است.

نحوه تعمیر شیر اهرمی با مغزی کارتریج

حالا به کمک انبردست مغزی شیر اهرمی را در بیاوردید تا واشر و اورینگ یا همان حلقه نازک را از جا در بیاودید. در صورتی که کارتریج شما ترک داشت و چه چکه آب از واشر ها نبود با کارتریج شیر اهرمی خود به فروشگاه بروید و قیمت کارتریج شیر اهرمی را جویا شوید. به علت استفاده زیاد از شیر ها سعی کنید از جنس خوب و مرغوب برای تعمیر شیر اهرمی خود استفاده کنید.

نحوه تعمیر شیر اهرمی با مغزی کارتریج

به وسیله شی نوک تیز یا چاقو واشر و اورینگ های نازک را عوض کنید و مجددا در مرحله آخر تمام واشر ها و قطعاتی که عوض شده را گریس کاری کنید.

نحوه تعمیر شیر اهرمی با مغزی کارتریج

در مرحله آخر تمام قطعات را به همان ترتیب که برداشتید سر جایش بگذارید و با پیچ گوشتی پیچ آن را محکم کنید و در آخر درپوش آب گرم و سرد را در جای خودش قرار دهید.

نحوه تعمیر شیر اهرمی با مغزی کارتریج

روش تعمیر شیر اهرمی با مغزی سرامیکی

با پیچ گوشتی شیر اهرمی خود را باز کنید. سپس دسته اهرمی استیل را به بالا به آرامی بکشید تا از پایه جدا شود.

روش تعمیر شیر اهرمی با مغزی سرامیکی

حالا سیلندر سرامیکی داخل شیر اهرمی را بر خلاف عقربه ساعت بچرخانید تا برداشته شود و بتوانید داخل شیر و واشر ها را بررسی کنید. سپس تمام جرم ها، چربی ها و … را به وسیله چاقو و یا هر شی نوک تیز دیگر آن را کاملا تمیز کنید.

روش تعمیر شیر اهرمی با مغزی سرامیکی

اگر رسوبات آب منطقه شما زیاد است برای تمیزی این جرم ها بهتر است از سرکه سفید برای تمیز کردن قطعه سرامیکی داخل شیر اهرمی استفاده کنید. قطعه سرامیکی را به مدت دو تا سه ساعت داخل سرکه بیندازید و زمانی که مدت زمان لازم رو داخل سرکه بود بررسی کنید که آیا قطعه مورد نظر قابل استفاده است یا خیر.

روش تعمیر شیر اهرمی با مغزی سرامیکی

حالا واشر ها را در جای خود قرار دهید در صورتی که این واشر ها فرسوده و نازک شده بهتر است با واشر های مورد نیاز خود به فروشگاه بروید و دقیقا همان واشر ها را برای تعمیر شیر اهرمی خریداری کنید.

روش تعمیر شیر اهرمی با مغزی سرامیکی

دسته رو روی شیر آب قرار دهید و پیچ آن را ببندید و درپوش روی پیچ آن را بگذارید. حالا شیر فلکه را باز کنید و به آرامی شیر آب را باز کنید. یادتان باشد اگر آب را یکدفعه باز نمایید امکان پاره شدن و خرابی واشر وجود دارد.

روش تعمیر شیر اهرمی با مغزی سرامیکی

در آخر پیشنهاد می کنیم پست علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز و آموزش تعمیر آن در خانه را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

نظرات خود را در زمینه تعمیر شیر اهرمی بیان نمایید؟ و بهترین روش تعمیر شیر اهرمی با آی آر میکس را به اشتراک بگذارید. اگر برای تعمیر و علت سفت شدن شیر اهرمی راه حل بهتری سراغ دارید در بخش دیدگاه پست بیان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی