آموزش تصویری ۵ روش تعمیر و تعویض سیم شیشه بالابر پژو، پراید و..

۱۷
آموزش تصویری ۵ روش تعمیر و تعویض سیم شیشه بالابر پژو، پراید و..
نمره 3 از 34 رای

تعمیر شیشه بالابر پراید به دلایل مختلفی بستگی دارد. امروزه دیگر خبری از شیشه بالابر های دستی نیست. شیشه بالابر پراید ممکن است به مرور زمان وقتی میخواهید پنجره خودرو خود را بالا یا پایین دهید به خوبی عمل نکند. احتمال اینکه مشکلی در فیوز یا سیستم برق ماشین مشکلی رخ داده باشد درصد بالای دارد. یا امکان دارد کلید های بالابر شما دچار عیب شده است. با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه روش تعویض سیم شیشه بالابر پراید را به شما آموزش دهیم.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با تعویض فیوز، بررسی سیم کشی، تعویض موتور و ..

How to Repair Electric Car Windows

گاهی اوقات خوردن ضربه های ناگهانی به ویژه به پنجره باعث از کار افتادن موتور شیشه های بالابر پراید می شود. یا نوار دور شیشه دچار فرسایش و خرابی می شود. با آی آر میکس همراه باشید تا مشکلات احتمالی را شناسایی کنید و تعمیر و تعویض شیشه بالابر پراید را خودتان انجام دهید.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با استفاده از تعویض فیوز

زمانی که شیشه بالابر دستی پراید به درستی کار نکند به دلایل مختلفی بستگی دارد. ممکن است اشکال از قطعات الکتریکی، مدار آن و یا فیوز مربوط به آن باشد. از آنجایی که عمدتا مشکل از فیوز است، در قدم اول بهترین کار چک کردن فیوز بالابر شیشه پراید می باشد. برای بررسی به جعبه فیوز زیر داشبورد راننده مراجعه کنید.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با استفاده از تعویض فیوز

با توجه به راهنمای موجود در دفترچه راهنمای خودرو محل قرار گرفتن فیوز و روش تعمیر شیشه بالابر پراید را بررسی کنید. خرابی بالابر شیشه مربوط به جعبه فیوز است. که در صورتی خرابی فیوز آن را باید عوض کنید.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با استفاده از تعویض فیوز

فیوز مورد نظر را از جعبه فیوز جدا کنید. مراقب باشید که هنگام جدا کردن فیوز قطعه دیگری مانند پیج و مهره از جعبه فیوز جدا نشود. قطعه مورد نظر را می توانید از تمام فروشگاههای مجاز وسایل خودرو خریداری کنید. بهتر است فیوز که مشکل دارد را به فروشگاه ببرید تا دقیقا همان میزان آمپر را برای تعمیر شیشه بالابر پراید خریداری کنید.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با استفاده از تعویض فیوز

فیوز که مربوط به شیشه بالابر هست را در جایی مورد نظر قرار دهید. میزان آمپر فیوز بر روی خود فیوز نوشته شده است. همچنین در دفترچه راهنما خودرو هم فیوز با میزان آمپر های مورد نیاز یادداشت شده است. برای تعمیر شیشه بالابر پراید از فیوز بالاتر استفاده نکنید چون باعث آسیب زدن به قطعات برقی خودرو شما می شود.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با استفاده از تعویض فیوز

وقتی که فیوز قبلی دچار مشکل شده است از فیوز جدید برای شیشه بالابر پراید استفاده کنید. فیوزهای تکی هر کدام شماره‌گذاری شده‌اند و در صورت بروز اشکال، می‌توانید شماره فیوز مربوطه را پیدا کنید و عیب شیشه بالابر پراید را برطرف کنید. اما اگر فیوزهای خودرو شما شماره‌گذاری نشده بودند، تک تک آن‌ ها را خارج کنید تا بررسی کنید که کدام قطعه از کار افتاده است.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با استفاده از تعویض فیوز

سویچ ماشین را در حالت روشن قرار دهید تا برق در قطعات خودرو به جریان در بیاید تا بتوانید شیشه بالابر پراید خود را بعد تعویض فیوز چک کنید. لازم نیست استارت بزنید.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با استفاده از تعویض فیوز

اگر مراحل بالا را به صورت کامل و دقیق انجام دهید مشکل شیشه بالابر پراید یا پژو شما حل شده است و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با استفاده از تعویض فیوز

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با بررسی زه و نوار دور شیشه پراید، پژو و ۴۰۵

نوار دور پنجره ماشین خود را بررسی کنید و ببنید زه دور پنجره چگونه است. نوار دور شیشه باعث جلوگیری از نفوذ آب داخل ماشین می شود. همانطور باعث کاهش ورود آلودگی های صوتی در خیابان و جاده ها به داخل خودرو می شود.

روش تعمیر زه و نوار دور شیشه پراید، پژو و 405

با دست تمام راه های موجود بین نوار دور شیشه را بررسی کنید تا سنگ، برگ و .. هر شی دیگر باعث جلوگیری از باز و بسته شدن بالابر شیشه پراید شما نشود.

روش تعمیر زه و نوار دور شیشه پراید، پژو و 405

با استفاده از استون تمام نوار دور شیشه را تمیز کنید تا هر گونه روغن، گریس و خاک از بین برود. چون ممکن است همین عوامل باعث شود تا عملکرد شیشه بالابر دچار مشکل شود.

  •  وقتی از استون استفاده می کنید مراقب باشید بر روی رنگ ماشین نپاشد. برای این که این اتقاق نیفتد استون رو روی پنبه یا پارچه بریزید و بعد روی نوار دور شیشه ماشین بکشید.

روش تعمیر زه و نوار دور شیشه پراید، پژو و 405

هر گونه شکاف یا درز که روی لبه های پنجره بوجود آمده است را با چسب پر کنید. وقتی که این کارو انجام دادید زمان دهید تا خشک شود و بعد چسب های اطراف شکاف را با شی نوک تیز پاک کنید.

روش تعمیر زه و نوار دور شیشه پراید، پژو و 405

نوار دور شیشه خودرو را عوض کنید چون ممکن است زه یا نوار دور شیشه پاره شده باشد. عوض کردن نوار دور شیشه کار آسانی است.

  • از یک وسیله نوک تیز برای تمیز کردن زیر نوار دور شیشه استفاده کنید .
  • با چاقو یا هر وسیله دیگر کانال زیر نوار دور شیشه را تمیز کنید. مراقب باشید به خودرو آسیبی وارد نکنید.
  • وقتی نوار دور شیشه قدیمی را برداشتید، زه جدید را در همان محل دقیقا نصب کنید.

روش تعمیر زه و نوار دور شیشه پراید، پژو و 405

کانال دور نوار دور شیشه را با اسپری روان کننده سیلیکون اسپری کنید تا باعث شود شیشه به راحتی بالا و پایین شود. اسپری های سیلیکون به گونه ای است که هیچگونه اثر و خوردگی در اطرافی که می پاشد ایجاد نمی کنند. کاملا بدون بو بوده و سریع تبخیر می شود. پنجره را یکی دوبار بالا پایین کنید. شیشه باید بدون مشکلی باید راحت بالا و پایین شود و مشکل شما با انجام دادن مراحل بالا حل می شود.

روش تعمیر زه و نوار دور شیشه پراید، پژو و 405

آموزش روش تعمیر شیشه بالابر پراید با تعویض سیم بالابر پراید

یک نقشه از سیم کشی مدل ماشین خود تهیه کنید. این نقشه های سیم کشی در کتاب راهنما خودرو شما موجود است و اگر نبود در اینترنت سرچ کنید.

آموزش روش تعویض سیم شیشه بالابر پراید

سیم کشی جعبه فیوز خود را بررسی کنید. برای انجام مراحل زیر به قسمت سیم کشی برق در دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید. مطمئن شوید که اتصالی بین جعبه فیوز و سویچ بالابر خودرو شما نیست. اگر کلیات نقشه کشی برق ماشین را متوجه نشدید. سیم کشی را از سویچ به جعبه فیوز بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد.

آموزش روش تعویض سیم شیشه بالابر پراید

با ولت متر، ولتاژ موتور بالابر شیشه پراید را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که ۱۲ ولت دارد. سر سیم های ولت متر به سیم های که از موتور می آید وصل کنید و ولت متر را به حالت D/C وصل کنید و مطمئن شوید که ۱۲ ولت دارد.

آموزش روش تعویض سیم شیشه بالابر پراید

در قدم بعد سیم کشی تا سوئیچ بالابر شیشه را بررسی کنید. این مسیری است که وقتی شما دکمه بالابر پنجره را فشار می دهید ولتاژ طی می شود تا پنجره حرکت کند. هر گونه اشکال در این مسیر باعث عدم کارکرد درست بالابر شیشه پراید می شود.

آموزش روش تعویض سیم شیشه بالابر پراید

دوباره مجددا با ولتر متر، ولتاژ موتور بالابر شیشه پراید را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که ۱۲ ولت دارد. سر سیم های ولت متر به جایی که سیم ها از موتور می آید وصل کنید و ولت متر را به حالت D/C وصل کنید و مطمئن شوید که ۱۲ ولت دارد.

تعمیر شیشه بالابر پراید

بررسی کنید و ببنید که آیا ولتاژ به درستی به سویچ بالابر شیشه پراید یا پژو می رسد یا نه. دقت کنید که اگر سیمی که از جای خودش جدا شود نمیگذارد بالابر شیشه به درستی کار کند.

سعی کنید تمام اتصالات را چک کنید و اگر موردی بود آن را درست کنید. بهتر است یک بار تمام اتصالات رو جدا کنید و دوباره همه را وصل کنید و با یک قلمو تمام اتصالات شیشه بالابر را تمیز کنید.

تعمیر شیشه بالابر پراید

بعد از تست و بررسی سیم کشی دکمه بالابر شیشه و انجام این مراحل مجدد دکمه بالابر شیشه را تست کنید. شیشه خودرو باید بدون اشکال بالا و پایین شود.

آموزش تعمیر شیشه بالابر پراید با تعویض کلید

در این مرحله پنل صفحه کلید بالابر شیشه را بررسی می کنیم. کلید های بالابر شیشه همیشه بر روی در ماشین قرار میگیرد.

پنل صفحه کلید بالابر شیشه را از جایش جدا کنید. مراقب باشید در هنگام جدا کردن از در به خودرو آسیب نزنید. بهتر است از پارچه یا مقوا برای زیر پنل صفحه کلید شیشه بالابر استفاده کنید تا محیط را کثیف نکند.

تمام اتصالات سیم کشی پنل بالابر شیشه را جدا کنید. و تمام این اتصالات را چک کنید و مطمئن شوید که ولت ۱۲ مورد نیاز جریان داشته باشد.

با ولتر متر موتور بالابر شیشه را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که ولت ۱۲ دارد. سر سیم های ولت متر را به محلی که سیم ها از موتور می آید وصل کنید و ولت متر را به حالت D/C وصل کنید و مطمئن شوید که ولت ۱۲ دارد.

تعمیر شیشه بالابر پراید

تمام سیم کشی سویچ های که روی ولتاژ پایین کار می کنند را چک کنید. اتصالات که حدس میزنید شل شدن را محکم کنید. اگر نقاط زنگ زده روی اتصالات می بینید  تمیز کنید.

تعمیر شیشه بالابر پراید

در این مرحله از سویچ بالابر شیشه دیگر استفاده کنید تا معلوم شود مشکل از چه هست. پنل بالابر شیشه را به اتصالات سیم کشی در وصل کنید. اگر بالابر شیشه شما به درستی کار کرد معلوم می شود پنل بالابر شیشه شما خراب شده و بهتر است اقدام به خرید یک پنل بالابر شیشه جدید نمایید.

تعمیر شیشه بالابر پراید

پنل بالابر شیشه خود را به نمایندگی یا فروشگاه قطعات خودرو ببرید و همان مدل را خریداری کنید.

تعمیر شیشه بالابر پراید

در مرحله آخر سویچ جدید را وصل کنید و تمام اتصالات که جدا شده بود را دوباره وصل کنید. قبل از این که پنل بالابر شیشه را جا بیندازید چک کنید که اتصالات به درستی در جای خود قرار گرفته است. و در صورت حرکت شیشه تعمیر کلید شیشه بالابر پراید شما به درستی انجام شده است.

قیمت شیشه بالابر پراید

روش تعمیر شیشه بالابر پراید با تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

در این مرحله  و بعد از انجام دادن مراحل قبل اگر کلید بالابر پراید درست نشد باید اقدام به تعویض موتور سویچ بالابر شیشه کنیم. در این مرحله روکش در را باید باز کنید. که هر ماشین با ماشین دیگر متفاوت است. با وسیله یک پیچ گوشتی تمام پیچ ها را باز کنید. اگر شما پیچ خاصی روی در دارید که نمیتوانید با پیچ گوشتی باز کنید باید ابزار مخصوص آن پیچ را با توجه به مدل ماشین خود خریداری کنید.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پرایدف پژو و ..

مجدد با اتصال ولت متر ولتاژ آن را بررسی کنید. ولت متر را به به سویچ و موتور بالابر شیشه وصل کنید و کلید را بالا پایین کنید. دقت کنید که ولتاژ درست در جریان باشید. از دفترچه راهنمای خودرو برای میزان ولتاژ مناسب استفاده کنید.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

امتحان کنید که شیشه راحت قابل حرکت است و نباید هیچ گونه فشاری روی شیشه باشد.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

حالا موتور را جدا کنید و با ولتاژ مناسب که در دفترچه راهنما خودرو شما نوشته تست کنید اگر به درستی کار نکرد بهتر است با موتور به فروشگاه قطعات خودرو بروید و یک موتور نو برای بالابر شیشه تهیه کنید.

  • اگر موتور به درستی کار کرد ولی پنجره بالا پایین نشد. اتصالات رو مجدد بررسی کنید. و از یک رگلاتور برای تست بالابر شیشه استفاده کنید.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

پیچ های را باز کنید و از رگلاتور برای بالا بردن شیشه استفاده کنید. رگلاتور ابزاری است که شیشه را بالا و پایین می برد. شما مجبور هستید پنجره را بالا پایین کنید تا پیچ را روی سوراخ مورد نظر داخل در برای بستن تنطیم کنید. با ابزار اضافه روی چرخ دنده یک سوکت در داخل سوراخ قرار دهید تا بتوانید همزمان دو تا پیچ را شل کنید.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

حالا با کمک فشار دو دست شیشه را به بالا بکشید و آن را تنظیم کنید و یا کلا از جایش در آورد تا آسیبی نبیند.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

تمام اتصالات سیم کشی شیشه بالابر را از موتور جدا کنید. سعی کنید این جدا کردن باعث کشش زیاد در اتصالات سیم کشی نشود چون همه اتصالات سیم کشی به در جوش هستند و کشیدگی باعث خرابی آنها می شود بهتر است از پیچ گوشی به عنوان پایه برای جدا کردن اتصالات از موتور استفاده کنید.

موتور شیشه بالا بر را کاملا جدا کنید و تمام پیچ مورد نیاز را باز کنید.

  • این مرحله کمی دشوار است چون پیچ ها در زاویه های قرار گرفته که شاید پیچ گوشی و ابزار شما بهش نرسد و باید از ابزار با دسته های بلند برای جدا کردن موتور از در استفاده کنید.

وقتی موتور را جدا کردید به دستگاه ولت متر وصل کنید. در این صورت می توانید بفهمید که کدام قطعه موتور بالابر شیشه پراید دچار خرابی شده و آن قطعات را تعویض کنید.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

حالا موتور را دوباره به تمام اتصالات سیم کشی که جدا کرده بودید وصل کنید و دوباره تست کنید. اگر موتور کار خودش را بخوبی انجام داد میتوانید موتور را به جای خودش برگردانید.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

وقتی که موتور جدید را در جای خودش وصل کردید تمام اتصالات سیم کشی بالابر شیشه را وصل کنید سعی کنید این کار را بدون عجله و با دقت انجام دهید.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

شیشه را که در چند مرحله قبل از داخل در در آورده بودید مجدد با دقت سر جایش قرار دهید. حتما شیشه را بر روی پایه های بالابر شیشه قرار بگیرد.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

مجدد با استفاده از ابزار رگلاتور تمام پیچ های که باز کرده بودید را به دقت ببندید. سعی کنید تمام پیچ ها در جای درست خودش قرار بگیرد.

روش تعویض موتور بالابر شیشه پراید، پژو و ..

کلید های بالابر شیشه را تست کنید با انجام دادن مراحل بالا، شیشه باید به راحتی بالا و پایین شود. و مراحل تعمیر شیشه بالابر پراید شما به درستی انجام شده است.

اگر علاقمند هستید خودتان تعمیر باند خودرو خود را هم انجام دهید. پست آموزش کامل روش تعمیر پاره و پارگی بلندگو و باند پایونیر ماشین را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

آیا روش ارائه شده در این پست برای تعمیر شیشه بالابر پژو، پراید و.. مناسب بود؟ نظرات و پیشنهادات سودمند خود را در زمینه تعمیر شیشه بالابر پژو پارس و رله شیشه بالابر پراید را در بخش دیدگاه پست آی آر میکس با ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱۷ دیدگاه

  1. حمید صادقی گفت:
    2

    سلام اگه میشه طریقه نصب تقویت شیشه بالابر پرایدم توضیح بدید

    • Jefry گفت:
      1

      با سلام زیردنده که قرقره سیم بالابر توسط اون بالا تقویت شیشه بالابر دوتا سوکت و دوتا سیم که یکی قرمز ویکی هم مشکی یک سیم از مثبت خوده باطری باید از جایی بیارین که هم دیده نشه و هم ازجایی که امکان خطر یا لخت شدن سیم به حداقل برسه قرمزتقویت را وصل کنید به سیم مثبت باطری وسیم سیاه که خودش سرسیم برا جازدن به یکی از سه پیچ موتور بالابر وصل کنید و سوکتها رو هم هرکدام مشخصه جابزنند موفق باشید

    • ابوالفضل کشاورزکلهر. گفت:
      -2

      کلیدمن ودپل MrJهست کارمیکرولی پلاتین داخل انگلک کردن دیگه کارنکرد

  2. میر جعفر موسوی گفت:
    0

    نقشه وصل سیم ها به سوکت کلید اتومات سمت راننده پژو ۴۰۵ با تصویر برای اشخاص مبتدی بدرستی نشان داده شود

  3. حمید گفت:
    2

    سلام .من چند بار کلیدشیشه بالابرخریدم اما بلافاصله کلید داغ کرد و سوخت . پیش تعمیر کار شیشه بالابر رفتم میگه شیشه بالابر سالمه و باید برم به باطری ساز نشون بدم . پیش باطری ساز رفتم بدون اینکه تست کنه میگه موتورش خرابه… ماشین پرایده . در ضمن اینم بگم که چندوقته زیر پا بالای پدال کلاج موقع بارون آب میچکه و روی سیم کشی های اونجا میریزه … کمک کنید که چیکار کنم

    • مهیار گفت:
      3

      باید برای شیشه بالابرت تقویت نصب کنی فقط حتما سیم مثبت تقویت رو از باطری بیار اگر گفتن نمیشه و غیره برو جای دیگه . دور تقویت رو هم با چسب اکواریم اب بندی کن مشکلت صد در صد حل میشه من بیست ساله کارم تعمیر شیشه بالابره

  4. محمود یوسفی گفت:
    -5

    بالابر شیشه جلو پایین میاد ولی بالا نمیره وفقط قر صدا میده علت چیه

    • Jefry گفت:
      4

      با سلام زیردنده که قرقره سیم بالابر توسط اون بالا پایین میشه اگه جاهایی از زیردنده توسط دنده های موتور خورده بشه یا دنده های خودموتور شکسته یا خورده شده باشه اینجوری صدا میده

      • شهاب گفت:
        0

        سلام میشه اون چرخ دنده رو تعویض کرد واگر میشه روششو امکان هست یه توضیح مختصر بدید ممنون

  5. آرش گفت:
    -1

    خدا پدرتو نو بیامرزه خیلی مفید بود

  6. محمد گفت:
    0

    سلام سوالی خدمت شما دارم اگه جای سیم مثبت و منفی رو جابجا کنیم برای موتور شیشه بالابر پراید ایا مشکلی پیش نمیاد؟

  7. Ali گفت:
    0

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    ببخشید به جای تقویت شیشه بالابر میشه یه سیم از فیوز شیشه بالابر به موتور شیشه بالابر بکشیم برا تقویت برق مثبت تاثیری داره

  8. Ali گفت:
    0

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    ببخشید به جای تقویت شیشه بالابر میشه یه سیم از فیوز شیشه بالابر به موتور شیشه بالابر بکشیم برا تقویت مثبت تاثیری داره
    لطفا جواب بدید

  9. حسین گفت:
    1

    سلام
    تشکر از مطالب مفیدتون
    میخواستم بدونم در واقع چه اتفاقی میفته که موتور شیشه بالا بر با زدن کلید پایین شیشه پایین میره و برعکس بالا میاد و یا چجوری دور موتور عوض میشه

  10. 0

    کلیدبالابرپرایدمن سمت شاگرسالم بود.ولی سمت راننده پایین میامدولی بالابعضی موقع میرفت تااینکه دیگه بالانرفت این دوست من اانگلک کرد دوطرف قطع شده البته کلیدارادرمیاوردم بادست میزدم بالامیرفت ولی این پلاتینای داخل کلیدا بادست خمو رایت کرده چکارکنم

  11. علی عزیزی گفت:
    0

    سلام موتور جدید گرفتم برا بالابر شیشه پراید
    کلیدها جا ب جا کار میکنن
    بالا بزنی پایین میاره و بالعکس
    لطفاً راهنمایی کنید ممنون

تبلیغات متنی