آموزش روش خشک کردن میوه با ماکروفر، سولاردام، فر و.. در خانه + ویدیو

آموزش روش خشک کردن میوه با ماکروفر، سولاردام، فر و.. در خانه + ویدیو

۱
آموزش روش خشک کردن میوه با ماکروفر، سولاردام، فر و.. در خانه + ویدیو
نمره 3.4 از 22 رای

میوه خشک شده منبع خوبی از مواد مغذی است و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین غنی از شکر طبیعی است. شما می توانید انواع مختلف میوه های تابستانی را برای زمستان خود خشک کنید مانند: انگور، سیب، زردآلو، گلابی، هلو، انجیر، خرما، آلو، موز و.. و میل نمایید. با ما همراه باشید تا نحوه خشک کردن میوه را برای شما آموزش دهیم.

چه میوه هایی را میتوان خشک کرد؟ خشک کردن میوه در توستر، بر روی بخاری و..

How to Make Dried Fruit

یکی از تنقلات خوشمزه و سرشار از ویتامین میوه های خشک شده هست. میتوانید این میوه ها خشک رو به عنوان یه تنقلات برای بچه ها درست کنید. برای کسانی که رژیم غایی دارند به دلیل زیاد بودن شکر طبیعی، میوه خشک شده مناسب این گروه نمی باشد. تحقیقات نشان داه که میوه های خشک باید در کنار میوه های تازه مصرف شوند و به هیچ وجه نمیتوان میوه خشک را جایگزین میوه تازه کرد. لذا برای داشتن بدنی سالم و قوی، همیشه به مقدار کافی میوه تازه و خشک مصرف کنید.

نحوه انتخاب میوه ها برای خشک کردن

میوه های را انتخاب کنید که برای خشک کردن مناسب هستند. همه میوه ها به خوبی خشک نمی شوند، میوه های انتخاب کنید که بعد از خشک شدن طعم خوبی داشته باشد و به خوبی خشک شود. سیب، کیوی، آناناس، موز، پرتقال، لیمو و حتی توت‌فرنگی از آن دسته میوه‌ هایی هستند که به سهولت خشک می‌شوند و می‌توان آنها را مانند برگه لواشک ترش یا شیرین خورد یا نگه داشت.

خشک کردن میوه

از میوه های کاملا رسیده برای روش خشک کردن میوه ها روی بخاری استفاده نمایید. میوه های خراب یا لکه دار یا نرسیده ارزش غذایی ندارند و اغلب هم خشک نمی شود و هنگام خشک شدن دچار قارچ و باکتری می شوند.

خشک کردن میوه

روش آماده سازی میوه ها برای خشک کردن موز، سیب، خرمالو و ..

میوه ها را در آب سرد بشویید و به آرامی روی میوه را دست بکشید تا هرگونه خاک و آلودگی پاک شود. بعد از شستن میوه ها را به آرومی با پارچه یا پارچه های کاغذی خشک نمایید یا بگذارید کاملا خشک شوند. قسمت‌های لکه‌دار و خراب‌ را جدا کنید. اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید.

  • برای شستن میوه های مانند انگور از سبد برای شستن میوه استفاده کنید.
  • برای اینکه میوه های بعد از خشک شدن رنگ زیبایی داشته باشد بهتر است میوه را به مدت ۱۰ دقیقه در محلول آب لیمو و آب مخلوط کنید.
  • بعضی میوه ها مانند سیب اگر پوستشان جدا شود بهتر خشک می شود برای این کار میوه را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و سپس در داخل آب سرد بریزید با این روش راحت میتوانید پوست میوه را جدا کنید.

خشک کردن میوه

برای خشک کردن میوه باید آنها را به تکه های بسیار نازک برید. هر چه میوه نازکتر برش زده شود بعد از خشک شدن کیفیت بهتری دارد. میوه های های کوچک مانند: توت فرنگی، گیلاس، انگور و .. را به صورت کامل خشک کنید. میوه ای متوسط را حلقه حلقه کنیدد میوه های درشت مانند آناناس، سیب و .. را ورقه ورقه کنید.

خشک کردن میوه

برای خشک کردن میوه با توستر، فر، سولارام برای بهتر خشک شدن میوه در سینی فر، میوه ها را با فاصله بچنید و نزدیک بهم نباشند و زیر آن از کاغذ شیرینی پزی پهن کنید.

  • اگر از دستگاه میوه خشک استفاده می کنید میوه ها را بجای قرار دادن روی کاغذ در دستگاه در سینی خودش قرار دهید.
  • اگر برای خشک کردن میوه قرار است از محیط باز استفاده نمایید از سینی که زیر میوه بسته است استفاده نکنید از توری مشبک استفاده کنید که جریان هوا از زیر میوه هم عبور کند.

خشک کردن میوه

نحوه خشک کردن میوه ها

برای نتیجه بهتر فر را قبل از گذاشتن سینی میوه گرم کنید. درجه فر روی ۲۰۰ درجه فارنهایت یا ۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم نمایید یعنی پایین ترین درجه فر. به یاد داشته باشید شما فقط میخواهید میوه ها را خشک کنید و قصد پختن آن را ندارید پس با صبر و حوصله این مرحله را انجام دهید.

خشک شدن میوه در فر به مدت ۴ تا ۸ ساعت زمان میبرد که این میزان زمان با توجه به نوع میوه، درجه حرارت و ضخامت برش میوه متغییر است . حواستان به خشک شدن میوه در فر باشد تا یک وقت میوه شما نسوزد.

  • فرآیند خشک کردن میوه به چندین ساعت زمان نیاز دارد. با زیاد کردن درجه فر نه تنها میوه شما می سوزد بلکه تمام مواد مغذی خود را از دست می دهد.

خشک کردن میوه

هنگامی که میوه ها به اندازه کافی خشک شد از اجاق گاز در بیاوردید. میوه خشک شده باید قابل انعطاف باشد نه خشک و شکننده. میوه‌های پس از خشک شدن باید بافتی مانند چرم  داشته باشند و تا حدی منعطف باشند.

خشک کردن میوه

از خوردن میوه ها خشک خود لذت ببرید و یا برای فصل سرما که اون میوه تمام شده است نگهداری کنید و در فصل سرد میل نمایید. میتوانید از ظرف شیشه ای یا پلاستیکی برای نگهداری پس از خشک شدن میوه استفاده نمایید. سر ظرف میوه خشک شده را به مدت ۳ تا ۴ روز باز بگذارید تا اگر رطوبت دارد خشک شوند.

 Enjoy now or store for later.

طرز خشک کردن خرمالو، موز و .. در قفسه خارج از منزل

برای خشک کردن میوه در فضای باز بهتر از گرمای هوا ۳۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر باشد همچنین توجه داشته باشید که خشک کردن در فضای باز چندین روز طول می کشد. بهتر است که هوا برای چند روز متوالی صاف و آفتابی باشد.

  • رطوبت باید در هنگام خشک شدن کمتر از ۶۰ درصد باشد و آب و هوا باید آفتابی اشد.

خشک کردن میوه

برای خشک کردن میوه از سینی های مشبک استیل، فایبرگلاس، پلاستیک با روکش تفلون استفاده نمایید.

  •  از سینی های چوبی کاج، سدر، بلوط استفاده نکنید.
  • از توری گالوانیزه هم برای خشک کردن میوه استفاده نکنید.

خشک کردن میوه

سینی را در نور خورشید قرار دهید. توجه کنید که سینی ها را دور از زمین مرطوب نگه دارید. برای این کار میتوانید از دو عدد آجر استفاده کنید و سینی را بر روی آن قرار دهید تا جریان هوا به راحتی در گردش باشد و میوه های شما سریعتر خشک شود. هر چه میوه شما زودتر خشک شود رنگ  طعم بهتری دارد.

  • قرار دادن یک ورق آلومینیومی در زیر سینی برای انعکاس بیشتر نور خورشید در سریعتر خشک شدن میوه تاثیر بسزایی دارد.
  • برای حفاظت از میوه ها در آفتاب یا هوای آزاد از شر حشرات و گرد و غبار روی آنها توری بگذارید.
  • جای سینی ها را در شب عوض کنید چون رطوبت به میوه نفوذ می کند.

خشک کردن میوه

خشک کردن میوه در فضای باز، چندین روز طول می‌کشد. هر روز چند یک بار به میوه‌ها سر بزنید و زمانی که کاملا خشک شدند آنها را جمع آوری کنید.

خشک کردن میوه

نحوه خشک کردن باماکروفر، سولاردام و..

سولاردام یا ماکروفر خود را روی خشک کن میوه تنظیم کنید. اگر چنین تنظیماتی وجود نداشته باشد، درجه حرارت را به ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتیگراد) قرار دهید.

خشک کردن میوه

میوه ها را بر روی سینی فر پخش کنید. مقدار دقیق زمان خشک شدن میوه با فاکتورهای مانند: ضخامت متفاوت است، اما معمولا پس از یک یا دو روز خشک می شوند.

  • پس از ۲۴ ساعت اول که گذشت میوه را بررسی کنیدد تا از خشک شدن بیش از حد میوه جلوگیری کنید. روزاهای بعد هر ۶ تا ۸ ساعت آن را بررسی کنید.

میوه خشک شده شما آماده است و میتوانید در یک شیشه در یک محل خنک نگهداری کنید. بیشتر میوه های خشک را از ۹ تا ۱۲ ماه میتوانید نگه دارید. وقتی بسته بندی میوه خشک شده را باز می کنید بهتر است سریع مصرف شود و برای جلوگیری از خراب شدن داخل پلاستیک بگذارید و سرش را ببندید و درون یخچال نگه دارید.

خشک کردن میوه

بعضی از میوه های خشک شده را میشه در آب گرم جوشاند یا در آب سرد گذاشت تا دوباره نرم و لطیف شوند. از میوه های خشک شده در پخت و پز هم میتوانید استفاده کنید و با استفاده از سیب، زردآلو، هلو، آلو، گلابی، موز و کشمش کیک و پودینگ درست کنید.

خشک کردن میوه

اگر توضیحات بالا برای شما گویا نبوده است می توانید از فیلم طرز خشک کردن میوه را در زیر مشاهده نمایید.

در آخر پیشنهاد می کنیم پست فصل و زمان کاشت سبزیجات، صیفی جات زراعی مناسب فصل بهار در خانه را مطالعه فرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس روش خشک کردن میوه ها روی بخاری، فر و .. را به شما آموزش دادیم. امیدواریم با روش خشک کردن موز، کیوی، سیب و .. آشنا شده باشید. اگر در زمینه خشک کردن میوه به روش صنعتی نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. شهسراب گفت:
    2

    ما ایرانی ها به تمام جهان یاددادیم میوه و گیاهان را در سایه خشک کنید، هرگز در نور خورشید خشک نکنید ! چون دیگه خاصیتی براش نمیمونه ! ولی الان اونا باید بیان بما یاد بدن ! متاسفانه .

تبلیغات متنی