روشهاي تمركز كردن

راه های افزایش تمرکز حواس و بررسی علت عدم تمرکز ذهن در درس خواندن

۰
راه های افزایش تمرکز حواس و بررسی علت عدم تمرکز ذهن در درس خواندن
امتیاز دهی به نوشته

دانستن روشهای تمرکز کردن برای نتیجه مطلوب هنگام درس خواندن برای امتحان مفید و ضروری است. بخصوص وقتی هنوز شما درگیر موضوعی باشد تمرکز کار دشواری است. یکی از نکات مثبت داشتن تمرکز هنگام مطالعه، درک بهتر و سریعتر مطلب است برای داشتن تمرکز هنگام مطالعه باید در محیطی آرام قرار بگیرید. با آی آر میکس همرا باشید تا روشهای تمرکز کردن هنگام مطالعه را به شما بگویم.

روشهای تمرکز کردن برای مطالعه و افزایش تمرکز، کنترل ذهن در بزرگسالان و کودکان

How to Focus on Studying

قبل از شروع مطالعه هر وسیله ای که در اتاق باعث کاهش تمرکز و حواست پرتی می شود را بردارید مانند تلویزیون، رادیو و.. اگر باز هم احساس کردید که محیط باعث عدم تمرکز شما می شود میتوانید به اتاق خواب یا کتابخانه بروید. چند تا نفس عمیق بکشید و به خودتان این اطمینان را بدهد که از پس این کار هم بر می آیید. سعی کنید برای تمرین تمرکز در اولین قدم تایم مطالعه را کوتاه کنید تا ناامید نشوید. با آی آر میکس همراه باشید تا با وجود استرسی های زندگی نحوه تمرکز کردن هنگام مطالعه را به شما بیاموزیم.

گام اول: مقدمات لازم برای افزایش تمرکز و کنترل ذهن

تمرکز حواس چیست؟ به زبان ساده تمرکز به فرآیند حفظ حواس و توجه به موضوعی خاص گفته می شود.

انتخاب محیط مناسبی برای درس خواندن یکی از روشهای تمرکز کردن میباشد. انتخاب اتاق خواب یا کلاس درس گزینه خوبی برای درس خواندن نیست. سعی کنید محلی را انتخاب کنید که دور از تلویزیون و کامیپوتر باشد. در فصل امتحان مدتی گوشی هوشمند خود و فضای مجازی را ترک کنید زیرا موضوعاتی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود که باعث هیجان و یا آشفتگی ذهن شما می شود و این موضوع خود عاملی مهم برای کاهش تمرکز است. محیطی دنج و آرام را برای مطالعه کردن انتخاب نمایید.

  • کتابخانه به علت آرام و دور بودن از وسایلی ارتباطی بهترین انتخاب برای مطالعه است.

روشهای تمرکز کردن

یکی از عوامل افزایش تمرکز و دقت آمادسازی وسایل مورد نیاز هنگام مطالعه است. قبل از شروع مطالعه هر آنچه لازم دارید آماده کنید مانند: کتاب، جزوه، قلم و ..هنگامی که مطالعه می کنید اگر دنبال وسایل خود باشید تمام تمرکز خود را از دست می دهد.

روشهای تمرکز کردن

روشی دیگر برای تمرین های افزایش تمرکز بدین گونه است که سعی کنید از دوستی که برای امتحان درس میخواند و تمرکز بالایی هم دارد در کنار خود استفاده نمایید. انتخاب دوست صمیمی برای مطالعه گزینه مناسبی نیست و بهتر است دوستی که قراره هنگام مطالعه در کنار شما باشد از بین دوستان صمیمی شما نباشد زیرا میتوانید بهم کمک کنید و برای داشتن تمرکز بیشتر به یکدیگر ایده دهید.

  • بعضی افراد مطالعه کردن با شخص دیگری برایشان نوعی مزاحمت محسوب می شود اگر شما شخصیت برون گرایی دارید به این معنی که شما دوست دارید با دیگران صحبت کنید انتخاب یک دوست برای زمان های مطالعه احتمالا نباید بهترین گزینه برای شما باشد. اگر شما درون گرا هستید به این معنی که به طور معمول کم حرف و خجالتی هستید شریک برای مطالعه برای شما سودمند است به هر حال اگر شما در حال مطالعه با یک شریک برون گرا هستید. طرف مقابل شما سعی می کند تا وارد صحبت شود ولی شما در حال مطالعه هستید.
  • از دوستی برای ساعات مطالعه خود دعوت کنید که از نظر تمرکز و درسی از شما قوی تر باشد.

روشهای تمرکز کردن

برای تمرکز حواس در کودکان تغذیه هنگام مطالعه بسیار مهم است. تنقلاتی را انتخاب کنید که برای بازگرداندن تمرکز به شما کمک کند. نوشیدنی های انرژی زا و کافین دار مصرف نکنید چون دیر یا زود باعث از بین رفتن تمرکز شما حین مطالعه می شود. میوه و آب گزینه های مناسبی برای زمان درس خواندن شما محسوب می شود چون آنها ترکیبی ساده و مفید هستند برای آزاد کردن کربوهیدرات ها.

روشهای تمرکز کردن

هر ۴۵ دقیقه مطالعه ۱۰ دقیقه استراحت. از پشت میز خود بلند شوید راه بروید یا کار عقب افتاده ای اگر دارید انجام دهید. فاصله استراحت برای شروع درس نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه باشد.

  •  استراحت های خود را با آلارم های گوشی برنامه ریزی کنید اگر استراحت های شما برنامه ریزی شده باشد. از زمان استراحت خود به بهترین نحو استفاده می کنید و مهمتر اینکه زمان استراحت بیشتری از نیازتون استفاده نمی کنید.
  • چرا به استراحت نیاز داریم؟ چون مغز بعد از یکسری پردازش احتیاج به استراحت دارد و طبق مطالعات انجام شده قدم زدن به تقویت تمرکز و حافظه کمک می کند.

روشهای تمرکز کردن

با انگیزه باشید. اگر شما درس های خود را مرور کرده باشید و آماده امتحان باشید بی شک در امتحان موفق می شوید. سر جلسه امتحان وقتی که به سوالی برخورد می کنید که مرور کرده بودید میتوانید به سوال جواب درستی بدهید. فکر نکنید امتحان موضوعی غیر قابل حل است به این فکر کنید که امتحان یاد گرفته های شما را به چالش می کشد.

  • برای خود هدفی دورتر از انتظار خود ترسیم کنید تا برای رسیدن به هدفتان بیشتر تلاش کنید. شاید با پشتکار و تلاش به هدف دور از دسترس خود رسیدید.
  • برای خود پادداشی در صورت موفقیت تعیین کنید.
  • به خودتان بگویید چرا تحصیل و آموختن مهم است و این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است شما برای گرفتن نمره درس میخوانید یا برای یادگرفتن و یا به پدرتان قول دادید عملکرد خوبی داشته باشید. در هر صورت به خودتان یادآوری کنید که هدفتان از درس خواندن چیست.

روشهای تمرکز کردن

همه چیز در مقابل شما محیاست و هیچ چیزی نیست که شما لازم داشته باشید ولی در مقابل شما نباشد فقط شما هستید و لوازم که نیاز دارید برای مطالعه، پس منتظر چه هستید درس خواندن را شروع کنید.

  • از فلش کارت ها و یادداشت های خلاصه خود استفاده کنید. فلش کار با سازوکاری که دارد باعث می شود شما به مرور و میزان کم مطالب رو به حافظه بلند مدت خود منتقل کنید و با گذشت زمان اطلاعات در ذهن شما باقی می ماند و هرگز فراموش نمی کنید.
  • اطلاعات خود را بصورت خلاصه تبدیل به کلمات خاص بکنید تا همیشه یادتان باشد و فراموش نکنید.
  • در قدم اول اطلاعات مهم و کلیدی را حفظ کنید و سپس به زیر شاخه های موضوع بپردازید این موضوع به شما کمک می کند تا پایه و اساس مطلب رو خوب درک کنید و یاد بگیرید.
  • هدف های خود از درس خواندن را روی مقوای بنویسید و به دیوار خود بچسبانید تا هر وقت احساس نا امیدی کردید با دیدن تصمیمات خود برای آینده مصمم شوید.

روشهای تمرکز کردن

گام دوم: کارهای که برای افزایش تمرکز و دقت باید انجام دهید

یکی دیگر از روشهای تمرکز کردن این است که در هنگام امتحان استرس و ترس نداشته باشید چون خود عاملی برای فراموش کردن تمام آن چیزی است که مطالعه کردید. اگر شما با برنامه ریزی کاملا درس خود را خوانده باشید ترس داشتن به ضرر شماست. نفس عمیق بکشید و به خودتان بگوید من تمام تلاش خودم را کردم و موفق میشوم.

روشهای تمرکز کردن

سعی کنید در مدت امتحانات استفاده خود از کامپیوتر و گوشی و شبکه های مجازی محدود کنید زیرا باعث هیجان زدگی و در پی این موضوع عدم تمرکز برای شما بوجود میاید.

  • یکی از گزینه ها برای روشهای تمرکز کردن دوری از اینترنت است. مودم خود را خاموش کنید و اگر فکر می کنید که ماندن مودم در خانه باعث وسوسه شما می شود فصل امتحانات آن را به دوست خود بسپارید. زیرا ساعاتی که قرار بود در اینترنت بچرخید بهتر است با تمرکز بالا درس بخوانید.

روشهای تمرکز کردن

گوش کردن به موسیقی باعث می شود ذهن به پردازش آن بپردازد پس سعی کنید برای حفظ تمرکز در موقع درس خواندن به موسیقی گوش ندهید. بعضی از افراد موقع درس خواندن عادت دارند هنگام مطالعه آهنگ های آرام برای تمرکز گوش دهند.

روشهای تمرکز کردن

گاهی اوقات در حین یادگیری مطالب از این که موضوع سخت است خسته نشوید و موضوع را رها نکنید. مطالعه را ادامه دهید و بگذارید زمان بگذرد مطمئنا در زمانی که به این اطلاعات نیاز داشته باشید یادتان می آید.

  • از خودتان سوال کنید چند درصد احتمال دارد همین موضوعی که باعث خستگی ذهنی من شده در امتحان بیاید؟ اگر شما تمرکز لازم را سر امتحان داشته باشید میتوانید به سوالات جواب دهید.

روشهای تمرکز کردن

نگران نباشید که شاید وقت نکنید کل مطالب را یاد بگیرید مطالعه خود را با تمرکز شروع کنید به یاد داشته باشید برای یاد نگرفتن دلیلی وجود ندارد پس با اعتماد به نفس و تمرکز به مطالعه خود ادامه دهید. سعی کنید هدف شما از مطالعه بیشتر یادگیری باشد نه صرفا فقط بخاطر امتحان زیرا کمک می کند با اطمینان بیشتری در این راه قدم بردارید.

روشهای تمرکز کردن

امیدواریم مطالعه مطلب چگونه کنترل گریه و بغض خود را در هنگام ناراحتی و عصبانیت به دست بگیریم برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست آی آر میکس روشهای تمرکز کردن را آموزش دادیم. نظرات مفید خود را در مورد عدم تمرکز در درس خواندن کودکان را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید پیشنهادات خود را درباره راه های افزایش تمرکز حواس در بخش دیدگاه بیان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی