چگونه قلیان را آماده کنیم

چگونه قلیان را آماده کنیم؟ نحوه درست کردن، طعم دار کردن و آب بندی قلیان چوبی

۲۲
چگونه قلیان را آماده کنیم؟ نحوه درست کردن، طعم دار کردن و آب بندی قلیان چوبی
نمره 4 از 100 رای

آماده سازی قلیان شاید کار آسانی باشد ولی به تجربه نیاز دارد تا قلیان به اصلاح سبک و خوب داشته باشید. قلیان وسیله سنتی مانند سیگار در خاورمیانه است که در سراسر جهان محبوب شده است. اما اگر میخواهید بدانید چگونه قلیان را آماده کنیم؟ و قصد دارید نحوه درست کردن قلیان را بدانید با آی آر میکس همراه باشد تا طرز تهیه طرز تهیه قلیان برازجانی و .. را به شما آموزش دهیم.

چگونه حرفه ای قلیان بکشیم؟ آموزش زیاد کردن دود قلیان و از بین بردن بوی چوب قلیان

How to Set Up a Hookah

چگونه حرفه ای قلیان بکشیم؟ چگونه دود قلیان را زیاد کنیم دو سوالی است که علاقمندان قلیان می پرسند. درست است که همه ما می دانیم کشیدن قلیان مضر است ولی گاهی بین دوستان یا در مسافرت جای یک قلیان خوب خالی است. امروز در آی آر میکس به شما ترفند های آموزش می دهیم تا قلیان به اصلاح دودی و سبکی باشد در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه قلیان چوبی را آب بندی کنیم؟

پس از تهیه یک قلیان چوبی مناسب و قبل از آماده سازی قلیان نوبت آن میرسد که آن را آب بندی کنید، زیرا قلیانی که طعم دار نشده باشد کام خوبی نمیدهد و دیر چاق میشود. و بهتر است برای اینکه مزه بهتری را هنگام کشیدن قلیان احساس کنید از یک نوع نتباکو استفاده کنید. در ادامه مراحل آب بندی قلیان را آموزش میدهیم.

چگونه قلیان نو را طعم دار کنیم؟

آب بندی قلیان یکی از مهمترین مسایل در برپایی یک قلیان خوب است و بهترین جواب برای چگونه دود قلیان را زیاد کنیم ؟ میباشد که برای اینکار میتوانید از یک تکه پارچه استفاده کنید. برای اینکار ابتدا پارچه را به ضخامت مناسب ببرید و آنرا خیس کنید و مطابق شکل دور پایه قلیان و دیگر اتصالات بپیچید. امروزه در کافی شاپ هایی که قلیان سرو می کنند گاهی اوقات به جای پارچه از ورق آلومینیوم برای آب بندی استفاده می کنند که بوی چوب قلیان از بین برود.

بعد از آب بندی قلیان میانه قلیان را به کوزه که به مقدار کافی آب در آن ریخته اید متصل کنید. میزان آب قلیان نباید به حدی باشد که هنگام پک زدن آب به بالا کشیده شود و باید فضای کافی برای دود و تصفیه آن در کوزه قلیان موجود باشد. سپس در صورتی که قلیان شما سینی مخصوص محافظ خاکستر را دارد آنرا نصب کنید

آموزش کشیدن قلیان : درست کردن، طعم دار کردن، روش تنباکو گذاشتن سر قلیان و ..

اولین قدم برای آماده سازی قلیان تمیز کردن اجزای مختلف قلیان است. قبل از استفاده از قلیان و زمانی که حس می کنید قلیان کثیف شده است اقدام به شستن قلیون چوبی کنید. تمام قطعات قلیان را با آب گرم و یک یک برس نرم بشویید. قبل از شستن قلیان تمام قطعات را از هم جدا کنید و غیر از شلنگ همه را با برس نرم بشویید. مراقب جام آب باشید با تماس با قطعات دیگر نشکند. سپس با حوله خشک کنید.

  • بهترین حالت برای تمیز ماندن قلیان، شستن بعد از هر دفعه استفاده است. ولی بیشتر افراد فقط در صورت درست دود نکرن یا کثیفی اطراف قلیان، آن را می شویند
  • برای شستن جام آب و بدنه قلیان از برس های بلند و باریک استفاده کنید تا کاملا تمیز شود.

آماده سازی قلیان

جام آب را با آب سر پر کنید و بدنه قلیان در آب قرار بگیرد. حدودا ۲٫۵ سانت از بدنه قلیان در آب فرو می رود. اگر این مقدار در داخل آب نباشد در کاهش دود قلیان موثر است. این اندازه داخل بودن بدنه قلیان برای هر سایزی متفاوت است یعنی اگر قلیان شما کوچک بود حدودا ۱٫۵سانت بدنه داخل آب است.

  • مواد مضر موجود در نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در طعم قلیان با توجه به میزان آب موجود در جام کاهش می یابد پس سعی کنید آب جام شما کمتر از استاندارد نباشد.

آماده سازی قلیان

یخ را به آب قلیان اضافه کنید. شاید در بعضی از افراد دود اذیتشان کند ولی اگر آب جام قلیان سرد باشد کشیدن قلیان لذت بخش تر می شود. در بعضی مواقع آب جام قلیان خود را برای دود بهتر تنظیم کنید مانند تصویر بالا که مشاهده کردید.

آماده سازی قلیان

بدنه قلیان را داخل جام آب بگذارید و از بالا فشار دهید تا بدنه به دهانه جام بچسبد. یک قطعه به نام درزبند از جنس سیلیکون و پلاستیک در بالای بدنه قلیان وجود دارد تا بتوان قلیان را هوادهی کرد. یادتان باشد اگر مشکل یا خرابی برای این قطعه پیش بیاید دود شما کم و مشکل می شود.

استفاده از یخ و آب سرد اساس اصلی آماده سازی قلیان است. زمانی که شما قلیان می کشید آب درون جام گرم تر می شود. برای اینکه طعم قلیان تازه بماند یخ داخل آب بریزید که وقتی آب قلیان گرم می شود یخ کمک کند تا در دمای کم و سرد باقی بماند. یادتان باشد اگر چه یخ کمک می کند تندی تنباکو کم شود همین موضوع هم باعث کم شدن طعم تنباکو می شود.

  • اگر درزبند قلیان باعث نفوذ هوا به داخل بدنه قلیان می شود آن را با چند قطره مایع ظرف شویی و آب بشویید.

آماده سازی قلیان

شلنگ را به محل مورد نظر روی بدنه قلیان وصل کنید. یادتان باشد دهانه شلنگ باید با محل نصب شلنگ روی بدنه قلیان یکی باشد. بعضی قلیان های شلنگی متصل به بدنه ندارد و در جایی دیگر قرار میگیرد.

  • قبل از وصل کردن شلنگ به بدنه قلیان، از سطح آب موجود در جام مطمئن شوید چون اگر آب زیاد و کم باشد کشیدن قلیان امکان پذیر نیست.

آماده سازی قلیان

جریان هوا در قلیان را بررسی کنید. دست خود را در محلی که ظرف طعم قرار می گیرد قرار دهید تا هوا از بالا به داخل قلیان نیاید. حال با کشیدن قلیان اگرا احساس کردید هوا به داخل کشیده می شود اتصالات را چک کنید. بهتر است برای تمام قطعات از واشر استفاده کنید.

آماده سازی قلیان

آماده سازی قلیان ؛ محل تنباکو را روی پایه قلیان قرار دهید. یادتان باشد اگر درست در جای خود نصب نشود احتمال افتادنش زیاد است. پس با دست کمی فشار دهید تا درست در جایی خود قرار بگیرد.

آماده سازی قلیان

نحوه تهیه زغال و روش تنباکو گذاشتن در سر قلیان

توتون و تنباکو با طعم های مختلف در بازار موجود است که انتخاب طعم آن سلیقه ای است. ظرف را از تنباکو پر کنید. طعم تنباکو و توتون را پس از کشیدن قلیان به خوبی حس می کنید.

  • اولین بار از تنباکو بدون طعم استفاده کنید چون امکان داره طعم قلیان شما را اذیت کنند.

آماده سازی قلیان

روش تنباکو گذاشتن در سر قلیان. همیشه برای آماده سازی قلیان از تنباکو تازه و مرطوب استفاده کنید. تنباکو را دور از نور خورشید و محل خشک نگه دارید و در صورتی که بین قلیان کشیدن شما فاصله بیفتد حتما طعم را داخل چند تا پلاستیک بگذارید که هوا باعث خشک شدن طعم قلیان شما نشود. یادتان باشد قلیان خوب را طعم عالی آن رقم می زند پس در خرید بهترین طعم بیشتر هزینه کنید. اگر حدود دو ماه از باز شدن طعم قلیان می گذارد ما پیشنهاد می کنیم طعم جدید جایگزین کنید. حواستان باشد باید تنباکو به اندازه در کاسه مخصوص قلیان ریخته شود، کم یا زیاد بودن طعم قلیان را خراب می کند.

موقع که میخواهید طعم را در محل مخصوص تنباکو بریزید با دست خود طعم را از هم باز کنید و سپس بریزید. اگر طعم را همانطور به صورت فشرده روی سر قلیان بگذارید، طعم شما خفه است و مزه خوبی ندارد. باید تنباکو یا توتون طعم دار را بصورت باز و بدون فشردگی داخل محل مورد نظر پر کنید که هوا در طعم جریان داشته باشد. درپوش روی تنباکو باید حداقل چند میلیمتر فاصله داشته باشد در غیر اینصورت بعد از گذاشتن زغال طعم شما کاملا می سوزد و قلیان شما خراب می شود.

آماده سازی قلیان

بعد از گذاشتن طعم روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید سپس با دست کاملا سطح روی ظرف تنباکو را صاف کنید تا کاملا به ظرف بچسبد حواستان باشد فویل روی ظرف کاملا کشیده شده باشد و بقیه فویل را به اطراف ظرف فشار دهید.

  • اگر فویل شما استاندارد همین کار است از دو لایه برای پوشاندن سطح ظرف استفاده کنید
  • برای روی ظرف ذغال درپوش های مخصوص هم در بازار وجود دارد ولی بیشتر علاقمندان قلیان از فویل استفاده می کنند.
  • سعی کنید از کاسه های گرد و عمیق برای طعم استفاده کنید زیرا تازه تر می ماند.

آماده سازی قلیان

ظرف تنباکو را بالای بدنه قلیان قرار دهید. زمانی که کاسه تنباکو را قرار دهید با فشار آرام، ظرف را به بدنه محکم کنید. با استفاده از واشر پلاستیکی هم میتوانید کاسه را روی بدنه محکم کنید.

آماده سازی قلیان

حالا روی فویلی را که بر روی کاسه تنباکو کشید با سوزن یا هر شی نوک تیز که سر کوچکی دارد روی فویل را سوراخ کنید تا موقع کشیدن قلیان جریان هوا گرمای ذغال به طعم برسد. اگر احساس می کنید ذغال برای شما سنگین است سوراخ های روی فویل را بیشتر کنید.

آماده سازی قلیان

حال وقت آن رسیده برای آماده سازی قلیان ذغال را آماده کنیم دو نوع زغال سنگ داریم که سریع حاضر می شود و طبیعی که به زمان نیاز دارند تا سرخ شود.

  • زغال سنگ های که سریع سرخ می شوند زود هم خاموش می شود و دودی بدتری دارند. با یک شغله کوچک مانند فندک و کبریت سریع آماده می شود و مدت زمانی کمتر از ۲ دقیقه لازم دارد تا نارنجی شود.
  • زغال سنگ های طبیعی دیرتر آماده و سرخ می شود ولی مدت زمان بیشتری روشن می ماند. برای آماده کردن آن باید روی شعله مستقیم گاز به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید

آماده سازی قلیان

ذغال را بر روی فویل بگذارید. سعی کنید ذغال را اول به صورت پراکنده روی ظرف تنباکو قرار دهید. هیچ وقت همه ذغال ها را در مرکز تنباکو قرار ندهید. شاید سریعتر دود کند ولی هم طعم قلیان شما می سوزد و هم زود تمام می شود. میتوانید برای اینکه دود قلیون راه بیفتد در وسط بگذارید سپس بعد از بور شدن آنها بینشان فاصله دهید. علاقمندان قلیان فقط از زغال سنگ های طبیعی برای قلیان خود استفاده می کنند. آماده سازی قلیان به پایان رسید.

آماده سازی قلیان

سعی کنید در فضای باز مانند حیاط یا تراس قلیان بکشید تا جریان هوا باعث شود قلیانی سبک داشته باشید. به یاد داشته باشد هر چه قلیان شما تمیز تر باشد طعمی تازه تر و دود بهتری خواهید داشت پس عادت کنید بعد از هر دفعه استفاده از قلیان آن را کاملا بشویید زیرا تنباکو سوخته و دود های مانده از قلیان قبلی باعث می شود از کشیدن قلیان لذت نبرید و احساس تازگی را حس نکنید. شلنگ را هم با آب گرم بشویید و بگذارید کاملا خشک شود اگر نه آب موجود در آن باعث بوی بد می شود. آب موجود در جام را هم بعد از هر دفعه استفاده عوض کنید. پس یادتان باشد هر چه به قلیان خودتان برسید خودتان در بلند مدت استفاده خواهید کرد.

آماده سازی قلیان

در آخر پیشنهاد می کنیم پست طریقه درست کردن آتش با زغال، چوب و .. در منزل برای قلیان و کباب را مطالعه فرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس طریقه درست کردن قلیان را به شما آموزش دادیم. امیدواریم با روش طعم دار کردن قلیان آشنا شده باشید. اگر در زمینه طرز تهیه قلیان برازجانی نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید و به دوستانتان بگوید چگونه حرفه ای قلیان بکشیم.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲۲ دیدگاه

  1. As گفت:
    1

    درود. امیدوارم خوب باشید. یک سوال برام پیش اومده. توی سینی قلیون در برخی جاها موادی گذاشتن که دود میده و دود رو به پایین مثل یک دود مصنوعی. اون جی هست؟ کنجکاوم کرده

  2. امیر گفت:
    5

    توضیحاتتون عالی بود مرسی

  3. aLI گفت:
    8

    او نهیدروژن مایعس برای خوشگلی 😐

  4. محمد گفت:
    1

    سلام من هرجا قلیون میکشم خوب دود نمیده چکار کنم دود زیاد بده پک سنگین میزنم نصفه دود میده.راهنماییم کنید❤

  5. محمد گفت:
    33

    سلام توضیحاتتون خوب بود ولی با شتن تنه و شلنگ مخالفم چون اولا شلنگ زنگ میزنه از نوع پلاشتیکشم بوی اب گندیده میده تنه هم اگه بشوری تعمش میپره تنه رو سالی ۱بار اونم اگه گرفته بود میشورت تازه اونجور که شما میگی ن یه سیخ بهش میزنن ۵ ثانیه اب توش میگیرن در ضمن شما اصلا تعم گرفتن قلیان رو نگفتی راستی بالای وبلاگتون زدی قلیان چوبی بعد وستاش قلیون عربی یاد میدی

    • ندا گفت:
      -7

      اصلا ما قلیون عربی مگه داریم
      که نوشتین قلیون عربی یاد میدی

      • مهدی گفت:
        0

        تهرانیا واسه اینکه درامد شون زیاد بشه قلیون بزرگ گذاشتن میگن اینا قلیون عربیه
        درصورتی که اگ قلیون برازجون بکشن تا عمر داره قلیون دیگه ای نمیکشه

      • سعیداس اچ گفت:
        0

        سلام لطفا جایی این حرفونزنیدچون سوژمیشدشماکه میگی قلیون عربی نداریم پس چرااکثرتوتون های میوه ای اسمشون عربیه تنهاقلیونی که میشه بهش اسم ایرانی روربطش بدیم اون تنباکویی هست جنوب کشورمعمولاازنوع کوزای استفاده میکنندوشمال غرب وشرقی ازنوع شیشه ای که باشیلنگ مصرف میکنندمن جسارتی نکردم ولی اصل قلیون به عربامربوطه بخصوص امارات ومصر.

  6. محمد گفت:
    11

    سلام توضیحاتتون خوب بود ولی با شتن تنه و شلنگ مخالفم چون اولا شلنگ زنگ میزنه از نوع پلاشتیکشم بوی اب گندیده میده تنه هم اگه بشوری تعمش میپره تنه رو سالی ۱بار اونم اگه گرفته بود میشورت تازه اونجور که شما میگی ن یه سیخ بهش میزنن ۵ ثانیه اب توش میگیرن در ضمن شما اصلا تعم گرفتن قلیان رو نگفتی راستی بالای وبلاگتون زدی قلیان چوبی بعد وستاش قلیون عربی یاد میدی ….

  7. فرزادتکتم گفت:
    3

    باسلام.روش آموزش شما غلط هستش.ن یطور کامل ولی پنجاه درصد آموزشتون اشتباه است.شلنگ رو نباید شست.تنه رو نباید شست.شلنگ رو با آب لیمو یا نارنج اونم هرازگاهی آب گرفته و کاملا خشک کرده.سوراخ های فویل و …….طعم دار کردن تنه قلیونم توضیح ندادید.

  8. فرزادتکتم گفت:
    3

    باسلام.توضیحات شما برای درست کردن قلیان اشتباه است.طعم دارکردنم توضیح ندادید

  9. mmd گفت:
    -2

    برای دود غلیظ تر باید چکاری کرد

  10. Neda khanfari گفت:
    -2

    نحوه ی درست کردن قلیون یه بار مصرف چجوریه

  11. Amir.joker گفت:
    5

    سلام بعضی از دوستان گفتن که تنه رو نباید شست آره قبول دارم بوی خوب تنه می پره
    ولی اینم درنظر بگیرید که از مواد شیمیایی تنباکو به مرور زمان داخل تنه مخصوصا تنه های چوب یه سری قارچ های بسیار کوچک رشد می کنه دلیل اصلیشم اینه که نور و اکسیژن بهش نمی رسه این قارچ باعث بیماری سل میشه پیشنهاد می کنه حد اقل دو هفته یک بار داخل تنه با آب گرم بشورید

  12. ¯\_(ツ)_/¯ گفت:
    1

    سلام
    نحوه ی درست کردن و توضیح دادید ممنون
    نحوه ی کشیدن هم کامل توضیح بدید لطفا
    چطور بکشیم که قلیون نسوزه سریع
    چطور با دودش حلقه درست کنیم
    وقتی بیرون قلیون میکشیم چطور راش بندازیم؟ چی کار کنیم

  13. محمد مهدی رادمنش گفت:
    -5

    سلام میخواستم ببینم که میشه هر دفعه از یک طعم جدید استفاده کرد یا فقط باید دائم از یک طعم استفاده کرد؟

  14. رضا گفت:
    -5

    ببخشید من اب ریختم داخل تنه قلیان چوبی الان طعم چوب میدهد چه بکنم

    • سینا گفت:
      4

      قلیونتو تو آب ۱۰ دقیقه بجوشون بعد یه کم تباکو با یه ذره آب بجوشون شیره تنباکو بریز تو قلیون بزار ۲۴ ساعت بمونه بعد طعم چوب از بین میره مزه قلیون شرین میشع و خوشمزه

      • قلیون نو گرفتم سنگین پوک میخوره چیکارش کنم کسی میدونع گفت:
        2

        قلیون نو گرفتم سنگین پوک میخوره چیکارش کنم کسی میدونع

  15. مجید آریا گفت:
    0

    فنر سیمی اهنی اگه داخل شلنگ زنگ میزنه چه بشوری چه نشوری چون خلاصه رطوبت داخل شلنگ میره خیلی هم بد هست چون شلنگ زنگ میزنه و خیلی هم خطرناک چون آهن زنگ زده میره تو ربه هاتون شلنگ زنگ زده رو اصلا استفاده نکنید داخل شلنگ های خوب و معتبر سیم مسی است که زنگ نمیزنه

  16. حسین گفت:
    -2

    سلام من یه سوال دارم من دوسیب می نم به قلیانم از اون سوپاپدار ها هستش طعم شیرین دوسیب بنگ بنگ خوشم میاد ولی ی چن روزه یه سری قلیون جدید خریدم الن دوسیب میزنم بجای اون طعم شیرین یه طعم غیر شیرین میده بنظرتون مشکل از چیه

تبلیغات متنی