راههای رسیدن به آرامش درون و تبدیل شدن به یک شنونده خوب

این که بتوانید در جمع دوستان و خانواده صحبت کنید خیلی خوب است ولی توجه داشته باشید قبل از اینکه گوینده خوبی باشید بهتر است یک شنونده خوب باشید. این که با آرام بودن در کلام و رفتار خود به اطرافیانتان آرامش دهید بسیار لذت بخش است. در ادامه ما خواهیم گفت با استفاده از چه ترفندهای در صحبت کردن و زندگی میتوانید ذهنی آرام داشته باشید.

شنونده خوب کیست ؟ معرفی خصوصیات و ویژگی های یک شنونده خوب

How to Be a Quiet Person And a Good Listener

در بعضی از جلسات، مدرسه، محیط کار شما به مدت طولانی ساکت هستید و فقط گوش می دهید. زیرا سکوت در این مکان ها نشانه شخیصت شما است و باعث ارزش برای شما می شود. اگر شما فردی هستید که در مکالمات بلند و پشت سر هم حرف می زنید یا در محیط کار این اتفاق می افتد بهتر است چند تا از عادت های زندگی خود را تغییر دهید. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا راههای تبدیل شدن به یک شنونده خوب را به شما آموزش دهیم.

خونسرد باشیم و قبل از سخن گفتن فکر کنیم

قبل از عمل کردن فکر کنید. مردمی که کم حرف هستند تصمیمات را از زوایای مختلف بررسی می کنند. اشخاص آرام بیشتر بر قدرت ذهنی خود متکی هستند. به راحتی هر تصمیمی نمیگیرند. پس سعی کنید شما هم از این تکنیک کمک بگیرید. قبل از این که بصورت عجله ای تصمیم به کاری بگیرید اول خوب فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید. اگر قبل از صحبت کردن درباره کلمات خود فکر کنید روابط شما در زندگی، کار و مدرسه بهتر و به نفع شما خواهد شد.

درمان کم حرفی

افرادی که آرام هستند نسبت به افرادی که صدای بلند و پرخاشگر دارند افرادی ساده تر هستند. آنها در حال دیدن فیلم یا موزیک کلا حرفی نمیزند به همین دلیل افراد آرام معتقد هستند که نسبت به انسان های پر حرف یا پرخاشگر افراد با هوش و مظلومی هستند.

درمان کم حرفی

سعی کنید هیمشه آرام و صبور باشید زیرا این امر به شما کمک میکند تا یک شنونده خوب شوید. وقتی شما به عنوان یک فرد آرام کنار دوست خود قرار می گیرید باعث آرامش طرف مقابل خود می شوید و با این کار کمک بزرگی به آنها می کنید. تا به حال فکر کردید چرا این شخص شما نباشید؟ سعی کنید وقتی حرف می زنید شمرده و آرام حرف بزنید زیرا افراد از صدای بلند خوششان نمی آید و باعث ناراحتی آنها می شود.

درمان کم حرفی

با اعتماد به نفس این آرام بودن در صحبت و رفتار را بدست خواهید آورد سعی کنید همیشه حقیقت را به خودتان بگوید و از هدف های که برای خودتان برنامه ریزی کردید پیروی نمایید. سعی کنید موقع صحبت کردن آرام باشید. با گذشت زمان شما به آنچه می خواهید میرسید و دیگران از کنار شما بودن لذت می برند.

درمان کم حرفی

هم صحبت خوب شخصی است که به موقع سخن میگوید

اگر برای صحبت کردن موضوع خواستی ندارید بهتر است صحبت کردن را شروع نکنید. اگر موضوعی برای صحبت کردن شما هست بهتر است خیلی کوتاه و کاربردی بیان کنید چون در اینصورت اطرافیان شما می داند وقتی شما شروع به صحبت می کنید حتما موضوع خوب و مفیدی است و گوش می دهند. چون پر حرفی و زدن هر حرف نامربوط فقط باعث می شود نظر اطرافیان نسبت به شما تغییر کند و دیگر به حرف های شما گوش ندهند. پس سنجیده و خلاصه صحبت کنید تا تاثیر گذار باشد.

درمان کم حرفی

سعی کنید اگر صحبت بین شما و طرف مقابل بر سر موضوعی مهم است نفر سومی را هم در صحبت مشارکت دهید مانند جلسه های کاری که هر کس برای نتیجه بهتر نظری دارد. این که همیشه در صحبت کردن خودتان مکالمه را به دست بگیرید نکته خوبی نیست. سعی کنید به عنوان یک مشارکت کننده در مکالمه در نظر بگیرید چون باعث می شود فقط زمانی نظر و حرف مفیدی دارید سخن بگویید. این تکنیک به شما کمک می کند تا یک شنونده خوب باشید و نکات مهم هر مبحث را به خوبی یاد بگیرید. اگر شما به دیدار دوستی برای اولین بار می روید بهتر است زیاد کم حرف نباشید چون باعث احساس بد در طرف مقابل می شود که شما او را در حد صحبت کردن نمی دانید و به یاد داشته باشید بین صحبت کردن و گوش دادن تعادل برقرار کنید و در حین مکالمه سوال های را هم بیان کنید.

درمان کم حرفی

در موقع صحبت کردن حواستان به کلماتی که می گوید باشد یا از کلماتی استفاده نکنید که طرف مقابل شما هیچ اطلاعی از معنی آن ندارد چون باعث می شود شنوده شما احساس خوبی نداشته باشد و نتواند نظر خود را بیان کند و باعث می وشد طرف مقابل بدون جواب دادن به سوالات شما فقط نظاره گر باشد.

درمان کم حرفی

شنونده خوب شخصی است که کلام دیگران را قطع نمیکند

وقتی دوستان شما  مشغول صحبت هستید و شما بصورت ناگهانی حرف آنها را قطع می کنید یعنی افکار و نظرات طرف مقابل اصلا برات مهم نبوده. اگر همچین اتفاقی افتاد یا مطمئن نیستید به طرف مقابل بگوید “متاسفم اگر باعث قطع شدن حرف شما شدم”. این باعث می شود طرف قابل شما احساس بدی نسبت به شما پیدا نکند. اگر طرف مقابل شما اجازه صحبت به دیگران را نمی دهد بهتر است ادامه مکالمه شما به نوعی با موضوع مرتبط به دست بگیرید و شما هم در حین صحبت حواستان باشید مدت طولانی بحث را به دست نگیرید و بگذارید بین افراد مکالمه بچرخد.

درمان کم حرفی

اگر با دوستی برای اولین بار قرار دارید سعی کنید سوالاتی بپرسید که مربوط به خودش باشد چون افراد دوست دارند درباره خودشان حرف بزنند. سعی کنید به صورت خلاصه سوالات جالبی بپرسید. پس سعی کنید سوالات بی ربط یا سوالاتی فقط به خاطر اینکه محکوم به آدم کم حرف شوید نپرسید و سنجیده سوال کنید.

درمان کم حرفی

با صدای متعادل و شمرده حرف بزنید. همانطور ک صدای بلند و تند صحبت کردن باعث آزار دیگران می شود زیاد آرام صحبت کردن هم اذیت کننده است.

درمان کم حرفی

سعی کنید در صحبت کردن از کلمات محترمانه استفاده کنید. افرادی که ساکت تر هستند صحبت های عاقلانه تری در جمع بیان می کنند و باعث می شود دیگران بهش احترام بگذارند. به یاد داشته باشید مواقعی صحبت کنید که لازم است دیگران از نظر شما مطلع شوند. صحبت ها را گوش دهید و از کلمات مناسب برای صحبت خود استفاده کنید چون باعث تاثیر بیشتری در اطرافیان می شود و شما را تبدیل به یک شنونده خوب میکند.

درمان کم حرفی

در هنگام صحبت کردن از دست و اجزای صورت خودتان هم استفاده کنید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. استفاده از حرکات صورت و دست صحبت را جدی تر و تاثیر گذار تر می کند چون بعضی از حرکات دست و صورت بیانگر کلماتی مهم است و دیگر لازم نیست شما آن را بیان کنید.

درمان کم حرفی

با خودتان موقعیت های مختلف برای صحبت کردن را تمرین کنید چه فردی که نظر اشتباهی دارد یا فردی که نظرش صحیح است. این به شما کمک می کند دو طرف سکه را ببینید و نظر بهتری را بیان کنید و سعی کنید در پاسخ سوالات اشتباه سوالاتی برای خود آماده داشته باشید و درباره آن صحبت کنید. این به معنی آن نیست که افراد ساکت عاقل تر هستند فقط به شما کمک می کند وقتی در حال گوش کردن به صحبت دیگران هستید راحت تر صحبت کنید و نظر دهید در یک مصاحبه مهم سعی نکنید خیلی آرام باشید سعی کنید با صدای رسا نه بلند نظر خود را به گوش دیگران برسانید نگران از این نباشید که این کار اشتباه است بلکه خلقیاتیک شنونده خوب است و با رعایت ادب و احترام نظر خود را به اطرافیان بیان کنید.

درمان کم حرفی

چگونه آرامش روحی داشته باشیم ؟ راههای کسب آرامش درون

برای آرام کردن ذهن خود و رسیدن به آرامش درون حداقل چند دقیقه در روز یوگا تمرین کنید نه تنها باعث آرامش ذهن شما می شود بلکه باعث کاهش فشار خون و کلسترول می شود فقط کافی است ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هر روز ورزش یوگا را انجام دهید تا به آرامش فکر برسید. البته اگر شما جز افرادی هستید که پیاده رویی یا خواندن مجله، رفتن به یک پارک، نوشتن باعث تمرکز و آرامش ذهن شما می شود همان کار را انجام دهید زیرا این امر علاوه بر آرامش درون به شما کمک میکند تا از درگیری های ذهنی رهایی یابید. ما در آی آر میکس رهایی از درگیری ذهنی و درمان آن در نوجوانان و  کودکان را به طور مفصل توضیح دادیم.

درمان کم حرفی

هر روز مسایلی که برای شما بوجود می آید را یادداشت کنید و از خودتان سوالاتی بپرسید:

  • امروز چه چیز های یاد گرفتم؟ و از چه شخصی بود؟
  • چه احساسی داشتم و علت آن چه بود؟
  • چه اید های در ذهن داشتید؟
  • آیا امروزم با دیروز یا هفته پیش متفاوت بود؟
  • برای چه چیزهای از خدا سپاسگذارم؟

درمان کم حرفی

وابسته به خود باشید و از کمک گرفتن از دیگران خجالت نکشید. داشتن اعتماد به نفس به شما قدرت می دهد و همین موضوع باعث احترام دیگران به شما می شود.

درمان کم حرفی

برای خودتان سرگرمی پیدا کنید با انجام سرگرمی شما صبر و شکیبایی را در خود پرورش می دهید. کتاب خواندن، موسیقی، باغبانی و یا هر کار دیگری که به آن علاقه دارید انجام دهید. حتی این سرگرمی میتوانید خرید کتاب مورد علاقه شما باشد. افراد کم حرف و کسانی که بلند صحبت می کنند هر دو میتوانند سرگرمی های مشترک داشته باشد. سرگرمی ها شما را به فردی آرام تبدیل می کند. آرامش باعث تعادل در رابط اجتماعی شما می شود شما وقتی در طول روز کتاب مطالعه می کنید وقتی در جمع هم حضور داشته باشید همان احساس آرامش هنگام  کتاب خواندن را خواهید داشت.

درمان کم حرفی

سعی کنید برای پرورش خود به کارهای مشغول شوید که لازم آن سکوت است مانند نوشتن، پیاده رویی، خرید و.. همه این موارد به شما در تعاملات اجتماعی کمک می کند تا بتوانید در موقیعت های لازم پرحرفی نکنید و ذهن خود را برای مسئله های مختلف صحبت هوشمندانه آماده کنید.

درمان کم حرفی

وقت بیشتری با دوستی که مانند شما آرام است سپری کنید. بودن با افراد شلوغ فقط باعث شلوغ شدن شما می شود. سعی کنید با دوست خودتان بیشتر تنها باشید. افراد اغلب تمایل داند با مردم دیگر حرف بزنند. اگر دوست شما هم فردی آرام است ازش بخواهید به خانه شما بیاید. بودن یک دوست مانند خودتان کمک بزرگی به شما می کند سعی کنید با هم کتاب بخوانید یا آشپزی کنید.

درمان کم حرفی

از روانشناس استفاده کنید و درباره خودتان صحبت کنید که چگونه از فردی پرخاشگر به فردی صبور و آرام تبدیل شوید به چگونه در روابط اجتماعی خود میتوانید آرام باشید.

درمان کم حرفی

بعضی افراد با این که آرام هستند ولی با صدی بلند حرف میزنند که این باعث نمی شود شما فردی آرام شوید. باز هم اگر دوست ندارید بدین گونه صحبت کنید سعی کنید از سرگرمی های استفاده کنید که این مهارت را به شما آموزش دهد در کلاس یا در موقع شام خوردن در بین خانواده بهتر است یاد بگیریم فردی آرام باشیم.

درمان کم حرفی

با خودتان تمرین کنید بطور مثال یک ساعات آرام باشید و سه ساعت  آزاد باشید. این تمرین به صورت مستمر شما را به فردی آرام و صبور تبدیل می کند.

درمان کم حرفی

نظرات و پیشنهادات شما ؟

در این پست آی آر میکس درباره راههای رسیدن به آرامش درون و تبدیل شدن به یک شنونده خوب صحبت کردیم، نظرات خود را درباره این موضوع در بخش نظرات و پیشنهادات بیان کنید. همچنین میتوانید راهکارهای خود برای رسیدن به آرامش درون را در بخش دیدگاه پست عنوان کنید.

راههای رسیدن به آرامش درون و تبدیل شدن به یک شنونده خوب
امتیازدهی به این پست

وارد کانال آی آر میکس شوید
منبع : آی آر میکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *