چگونه صدای خوبی برای خوانندگی داشته باشیم؟ تمرین و راههای داشتن صدای خوب

چگونه صدای خوبی برای خوانندگی داشته باشیم؟ تمرین و راههای داشتن صدای خوب

۲۲
چگونه صدای خوبی برای خوانندگی داشته باشیم؟ تمرین و راههای داشتن صدای خوب
نمره 4.3 از 39 رای

داشتن صدای خوب آرزوی هر خواننده است. اکثر خوانندگان حرفه ای به کلاس های آواز رفته اند. اما اگر برای شما پرداخت هزینه کلاس سخت است یا به معلم آواز دسترسی ندارید. در این مطلب چند تکنیک های خوانندگی به شما یاد می دهیم تا صدای خود را تقویت کنیم.

چه بخوریم تا صدای خوبی داشته باشیم ؟ زیبا و نازک شدن صدا با خوردن آجیل، عسل و ..

How to Have a Good Singing Voice

ممکن است خودتان فکر کنید خوش صدا هستید اما چگونه صدای خود را تقویت کنیم؟ سوالی است که همیشه از خود می پرسید. اگر می خواهید استعداد خوانندگی خود را بشناسید در ادامه مطلب با آی آر میکس همراه باشید.

برای داشتن صدای خوب چگونه صدای خود را تقویت کنیم

قبل از اینکه برای داشتن صدای خوب شروع به خواندن کنید آکورد های صوتی خود را کوتاه کنید. آکوردهای صوتی کوتاه به این معنی است که شما نتوانید به اندازه کافی بلند بخوانید.

داشتن صدای خوب

برای خواندن اوج در یک آواز سعی کنید حالت فریاد و داد نداشته باشد و بلند و لطیف آرواز بخوانید. پس صدای خود را کنترل نمایید. یکی از رازهای داشتن صدای خوب کنترل آن است.

داشتن صدای خوب

نوشیدن یک لیوان آب (یخ نباشد) یا چای نسبتا گرم: خوردن یک لیوان آب نسبتا سرد و یا چای گرم بر تارهای صوتی اثر مثبتی می گذرد و به داشتن صدای خوب کمک میکند. از خوردن آب یخ، نوشیدنی، شیر و.. پرهیز کنید زیرا قندها و لاکتوز شیر باعث ایجاد خلط و مخاط در گلو می شود.

داشتن صدای خوب

یکی از تکنیک های خوانندگی تمرین نفش عمیق کشیدن است. اگر به صورت صحیح نفس بکشید قسمت پایینی شکم بزرگ می شود نه قفسه سینه. پس به صورت درست و اصولی نفس بکشید تا برای داشتن صدای خوب موفق باشید.

داشتن صدای خوب

تمرین نفس کشیدن در هنگم آواز خواندن یکی از تمرین و راههای داشتن صدای خوب می باشد. خوانندگان حرفه ای نفس های خود را بین نت و در جاهای که فاصله هست می کشد. اگر نت های آواز شما علائم و فاصله ندارد با استفاده از اینترنت فاصله های نت را پیدا کنید. شما باید به خوبی یاد بگیرید بدون اینکه هول شوید و بدون نفس نفس زدن یا بیرون زدن هوا در بین نت ها نفس بکشید.

داشتن صدای خوب

در هنگام آواز خواندن صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید. تلاش کنید به دور از حق به جانب گرفتن خود و بعد از شنیدن صدای آواز اشکالات در خواندن نت یا آکورد های صوتی صدا خود را پیدا نکنید و جهت رفع آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

داشتن صدای خوب

از یک دوست خوب دعوت کنید تا ایرادات شما را بهتان بگویید. برای کشف استعداد خوانندگی به هر زبان و هر مدلی آواز بخوانید تا معلوم شوید چه سبک از موسیقی را دوست دارید و چه سبک موسیقی به تن صدای شما نزدیک است و سپس تمرین آواز خواندن را ادامه دهید.

داشتن صدای خوب

از اینکه در مقابل جمع آواز بخوانید حتما استرس دارید و مضطرب خواهید شد پس بر ترس خود غلبه کنید و در مقابل دیگران بخوانید. اگر کسی نبود که شما برایشان آواز بخوانید از آیینه برای تست خوانندگی به عنوان مخاطب روبروی خود استفاده نمایید.

داشتن صدای خوب

برای اینکه مطمئن شوید درست و خوب آواز میخوانید افراد خانواده بعد از شنیدن آواز انتقاد و یا پیشنهاد مناسبی نمی دهند. بهتر است از دوستان خود بخواهید تا آواز خواندن شما را بررسی کند و نظرشان را به شما بگویند. البته همچین افرادی نسبت به خانواده شما قطعا راستگو تر هستند.

داشتن صدای خوب

با اعتماد به نفس ادامه راه را پیش بگیرید. آواز خواندن برای شما سرگرم کننده و لذت بخش است. هیچ وقت نا امید نشوید بلکه هر روز پشتکار خود را بیشتر کنید تا ایرادات خود را پیدا کنید و آنها را برطرف نمایید

داشتن صدای خوب

چگونه صدای خوبی داشته باشیم

صدای که شما از آواز خواندتان می شنوید با صدای که اطرافیان می شنوند متفاوت است. این بدین معنی است اگر صدای خودتان را میخواهید بشنوید بهتر است از یک ضبط صدا کمک بگیرید. شنیدن صدای خودتان آن هم ضبط شده یکی از بهترین روش های تمرین خوانندگی در کل دنیا است و  به زیبا و نازک شدن صدا شما کمک میکند.

داشتن صدای خوب

ضبط کننده صدای خود را انتخاب کنید و یک مکان آرام برای تقویت خوانندگی و آواز خواندن انتخاب کنید. هیچ وقت از این نگران نباشید که در حال تمرین خوانندگی، مورد قضاوت قرار بگیرید. صدای خود را ضبط و اشتباهات خود را برطرف نمایید. زیر زمین و گاراژ ها بهترین مکان ها برای تمرین خوانندگی است. نگران صدای بی کیفیت در ضبط نباشید چون این تمرین خوانندگی برای برطرف کردن اشتباهات خودتان بوده است.

داشتن صدای خوب

بهتر است بدون صدای آهنگ آواز بخوانید ولی اگر نمی توانید اشکال ندارد صدای آهنگ را برای خودتان پخش کنید و سپس آواز بخوانید. شعر را برای خودتان بنویسید و سپس شروع به خواندن کنید.

داشتن صدای خوب

بعد از این صدای خودتان را ذخیره کنید سپس گوش دهید و تمام ایرادات خود را یادداشت کنید. سعی کنید صدای که ضبط کردید را با بلند گو های مختلف یا هدفون گوش دهید. برای گوش دادن به صدای خودتان از باندهای ارزان استفاده نکنید و از بلندگو و هدفون های با کیفیت استفاده نمایید. همچنین چند بار آهنگی را که خواندید را گوش دهید.

داشتن صدای خوب

اگر بعد از ضبط صدا آواز خود را گوش دادید و خوشتان نیامد بهتر است سبک آهنگ خواندن خود را تغییر دهید. حجم صدا در همه افراد مثل هم نیست و ما نمیتوانیم آهنگی را بخوانیم که هیچ تناسبی با حنجره و صدای ما ندارد. یک برنامه دانلود کنید تا با آن بتوانید صدای ضبط شده خودتان را تجزیه و تحلیل کنید. تست کنید که اگر آواز را بدون آهنگ بخوانید بهتر است یا خیر؛ سعی کنید اوج و پایین آهنگ را یکبار دیگر بخوانید و ایرادات خود را یادداشت نمایید، به طور مثال بنوسید چند نت بین اوج و پایین آهنگ شما وجود دارد. سپس آهنگی انتخاب کنید که متناسب با این نت باشد که برای شما مناسب است.

داشتن صدای خوب

برای خانواده خود آواز بخوانید و یک آهنگ را انتخاب کنید که مناسب صدای شما باشد و از تکنیک های مناسب آواز خواندن استفاده نمایید. قبل از اجرا برای خانوادتان تمرین مناسب داشته باشید تا کاملا به آواز مسلط شوید. برای تمرین اتاقی را انتخاب کنید که صدای خود را در بهترین حالت بشنوید اتاق بزرگ بدون فرش و سقف بلند صدای شما را بهتر به گوش می رساند. اگر شما فردی عصبی و خجالتی هستید قبل از آواز خواندن روی آرامش خود کار کنید. پس از اجرای آواز از خانواده خود بخواهید نظر دهند. اگر در اجرا آواز موفق بودید و با اعتماد به نفس ادامه دادید وقت آن رسیده برای افراد دیگر و دوستانتان اجرا کنید.

داشتن صدای خوب

همیشه بعد از اجرا آواز برای خانواده، مردم و دوستان خود انتقاد پذیر باشید. ناامید نشوید و اگر آواز خواندن را دوست دارید با یک مربی ادامه دهید تا آکورد های صدا شما را تشخیص دهد تا آهنگی بخوانید که مناسب صدای شما باشد و داشتن صدای خوب را یاد بگیرید.

داشتن صدای خوب


چه بخوریم تا خوش صدا شویم ؟

برای داشتن صدای خوب هنگام آواز خواندن عضلات و انقباضات دیافراگم، حنجره و گاهی بقیه اندام را تحت کنترل خود قرار می دهد حال شما باید بدانید چه خوراکی های برای شما مفید است تا صدای شما بهتر شود و یا با خوردن چه خوراکی ها صدای خود را حفظ کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

غذاهای که نباید قبل از آواز خواندن بخورید

۱- شیر، ماست، پنیر و سایر لبنیات

اگر شما علاقمند به خوردن لبنیات هستید باید از خوردن آن قبل از تمرین و اجرا موسیقی جلوگیری کنید. خوردن لبنیات باعث رفلاکس و خارش در مری می گردد و موجب آسیب دیدن تارهای صوتی شما می شود. این مخاط صدای شما را ضخیم میکنند و باعث می شود صدای زیبایی شما خراب شود.

داشتن صدای خوب

۲- شکر و فرآوری های شیرین

شکر، نوشیدنی های شیرین، غذاهای شیرین هم مانند لبنیات باعث زخیم شدن تارهای صوتی می شود و آنها را متورم می کند پس بهتر است اگر شما به زودی اجرا آواز دارید محصولات شیرین مصرف نکنید.

۳- محصولات کافئین دار

محصولات کافئین دار باعث خشکی تارهای صوتی می شود. وقتی تارهای صوتی خشک می شود حالت اضطراب به صدای شما وارد میکند. پس قبل از اجرا آواز از مصرف کافئین صرفه نظر کنید.

۴- شکلات

شکلات ترکیبی از شکر و کافئین است که همانطور که در بالا گفته شد باعث سفت شدن تارهای صوتی شما می شود. پس برای مدتی از شکلات هم دوری کنید.

۵- غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده هم باعث آسیب دیدن تارهای صوتی می شوند. قبل از شروع اجرا برای خوانندگی غذاهای شما پر ادویه و تند نباشد.

۶- آب سرد

حتما خوردن آب سرد لذت بخش است ولی آب خیلی سرد و گرم اثر منفی بر تارهای صوتی می گذارد. حجم عضلات و انعطاف تارهای صوتی را کم می کند.

داشتن صدای خوب

چه بخوریم تا صدای خوبی داشته باشیم ؟ غذاهای که بهتر است قبل از آواز بخورید

۱- میوه های تازه

میوه ها از ارزش غذایی بالای برخوردارند پس بهتر است قبل از اجرا میوه های تازه بخوردید که سرشار از فیبر و ویتامین هستند. انرژی حاصل از میوه سریع تر می سوزند.

۲- مرغ و ماهی

مرغ و ماهی بخاطر اینکه چرب نیستند پروتئین بهتری برای بدن دارند و زودتر جذب می شوند و ویتامین های موجود در مرغ و ماهی باعث می شود مخاط گلو کمتر شود به همین علت باعث بهتر شدن صدای شما است. ویتامین A موجود در مرغ و ماهی در کلم و اسفناج و.. هم وجود دارد. پس قبل از اجرا خوراکی و غذاهایی مصرف کنید که ویتامین A دارند.

۳- آجیل ها

آجیل یک میان وعده عالی برای خوانندگان در بین آواز است و بخاطر نمکی که در آن موجود است باعث جلوگیری از خشکی گلو می شود.

داشتن صدای خوب

۴- عسل و کره بادام زمینی

کره بادام زمینی بخاطر شکر کم و انژی زیادی که می دهد بهترین خوراکی برای خوانندگان است و به زیبا و نازک شدن صدا کمک شایانی میکند. خوردن یک قاشق عسل در چای اول صبح باعث بهبود عملکرد بهتر تارهای صوتی شما می شود و بخاطر مواد ضد آنتی بیوتیک باعث رفع باکتری های گلو می شود.

داشتن صدای خوب

پیشنهاد در صورت علاقه به یادگیری ساز و نت های موسیقی مقاله بهترین روش برای آموزش نت های موسیقی به انگلیسی ، الفبای موسیقی و نت خوانی را مطالعه فرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس سعی کردیم تا شما را با تکنیک های خوانندگی آشنا کنیم. اگر شما هم راه دیگری برای استعداد خوانندگی می شناسید لطفا تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲۲ دیدگاه

  1. Mohammad گفت:
    9

    سلام من به خوانندگی بسیار علاقه مند هستم ولی صدای بم و کلفی دارم چند بار هم صدای خودمو ضبط کردم ولی نتیجه رو دیدم صدام بم و کلفته باعث میشه که من اعتماد به نفسم رو از دست بدم اگه میشه یک راهنمایی در مورد به من بکنید ممنون❤

    • محمد گفت:
      4

      صدای بم ارزش بیشتری نسبت به نازک دارد چون : اصولا صدای های بم چه توی خانم ها چه آقایان کمیاب هست (صدا های نازک خیلی بیشترن)پس باید از داشتن یک صدای خاص (و جذاب تر نسبت به نازک ها) خوشحال باشید

    • 😙😜😛🤑😒😛😞😭 گفت:
      18

      بچه ها کی دوست داره خواننده شه
      هرکی دوست داره کمی آب جوش باعسل بخوره

  2. N گفت:
    15

    سلام من هروقت صدای خودمو ضبط میکنم خیلی بده از صدای خودم بدم میاد نمیدونم چیکار کنم که صدای ضبط شدم قشنگ باشه

  3. احسان گفت:
    2

    عرض سلام و ادب..مرسی از مطالب خوب و راهنماییتون..من ب تازگی علاقه مند ب اواز خواندن و خوانندگی شدم..چرا میگم ب تازگی چون پدرم خواننده هست و دوران کودکی منو با خودش میبرد..ولی علاقه ای ب خوانندگی نداشتم..در ذهن خود ب دنبال تحقق رویاهای دیگری بودم..اما ب دلایل مختلف نتوستم ک موفق باشم..بین ارزوهای من خوانندگی در درجه اخر بود ک امروز ب این درجه رسیدم ..میخواستم ببینم اگ امکانش هست یک ایدی تلگرام ب بنده بدهید تا من صدای منو تست کنید و بهم بگید ک عایا میتونم در دراز مدت موفق باشم یا ن..دلیل اینکه از پدرم نمیپرسم..برای اینکه سرکوفت نشم..امیدوارم درک کنید ..منتظر پاسخ شما دوست عزیز هستم.

  4. مهدیس گفت:
    5

    ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

  5. Ali گفت:
    16

    با سلام.بسیار مطالبتون عالی بود ولی من هرموقع صدامو ظبط میکنم حالم از صدام بهم میخوره لطفا راهنمایی کنید.

  6. Reza گفت:
    3

    سلام ادمین؛ لطف میکنی جواب سوالپو ب ایمیلم بفرستی

    صدای من لحجه داره خودم احساسش نمیکنم فقط موقعی ک صدامو ظبط میکنم احساس لحجه دار بودن میکنم ک اصلا حوشم نمیاد

    قبلا هم بدون حضور مربی ب تمرینایی گرم کردن صدا انجام میدادم الان میحوام بدونم چیکار کنم؟ ادمین واقعا مممنون دارت میشم راهنماییم کنی!

  7. حسین قربانلو گفت:
    -4

    سلام خیلی ممنونم از راهنمایی های خوبتون و من قبل از این که این چیز هارو بخونم صدام معمولی بود ولی الان عالی شده و من تویکی از بهترین گروه سروه های کشور عضو هستم.

  8. EXO_L گفت:
    4

    عالی بود امیدوارم جواب بدع❤

    • soongmin-a.b گفت:
      2

      یع اکسو ال یافتم……….جواب میده؟ من صدامو از بیشتر ادما پرسیدم میگن قشنگه اما میترسم….اخه دوستای صمیمیم بهم میگن خوب نیست اما دوستای دیگم و دوستای مجازیم که صدامو شنیدن میگن خوبه! نمیدونم!
      دوست دارم صدای خوبی داشته باشم….شاید اس ام قبولم کرد…??

  9. علی گفت:
    1

    سلام مرسی بابته عسل و کره بادان زمینی من سبکم آر اند بی RnB

  10. نیکیتا گفت:
    1

    خیلی عالی بود واااااقعاااممنونم

  11. army exol گفت:
    10

    متن جالبی بود . ولی یه سوال . صدای من وقتی میخونم خوبه ولی وقتی ضبط میکنم افتضاه میشه و کلا نا امید میشم . چیکار کنم ؟

  12. الیک موزیک گفت:
    1

    خیلی جالب بود. نمیدونستم خوراکی ها تاثیر دارن در صدای خوب داشتن. اتفاقا من لبنیات زیاد میخورم. ممنون بایت مطالب خوبتون. دمتون گرم.

  13. S.l گفت:
    -1

    خب نمیشه که هیچوقت شیرینی نخورد!
    ممنون که گذاشتید!
    ولی یکم بی رحمانه س که شیرینی نخوریم و همینطور شکلات!
    توی فیلم دیدم که خواننده که صدای خیلی خوبی داشت شیرینی و شکلات می خورد پس این ربط ندارع!
    بازم ممنون بابت بیشتر اطلاعاتی که دادید!
    لطفا به جیمیلم پیام بدید درباره ی خوانندگی
    راستی یه سوال داشتم
    بچه ها تو چند سالگی صداشون بزرگ و تتقویت میشه یعنی صدای بچه گونه شون از بین میره؟
    چون من وقتی می خونم احساس می کنم یه بچه ی ۵ ساله می خونه!
    لطفا جواب این سوال رو توی جیمیلم بهم بدید چون خعلی نیاز دارم!
    ممنون

  14. S.l گفت:
    0

    سلام من خوانندگی خیلی دوس دارم
    اگه میشه جواب سوالم رو بدید!
    بچه ها در چه سنی صداشون بزرگونه میشه؟
    آخه من هر وقت صدامو ضبط می کنم انگار که یه بچه ۵ ساله داره میخونه میشه بگین چیکار کنم که از بین بره یا در چه سنی خودش از بین میره؟
    توی جیمیلم بگید!
    راستی شکلات و شیرینی نخوردن تاثیری ندارع چون یه خواننده که صدای خیلی خوبی داشت شکلات و شیرینی می خورد!

  15. حدیث گفت:
    3

    سلام من یه دختر هستم ☺
    منم به خوانندگی خیلی الاقه دارم ولی دوست دارم در آینده رپر بشم و رپ بخونم 😍🎙 ولی من صدام خیلی خیلی مسخره است😔 یه جوریه که انگار بینی ام رو با دستم گرفتم و …..
    و موقع حرف زدن هم بدتره که اصلا دوست ندارم حرف بزنم 🙁😒 به خاطر صدایی که دارم
    هرروز به خاطر صدام گریه میکنم تا آروم بشم😢😧
    خودمم خیلی شیر و آب یخ میخورم❄ و حالا سعی میکنم شیر کم بخورم و آب سرد نخورم🙂
    حالا از روشی که تو سایت گذاشتید استفاده میکنم تا ببینم چی میشه🙂😇

    خداحافظ🖑☺🖐

  16. 🥰 گفت:
    -1

    من میخوام ایدل شم

  17. تارا گفت:
    2

    سلام،من دخترم ۱۵ سالمه خیلی به خوانندگی علاقه دارم هم حس میکنم صدام خیلی بدو غیرقابل تحمل نیست هم حس میکنم به اندازه ی کافی خوب نیست برای چند نفر خوندم یکی خیلی خوشش اومد بقیه مسخره کردن نمیدونم صدام خوبه یا ن میخوام بهتر شه نمیدونم باید چیکار کنم اگه میشه راهنمایی کنید
    ممنون

  18. Army گفت:
    1

    من به عسل حسابی حساسیت دارم😭

  19. Shiva گفت:
    0

    من یه دخترم و خیلی به خوانندگی علاقه دارم ولی خانوادم میگن باید دکتر بشم و من از دکتر بودن متنفرم.
    همه بهم میگن صدام بده ولی خودم احساس میکنم خوبه امیدوارم برم خارج از کشور و به آرزوم برسم چون تو ایران دخترا نمیتونن خواننده شن😞
    و فقط خواستم بگم اگه احساس ارزشمند بودن نمیکنی همه چیز خراب میشه مهم نیست بقیه راجع بهت چی فکر میکنن فقط خودت مهمی نظرات خودت مهمه چون زندگی خودته حتی اگه کل دنیا باورت نداشته باشه و تو خودت رو باور کنی پس موفقی.
    برات بهترین آرزوها رو دارم

تبلیغات متنی