تسکین دندان درد

برای تسکین دندان درد چه چیزی خوب است؟ بهترین ترفندهای خانگی برای درمان دندان درد

۱
برای تسکین دندان درد چه چیزی خوب است؟ بهترین ترفندهای خانگی برای درمان دندان درد
امتیاز دهی به نوشته

پوسیدگی، مواد پرکننده‌ای که سست شده‌اند، دندان ترک خورده، آبسه و یا سینوس می‌تواند باعث درد دندان شود اما راه تسکین دندان درد چیست؟ همیشه این جمله را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است اما دانستن روش‌های درمانی در مواقع اضطراری برای تسکین دندان درد لازم است. اگر مایل به یادگیری درمان خانگی دندان درد با روش های خانگی هستید، در این مطلب آی آر میکس با ما همراه شوید.

درمان فوری دندان درد شبانه و تسکین آن با داروی گیاهی و طب سنتی

Home Remedies for a Toothache

حتما برای شما هم پیش آمده است که دچار دندان درد عصبی شوید. در این مواقع شاید اولین راه تسکین دندان درد که به ذهن فرد یا اطرافیان می رسد، استفاده از داروهای مسکن است که البته به هیچ عنوان از سوی پزشکان توصیه نمی شود. همچنین، درمان های خانگی قابل اعتماد نیز از گزینه هایی هستند که تا قبل از مراجعه به دندانپزشک، می توانند تا حدودی به تسکین درد دندان کمک کنند.

درمان دندان درد با روغن گل میخک

تسکین دندان درد

میخک‌ها یک درمان سنتی برای بی حس کردن عصب‌ها و تسکین دندان درد میباشد؛ ترکیب شیمیایی اولیه این دارو اژنوول (بیهوشی طبیعی) است. توجه داشته باشید که این روغن باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. ریختن روغن در ناحیه حساس مانند لثه‌ها و یا زبان می‌تواند نتایج بدتری داشته باشد. برای استفاده صحیح، کافی است یک پنبه را به دو قطره از روغن آغشته کرده و آن را روی دندان خود قرار دهید تا درد کاهش یابد. اگر به روغن این گیاه دسترسی ندارید، می‌توانید کمی از پودر گل میخک استفاده کنید و یا یک گل میخک کامل را روی دندان قرار دهید. شما همچنین می‌توانید کمی میخک را تا نیم ساعت یا تا زمانی که درد کاهش می‌یابد بجوید.

تسکین درد دندان با خمیر فلفل قرمز و زنجفیل

تسکین دندان درد

مقدار مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود. یک توپ کوچک از پنبه را به مقدار کافی از این خمیر آغشته کنید و روی دندان قرار دهید. مانند گل میخک، باید مراقب باشید که این خمیر روی لثه یا زبان قرار داده نشود. با قرار دادن آن روی دندان احتمالا کمی احساس سوزش خواهید کرد، اما بهتر است تا زمان برطرف شدن درد و به اندازه‌ای که تحمل دارید، آن را بر روی دندان خود نگه دارید.

شما همچنین می‌توانید این ادویه‌ها را به صورت جداگانه امتحان کنید زیرا هر دوی آن‌ها جزو داروی گیاهی ضد درد هستند. مولکول اصلی شیمیایی فلفل قرمز به نام کپسی سایین (capsaicin) که برای سلامتی نیز بسیار مفید است، از رسیدن پیام‌های درد به مغز جلوگیری می‌کند.

استفاده از آب نمک برای تسکین دندان درد

تسکین دندان درد

برای درمان فوری دندان یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب جوش حل کنید و مانند دهان‌شویه از آن استفاده کنید. این محلول با کاهش تورم علاوه‌بر کاهش درد دندان می‌تواند گلودرد را نیز از بین ببرد. حدود ۳۰ ثانیه محلول را در دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید. آب شور ناحیه اطراف دندان را تمیز می‌کند و برخی از مایعاتی که موجب تورم می‌شوند را از بین می‌برد. این درمان را تا زمانی که نیاز دارید تکرار کنید.

چای نعنا یک داروی گیاهی برای تسکین دندان درد شدید

تسکین دندان درد

چای نعنا دارای عطر و طعم خوبی است و دارای انرژی خالص است. ۱ قاشق چای خوری نعنای خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. پس از چای سرد را در دهان خود بچرخانید و بیرون بریزید. همچنین تانن‌های موجود در چای سیاه ممکن است به کاهش درد کمک کند. برای تسکین موقتی نیز کافی است یک کیسه چای گرم و مرطوب را روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

محلول هیدروژن پروکساید را فراموش نکنید

تسکین دندان درد

برای کمک به از بین بردن باکتری‌ها و تسکین دندان درد می‌توانید از محلول هیدروژن پراکسید ۳٪ استفاده کنید. اگر دندان درد همراه با تب و یا طعم ناگوار در دهان (هر دو نشانه های عفونت) باشد، این محلول می‌تواند درد را به صورت موقت تسکین دهد، اما مانند سایر داروهای ضد درد، این محلول نیز دارای اثر موقت است و پس از تسکین درد، مراجعه به پزشک برای تشخیص علت درد و عفونت‌های احتمالی ضروری است.

  • توجه داشته باشید که محلول هیدروژن پروکساید فقط برای شستشو مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از شستشو با این محلول باید چندین بار دهان خود را با آب ساده بشویید.

استفاده از کمپرس یخ برای تسکین دندان درد

تسکین دندان درد

یکی از ترفندهای خانگی برا تسکین دندان درد این است که مکعب‌های کوچک یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و یک پارچه نازک را دور آن بپیچید و حدود ۱۵ دقیقه آن را روی گونه خود قرار دهید. همچنین، بر اساس باورهای عامیانه ماساژ دست با یک مکعب یخ می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند. هنگامی‌که اعصاب انگشتان شما سیگنال‌های سرد را به مغز شما می‌فرستد، ممکن است سیگنال درد ناشی از دندان شما را از بین ببرند. برای این منظور کافی است یک مکعب یخ را در یک پارچه نازک قرار دهید و آن را در ناحیه گوشتی بین انگشت شست و انگشتان خود ماساژ دهید.

شستشو دندان در طب سنتی با محلول صمغ

تسکین دندان درد

شما همچنین می‌توانید از صمغ برای تسکین درد دندان استفاده کنید. صمغ دارای مزیت بیشتری برای کشتن باکتری ها است. ۱ قاشق چای‌خوری پودر صمغ را در ۲ فنجان آب به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و سپس اجازه دهید تا سرد شود. ۱ قاشق چایخوری از محلول را با نصف فنجان آب مخلوط کرده و دهان خود را ۵ تا ۶ بار در روز بشویید.

سرکه و کاغذ قهوه ای

تسکین دندان درد

یک تکه کاغذ قهوه ‌ای را در سرکه غوطه‌ور کنید و طرف دیگر آن را  نیز به فلفل سیاه آغشته کنید و روی گونه‌‌ که دندان‌ مورد نظر در آن طرف است قرار دهید. می‌توانید از پاکت‌های کاغذی که برای خرید استفاده می‌کنید، کمک بگیرید. احساس گرما بر روی گونه، ممکن است حواس شما را از درد دندان پرت کند.

خمیر دندان و مسواک ساده ترین راه برای تسکین درد دندان

تسکین دندان درد

برای این منظور از خمیر دندانی استفاده کنید که برای دندان‌های حساس تعیین شده است. اگر دچار مشکلات لثه شده‌اید، این امر می‌تواند بسیاری از دردهایی که احتمالا ناشی از غذاهای گرم و سرد هستند را از بین ببرد. هنگامی‌که لثه ها کوچک می‌شوند، عاج دندان زیر سطح مینای دندان، در معرض مواد غذایی قرار می‌گیرد که بسیار حساس است. همچنین استفاده از مسواک نرم برای کمک به حفظ بافت و جلوگیری از کاهش بیشتر آن مفید خواهد بود.

پر کردن ناحیه شکسته شده با صمغ یا آدامس

تسکین دندان درد

اگر یک دندان شکسته دارید و یا قسمتی از پرکردگی دندان‌تان خالی شده است، می‌توانید با کاور کردن ناحیه مورد نظر با آدامس و یا صمغ، درد آن را تسکین دهید. این درمان موقت برای قسمت‌هایی از دندادن که مواد پرکننده آن‌هخا سست شده است نیز قابل استفاده است. برای جلوگیری از درد بیشتر، از جویدن چیزی با دندان موردنظر تا زمانی که برای درمان به پزشک برای تشخیص علت درد دندان مراجعه می‌کنید، خودداری کنید.

استفاده از طب فشاری؛ درمان فوری دندان درد

تسکین دندان درد

برای جلوگیری از درد دندان، می‌توانید از روش طب فشاری استفاده کنید. با انگشت شست خود، ناحیه بین انگشت شست و اشاره در قسمت انحنا و گوشتی عضله را تقریبا دو دقیقه فشار دهید. این طب سنتی کمک می‌کند تا هورمون اندورفین آزاد شود. انجام این کار به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود و این دسته از بیماران برای درمان دندان درد در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک روند درمانی خود را دنبال کنند.

در آخر پیشنهاد می کنیم پست روش درمان طبیعی ریزش مو مردان با شامپو، حنا، آلوئه ورا، چای سبز و .. در خانه را مطالعه فرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

برای درمان خانگی دندان درد چه روش های دیگری را پیشنهاد می دهید؟ آیا از روش پیشنهادی خود نتیجه خوبی گرفته اید؟ نظرات و توصیه های خود را در قسمت دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. حسن گفت:
    0

    از مطالب ارائه شده بهره بردم . عالی بود . به شما و تیم همراه تبریک میگم . خیلی خوب کار کردین

تبلیغات متنی