تشخیص تراول تقلبی

نحوه تشخیص تراول تقلبی و ایران چک پنجاه هزار تومنی بدون دستگاه

۰
نحوه تشخیص تراول تقلبی و ایران چک پنجاه هزار تومنی بدون دستگاه
نمره 3.1 از 7 رای

در دنیا همیشه افراد سود جو و تبهکاری هستند که به دنبال راه های دور زدن قانون و کلاهبرداری باشند، یکی از رایج ترین این کلاهبرداری ها چاپ اسکناس و تراول تقلبی در بازار پول ایران است. که همیشه شاهد هستیم که به فاصله کوتاهی از انتشار اسکناس‌های جدید از سوی بانک مرکزی و گردش آن در دیگر بانکها نمونه تقلبی آن نیز دست به دست می چرخد تا اینکه یک فروشنده حرفه‌ای و یا بانکدار با آن مواجه و تقلبی بودنش را تشخیص دهد. امروز در آی آر میکس میخواهیم راه های تشخیص تراول تقلبی و چک پول تقلبی را به شما دوستان آموزش دهیم.

پنجاه هزار تومانی تقلبی را چگونه از اصل تشخیص دهیم ؟ ابعاد و مشخصات چک پول

بعد از انتشار ایران چک و اسکناس های تقلبی طولی نمیکشد که شناسایی و مردم مطلع شوند اما لازم به ذکر است که تقلبی بودن اسکناس با جعلی بودن آن کاملا متفاوت است به طوری که در نمونه جعلی تمامی مسائل امنیتی رعایت نمی شود و عمدتا از لحاظ ظاهری با نمونه اصلی منطبق است. با داشتن اطلاعات از مشخصات و علایم اسکناس های تقلبی به شما در تشخیص تراول تقلبی کمک میکند. در ادامه میخواهیم راه تشخیص تراول تقلبی و ایران چک پنجاه هزار تومنی بدون دستگاه را به شما آموزش دهیم.

نحوه تشخیص تراول تقلبی ؛ مشخصات و ابعاد چک پول و تراول

تشخیص تراول تقلبی

برای کسانی که در بانک و سازمان های اداری کار میکند تشخیص تراول تقلبی ساده است زیرا با یک نگاه به شکل ، اندازه ، جنس یا جوهر آن میتوانند از تقلبی بودن آن مطلع شوند، حتی اسکنرهایی در بانک ها وجود دارد که از طریق لامپ های خاصی میتوانند تراول تقلبی را شناسایی کنند. اما اکثر مردم به این نوع اسکنر ها دسترسی ندارند یا مهارت های لازم برای شناسایی تراول یا چک پول ها را ندارند پس برای همین ما راه های تشخیص ایران چک اصل از تقلبی و علایم تراول تقلبی  را به شما دوستان آموزش میدهیم :

  •  اولین فاکتور برای تشخیص تراول تقلبی ابعاد آن است؛ ایران چک ها جدید در ابعاد ۷۱*۱۴۲ میلی متر چاپ میشوند و نسبط به نسخه های قدیمی ابعاد کوچکتری دارند.
  • دومین فاکتور در شناسایی چک پول تقلبی چک کردن علائم و نشانه های هک شده بر روی چک پول است : بر روی ایران چک، نقش گنبد و گلدسته حرم امام رضا (ع) و نمای پشت آن سقاخانه است که در صحن انقلاب حرم امام هشتم قرار دارد. همچنین در رو و پشت این ایران چک، نماد خورشیدی درج شده که یک پرنده به سوی آن در حال پرواز است.
  • یکی دیگر از خصوصیات چک پول ها که به راحتی میتوان از طریق آن از اصل یا تقلبی بودن تراول مطلع شوید این است که کاغذ آن بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی کند اما در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ قابل مشاهده است. که اگر شما به اسکنر دسترسی ندارید میتوانید از چراغ قوه های مخصوصی را که نور ماوراء بنفش را بازتاب میدهند استفاده کنید.

تشخیص تراول تقلبی

  • در تراول ۵۰ هزار تومانی جدید دو نوع نخ امنیتی وجود دارد که هنگام چاپ تراول یا چک پول های تقلبی این دو نخ منحصر بفرد قرار داده نمیشود. نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به گونه ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی بوده و با قرار دادن ایران چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می شود.
  • اگر ایران چک توسط دستگاه های غیر مجاز یا تقلبی چاپ شود آن دستگاه نمیتواند رنگ بندی و کد گذاری خط ها را بر وی تراول اعمال کند، برای همین طراحی کلیه نقش های ایران چک به صورت خطی و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی بوده و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است. حتی در صورتی که در نمونه های تقلبی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شد‌ه اند و به راحتی بوسیله ذره بین قابل تشخیص است.
  • همچنین بخشهایی از طرح و شماره سریالها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده که زیر نور ماوراء بنفش به رنگهای سبز و طلایی مایل به زرد قابل مشاهده است.
  • بخشهایی از تصویر پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگهای قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می شوند.

از کجا بدانیم تراول تقلبی است ؟ چند نکته ریز در تشخیص تراول تقلبی

تشخیص تراول تقلبی

اگر موقعیت شغلی شما به گونه ای است که با چک پول و تراول چک ها در طول روز سروکار دارید، پیشنهاد میکنیم یک اسکنر کوچک پول خریداری کنید تا به راحتی قادر به شناسایی تراول تقلبی و دیگر اسکناس ها باشید زیرا بیشتر نقاط و فناوری های بکار رفته که چک پول اصل را از تقلبی منحصر میسازد فقط با نور ماوراء بنفش قابل به مشاهده است. همچنین ما در آی آر میکس راهنما کامل روش تشخیص جعل اسناد ، امضا ، اسکانس ، پاسپورت ، کارت ملی و.. را در اختیار شما دوستان قرار داده ایم اگر تمایل به کسب مهارت در این زمینه هستید به مطالعه این مقاله بپردازید.

با ما همراه باشید تا نکات بیشتری را در تشخیص ایران چک اصل از تقلبی به شما آموزش دهیم :

  • در تراول چک ها جدید از فناوری چاپ برجسته در سه رنگ استفاده شده است که به آسانی با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است.
  • از دیگر ویژگیهای امنیتی ایران چک ریز نوشته ها هستند. ریز نوشته یا میکروپرینت نوشته های بسیار ریزی هستند که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده بوده و تنها می توانند به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ شوند.
  • مرکب فلورسنت بکار رفته در چاپ افست با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می کند.
  • چاپ شماره سریالها با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلائی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می دهند.

توجه داشته باشید که این نکات و راه کار ها را میتوانید برای شناسایی دیگر اسکناس های ملی کشورمان نیز مورد استفاده قرار دهید.

در آخر پیشنهاد می کنیم پست ۳ روش تشخیص ادکلن اصل از تقلبی از روی بارکد عطر و.. را مطالعه فرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

نظرات خود را در زمینه تشخیص تراول اصل از تقلبی بیان نمایید؟ و بهترین راه تشخیص چک پول اصل از تقلبی را با آی آر میکس را به اشتراک بگذارید. اگر برای تشخیص تراول ۵۰ تومانی اصل و تقلبی راه حلی سراغ دارید در بخش دیدگاه پست بیان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی