از بین بردن لکه خون روی لباس، مبل، تشک، پارچه و..

آموزش ۶ روش از بین بردن لکه خون روی لباس، مبل، تشک، پارچه و..

۱
آموزش ۶ روش از بین بردن لکه خون روی لباس، مبل، تشک، پارچه و..
نمره 4 از 4 رای

همه ما خونریزی های کوچک و بزرگ و متعاقب آن کثیف شدن لباس را تجربه کرده ایم. امروز در آی آر میکس می خواهیم چند راه حل ساده برای از بین بردن لکه خون از روی لباس، مبل یا موارد مشابه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه لکه خون را از روی پارچه یا مبل پاک کنیم؟

How to Remove Blood from Cloth or Sofa

پاک کردن لکه خون هنگام تازه بودن کار نسبتا آسانی اما بعد از خشک شدن هم می توان آن را پاک کرد. نکته کلیدی در این موضوع سرعت عمل و عدم شستن و خشک کردن محدوده تا هنگام از بین رفتن لکه می باشد. بر خلاف پاک کردن آدامس از روی لباس که می توانیم از گرم کردن یا سرد کردن شدید پارچه استفاده کنیم، اینجا هرگز نباید از آب گرم استفاده کرد زیرا باعث دائمی شدن لکه خون می شود.

برای از بین بردن لکه خون از پارچه، به مدت چند دقیقه آب سرد را بر روی آن بریزید. سپس با صابون یا مایع ظرفشویی شروع به پاک کردن لکه کرده تا زمانی که رنگ آن روشن تر شود. صابون و پارچه را همچنان با آب سرد بشویید و این کار را چند بار تکرار کنید. اگر این روش ساده برایتان پاسخی در بر نداشت، از نرم کننده گوشت، پاک کننده های آنزیمی، سرکه سفید، هیدروژن پراکسید یا آبِ لیمو استفاده کنید.

روش اول: پاک کردن لکه خون از روی ملاحفه، لباس، پارچه و.. با آب و صابون

از این روش ساده برای پارچه های نخی و کتان استفاده کنید. برای انجام این روش به ابزار خاصی نیاز ندارید اما باید زمان زیادی را صرف مالش کنید. برای پاک کردن پارچه های مصنوعی و پشمی هم می توان از این روش بهره گرفت فقط باید توجه داشت که زمان بیشتری صرف خواهد شد.

۱- پارچه را بچرخانید تا لکه در پشت قرار گیرد. در این موقعیت، آب می تواند لکه را از سمت دیگر به بیرون از پارچه خارج کند. برای رسیدن به این موقعیت باید لباس را پشت و رو کنید.

پاک کردن با آب و صابون

۲- لکه را برای چند دقیقه زیر آب سرد بگیرید تا آب بتواند آن را خارج کند. بعد از این کار لکه باید حداقل کمی کوچکتر شده باشد. به یاد داشته باشید که لکه خون را هرگز با آب گرم یا داغ نشویید زیرا باعث دائمی شدن لکه می شود.

پاک کردن با آب و صابون

۳- صابون را روی لکه بمالید. پارچه را برگردانید تا لکه به سمت شما باشد. صابون را به آرامی به روی لکه بکشید و این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید. از هر صابونی می توان استفاده کرد و نوع آن اهمیت چندانی ندارد.

پاک کردن با آب و صابون

۴- ناحیه دارای لکه را با هر دو دست بگیرید. آن را کمی بکشید تا لکه دقیقا در وسط قرار بگیرد. با نزدیک کردن دست ها، شروع به مالیدن ناحیه کرده و این کار را چند بار تکرار کنید.

پاک کردن با آب و صابونپاک کردن با آب و صابون

۵- آب و صابون را به تناوب جا به جا کنید و مالش را ادامه دهید. در طول فعالیت هر زمان که رطوبت پارچه کم شد کمی آب به آن اضافه کرده و بار دیگر با صابون روی پارچه بکشید. اگر بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه هیچ تغییر مثبتی مشاهده نکردید، با فشار نسبتا بیشتری ادامه دهید. اگر به طور کلی پاسخ مناسبی دریافت نکردید، روش های دیگری را امتحان کنید.

روش دوم: از بین بردن لکه خون از روی شلوار جین و.. با استفاده از ترد کننده گوشت

از این روش می توان برای تمام پارچه ها استفاده کرد اما هنگام فعالیت روی ابریشم و پشم احتیاط کنید. به طور کلی در گوشه کوچکی از پارچه این روش را امتحان کنید تا مطمئن شوید خطری وجود ندارد.

پودر ترد کننده گوشت را از فروشگاه ها تهیه کنید. ۱۵ گرم از این پودر را با کمی آب ترکیب کنید تا محلول خمیری غلیظ به دست آید.

استفاده از ترد کننده گوشت

خمیر به دست آمده را روی پارچه قرار دهید و شروع به مالیدن کنید. تمام لکه خون را با این خمیر آغشته کنید. بگذارید پارچه حدود یک ساعت در این وضعیت باقی بماند.

استفاده از ترد کننده گوشت

قبل از شستشوی کل پارچه، قسمت آغشته به خمیر را با آب سرد بشویید. برای خشک کردن لباس از وسایل گرم کننده یا خشک کننده استفاده نکنید و بگذارید لباس در هوای نسبتا خنک خشک شود زیرا گرما باعث دائمی شدن لکه خون روی پارچه می شود.

استفاده از ترد کننده گوشت

روش سوم: از بین بردن لکه خون روی پارچه یا استفاده از پاک کننده های آنزیمی

از این روش برای ابریشم یا پشم استفاده نکنید. پاک کننده های آنزیمی پروتئین های درون لکه را می شکنند و آن ها را پاک می کنند. پروتئین های درون پارچه های ابریشمی یا پشمی هم ممکن است در برابر این آنزیم ها شکسته و تخریب شود.

استفاده از پاک کننده های آنزیمی

اگر در پیدا کردن پاک کننده های آنزیمی مشکل دارید، می توانید از مایع لباس شویی استفاده کنید. آب سرد را روی پارچه بریزید تا لکه خشک کاملا مرطوب شود. سپس پارچه را درون آب سرد و پاک کننده آنزیمی قرار دهید. حدود ۱۲۰ میلی لیتر (نصف فنجان) از محلول را در یک تشت آب سرد بریزید و سپس پارچه را به درون آن بیاندازید. پارچه به نسبت بزرگ بودن لکه باید از یک تا هشت ساعت درون تشت باقی بماند.

استفاده از پاک کننده های آنزیمی

سپس پارچه را بشویید و بگذارید به آرامی و در هوای نسبتا خنک خشک شود.

روش چهارم: استفاده از آبِ لیمو و نور خورشید

از این روش برای هوای آفتابی استفاده کنید. در این روش مواد خاصی نیاز نیست اما نور خورشید برای تکمیل آن ضروری است. نکته قابل توجه این است که آبِ لیمو و نور خورشید می توانند برای برخی از پارچه ها مثل ابریشم خطرناک باشند.

پارچه دارای لکه را برای چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. در این مدت مواد لازم را جمع آوری کنید؛ آبِ لیمو، نمک و یک کیسه پلاستیکی بزرگ.

استفاده از آبِ لیمو و نور خورشید

لباس را به آرامی فشار دهید، سپس تا جای ممکن آب آن را خالی کرده و آن را به درون کیسه پلاستیکی منتقل کنید.

استفاده از آبِ لیمو و نور خورشید

۵۰۰ میلی لیتر (۲ فنجان) آبِ لیمو و ۱۲۰ میلی لیتر (نصف فنجان) نمک را به درون کیسه ریخته و درب کیسه را ببندید.

استفاده از آبِ لیمو و نور خورشید

پارچه را از درون کیسه بسته ماساژ دهید. با این کار نمک و آبِ لیمو به درون پارچه نفوذ می کند. روی ناحیه دارای لکه تمرکز کنید.

استفاده از آبِ لیمو و نور خورشید

بعد از ده دقیقه پارچه را از کیسه خارج کنید. آن را فشار دهید تا تمام لیموها خارج شوند. پارچه را در آفتاب خشک کنید. هرگز برای خشک کردن پارچه از مواردی مثل بخاری یا رادیاتور استفاده نکنید و حتما آن را برابر خورشید قرار دهید.

استفاده از آبِ لیمو و نور خورشید

اگر لکه پاک شده بود می توانید آن را با آب بشویید. اما اگر همچنان لکه را مشاهده می کنید، بار دیگر پارچه را خیس کرده و بگذارید دوباره مقابل نور خورشید خشک شود. این روند را آنقدر تکرار کنید که لکه از بین برود و سپس آن را با آب بشویید.

روش پنجم: پاک کردن لکه خون قدیمی روی لباس موارد سنگین تر

جهت از بین بردن لکه خون قدیمی روی لباس، تشک و.. فعالیت های سنگین تر را امتحان کنید. در نظر داشته باشید که این روش ها ریسک بالایی در خود دارند. ممکن است پارچه شما کمرنگ شده یا آسیب جدی ببیند. حتما این روش ها را در ابتدا در گوشه ای از لباس امتحان کنید.

سرکه سفید

سرکه سفید گزینه مناسبی و کم خطری برای این مشکل است اما امکان آسیب به پارچه وجود دارد. پارچه را حدود ۳۰ دقیقه در سرکه سفید قرار دهید و سپس با انگشتان لکه آن را بمالید و سپس آن را با آب سرد بشویید. اگر تاثیری دریافت کردید روند را ادامه دهید.

هیدروژن پراکسید

از هیدروژن پراکسید استفاده کنید. محلول ۳ درصدی هیدروژن پراکسید که در بازار وجود دارد را به صورت مستقیم روی لکه ریخته اما در نظر داشته باشید احتمال کمرنگ شدن پارچه وجود دارد. پارچه را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در فضایی تاریک نگه دارید و سپس آن را بشویید.

روش ششم : پاک کردن لکه از روی مبل

برای رفع بوی ادرار و بوی بد مبل جدید قبلا روش هایی ارائه شد. اگر لکه خون به جای پارچه، روی مبل قرار داشته باشد، باید از روش نسبتا مشابهی استفاده کرد.

۱- در ابتدا مبل خود را بررسی کنید و به دنبال دستورالعمل سازنده آن باشید. مبل ها از مواد مختلفی ساخته می شوند اما تمام آن ها با حروف W, S, SW یا X نامگذاری می شوند.

W, S  و SW به این معنا هستند که شما می توانید مبل را با آب یا پاک کننده های مایع بشویید.

X: به این معنا است که شما نمی تواند مبل را با آب یا پاک کننده های مایع بشویید و کار را باید به افراد حرفه ای بسپرید.

پاک کردن لکه از روی مبل

۲- بخش کوچکی از ماده شوینده را بر روی مبل امتحان کنید. مطمئن شوید که ماده باعث کمرنگ شدن یا آسیب به مبل نمی شود. برای اطمینان از این موضوع، ۲۴ ساعت بعد از امتحان، صبر کنید.

۳- خون اضافی را با مسواک پاک کنید. سعی کنید خون سطحی را با مسواک به آرامی بردارید. این کار باعث آسان تر شدن روند فعالیت شما می شود.

پاک کردن لکه از روی مبل

۴- ناحیه را با آب خیس کنید. یک پارچه خیس سرد را روی ناحیه بکشید. پارچه شما نباید آب زیادی داشته باشد و کمی رطوبت کافی خواهد بود. هرگز از آب گرم استفاده نکنید زیرا سبب دائمی شدن لکه می شود. از پارچه های سفید یا روشن استفاده کنید تا رنگ پارچه به مبل اضافه نشود.

پاک کردن لکه از روی مبل

۵- ناحیه را با یک پارچه جدید خشک کنید. سعی کنید پارچه را روی ناحیه نکشید و فقط آن را بر روی آن قرار داده و بردارید. فشار زیادی به مبل وارد نکنید تا لکه به عمق وارد نشود.

پاک کردن لکه از روی مبل

نکته: می توانید از آبِ لیمو و موارد ذکر شده در بالا هم برای مبل استفاده کنید اما احتیاط را هرگز فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروزدر آی آر میکس درباره پاک کردن لکه خون از روی پارچه یا مبل صحبت کردیم و سپس چند روش ساده برای پاک کردن این لکه ها را با هم بررسی کردیم. چنانچه در زمینه پاک کردن لکه خون از روی پارچه یا مبل نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه این پست آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. مینا گفت:
    0

    سلام خست نباشید
    روی تشک تخت خواب لکه بزری از جوهر خودکار ریخته و متاسفانخ خشک شده با جوش شیرین هم امتحان کردم پاک نشد از هر کی هم میپرسم میگن باید دوباره اقدام به خرید تشک کنم. کسی میتونه کمک کنه جنس تشک رویان خواب هستش؟؟

تبلیغات متنی