آموزش تصویری و قدم به قدم بازی تخته نرد به زبان ساده

آموزش تصویری و قدم به قدم بازی تخته نرد به زبان ساده

۱۱
آموزش تصویری و قدم به قدم بازی تخته نرد به زبان ساده
نمره 4 از 53 رای

تخته نرد یکی از قدیمی ترین بازی های دو نفره است و قدمتی در حدود پنج هزار سال دارد. برای پیروزی در تخته نرد باید تمام مهره های خود را از تخته خارج کنید. اگر می خواهید نحوه بازی کردن و آموزش تخته نرد را یاد بگیرید، در این مطلب آی آر میکس با آموزش تصویری و قدم به قدم بازی تخته نرد به زبان ساده همراه ما باشید.

کاملترین راهنما برای آموزش قوانین و تکنیک های تخته نرد به صورت حرفه ای

How to Play Backgammon Like Professional Gamer

پیش از این مطلب ما آموزش راه حل آسان برای حل مکعب روبیک ۳در۳ را معرفی کرده ایم، در این مطلب قصد داریم آموزش قوانین و تکنیک های تخته نرد به صورت حرفه ای را در اختیار شما دوستان قرار دهیم تا دیگر از اینکه این بازی سرگرم کننده را بلد نیستید نگران نباشید.

قسمت اول آموزش تخته نرد: آماده شدن برای بازی

تخته بازی را بشناسید ؛ تخته نرد روی تخته ای بازی می شود که شامل ۲۴ مثلث باریک بوده و با نام خانه شناخته می شوند. این مثلث ها از نظر رنگ مجزا بوده و در چهار ردیف شش تایی طبقه بندی می شوند. چهار نوع ربع تخته در بازی داریم؛ تخته خانگی و تخته خارجی بازیکن، تخته خانگی و تخته خارجی حریف.

تخته بازی را بشناسید

بازیکنان رو به روی یکدیگر نشسته و تخته خانگی هر فرد در مقابل رقیبش قرار می گیرد. تخته خانگی هر فرد همان تخته سمت راستی پیش روی رقیب او است. بازیکن مهره های خود را با حالت نعل اسبی و بر خلاف عقربه های ساعت حرکت می دهد.

مثلث های روی تخته در اغلب تخته ها با عدد ۱ تا ۲۴ نامگذاری شده که عدد ۲۴ بیشترین خانه برای بازیکن و عدد ۱ اولین مثلث در بازی است که در مقابل بازیکن قرار می گیرد. بازیکنان باید مهره های خود را از این اعداد حرکت دهند و به عنوان مثال عدد ۱ بازیکن معادل عدد ۲۴ حریف او است و بر عکس. عدد ۲ بازیکن معادل عدد ۲۳ حریف است و به همین شکل ادامه خواهد یافت.

آموزش گام به گام تخته نرد ؛ تخته را تنظیم کنید

در قسمت بعدی آموزش تخته نرد هر بازیکن باید تمام ۱۵ مهره خود را برای آغاز بازی تنظیم کند. مهره ها معمولا به رنگ سفید و قرمز یا مشکی و سفید هستند. برای تنظیم تخته، هر بازیکن باید دو مهره در نقطه ۲۴، سه مهره در نقطه ۸، پنج مهره در نقطه ۱۳ و پنج مهره دیگر را در نقطه ۶ خود قرار دهد.

تخته را تنظیم کنید

فراموش نکنید که هر بازیکن سیستم نامگذاری مخصوص خود را دارد و در ابتدای بازی و هنگام تنظیم، مهره های طرفین نباید با هم برخورد داشته باشند.

تاس بریزید تا نفر اول مشخص شود. بازیکنی که بالاترین اعداد را آورد، آغازگر بازی خواهد بود. اگر تاس مشابه آمد، دوباره تاس بریزید. کسی که مجموع بالاتری داشت بازی را با همان اعداد شروع می کند. به عنوان مثال اگر ۵ و ۲ آمده بود و از مجموع بازیکن مقابل بیشتر بود، بازی با همین ۵ و ۲ نفر اول آغاز می شود و او باید با همین ۵ و ۲ حرکت خود را آغاز کند.

قسمت دوم آموزش تخته نرد : مهره های خود را حرکت دهید

تاس بریزید ؛ در این قسمت آموزش تخته نرد باید در هر حرکت دو تاس را با هم بریزید و اعداد به دست آمده، بیانگر حرکات شما در هر دور خواهند بود. به عنوان مثال اگر ۳ و ۵ آوردید، می توانید یک مهره خود را به اندازه ۳ حرکت و مهره ای دیگر را به اندازه ۵ حرکت، جا به جا کنید. یا می توانید یک مهره را ۳ حرکت و همان مهره را ۵ حرکت دیگر جا به جا کنید.

مهره های خود را حرکت دهید

مهره ها را به یک مثلث آزاد ببرید

یک مثلث آزاد، نقطه ای در تخته است که با دو یا چند مهره رقیب اشغال نشده باشد. می توانید مهره های خود را به مثلثی که خالی است، مثلثی که یک یا چند مهره از شما را در خود دارد یا مثلثی که فقط یک مهره رقیب را دارد ببرید. فراموش نکنید که حرکت شما حتما باید بر خلاف عقربه های ساعت باشد.

شانس دو برابری

اگر یک عدد مشابه را در هر دو تاس بیاورید، می توانید ۲ حرکت اضافه انجام دهید. اگر هر دو تاس شما عدد ۳ باشد، می توانید ۴ حرکت سه تایی انجام دهید. در اینجا باز هم می توانید این ۱۲ حرکت را بین مهره ها تقسیم کنید (یک مهره سه حرکت و دیگری ۹ حرکت)

اگر اعداد تاس مناسب نباشد، نوبت خود را از دست می دهید

در آموزش تخته نرد باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر تاس برای شما پنج یا شش باشد و نتوانید این اعداد را در صفحه پیاده کنید، نوبت شما خواهد سوخت. اگر یکی از دو تاس شما مناسب بود همان حرکت را انجام می دهید اما برای عدد دیگر که جور نمی شود، نمی توانید حرکت کنید. این موضوع حتی برای شانس های دو برابری هم صحیح است؛ اگر نتوانید چهار حرکت را انجام دهید، نوبت شما خواهد سوخت.

سوختن نوبت

از مهره های خود حفاظت کنید

سعی کنید مهره های خود را به صورت تکی در یک مثلث قرار ندهید زیرا خطر “خوردن” برای آن ها بالا می رود. اگر یکی از مهره های شما توسط رقیب بخورد، از بازی خارج می شود و باید سعی کنید بار دیگر آن را وارد بازی کنید. بنابراین سعی کنید مثلث ها را با حداقل دو مهره خود پر کنید.

از مهره های خود حفاظت کنید

تخته را به سلطه خود در آورید

قبل از این که مهره ها را به خانه خودی بیاورید، سعی کنید تا جایی که می شود مثلث ها را با ۲ یا ۳ مهره پر کنید. به جای اینکه ۲ یا ۳ مثلث دارای ۵ یا ۶ مهره داشته باشید، ۵ یا ۶ مثلث دارای ۲ یا ۳ مهره داشته باشید تا فضای بیشتری از تخته در اختیار شما باشد. این موضوع کار را برای حریفتان سخت می کند.

تخته را به سلطه خود در آورید

قسمت سوم آموزش تخته نرد ؛ زدن و وارد شدن

مثلث های یک مهره ای رقیب را بزنید ؛ تا جایی که می توانید رقیب را از تخته حذف کنید! سعی کنید در حین تلاش برای حذف مهره های رقیب، به پیشروی هم فکر کنید. با این روش می توانید سرعت رقیب را کم کنید و شانس بیشتری برای غلبه بر او داشته باشید. هر زمان که مهره های رقیب بیرون باشند، او باید تلاش کند آن ها را به تخته باز گرداند و اگر این کار را نکند، نمی تواند بازی عادی خود را ادامه دهد.

مهره های بیرون رفته خود را باز گردانید

مهره هایی که بیرون می روند در پیشخوان تخته نرد قرار می گیرند. پیشخوان فضای وسط تخته محسوب می شود و بازیکنان باید مهره های خارج شده خود را به تخته باز گردانند. برای این کار باید تاس مناسب بریزید و مهره خود را با توجه به عدد تاس به درون تخته حریف بازگردانید. اگر عدد شما مناسب نبود و مثلث ها با مهره های حریف اشغال بود، نوبت شما می سوزد و باید تا دور بعدی منتظر بمانید. نکته مهم در این قسمت این است که نمی توانید از مجموع دو تاس خود استفاده کنید و برای آغاز و رهایی از پیشخوان، فقط مجوز استفاده از یکی از آن ها را دارید. یکی از دو تاس برای بازگشت مهره شما لازم است و تاس دیگری برای حرکت مهره ای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مهره های بیرون رفته خود را باز گردانید

قسمت چهارم: مهره های خود را برای پیروزی خارج کنید

نحوه پیروزی در بازی را بفهمید ؛ برای پیروزی در بازی باید اولین نفری باشید که تمام مهره ها را از صفحه خارج می کند. برای خروج تمام مهره ها، باید عدد مناسبی در دو تاس شما وجود داشته باشد. اعداد تاس شما باید مساوی یا بیشتر از تعداد فضاهای مورد نیاز برای خروج هر مهره از تخته باشد. به عنوان مثال اگر شما ۶ و ۲ آورده باشید، می توانید دو مهره ای را خارج کنید که در این نقاط قرار دارند. اما اگر مهره ای در مثلث ۶ ندارید، می توانید مهره های ۴ یا ۵ خود را خارج کنید.

خروج مهره ها برای پیروزی

تمام مهره ها را از زمین خانگی خود خارج کنید

یکی دیگر از قوانین تخته نرد این است که فقط زمانی می توانید شروع به خروج مهره ها کنید که آن ها در خانه شما قرار داشته باشند. وقتی تمام مهره های شما در مثلث ۱ تا ۶ قرار داشته باشند، خروج نهایی آغاز می شود. فراموش نکنید که در این زمان هم ممکن است مهره های شما توسط رقیب بخورند و به پیشخوان بازگردند.

حضور تمام مهره ها در خانه برای آغاز پیروزی

تمام پانزده مهره خود را خارج کنید

اگر قبل از رقیب، تمام پانزده مهره خود را خارج کنید، بازی را برده اید و همه چیز به پایان رسیده است. می توانید بازی را بار دیگر تکرار کنید و برای پیروزی های خود امتیاز تعیین کنید.

آموزش ویدیویی بازی خته نرد به صورت حرفه ای

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی انواع سرگرمی و بازی های دسته جمعی در خانه و محیط بیرون را مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروزدر آی آر میکس درباره آموزش گام به گام تخته نرد به صورت حرفه ای صحبت کردیم و سپس چند نکته ساده برای پیروزی آسان تر مطرح شد. چنانچه در زمینه آموزش تخته نرد به زبان ساده نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه این پست آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱۱ دیدگاه

  1. نیماتا گفت:
    2

    عالی بود استفاده کردم

  2. جواد یوسفی گفت:
    5

    بسیار عالی بود اما این قسمت بیرون بردن مهره ها را متوجه نشدم :
    (. اما اگر مهره ای در مثلث ۶ ندارید، می توانید مهره های ۴ یا ۵ خود را خارج کنید) لطفا اگه ممکنه بیشتر توضیح بدید ممنون

  3. علی تاجفعر گفت:
    -1

    سلام شب یلدا زیبا و شادی را برای شما و خاتواده محترمتان ارزو میکنم . راهنمایی خوبی بود فقط در واقعه شماره تاس روی تضویر مشخض و نشان میدادید خیلی خیلی جالبتر و دراموزش کمک بیشتری بود . شما روی تضویر باشماره تاس مشخض کردید ولی برای بار دوم که مثال زدید تصویرش ونگذاشتید مانند اقای یوسفی ادعای بنده راثابت میکند . لطفا با دومثال و دو تضویر در یک مورد از یاددادن شمارا کاملتر میکند و هر مبتدی مانند من راحت و باکنی تمرین حرفه ای خواهد شد که بابتش باید از شماتشکر کته .که بنده همیندالان وظیفه خود میدانم از جنابعالی خیلی تشکر و قدردانی میکنم انیدوارم همیشه ماننددیک معلم خوب ضبور و موفق باشید

  4. فروغ گفت:
    -4

    عالی بود بسیار کامل و جامع توضیح دادید

  5. مریم گفت:
    3

    وقتی مهره خودم بیرون هست کجای زمین حریف باید مهره ام را فرود بیاورم؟؟

  6. ستاره گفت:
    3

    ویدئو بسیار عالی و حرفه ای هست ممنونم من مبتدی هستم خواستم بدونم آموزش خصوصی هم امکانش هست؟ سپاس

  7. جواد گفت:
    22

    واسه منی که تا حالا بازی نکردم ، خیلی سخته. ۹۰% حرکتا رو نمیفهمم

  8. مینا گفت:
    -2

    واقعا دستتون درد نکنه واقعا استفاده کردیم.تنها سایتی که خیلی صحیح و معقولانه اموزش داده بود شما بودید واقعا سپاسگزارم.???

  9. ابراهیم گفت:
    5

    سلام به نظر من توضیحات نوشتاری خیلی بیشتر از فیلم واضح تر بود ،فیلم شما برای خودتون بازی میکنید اینقدر سریع انجام میدهید که خودتون هم اشتباه میکنید ،شما این را مد نظر قرار بدهید که برای افرادی دارید اموزش میدهید که کاملا مبتدی هستن
    به نظر من اصلا فیلم اموزش به درد اموزش نمیخورد

  10. مهدی گفت:
    7

    لامصب این بازی هر کاری میکنم نمیتونم یاد بگیرم خییییلی سخته تو مخم نمیره😞😞😞

تبلیغات متنی