۱۰ علت اصلی سوختن عضله در بدنسازی و روش های جلوگیری از آن

سوختن عضله در بدن سازی روندی است که اکثر ورزشکاران با آن مواجه میشوند و دلیل آن مشخص است! زیرا ما به درستی ورزش نمیکنیم. ورزش کردن تنها فاکتور رشد عضله نیست زیرا بدن شما نیاز به توجه بیشتری دارد تا بتواند عضله سازی کند، پس اگر شما از آن دسته افراد هستید که به دنبال پاسخی برای دلایل سوختن عضلات بدنتان میگردید ما در آی آر میکس همراه باشید تا به شما ۱۰ علت اصلی سوختن عضله در بدنسازی و روش های جلوگیری از آن را معرفی میکنیم.


علت رشد نکردن عضلات و عضله سوزی چیست؟ دلایل سوختن عضله در بدنسازی را بیابید

 Ten Ways You Could Lose Muscle

اکثر افرادی که به ورزش بدن سازی مشغول هستند انتظار دارند که از آن نتیجه ای حاصل و شاهد رشد عضلات بازو، سرشانه، پا و .. باشند، اما وقتی نتیجه ای را که میخواهید به دست نمی آورید از ورزش کردن نا امید میشوید و چیزی به جز درد و سوزش عضلات بدن از جمله کمر و گردن برایتان نمی ماند. در ابتدا فکر میکنید که برنامه تمرینی که از مربی گرفتید مشکل دارد یا اینکه نیاز به مکمل های ورزش دارید اما بهتر است بدانید که این راه حل ها چیزی به جز هدر کردن پول نیست. پس با ما همرا باشید تا دلایل سوختن عضله در بدنسازی را بیابید.

غذا نخوردن از ترس چاق شدن

برای کسانی که ۳ الی ۴ بار در هفته ورزش میکنند به خصوص اشخاص لاغری که به تازگی شروع به تمرینات ورزشی کردند رساندن ۲۰۰۰ کالری در روز به بدن کافی نیست، زیرا ماهیچه برای رشد کردن نیاز به کالری دارد! وعده های غذایی شما باید کالری و پروتیین مورد نیاز برای رشد عضلات را به بدن برسانند. پس رژیم غذایی سفت و سخت از رشد کردن عضلات شما جلوگیری میکند و موجب سوختن عضله میشود.

 جلوگیری از سوختن عضله

تمرینات هوازی بیش از حد یکی از علایم عضله سوزی

تمرینات هوازی در سه حالت موجب سوزاندن عضله های بدن میشوند؛ انجام مکرر آن، انجام آن در مدت زمان طولانی و انجام آن با معده خالی. در کل ورزش ها هوازی از جمله دویدن و دوچرخه سواری موجب سوختن چربی های انباشته بدن میشود و فضا را برای رشد عضله باز میکند اما باید به این نکته توجه کرد که انجام بیش از حد و بدون برنامه هر چیزی اثرات منفی خود از جمله سوختن عضله در بدنسازی را به همراه دارد. اکثر ورزشکاران بر این باورند که بهترین زمان برای دویدن در صبح قبل از خوردن صبحانه است. اما بهتر است بدانید زمانی که شما از خواب بیدار میشوید مقدار زیادی از کالری را در شب موقعی که خواب بودید از دست داده اید و بدن شما در مرحله عضله سوزی میباشد و دویدن در صبح این روند را سریع تر میکند. پس بهتر است زمانی را برای دویدن انتخاب کنید که بدن شما کالری مورد نیازش را دریافت کرده باشد.

 جلوگیری از سوختن عضله

از دست دادن عضلات با تمرین بدون برنامه

اکثر ورزشکاران بعد از انجام ۴ یا ۵ حرکت جلو بازو که هر کدام ۳ ست ۱۲ تایی هستند احساس میکنید بازوانشان حجم گرفته و به استلاح بدنشان دم کرده است. اما این حجم کاذب بعد از چند ساعت از بین میرود و فقط درد عضلات برای شما باقی میماند زیرا بدون برنامه ورزش کردن و نداشتن اطلاعات کافی از توانایی بدن موجب سوختن عضله در بدن سازی میشود و به جایی که تاثیر مثبت از آن بگیرید شاهد کوچک شدن عضلات بدنتان میباشید.

  • برای اینکه بتوناید بهترین نتیجه را حاصل کنید باید یک برنامه ورزشی مناسب با توانایی بدنتان از مربی خود بگیرید، زیرا بیش از حد فشار آوردن به یک عضله در یک دوره تمرینی موجب آسیب دیدگی همان عضله و دیگر نقاط بدن میشود.

 جلوگیری از سوختن عضله

برنامه تمرینی تفکیکی موجب رشد نکردن عضلات میشود

تقسیم روز های تمرین خود به روز مخصوص حرکات سر سینه یا حرکات مخصوص عضلات پشت یا حرکات پا به طوری که تمرکز بر روی یک سری عضلات قرار گیرد شیوه قدیمی تمرین کردن است و

نتیجه ای که از آن میگیرید ناپایدار میباشد. اکثر بدن سازان نیمداند که این گونه ورزش کردن یکی از علت اصلی سوختن عضله در بدنسازی است، زیرا در آخر فقط آسیب دیدگی برایتان به جا میماند.

  • در شیوه های تمرینی امروزی حرکات به صورت ترکیبی در بین روز ها تقسیم تا در طی ورزش شما چند عضله را تمرین دهید تا نتیجه بهتری را حاصل کنید.

 جلوگیری از سوختن عضله

انجام ندادن حرکات کششی قبل از تمرین

انجام حرکات کششی قبل از تمرین بهبود درد عضلات و گرفتگی بدن را سرعت میبخشد و محدوده حرکت دادن عضلات را بیشتر میکند. پس قبل و بعد از تمرین حتما یک محدوده زمانی را به انجام حرکات کششی اختصاص دهید تا از درد و رشد نکردن عضلات شما جلوگیری شود.

 جلوگیری از سوختن عضله

عوامل و علت سوختن عضله ؛ کم کردن وعده های غذایی

یک یا دو بار غذا خوردن در طول روز مانند اصلا غذا نخوردن مضر است و موجب عضله سوزی میشود. زیرا وقتی بدن شما دو الی سه ساعت بدون غذا سپری میکند متابولیزم بدن کاهش می یابد و با خوردن هر وعده غذایی مقدار زیادی از آن به عنوان چربی در بدن ذخیره میشود. چرا ؟ زیرا وقتی شما به بدن خود گرسنگی میدهید به ذخیره کردن چربی مشغول میشود تا از چربی های ذخیره شده برای بقا استفاده کند.

 جلوگیری از سوختن عضله

تغییر ندادن برنامه ورزشی

وقتی شما به مدت چند هفته یک سری تمرینات را مداوم انجام میدهید در بهترین حالت موجب رشد نکردن عضلات و در بدترین حالت موجب سوزاندن عضله میشود. برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را حاصل کنید بدن خود را به چالش بکشید، مقدار وزنه ها را افزایش دهید یا تعداد ست ها را بیشتر کنید. همچنین میتوانید یک برنامه تمرینی جدید از مربی خود تهیه کنید. پیشنهاد میکنیم مطلب آموزش انتخاب وزنه مناسب در بدنسازی و نحوه صحیح دمبل زدن خانم ها و آقایان را برای درک بهتر این موضوع مطالعه نمایید.

 جلوگیری از سوختن عضله

سوختن عضله در بدنسازی با تمرین دادن یک سری عضلات خاص

اگر تمرینات خود را به یک سری عضلات مانند جلو بازو یا عضلات سر سینه اختصاص دهید خواهید دید که بدن شما تناسب خود را از دست داده و دچار درد عضلات میشوید و در بدترین حالت دچار سوختن عضله میشود. زیرا ۷۰% ساختمان عضلانی بدن در پاها و عضلات پشت قرار گرفته است. همچنین هورمون تستوسترون در مردان با انجام حرکات پا افزایش می یابد که به رشد دیگر عضلات بدن کمک میکند.

 جلوگیری از سوختن عضله

سوختگیری بعد از تمرین برای جلوگیری عضله سوزی

خوردن مکمل ها ورزشی بعد از تمرین به رشد عضلات شما کمک میکند اما توجه داشته باشید که در مصرف مکمل های پروتیین و کربو هیدرات باید با دکتر مربوطه یا مربی خود مشورت کنید. در صورتی که تمایل به مصرف این مکمل ها ندارید میتوانید متناسب با رژیم غذایی خود از سفیده تخم مرغ ، سینه مرغ و هبوبات ، سبزیجات پروتیین مورد نیاز بدن برای رشد عضلات را دریافت کنید همچنین با خوردن سیب زمینی پخته بعد از تمرین میتوانید کربوهیدرات طبیعی به بدن خود برسانید. پیشنهاد میکنیم مطلب قبل و بعد از تمرین بدنسازی چه غذاهایی بخوریم؟ را مطالعه کنید تا به درک بهتری از این موضوع برسید.

  • توجه داشته باشید که کربوهیدرات و پروتیین را بعد از تمرین بلافاصله مصرف نمایید زیرا بیشتریین تاثیر را خواهد داشت.

 جلوگیری از سوختن عضله

نداشتن خواب منظم علت اصلی سوختن عضله در بدنسازی

زمانی که میخوابید بدن شما مشغول بازیابی و بهبود عضلات میباشد، پس ۶ الی ۸ ساعت خواب شبانه روزی به رشد عضلات و تنظیم هورمون های بدن کمک میکند و انرژی از دست رفته شما باز میگردد.

 جلوگیری از سوختن عضله

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مقاله به ۱۰ علت اصلی سوختن عضله در بدنسازی پرداختیم و کلیه نکاتی که باید برای تقویت و رشد عضلات بدن بدانید را با شما در میان گذاشتیم. آیا شما تجربه عضله سوزی داشته اید؟ چه نکاتی از دید ما پنهان مانده است که به نظر شما دانستن آن برای جلوگیری از سوختن عضله مهم و ضروری است؟ آنرا در بخش نظرات و پیشنهادات این مطلب با ما و دیگران در میان بگذارید.

۱۰ علت اصلی سوختن عضله در بدنسازی و روش های جلوگیری از آن
۳ (۶۰%) ۱ رای

وارد کانال آی آر میکس شوید
منبع : آی آر میکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *