تمیز کردن فرش با استفاده از جارو برقی

نحوه تمیز کردن فرش دستباف با شامپو فرش، جوش شیرین و .. در خانه

۰
نحوه تمیز کردن فرش دستباف با شامپو فرش، جوش شیرین و .. در خانه
نمره 4.5 از 2 رای

برای تمیز کردن صحیح و اصولی فرش دست باف و ماشینی شناخت بهترین مواد شوینده و تمیزکننده های طبیعی فرش از ملزومات خواهد بود. با ما در آی آر میکس همراه باشید تا نحوه تمیز کردن فرش دستباف با شامپو فرش، جوش شیرین و .. در خانه را بیاموزید.

چگونه فرش ماشینی یا گلیم را براق کنیم؟ روشهای تمیز کردن فرش در منزل

How to Clean a Kilim Rug

پیش از این در آی آر میکس با هم روش های رفع بوی بد مبل و پاک کردن خون از لباس و پارچه را بررسی کرده ایم. امروز روشهای براق کردن فرش ماشینی و گلیم در منزل را برسی میکنی . به طور کلی برای تمیز کردن فرش، می­توانید از ۴ روش زیر استفاده نمایید:

  • تمیز کردن دستی
  • استفاده از جارو برقی
  • جمع کردن مواد روی فرش
  • استفاده از جوش شیرین

فرش یا گلیم نوعی بافت مسطح بدون پرز است که از تار و پود تشکیل شده. طراحی و بافت فرش­ها اغلب رنگارنگ است و معمولا در مکان­های پر رفت و آمد خانه از آنها استفاده می­ شود؛ بنابراین بیشتر در معرض آلودگی و لکه قرار دارند. لکه­های سطحی را می­توان با استفاده از روش­های دستی از قبیل استفاده از برس، جارو برقی و پاک­ کننده­های ملایم از بین برد و برای از بین بردن لکه­های قوی­تر از پاک کننده­های حرفه­ای استفاده نمود. به یاد داشته باشید اگر لکه بر روی فرش بیش از یکی دو روز بماند تثبیت می‌شود، پس توصیه می‌شود لکه را هر چه زودتر با روش­های پیشنهاد شده پاک کنید.

روش اول: تمیز کردن فرش دستباف به صورت دستی

۱- قبل از تمیز کردن فرش، اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که در سطح آن هیچ خاک، ذرات آشغال یا گرد و غبار وجود ندارد؛ دو طرف فرش را گرفته و آن را در حد بیرون کردن گرد و غبار و ذرات آشغال تکان دهید و سپس به آرامی شروع به جارو کشیدن کنید.
فرش باید در یک سطح صاف باشد تا پروسه تمیز کردن ساده تر شود.
شما می توانید از هر جاروئی برای تمیز کردن فرش استفاده کنید، اما جاروهای دستی سنتی با مو و پرزهای بلندش کنترل بیشتری را ارائه می دهد.

تمیز کردن دستی

۲- بهترین مواد شوینده برای فرش ؛ مخلوط کردن شامپو فرش با آب گرم و سرکه می تواند یک پاک کننده ملایم جهت از بین بردن لکه ها باشد. ترکیب نصف فنجان(۱۱۸ میلی لیتر) شامپو فرش مخصوص فرش دست بافت، چهار فنجان (۱ لیتر) آب گرم و ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) سرکه سفید. اطمینان حاصل کنید که ترکیب به خوبی باهم مخلوط شده است.
تمیز کردن فرش با شامپو فرش و سرکه به حفظ رنگ در فرش کمک می کند.

تمیز کردن دستی

۳- یک برس با موهای نسبتا بلند و قوی بردارید. آن را در محلول به دست آمده قرار داده(برس را فقط مرطوب کنید. نه بطوریکه از برس آب بچکد) و به آرامی آن را در جهت عمود فرش حرکت دهید. به همین ترتیب مسواک زدن فرش را تا پاک شدن لکه ادامه دهید.
دقت کنید، الیاف فرش زمانیکه مرطوب می شوند شکننده تر هستند. بنابراین محکم و پر زور برس کشیدن می تواند به فرش آسیب برساند.
هر زمان که احساس خشک شدگی در برس می کنید، حتما آن را به وسیله محلول خیس کنید تا تمیز کردن فرش راحت تر دنبال شود.

شامپو فرش

۴- برس کشیدن فرش را برای بار دوم به صورت افقی از یک گوشه به گوشه دیگر(چپ به راست یا برعکس) انجام دهید. تا زمانیکه کل فرش تمیز شود.

تمیز کردن فرش

۵- پس از اینکه یک طرف فرش را در جهات عمودی و افقی به خوبی مسواک زدید، آن را به طرف دیگر برگردانید و این پروسه را برای طرف دیگر فرش هم انجام دهید تا زمانیکه فرش به خوبی تمیز شود.
اگر فرش شما خیلی کثیف است، می توانید این پروسه را برای هر طرف دو تا سه بار تکرار کنید. مسواک زدن در تمیز کردن فرش نقش مهمی ایفا می کند.

چرخاندن فرش

۶- سپس با آب تمیز فرش را بشویید. در حین شستن، برس را در جهات عمودی و افقی فرش به آرامی حرکت دهید تا اطمینان حاصل کنید تمامی گرد و خاک و ذرات آشغال و لک از داخل الیاف فرش به بیرون رفته است.

برس زدن فرش

۷- در صورت امکان، فرش را روی سطحی با شیب ملایم قرار دهید تا خشک شود. همچنین می توانید از نور خورشید و فن(کولر یا پنکه) برای خشک کردن آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید روند خشک شدن فرش ممکن است تا دو روز طول بکشد.
هر ۶ ساعت یا بیشتر فرش را به طرف دیگر بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف خشک می شود.
تا حد امکان از قدم گذاشتن روی قالیچه یا نزدیکی آن بپرهیزید تا فرش کامل و با سرعت بیشتری خشک شود.

خشک شدن فرش

روش دوم: چگونه فرش را براق کنیم؟ تمیز کردن فرش با استفاده از جارو برقی ، جوش شرین و ..

۱- اگر به صورت هفتگی فرش خود را با استفاده از جارو برقی عاری از گرد و غبار و آشغال نگه دارید، نیازی به تمیزکاری اساسی فرش خود نخواهید داشت. جارو برقی کشیدن یک بار در هفته به برق انداختن فرش کمک میکند ؛ مگراینکه فرش در محل پر رفت و آمدی از خانه قرار داشته باشد.

تمیز کردن فرش با استفاده از جارو برقی

۲- دقت داشته باشید، که نباید از تنظیمات مکش بالا یا برس دورانی جارو برقی استفاده نمایید؛ زیرا هر دو می توانند الیاف فرش را جذب کرده و باعث آسیب شوند. ضمن این که برای تمیز کردن فرش استفاده از درجه بالای جارو برقی بی تاثیر می باشد. همچنین جاروبرقی سبب برق انداختن فرش هم نمی شود.

تمیز کردن فرش با استفاده از جارو برقی

۳- گلیم یک فرش دست بافت است. بنابراین فقط به جاروکردن سطح فرش اکتفا نکنید. به این دلیل که گرد و خاک هایی زیر آن جمع میشوند که ممکن است در طی زمان موجب پوسیدگی فرش شوند.

تمیز کردن فرش با استفاده از جارو برقی

۴- حاشیه یا ریشه های کنار قالی که قطعا به زیبایی فرش می افزاید را حدالامکان جارو برقی نکشید؛ زیرا ممکن است به تدریج موجب پارگی آنها و آسیب رساندن به تار و پود و الیاف فرش شود.

تمیز کردن فرش با استفاده از جارو برقی

روش سوم. جمع کردن مواد از روی فرش

۱- اگر ماده غذایی یا هر ماده دیگری که ریخته اید حاوی قطعات ریز و درشت جامد باشد، برای از بین بردن آن از قاشق استفاده کنید. از فشار زیاد قاشق جدا خودداری کنید زیرا که موجب فرو کردن اقلام به داخل الیاف فرش شده و لکه بدتری را از خود به جای می­ گذارد.

جمع کردن مواد از روی فرش

۲- تا حد امکان از مایعات برای از بین بردن چنین لکی استفاده نکنید. یک اسفنج تمیز یا تکه ای حوله کاغذی برداشته و با دقت رطوبت اضافی را بردارید. این کار را از بیرون به سمت داخل و مرکز لکه انجام دهید تا کثیفی موجود را گسترش ندهید.

جمع کردن مواد از روی فرش

۳- از آنجایی که شما فرش را شستشو می دهید، نیاز به یک ظرف برای گرفتن آب دارید. فرش را بالا داده و یک ظرف کم عمق در زیر محل لک شدگی قرار دهید.

جمع کردن مواد از روی فرش

۴- یک کاسه یا لیوان پر از آب گرم را روی منطقه لک شده ریخته و محل مورد نظر را شستشو دهید.

  • میزان آب مورد نیاز شما بستگی به اندازه محل لک شدگی دارد. با نصف فنجان (۱۱۸ میلی لیتر) شروع به کار کنید و در صورت لزوم برای شستشوی کامل به مقدار آب بیافزایید.

جمع کردن مواد از روی فرش

۵- این کار را آنقدر تکرار کنید تا لک کاملا از روی فرش پاک شود.

  •  در صورت پاک نشدن لکه به این طریق، باید برای استفاده از پاک کننده های قوی فرش، از فرد متخصص این کار تقاضای مشورت کنید؛ چرا که ممکن است موجب آسیب دیدگی فرش شود.

جمع کردن مواد از روی فرش

 

روش چهارم. استفاده از جوش شیرین بهترین تمیز کننده فرش

۱- از بین بردن لک ادرار با استفاده از جوش شیرین: اگر محل ادرار حیوان، روی فرش از قبل خشک شده باشد، پاک کردن آن دشوارتر است ولی اگر محل ادرار هنوز مرطوب است، یک لایه نازک جوش شیرین را بر محل لک شده بپاشید.
برای از بین بردن لکه های ادرارخشک شده حیوان خانگی، باید با یک پاک کننده حرفه ای قالی مشورت کرد.

استفاده از جوش شیرین

۲- یک حوله یا پارچه سفید را انتخاب کنید تا از رنگ آمیزی فرش جلوگیری شود. روی منطقه لک شدگی قرار دهید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه از طریق راه رفتن روی پارچه به ناحیه لک شده فشار وارد کنید و به این ترتیب ادرار را به داخل جوش شیرین برانید.

استفاده از جوش شیرین

۳- سپس جوش شیرین را با استفاده از یک کفگیر با دقت از روی سطح بردارید. اگر فرش هنوز مرطوب است، روند بالا را تکرار کنید.

استفاده از جوش شیرین

۴- یک ظرف کم عمق برداشته و آن را زیر ناحیه لک شده قرار دهید.

استفاده از جوش شیرین

۵- محل مورد نظر را با آب معادل نصف فنجان تا یک فنجان (۱۱۸ تا ۲۳۷ میلی لیتر) شستشو دهید و آب خارج شده را در ظرف زیر آن بریزید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا لک به طور کامل پاک شود. به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت بدون قدم زدن و یا قرار دادن هر گونه اقلام روی آن، فرصت دهید تا فرش خشک شود.

استفاده از جوش شیرین

نظرات و پیشنهادات

امروزدر آی آر میکس درباره نحوه تمیز کردن فرش دستباف با شامپو فرش، جوش شیرین و .. صحبت کردیم و سپس استفاده از جوش شیرین را به شما کاربران گرامی آموزش دادیم. چنانچه در این زمینه از تمیز کردن فرش نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه این پست آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی