آموزش تصویری نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ آب خانگی

۳
آموزش تصویری نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ آب خانگی
نمره 3.8 از 11 رای

با توجه به نیاز روز افزون خانه ها و آپارتمان ها به پمپ آب، افراد بیشتری با این وسیله کاربردی درگیر شده اند. قطعا اختلال در عملکرد این پمپ ها برای شما هم پیش آمده است. پیش از این مشکلات آب گرمکن، شیرهای آب و فندک اجاق گاز را با هم بررسی کرده ایم اما اگر شناخت و حل مشکلات ساده پیرامون پمپ آب برایتان جذاب است، با ما در آی آر میکس همراه باشید تا آموزش تصویری نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ آب خانگی را ارائه دهیم.

آموزش تعمیر پمپ آب خانگی، اتوماتیک پمپ آب و مخزن آن در منزل

Water Pump Repairs

در این مطلب ما سعی داریم توضیح دهیم که چگونه مشکلات مرتبط با پمپ آب همانند اتوماتیک پمپ آب و کاسه نمد آن آن را در منزل برطرف کنید. ممکن است پمپ آب شما هیچ فعالیتی نداشته باشد، فشار آن کم شده باشد، صدای غیرعادی از خود منتشر کند یا مشکلات مختلف زیادی در خود داشته باشد. این مطلب حاوی چندین روش برای فهم، شناخت و تعمیر انواع مختلف مشکلات پیرامون پمپ آب بوده و چند سوال و جواب افراد را در بر دارد که با هم برخی از آن ها را مرور می کنیم.

حالت اول تعمیر پمپ آب : آب اصلا خارج نمی شود

ابتدا در نحوه عیب یابی پمپ آب مطمئن شوید که دستگاه شما روشن است. بررسی کنید که آیا کلید برق یا سیم برق مرتبط با پمپ آب به درستی عمل می کند یا خیر. اگر دستگاه شما دکمه ریست در خود دارد، آن را امتحان کنید. به طور کلی کلید دستگاه را بررسی کنید. اگر کلید دستگاه مناسب نباشد شما به طور موقت یا دائمی با مشکل مواجه می شوید. پوشش روی کلید را باز کرده تا به طور دقیق تر شرایط را بررسی کنید. حالا پمپ را روشن کنید. اگر جرقه مشاهده کردید و پمپ شروع به فعالیت کرد، بنابراین کلید شما دارای مشکل است و باید آن را عوض کنید.

آب اصلا خارج نمی شود

اگر در تعمیر پمپ آب خانگی نخواستید کلید را عوض کنید، می توانید به صورت موقتی شرایط را تغییر دهید. ممکن است سیم های درون کلید به دلیلی رطوبت یا گرمای زیاد و دلایل دیگر اتصال خود با دستگاه را از دست داده باشند. در این حالت با استفاده از یک سوهان می توانید سطح را کمی بسایید و به طور موقت تا هنگام تعویض کلید، کمی زمان برای خود تهیه کنید. توجه داشته باشید که این کلید حتما باید تغییر کند و تعمیر مذکور، دوام چندانی نخواهد داشت.

تمیز کردن کلید

هشدار: قبل از عوض کردن کلید یا به طور کلی کار و فعالیت بر روی آن، حتما مطمئن شوید که خطر برق گرفتگی شما را تهدید نمی کند. در صورت لزوم برق را قطع کرده و سپس از سوهان یا موارد دیگر استفاده کنید.

حالت دوم تعمیر پمپ آب : آب غیرعادی یا موج دار خارج می شود

در این مرحله از عیب یابی پمپ آب مخزن آب را بررسی کنید. اگر آب به صورت موج دار یا ضربان دار از دستگاه شما خارج می شود، معمولا به آن معنا است که مخزن پمپ را باید تغییر دهید. دو راه برای اطمینان از اشکال در مخزن وجود دارد: ابتدا بررسی وجود آب در دریچه هوای دستگاه و سپس تکان دادن مخزن. گاهی اوقات هنگامی که ایرادی در مخزن وجود داشته باشد، از زیر دستگاه آب خارج می شود. گاهی هزینه قبض برق شما شدیدا بالا می رود که باید به ایراد در مخزن پمپ آب شک کنید.

  • اگر مخزن آب دچار مشکل شود آبی که برای پمپاژ در آن ذخیره میشود به لوله ها پمپاژ نمیشود و همین علت موجب زنگ زدگی و خوردگی آهن آن میشود.
  • در خانه های ویلایی که چاه های عمیق برای آب مصرفی خانه وجود دارد معمولا در فصل تابستان به دلیل خشک سالی آب ته نشین و به همین علت شن و ماسه وارد مخزن و پمپ میشود که یکی دیگر از علت های خراب پمپ میباشد.

آب غیرعادی یا موج دار خارج می شود

حالت سوم تعمیر پمپ آب : پمپ بی وقفه فعالیت می کند

وقتی پمپ روشن می شود، شما صدای باز و بسته شدن کلید هنگام فعال و غیر فعال بودن پمپ را می شنوید. اگر صدای فعال شدن پمپ به طور مداوم به گوش برسد و هیچ آبی وارد ساختمان نشود، مشکل شما احتمالا از بیرون ساختمان بوده و باید به یک تعمیرکار حرفه ای زنگ بزنید. شاید لوله ای در بیرون از ساختمان با مشکل مواجه شده باشد.

  • امکان دارد مشکل از نشطی لوله ها داخل کار یا اگر خوش شانس باشید خرابی پمپ باشد.

حالت چهارم تعمیر پمپ آب : آب وارد دستگاه می شود اما پمپ فعالیت نمی کند

عیب یابی پمپ آب

اگر آب وارد پمپ شده اما با همان فشار اولیه از آن خارج شود، باید به علل متفاوتی شک کرد. به عنوان مثال شاید آب ورودی به پمپ از حد معینی پایینتر باشد و در این صورت مشکل از پمپ نیست. اگر از پمپ صدا خارج می شود اما فعالیتی را در جریان آب نمی بینید، ممکن است ایراد از برق آن باشد، در این صورت مسیر برق را بررسی کنید.

حالت پنجم تعمیر پمپ آب : آب با فشار بسیار زیاد و غیرعادی در خانه جریان دارد.

اگر آب ورودی به آپارتمان از حد معمول بالاتر باشد، ایراد قطعا از درون پمپ منشا می گیرد و باید به عیب یابی موتور پمپ بپردازید. در این صورت باید تنظیمات پمپ را تغییر دهید و با کارشناس مربوطه تماس حاصل کنید.

آموزش ویدیویی عیب یابی و تعمیر پمپ آب خانگی

اگر میخواهید خودتان سوییچ پمپ آب را تعویض یا تعمیر کنید ویدیو زیر نحوه تعمیر آن را به شما آموزش میدهد.

پیشنهاد میکنیم اگر علاقه مند به تعمیرات لوزم خانگی هستید آموزش بر طرف کردن مشکلات آب گرمکن، شیرهای آب و فندک اجاق گاز را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروزدر آی آر میکس درباره پمپ آب و چند ایراد پیرامون آن صحبت کردیم و سپس چند روش ساده برای رفع آن ها را با هم بررسی کردیم. چنانچه در زمینه فشار آب و پمپ آب نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه این پست آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳ دیدگاه

  1. روح اله گفت:
    0

    باسلام
    ما در آپارتمان ۵طبقه زندگی می کنیم سیستم پمپاژ دارای دودستگاه الکتروپمپ۲٫۲کیلووات و مخزن هوای تحت فشار است. در هنگام شروع بکار و پایان کار الکتروپمپ صدای بسیار شدیدی بگوش می رسد .هرگاه به وصیله شیر قطع و وصل مخزن هوا را از سیستم خارج میکنیم. صدا ساکت می شود.اشکال از کجای سیستم است؟

  2. مجید گلستان گفت:
    2

    سلام عرض میکنم .پمپ آب خانگی بنام marqus دارم که ۳ بار است که در حالی که دو شاخ برق پمپ داخل پریز است و صدای کار کردن پمپ هم شنیده میشود ولی از خروجی پمپ آبی خارج نمی‌شود زیرا پره های پشت آن از حرکت ایستاده است. بار اول از یک تعمیر کار سؤال کردم.گفت:مشکل مهمی نیست،بعلت اینکه مدتی از پمپ استفاده نکرده ای پره پمپ باصطلاح جام کرده برای رفع مشکل پمپ را روشن کن و پره ها را با یک وسیله ای به گردش در بیاور.همین کار را کردم .پره ها به حرکت در آمدند وآب از شیر آب خارج شد.بار دوم باز هم مدتی از پمپ استفاده نکردم و خاموش بود لذا پره های آن دوباره جام کرد.دوباره بنا به روش تعمیر کار پره ها را بعد از روشن کردن پمپ تاباندم ولی متاسفانه اینبار پره ها نتابید لذا آنرا با هزار مکافات باز کردم و نزد همان تعمیرکار بردم .گفت رسوب زیادی گرفته،لذا رسوب زدایی کرد و پره ها به حرکت در آورد.بعد از تعمیر مدت زیادی پمپ خاموش بود . وقتی آنرا روشن کردم برای بار سوم پره ها نچرخید.حال شما اگر ممکن است به بنده آموزش بدهید چگونه میتوانم پره های پمپ را دو باره به حرکت در بیاورم.آیا میله اصلی وسط پمپ نیاز به روغنکاری نداشته که بدلیل عدم روغنکاری باعث شده دوباره پره ها جام کند؟بسیار ممنونم.باز کردن پمپ وبردن آن به مغازه تعمیرکار در سن ۶۲سالگی کار شاقی است.لطفا محبت فرمایید

  3. محمد زبیدات گفت:
    -2

    سلام پمپ من یک سره روشنه چه آب باز باشد و چه بسته اتوماتیک وقتی لولها بسته باشن خاموش نمیشود لطفاً بفرمایید مشکل چیست آیا امکانش هست بدون نیاز به تعویض اتوماتیک آن رو با راهنمایی هاتون درستش کنم ممنون میشم

تبلیغات متنی