آموزش ۲۲ روش کاهش مصرف سوخت خودرو های داخلی و خارجی

۰
آموزش ۲۲ روش کاهش مصرف سوخت خودرو های داخلی و خارجی
نمره 5 از 3 رای

با افزایش روز افزون هزینه ها و سخت شدن شرایط، صرفه جویی کردن در زندگی الزامی شده است. یکی از اصلی ترین گزینه ها که با دانستن روش های صرفه جویی در آن میتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید کاهش مصرف سوخت خودرو است. با ما در آی آر میکس همراه باشید تا ۲۲ روش کاهش مصرف سوخت خودرو های داخلی و خارجی را آموزش دهیم.

دلایل زیاد شدن مصرف سوخت چیست ؟ راههای کم کردن مصرف بنزین ماشین پراید، سمند، پژو و ..

 ? What Are The Reasons For The High Fuel Consumption In The Car 

شما برای کاهش مصرف سوخت خودرو خود نیازمند هیچگونه دستگاه خاص یا تغییرات مکانیکی ماشین نیستید، فقط کافی است تا چند نکته ساده پیرامون راههای کم کردن مصرف بنزین ماشین را بدانید تا بتوانید مصرف سوخت خودرویتان را به میزان چشمگیری کاهش دهید. در ادامه این مطلب ما ۲۴ عدد از دلایل زیاد شدن مصرف سوخت و نحوه کاهش آنرا در قالب یک مطلب برای شما دوستان جمع آوری کردیم، با ما همراه باشید.

۱- برنامه ریزی لوازم مورد نیاز سفر

اگر شما از آن دسته اشخاصی هستید که به سفر کردن و گشت گذار علاقه مند هستید باید به فکر مصرف سوخت خود نیز باشید؛ توصیه میشود ابزار و و لوازم اساسی مانند زیر انداز ، ذقال ، آب آشامیدنی و .. را در ماشین خود نگهداری تا دیگر نیاز به خرید آن نباشید و در زمان ، سوخت خود صرفه جویی کنید. یا اینکه لوازم مورد نیاز سفر خود را لیست کنید تا حداکثر در یک توقف در مسیر سفر آنرا تهیه کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۲- به نوبت رانندگی کردن

اگر فرزند شما و همسایتان هر دو در یک مدرسه مشابه تحصیل میکنند و باید هر روز آنها را به مدرسه برسانید پیشنهاد میکنیم که با همسایه خود برنامه ریزی تا به نوبت آنها را به مدرسه برسانید تا در زمان و هزینه شما صرفه جویی شود.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۳- در زیر سایه پارک کنید

حرارت باعث تبخیر سوخت ماشین میشود و همچنین باید مقدار قابل توجه ای از سوخت را برای خنک کردن و تهویه هوای ماشین خود مصرف کنید. پس بهتر است خودرو خود را در مکانی پارک کنید که در معرض تایش مستقیم آفتاب نباشد.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۴- روش کاهش مصرف سوخت خودرو : سبک سفر کنید

سنگینی وزن ماشین یک از اصلی ترین دلایل زیاد شدن مصرف سوخت ماشین است. هرچقدر وزن بیشتری را جابجا کنید سوخت بیستری را مصرف میکنید. هر ۴۵ کیلو وزن اضافه موجب افزایش ۲% مصرف سوخت میشود.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۵- سرعت خود را کاهش دهید

یکی از اصلی ترین روش های کاهش مصرف سوخت خودرو های داخلی و خارجی رانندگی با سرعت مناسب است. بهتر است بدانید هر چه سرعت شما در رانندگی بیشتر باشد به موتور ماشین فشار بیشتری می آید تا در مسیر فشار باد حرکت کنید، سرعت زیاد باعث میشود تا بهره وری بزنین را تا %۳۳ کاهش پیدا کند.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۶- استفاده از سیستم کروز کنترل

یکی از بهترین روش ها برای ثابت نگه داشتن سرعت ماشین استفاده از سیستم کروز کنترل است تا بتوانید سرعت ماشین خود را کنترل کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۷- تعویض درست دنده ماشین

یکی از علت های بالا رفتن مصرف سوخت درست دنده ندادن به ماشین است، معمولا این اتفاق زمانی رخ میدهد که شما در زمان مناسب دنده را عوض نمیکنید و موجب درگیر شدن بیش از حد موتور ماشین و کم شدن کارایی بنزین میشوید.

  • بر روی دنده زدن ماشین تمرین کنید تا بتوانید به سرعت دنده را عوض کنید تا سرعت ماشین و دنده با یکدیگر  بالانس باشد.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۸- ترمز به جا موجب کاهش مصرف سوخت خودرو میشود

ترمز گرفتن بیش از حد همانند سرعت زیاد موجب زیاد شدن مصرف سوخت خودرو میشود، سعی کنید با سرعت ایده عال رانندگی تا با کم کردن دور موتور بتوانید از ترمز های متعدد جلوگیری کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۹- تنظیم باد لاستیک

تنظیم باد لاستیک موجب کاهش ۳% مصرف سوخت خودرو میشود؛ سعی کنید در پایان هر ماه باد چرخ های ماشین را تنظیم کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۰- تنظیم قدرت موتور ماشین

معمولا خودرو های قدیمی دچار مشکلات کارکردی موتور میشوند و باید هرازگاهی به مکانیکی برده تا عیب یابی و سرویس بشوند.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۱- تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوای کثیف یکی از دلایل زیاد شدن مصرف سوخت ماشین محسوب میشود و موجب پایین آمدن کارکرد موتور ماشین میگردد.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۲- گرم گردن موتور

اکثر افراد بر این باورند که بهتر است بعد از استارت زدن بگذاریم تا موتور ماشین تا چند دقیقه کار کند تا موتور گرم شود. اما بهتر است بدانید که این عمل فشار بیشتری به موتور ماشین می آورد و مصرف سوخت را افزایش میدهد. بهترین راه این است که تا یک مصافتی آهسته رانندگی کنید و بگذارید موتور در حال حرکت گرم شود.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۳- استفاده بصرفه از کولر ماشین

استفاده از کولر خودرو در شهر به دلیل توقف های متعدد در مسیر بصرفه نخواهد بود زیرا باعث افزایش سوخت ماشین میشود، اما مطالعات نشان داده است که استفاده از کولر خودرو در بزرگراه ها و مسافت های طولانی بهینه تر از پایین آوردن شیشه ها برای تهویه هوا است.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۴- بالا بردن شیشه ماشین یکی از روش های کاهش مصرف سوخت

فشار هوایی که در هنگام پایین آوردن شیشه ها  داخل کابین میشود مانند وزنه ای بر روی سرعت ماشین عمل و موجب پایین آمدن کارکرد موتور و بالا رفتن مصرف سوخت میشود. اگر سیستم شیشه بالا بر خودرو شما کا رنمیکند میتوانید در مطلب آموزش تصویری ۵ روش تعمیر و تعویض سیم شیشه بالابر پژو، پراید و.. نحوه تعمیر آنرا بیاموزید.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۵- پیدا کردن سرعت مناسب خودرو

بعضی از خودرو ها کارکرد بهتری را در سرعتی مشخص از خود نشان میدهند؛ اگر سرعت مناسب برای خودرو خود را یافته اید آنرا به خاطر بسپارید، زیرا میتواند در کاهش مصرف سوخت به شا کمک کند.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۶- بنزین سوپر

شاید به صرفه به نظر نیاید اما مطمئن باشید که استفاده از بنزین سوپر هرزگاهی برای سلامتی موتور شما نیاز است، زیرا باعث از بین رفتن فشار وارده و بالا رفتن کارکرد موتور میشود.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۷- استفاده از سرویس های نقشه ترافیکی آنلاین

توقف در پشت چراغ قرمز علاوه بر حدر شدن زمان و هزینه آزار دهنده نیز است، همچنین فشاری که به موتور ماشین در هنگام کار کردن کولر در پشت چراغ قرمز می آید خیلی بیشتر از آن چیزیست که فکر میکنید. برای همین در این مطلب مفید در سایت انزل وب میتوانید بهترین سرویس های نقشه ترافیکی آنلاین تهران، کرج و جاده سایر شهرهای ایران را بیابید تا به کاهش مصرف سوخت خودرو شما کمک کند.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۸- استفاده از تایر های باریک

(پیشنهاد میکنیم قبل از خرید لاستیک های باریکتر ابتدا از یک مکانیک سوال بپرسید تا در آینده مشکلی برای خودرو شما به وجود نیاید) لاستیک های باریک استحکاک کمتری بر روی زمین دارند و رانندگی با آنها بر روی سطح جاده روان تر است.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۱۹- استفاده مکرر از کلاچ

استفاده از کلاچ برای کم کردن سرعت، گذاشتن پا بر روی کلاچ ، گرفتن نیم کلاچ در حین رانندگی همگی جزو عوامل افزایش سوخت استفاده شده در ماشین هستند. زیرا گرفتن کلاچ به دفعات موجب حدر دادن انرژی که از سوختن بنزین به دست آمده میشود.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۲۰- خاموش کردن ماشین

اگر بیش از ۲ یا ۳ دقیقه در یک مکانی توقف کردید بهتر است ماشین را خاموش کنید تا از حدر رفتن بنزین جلوگیری شود. همچنین در فواصل گرم این روش از جوش آوردن ماشین نیز جلوگیری میکند. اگر خودرو شما در حالت درجا یا بعد از استارت زدن خاموش میشود میتوانید آنرا درست کنید فقط کافیست تا مطلب بررسی علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا، بعد از استارت، هنگام ترمز و .. را در آی آر میکس مطالع کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۲۱- عوض کردن فیلتر سوخت ماشین

عوض کردن فیلتر سوخت ماشین میتواند یکی از راهکار های افزایش کارایی ماشین باشد. ما در مطالب پیشین نحوه تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن ماشین در خانه را آموزش داده ایم میتوانید از آن برای یادگیری نحوه تعویض روغن ماشین در خانه استفاده کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو

۲۲- معاینه فنی خودرو

طبق زمان مشخص شده برای معاینه فنی آنرا به موقع انجام دهید تا اگر عیب فنی در خودرو شما وجود دارد مشخص و رفع گردد.

کاهش مصرف سوخت خودرو

نظرات و پیشنهادات

امروز در آی آر میکس ۲۲ روش کاهش مصرف سوخت خودرو های داخلی و خارجی را با هم آموختیم و چند روش ساده برای کم کردن میزان استفاده سوخت در ماشین را ارائه دادیم. اگر در این زمینه تجربه یا دیدگاهی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی