تهیه فلافل خوشمزه ایرانی

طرز تهیه فلافل خوشمزه ایرانی و لبنانی در خانه به سبک مغازه

۰
طرز تهیه فلافل خوشمزه ایرانی و لبنانی در خانه به سبک مغازه
نمره 3.8 از 10 رای

بخش قابل توجهی از رژیم غذایی اغلب ما ایرانی ها را گوشت تشکیل می دهد. گوشت های سفید و قرمز تبدیل به اجزای جدا نشدنی وعده های غذایی ما شده اند که البته از نظر سلامتی و پزشکی، چندان هم مناسب به نظر نمی رسند. اگر می خواهید به رژیم غذایی خود یک غذای ساده، مقوی و فاقد گوشت را اضافه کنید، با آی آر میکس همراه باشید تا طرز تهیه فلافل خوشمزه ایرانی و لبنانی در خانه به سبک مغازه را به شما آموزش دهیم.

دستور تهیه فلافل مثل بیرون چیست ؟ آموزش تصویری تهیه فلافل ساندویچی و ترد

How To Make Iranian Falafel

فلافل یکی از غذاهای بومی کشور لبنان است که البته در ایران و به ویژه شهرهای جنوبی هم طرفداران خاص خود را دارد. آنطور که دستور اصلی این غذا آورده شده، سرو کردن فلافل همراه با سس انبه است. این در حالی است که در کشور ما خوردن فلافل همراه با انواع ترشی جات همچون ترشی بندری و ترشی میوه مرسوم می باشد. بعد از دانستن نحوه درست کردن چند فینگر فود، اکنون بار دیگر با آی آر میکس همراه باشید تا دستور تهیه فلافل ساندویچی مثل بیرون را با شما در میان بگذاریم.

تهیه فلافل

ابتدا باید مواد غذایی لازم برای تهیه فلافل مغازه ای ایرانی را جمع آوری کنیم. به طور کلی مواد غذایی مورد نیاز برای ۷ نفر چنین خواهد بود:

  • نخود: ۴۵۰ گرم (از نخود پخته یا کنسرو شده استفاده نکنید)
  • پورد نخودچی: دو قاشق غذاخوری
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • سیر: ۵ حبه
  • جعفری ریز خورد شده: یک فنجان
  • نمک و زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه (طعم دهنده اصلی فلافل، فلفل است. بنابراین می توانید علاوه بر فلفل سیاه، از فلفل قرمز هم استفاده کنید).
  • پودر تخم گشنیز: یک قاشق مربا خوری
  • پودر زیره سبز: یک قاشق مربا خوری
  • بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری

نخود

بخش اول : مراحل تهیه فلافل ایرانی مغازه ای در خانه

۱- در مرحله اول تهیه فلافل ساندویچی نخودها را از قبل به مدت ۱۲ ساعت یا کمتر در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. همانطور که می دانید نخود علی رغم داشتن فواید غذایی فراوان، جزو نفاخ ترین حبوبات موجود در خانه ها محسوب می شود.

خیس کردن نخودها

پس از خیس خوردن نخودها، آب آنها را به وسیله یک پارچه بگیرید. در این مرحله از  زمان و حوصله کافی به خرج دهید تا آب نخود به طور کامل خارج شود. حالا باید نخودها را به درون میکسر بریزید.

۲- مابقی مواد از قبیل ادویه فلافل ، پیاز، سیر، تخم مرغ، بکینگ پورد، پودرنخودچی، زیره، گشنیز  و جعفری را به نخودها اضافه کنید. به یاد داشته باشید که الزامی در به کار بردن تمام ادویه ها و چاشنی ها نیست و می توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید. سلیقه های غذایی متفاوت بوده و آزمون و خطا، نتایج جالبی برای شما و سلیقه خانواده تان به همراه خواهد داشت! حالا به وسیله مخلوط کن مواد به دست آمده را به خوبی میکس و مخلوط کنید.

نخود درون میکسر

۳- در این مرحله  تهیه فلافل ساندویچی و ترد بعد از اینکه مواد به خوبی باهم مخلوط شدند و یک خمیر یکدست حاصل شد، آن را از میکسر خارج کنید. اگر همچنان تکه های بزرگ یا قابل توجهی از مواد را درون مخلوط خمیری خود مشاهده می کنید، بار دیگر از میکسر استفاده کنید تا همه چیز یکدست شود. حالا مخلوط خمیری و یکدست شده خود را درون ظرف مورد نظر بریزید.

مخلوط خمیری نخود

نکته: در این مرحله می توانید مواد را به مدت یک ساعت یا بیشتر درون یخچال قرار دهید تا کمی خود را بگیرد و درون روغن از هم نپاشد. جدا شدن خمیر، کار شما را سخت و گاهی غیر ممکن می کند. پس هرگز عجله نکنید و اجازه دهید سرمای یخچال کار خود را انجام دهد.

۴-در یک تابه نچسب و با عمق نسبتا زیاد، مقداری روغن مخصوص سرخ کردن بریزید. متاسفانه برای سرخ کردن فلافل به روغن نسبتا زیادی نیاز است؛ طوری که فلافل ها درون روغن غوطه ور شوند. اگر از روغن کمی در تهیه فلافل استفاده کنید، کیفیت فلافل شما پایین خواهد آمد.

  • علت خشک شدن فلافل چیست؟ توجه داشته باشید که برای نرم شدن فلافل و جلوگیری از خشک شدن آن باید روغن حسابی داغ شده باشد و کمتر از ۵ دقیقه باید فلافل را سرخ کنید تا ترد شود. و برای تجربه طمعی بهتر کمی به آن کره هم اضافه کنید.

تهیه فلافل و روغن زیاد

به یاد داشته باشید که در این مرحله تهیه فلافل مغازه ای ، پس از سرخ شدن فلافل ها می توانید با استفاده از دستمال مخصوص، روغن اضافی آنها را بگیرید. باز هم کمی زمان و حوصله به خرج دهید تا روغن اضافی به درون دستمال بازگردد و غذایی سالم تر مصرف کنید.

۵- مقداری از مواد را برداشته، با دست آن را به شکل یک گردو کروی کنید و درون روغن بیندازید. می توانید از قالب های مخصوص این کار هم استفاده کنید. این بخش به سلیقه و ذوق شما بستگی دارد و هیچ محدودیتی در ایجاد شکل فلافل ها وجود ندارد. به طور کلی در تهیه فلافل می توانید خلاقیت زیادی به خرج دهید. برخی آنرا بر روی کف دست گرد میکنند و در وسط آن سوراخی با انگشت قرار میدهند تا پخت آن آسان تر شود.

۶) اجازه دهید فلافل ها با شعله ملایم سرخ شوند تا در نهایت فلافلی مغز پخت و ترد داشته باشیم. از سرخ شدن بیش از حد فلافل ها هم باید جلوگیری کرد.

سرخ شدن فلافل

به طور کلی و بر اساس شواهد علمی، هر گونه ماده غذایی که بیش از حد برشته یا به اصطلاح سوخته باشد، پتانسیل ایجاد سرطان در انسان را خواهد داشت. پس هرگز شعله غذا را زیاد نکنید و اجازه دهید فلافل شما به آرامی آماده شود.

مراحل تهیه فلافل خوشمزه ایرانی شما به پایان رسید. حالا می توانید این غذا را با خیارشور، گوجه فرنگی، سس قرمز تند و مقداری جعفری میل کنید و از خوردن آن لذت ببرید!

فلافل آماده و کم روغن

بخش دوم: تهیه فلافل لبنانی خوشمزه و ترد

تشابه زیادی بین فلافل ایرانی و لبنانی وجود دارد. همانطور که گفته شد در تهیه فلافل، ذوق و خلاقیت نقشی کلیدی بازی می کند. به طور کلی فلافل های دیگر شهر ها، شدیدا تندتر از فلافل ایرانی بوده و تفاوت های کوچکی در مواد اولیه دارد.

فلافل ترکی و کنجد زیاد

یکی از بارزترین تفاوت های فلافل لبنانی و ایرانی، وجود کنجد و پودر پاپریکا در فلافل لبنانی است. به اضافه اکثر مواد اولیه موجود در فلافل ایرانی، دو قاشق چای خوری کنجد، یک قاشق چای خوری فلفل بسیار تند کاین و میزان قابل توجهی سبزی بیشتر، وارد مخلوط خمیری فلافل خواهد شد. ظاهر فلافل های لبنانی عموما کمی سبز رنگ تر از فلافل های ایرانی بوده و طعم بسیار تندتری هم دارد.

فلافل ترکی سبز رنگ

نظرات و پیشنهادات

امروز در آی آر میکس روی طرز تهیه فلافل خوشمزه ایرانی و لبنانی در خانه به سبک مغازه به طور مختصر و کوتاه صحبت کردیم. اگر در زمینه آشپزی و پخت و پز فلافل های متنوع، نظر یا پیشنهادی دارید، حتما آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی