بازی دومینو

آموزش کامل و حرفه ای بازی دومینو یا سنگ در خانه

۸
آموزش کامل و حرفه ای بازی دومینو یا سنگ در خانه
نمره 4.2 از 64 رای

پیدا کردن بازی های چند نفره برای جمع های خانوادگی از اهمیت بالایی برخوردار است. قطعا نام دومینو به گوشتان خورده، یک بازی بسیار سرگرم کنند که میتواند ساعت ها شما را مشغول خود کند. پس با آی آر میکس همراه باشید تا آموزش کامل و حرفه ای بازی دومینو یا سنگ در خانه را برای شما دوستان ارائه دهیم.

نکات بازی دو نفره دومینو چیست ؟ آموزش تصویری بازی دومینو به زبان فارسی

How to Play Dominoes

دومینو یک بازی محبوب روی میزی است که بین ۲ تا ۴ بازیکن انجام می شود. همانند تخته نرد، این بازی گروهی قوانین نسبتا ساده ای دارد. با قطعات دومینو می توان بازی های زیادی انجام داد اما آسان ترین آن ها با نام دومینوی بلاک شناخته می شود. این بازی قوانین و نکات خاص خود را دارد. با ما همراه باشید تا نکات بازی دو نفره دومینو را با هم مرور کنیم.

بخش اول آموزش بازی دومینو : آماده سازی

۱- یک مجموعه دومینو جمع آوری کنید. یک مجموعه دومینو شامل ۲۸ مستطیل می باشد. هر مستطیل بازی دومینو دارای ۰ تا ۶ نقطه روی هر وجه خود خواهد بود. پشت هر مستطیل هم خالی و صاف است. اغلب مجموعه های دومینو ارزان هستند و اکثر آن ها در جعبه یا کیف مخصوص برای حمل و نقل نگهداری می شوند.

مجموعه دومینو

نکات بازی دومینو : دومینوهای مختلفی وجود دارند. برخی از آن ها ۰ تا ۱۲ یا حتی ۱۸ نقطه دارند. اما نحوه بازی معمولا مشابه می باشد و ارتباطی به تعداد نقطه ها و مستطیل ها ندارد. اما ما در این مطلب روی بازی دومینو دارای ۰ تا ۶ نقطه صحبت می کنیم.

۲- یک مکان انتخاب کنید. بازی سنگ نیازمند فضای کافی و سطحی صاف می باشد. میزهای بلند مثل میزهای موجود در کتابخانه یا کافی شاپ ها مناسب خواهد بود.  مطمئن شوید مکانی را انتخاب می کنید که اجازه کمی سر و صدا را به شما می دهد. بازی دومینو به احتمال فراوان کمی سر و صدا ایجاد خواهد کرد.

مکان دومینو

به عنوان مثال از میزهای آشپزخانه هم می توان برای بازی خانگی با دوستان استفاده کرد.

۳- در این مرحله از آموزش کامل و حرفه ای بازی دومینو یا سنگ باید دومینو را مخلوط کنید. مستطیل های دومینو را به صورت وارونه روی میز قرار دهید. با دست شروع به مخلطو کردن آن ها کنید. مراقب باشید که هنگام مخلوط کردن، روی آن ها را نبینید.

مخلوط کردن بازی دومینو

وقتی مخلوط کردن تمام شد، مقابل خود را تمیز کنید تا فضای کافی برای شروع بازی دومینو داشته باشید.

بخش دوم آموزش کامل و حرفه ای بازی دومینو : بازی دومینو را آغاز کنید

۱- دست آغازین را بردارید. هفت دومینو را از قسمت شلوغ میز بردارید و آن ها را به گونه ای مقابل خود بکشید که حریف نتواند آن ها را ببیند. حالا دومینو ها را روی میز به صورت ایستاده قرار دهید. به یاد داشته باشید که همچنان فقط شما باید بتوانید آن ها را مشاهده کنید.

دست آغازین

۲- قانون بازی دونفره دومینو را تعیین کنید. چند روش برای انجام بازی دومینو وجود دارد. روشی را انتخاب کنید که شما و حریفتان روی آن اتفاق نظر دارید. معمولترین روش ها به این شکل خواهند بود:

  • هر بازیکن یک مستطیل اضافی از بخش شلوغ میز بردارد. هر کسی که بیشترین ارزش را در برداشت خود به دست آورد، بازی را شروع کند.
  • هر کس از بین ۷ مستطیل خود، بالاترین را انتخاب کند و آن را به طرف مقابل نشان دهد. بیشترین مقدار بازی را شروع کند.
  • هر کس یک مستطیل دوتایی خود را نشان دهد (نقطه های مشابه در هر سمت مستطیل). هر کس بیشترین دوتایی را در اختیار داشت، بازی را شروع کند.
  • سکه بیاندازید! شیر یا خط را هنگام پرتاب سکه به آسمان تعیین کنید و فرد برنده، آغازگز بازی دومینو باشد.

تعیین قانون بازی

۳- اولین دومینو را بگذارید. فردی که بازی را آغاز می کند، اولین دومینو را روی میز می گذارد. به یاد داشته باشید که معمولا اولین دومینوی روی میز، یک مستطیل دوتایی می باشد. البته اگر ممکن بود این کار را انجام دهید (ممکن است هیچ یک از بازیکنان یا بازیکن آغاز گر بازی دومینو، مستطیل دوتایی نداشته باشد).

قرار دادن اولین دومینو

اگر مستطیل دوتایی وجود نداشت، هر مستطیلی را می توان قرار داد. نحوه قرار گیری دومینو روی میز مهم نیست.

۴- در این مرحله از آموزش تصویری بازی دومینو به زبان فارسی دومینوهای خود را به نوبت روی میز قرار دهید. بعد از اینکه دومینوی آغازین روی میز قرار گرفت، نفر دوم باید دومینویی را روی میز قرار دهد که یک سطح مشابه با دومینوی روی میز داشته باشد. به عنوان مثال اگر روی میز دومینوی ۲ و ۶ وجود دارد، نفر دوم می تواند دومینویی را روی میز بگذارد که با یکی از این اعداد مشابه باشد.

آغاز حرکت های بازی دومینو

برای حرکت های بعدی، بازیکنان باید یکی از دو طرف دومینوهای آزاد را انتخاب کنند و دومینویی مشابه با آن ها را قرار دهند. در زمین بازی هرگز بیشتر از دو انتهای آزاد وجود ندارد. اگر دومینوی مشابهی با این دو انتها ندارید، باید نوبت خود را رها کنید و بازی را به حریف بسپارید. اگر فضای میز به پایان رسید، ادامه زنجیره را به بالا و پایین ببرید. این به معنای عمودی شدن حرکت نیست و فقط به خاطر ذخیره فضا صورت می گیرد.

نکات بازی دومینو یا سنگ : معمولا دومینوهای دوتایی را به صورت عمودی نسبت به زنجیره اصلی قرار می دهند اما این مسئله ضروری نیست.

۵- دور را به پایان برسانید و برنده شوید. هر کس که هر ۷ دومینوی خود را ابتدا روی میز قرار دهد، برنده بازی می شود. میزان امتیاز او در این دور به اندازه مجموع نقطه های دومینوی باقی مانده رقیب او خواهد بود. اگر هیچکس در ۷ دور موفق به پیروزی نشد، نقطه ها را بشمارید و فردی که نقطه کمتری داشت، برنده است.

پایان دور بازی دومینو

برای بازی یک عدد امتیازی نهایی در نظر بگیرید. مثلا ۱۰۰ یا ۲۰۰٫ هر کس که زودتر به این عدد رسید، بازی را برده. بنابراین به یک قلم و کاغذ برای یادداشت امتیازات هر دور نیاز دارید.

فیلم آموزشی بازی دومینو

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس آموزش کامل و حرفه ای بازی دومینو یا سنگ در خانه را با هم بررسی کردیم. این یکی از انواع مختلف این بازی بود و طبیعتا راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد. اگر تجربه یا ایده ای درباره بازی دومینو دارید، آن را حتما با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۸ دیدگاه

  1. حمیدرضا گفت:
    9

    ببخشید اگه دومینو سه نفره بازی کرد و بازی هم هفتایی باشه دو نفر شیش شدن و دیگری کمتر اون کسی کمتر برنده میشه ؟

    • نه برادر کسی که سنگاشو زودتر تموم کرده برندس و امتیازشم مجموع نقطه هایه سنگای دوتا حریفه و اگر هم بازی بسته بشه یعنی ب جایی برسید که دیگه نشه سنگ گذاشت اونی که کمتر داره برندست گفت:
      10

      نه برادر کسی که سنگاشو زودتر تموم کرده برندس و امتیازشم مجموع نقطه هایه سنگای دوتا حریفه و اگر هم بازی بسته بشه یعنی ب جایی برسید که دیگه نشه سنگ گذاشت اونی که کمتر داره برندست

    • Pouya گفت:
      3

      نه برادر کسی که سنگاشو زودتر تموم کرده برندس و امتیازشم مجموع نقطه هایه سنگای دوتا حریفه و اگر هم بازی بسته بشه یعنی ب جایی برسید که دیگه نشه سنگ گذاشت اونی که کمتر داره برندست

    • Arshya گفت:
      -2

      مگه پاسوره؟😂😂😂

    • امیررضا گفت:
      0

      سلام اگه ۳ نفره یا ۴ نفره باشه هم میتونه ۵ تایی میتونه باشه هم هفتایی

  2. محمد جواد قربانی گفت:
    0

    سلام.اگه مهره نداشتیم بذاریم میتونیم از بانک مهره استفاده کنین که؟؟؟

  3. ساسان گفت:
    0

    سلام ، در بازی سنگ دو نفره اگر هفت مهره از یک عدد بازی شده باشد و به اصطلاح بازی بسته بشود آیا نفر بعد باید از بانک مهره بردارد یا نه؟

تبلیغات متنی