آموزش تصویری تعمیر پنکه ایستاده و سقفی در خانه

۶
آموزش تصویری تعمیر پنکه ایستاده و سقفی در خانه
نمره 3 از 7 رای

پنکه ها وسایل خنک کننده سنتی خانه هایمان محسوب می شوند. پیش از همه گیر شدن کولرهای گازی و آبی در زندگی افراد، پنکه ها مهم ترین اجزای خنک کردن خانه ها بودند و استفاده از آن ها همچنان صورت می گیرد. با آی آر میکس همراه شوید تا آموزش تصویری تعمیر پنکه ایستاده و سقفی در خانه را با هم مرور کنیم.

علت کم شدن سرعت پنکه سقفی چیست ؟ آموزش تعویض خازن پنکه ایستاده و سقفی در منزل

How to repair Fans at Home

هنوز هم در خانه ها پنکه های سقفی یا ایستاده به چشم می خورند. خرابی و عدم فعالیت صحیح این پنکه ها نسبتا شایع است اما همانند تعمیر پمپ آب، می توان برخی از اختلالات مرتبط با پنکه ها را در خانه و بدون نیاز به تعمیرکار اصلاح کرد. در ادامه قصد داریم علت کم شدن سرعت پنکه سقفی و آموزش افزایش سرعت پنکه ایستاده و سقفی را به شما دوستان به صورت خلاصه آموزش دهیم.

مرحله اول تعمیر پنکه ایستاده و رومیزی : وسایل مورد نیاز را جمع آوری کنید

بسته به نوع خرابی پنکه شما، وسایل متفاوتی مورد نیاز خواهد بود. اما به طور کلی برای تعمیر پنکه، می توان انتظار نیاز به چنین مواردی را از قبل داشت:

  • پیچ گوشتی یک سر دو سو
  • پیچ گوشتی یک سر چهار سو
  • قیچی یا سیم چین
  • مفتول
  • هویه برای لحیم کاری
  • کمی سیم با قطر حدودا نیم میلی متری
  • خازن (در صورت نیاز)
  • فیوزهای حرارتی
  • موارد دیگر در صورت نیاز و خرابی های متفاوت پنکه

تعمیر پنکه

مرحله دوم تعمیر پنکه ایستاده : عیب یابی پنکه

*هشدار: اگر تا به حال تعمیرات برقی انجام نداده اید، بهتر است که همینجا متوقف شده و تعمیر پنکه ایستاده خود را به دست کارشناس برقی مربوطه بسپرید. در هر حال مسائل مرتبط با برق شوخی بردار نیست و باید آن ها را جدی گرفت. در تمام مراحل تعمیر پنکه، باید دقت و آرامش خود را حفظ کنید.

حالا با فرض این که از مسائل برقی سر رشته دارید، مطمئن هستیم که ایراد پنکه شما در زمینه تنظیم سرعت پنکه نیست. به طور کلی حالت قرار گیری سیم های تنظیم کننده سرعت باید به این شکل باشند (رنگ های سیم ها ممکن است در پنکه شما متفاوت باشد):

تعمیر پنکه

عیب یابی فیوز حرارتی پنکه ایستاده و رومیزی

۱- برق پنکه را قطع کنید.

۲- پوشش روی بخش تنظیم پنکه را باز کنید.

۳- با دقت سیم کشی اولیه دستگاه را نگاه کنید و رنگ ها موقعیت آن ها را یادداشت کنید.

۴- با استفاده از سیم اضافی، نقطه A را به B متصل کنید تا مسیر فیوز عوض شود. برای پنکه من، نقطه A همان سیم آبی رنگ خنثی در بخش ترمینال و نقطه B، سیم خاکستری رنگ روی خازن بزرگ مربعی بود.

عیب یابی فیوز حرارتی

وقتی که این قسمت را انجام دادید، مطمئن شوید که پنکه شما (البته بدون تیغه های آن) به خوبی متصل شده زیرا می خواهیم آن را دوباره به برق متصل کنیم.

۵- پنکه را دوباره به برق متصل کنید. اگر فیوز دارای ایراد باشد، موتور حرکت و چرخش خواهد داشت. اما اگر حرکتی صورت نگیرد، شاید به این خاطر باشد که نقطه C به جای نقطه B مورد استفاده قرار گرفته زیرا شما از محل اصلی آن در ترمینال مطلع نبوده اید. نگران نباشید.

۶- برق را بار دیگر قطع کنید. جای نقاط C و B را عوض کرده و برق را دوباره وصل کنید. اگر این بار هم چرخشی مشاهده نکردید، احتمالا ایراد از خارن است، و باید تعویض خازن پنکه سقفی خود را در نظر داشته باشید.

۷- برق را قطع کرده و سیم اضافی را جدا کنید.

عیب یابی فیوز حرارتی

تعویض خازن پنکه ایستاده و رومیزی در خانه

۱-در مرحله اول تعویض خازن پنکه ایستاده برق را قطع کنید.

۲- سیم های موجود در ترمینال خازن را جدا کرده و آن ها را به خازن جدید متصل کنید. به یاد داشته باشید که خازن باید با مدل قبلی تطابق و مشابهت داشته باشد.

۳- پنکه را به برق متصل کنید. اگر هنوز هم موتور حرکت و چرخش ندارد، به احتمال زیاد مشکل از خود موتور است. اینجا جایی است که باید با پنکه عزیزتان خداحافظی کنید!

عیب یابی فیوز حرارتی

مرحله سوم تعمیر پنکه ایستاده و رومیزی : جایگزین کردن فیوز حرارتی

وقتی مطمئن شدید مشکل از فیوز حرارتی است، این مراحل را دنبال کنید.

۱- ابتدا برق پنکه را قطع کنید تا تعمیر پنکه ایستاده را شروع کنیم. برای آسان تر کردن جایگزینی فیوز، باید موتور را از کنترل جدا کنیم اما تا جایی که ممکن است، سیم های درون دسته سیم آن را نگه داریم. دسته سیم معمولا ۵ سیم متصل به موتور دارد و باید مسیر این سیم ها را دنبال کرد. نهایتا با دقت فراوان، پس از جدا کردن سیم ها، می توانیم موتور را از کنترل جدا کنیم.

جدایی موتور

۲- نوسان کننده را برداشته و تعویض خازن را انجام دهید.

برداشتن نوسان کننده

۳- پیچ های فلزی محفظه را باز کنید. با دقت آرمیچر و سیم پیچ ها را به آرامی جدا کنید.

جدایی آرمیچر

۴- باید برخی از قسمت های سیم پیچ را ببرید. با استفاده از سیم چین با دقت این کار را انجام دهید.

بریدن بخشی از سیم پیچ

۵- با دقت روپوش مشکی را ببرید تا پوشش قهوه ای و موج دار نمایان شود.

برش روپوش مشکی

۶- سیم خنثی آبی را تا سیم پیچ دنبال کنید. این سیم همان هدف ما است، آن را ببرید.

بریدن سیم خنثی

۷- به آرامی و با دقت، بزرگترین پوشش را جدا کنید تا فیوز حرارتی را مشاهده کنید.

نمایان کردن فیوز حرارتی

۸- هر دو رابط برق متصل به فیوز را ببرید. این برش را از نزدیک ترین محل ممکن به فیوز انجام دهید.

بریدن رابط های متصل به فیوز حرارتی

۹- فیوز جدید را با استفاده از هویه به رابط های برق متصل کنید.

فیوز حرارتی جدید

۱۰- رابط های برق بدون پوشش را با چسب بپوشانید. فیوز و سیم های مرتبط با آن را هم با پوشش بزرگی که در مراحل قبلی جدا کردید، جای گذاری کرده و به حالت اول در آورید.

جای گذاری سیم پیچ

۱۱- حالا کل مجموعه را به درون آرمیچر و پنکه باز گردانید. همه چیز باید مثل اول شود. کمی ابتکار و حوصله داشته باشید. مشکل شما احتمالا باید حل شده باشد و پنکه به حالت عادی و سالم باز گردد.

رسیدن به حالت اول

تعمیر پنکه سقفی  در خانه

در صورتی که پنکه سقفی خانه شما دچار ایراد شده، ابتدا باید علت را پیدا کنید. تعمیر پنکه های سقفی پیچیدگی های خاص خود را داشته و توصیه می شود در این زمینه با متخصص برق مشورت کنید. اما اگر پنکه شما اصلا کار نمی کند، این مراحل را دنبال کنید:

برق را قطع کنید. کلید روشن و خاموش شدن پنکه را باز کنید. از فازمتر استفاده کنید و مطمئن شوید که برق وارد کلید و پنکه می شود. اگر مشکل از این قسمت بود، سیم ها یا ترمینال را تغییر دهید.

پنکه اصلا کار نمی کند

اما اگر برق به درستی به پنکه می رسید و همچنان حرکتی در آن دیده نمی شد، پنکه شما قطعا دارای ایراد است و باید آن را به دست کارشناس مربوط بسپرید.

اما اگر پنکه سقفی شما هنگام چرخیدن، نا مطمئن می چرخد، به عنوان مثال بالا و پایین می رود، این مراحل را دنبال کنید:

برق را قطع کنید. اتصال پنکه به سقف را بررسی کنید. به احتمال فراوان مشکل از اتصال پنکه خواهد بود. پیچ ها را با آچار محکم کنید. اما اگر مشکل از این قسمت نبود، پنکه را به طور کلی از سقف جدا کرده و روی زمین فعالیت خود را ادامه دهید.

نا مطمئن چرخیدن پنکه

شاید تیغه های پنکه به مرور زمان، صاف بودن خود را از دست داده اند. با کمی حوصله تیغه ها را به حالت اول باز گردانید. اما اگر مشکل هیچکدام از این دو مورد نبود، باید پنکه را به متخصص برقی بدهید.

فیلم آموزشی تعمیر پنکه سقفی

اگر علت کم شدن سرعت پنکه سقفی منزل خود را نمیدانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.

 
پیشنهاد میکنیم اگر علاقه به تعمیر لوازم خانگی دارید مطلب آموزشی علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز و آموزش تعمیر آن در خانه را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس آموزش تصویری تعمیر پنکه ایستاده و سقفی در خانه را با هم بررسی کردیم، اگر تجربه یا ایده ای درباره تعمیر پنکه ایستاده دارید، آن را حتما با در بخش نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۶ دیدگاه

  1. داود گفت:
    1

    سلام.میخواستم بدونم این فیوزهای حرارتی موتور پنکه رومیزی رو از کجا تهیه کنم؟

  2. sam980 گفت:
    2

    سلام پنکه ام کار نمیکنه سیمهای وردی چک میکنم مشکل نداره موتورشم سالم حتی موتور گردانش کار میکنه اما وقتی دوشاخه از برق میکشم دوشاخه برق داره بنظرتون عیب از چی میتونه باشه باتشکر

  3. داود گفت:
    -1

    سلام.این فیوزهای پنکه روی میزی رو از کجا میتونم تهیه کنم و(آیا دلیل آهسته کار کردن پرهای پنکه از فیوزش هست؟

  4. هاشمی گفت:
    0

    سلام من نم ی پنکه ایستاده دارم که روی هر دوری که میزنی یک تا سه…خیلی اروم حرکت میکنه و بالا بردن دور تاثیری نداره ممکنه ایراد از همون فیوز حرارتی باشه

  5. کیوان گفت:
    -1

    با سلام ..تعویض کردن بوش های پنکه ایستاده .دقت .یا نکته خاصی دارد..روغن زدن به بوشها اشتباه است..؟وایامیشودبوشهای گرد وساده راجایگذین بوش های لبه دارکرد؟

  6. آرش گفت:
    0

    سلام،واقعاممنونم،توضیحاتتتون واقعا عالی وکاربردی بود،من تونستم ایرادپنکه ام روپیداکنم وبرطرفش کنم
    واقعاممنون

تبلیغات متنی