آموزش تعویض کمک فنر ماشین

آموزش تصویری تعویض کمک فنر انواع ماشین پراید ، ۴۰۵ ، سمند و ..

۰
آموزش تصویری تعویض کمک فنر انواع ماشین پراید ، ۴۰۵ ، سمند و ..
نمره 4.5 از 4 رای

کمک فنرهای ماشین برای عملکرد مناسب وسیله نقلیه ما ضروری هستند و سبب رانندگی آرام و دلنشین می شوند. هرچند با گذشت زمان این بخش مهم ماشین دچار آسیب و کهنگی می شود و شاید نیازی به تعویض یا تعمیر آن وجود داشته باشد. با آی آر میکس همراه باشید تا آموزش تصویری تعویض کمک فنر انواع ماشین را در اختیار شما قرار دهیم.

آیا کمک فنر ماشین قابل تعمیر است ؟ از بین بردن صدای صدای تق تق کمک فنر ماشین

How to Replace Shocks on a Car

اختلال در عملکرد کمک فنرهای ماشین خیلی زود خود را نشان می دهد. جدا از بی صدا کردن اتاق خودرو ، یکی از مهمترین مسائل در ایجاد لذت در رانندگی با ماشین، نرم و بی صدا بودن وسیله نقلیه می باشد و بدون شک اصلی ترین نقش در این موضوع را، کمک فنرها بازی می کنند. حال این سوال پیش می آید که آیا کمک فنر ماشین قابل تعمیر است ؟ با اگر مشکلی در کمک فنرها ایجاد شود می توان آن را پیدا و تعمیر کرد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالتان را بگیرید.

بخش اول تعمیر و تعویض کمک فنر : اطمینان از سالم بودن کمک فنر

۱- پیش از این که بخواهید به فکر تعمیر کمک فنر ماشین پراید یا ۴۰۵ خود باشید، ابتدا مطمئن شوید که به کمک فنرهای جدید نیاز دارید یا نه. شاید هنگام رانندگی متوجه اختلال در عملکرد کمک فنرهای خود شوید و حس متفاوتی هنگام عبور از دست اندازها داشته باشید. اما این موضوع برای حتمی شدن عیب کمک فنرها کافی نیست.

بخش اول تعمیر کمک فنر

یک روش آسان برای آزمودن کمک فنرها و اطمینان از خرابی آن ها، فشار مستقیم به آن ها است. با دست خود و استفاده از وزن بدنتان روی کمک فنرها فشار ایجاد کنید. اگر کمک فنر سالم باشد خیلی زود به حالت عادی باز می گردد اما در صورتی که مشکلی داشته باشد، این روند با حالت عادی تفاوت آشکاری خواهد داشت.

۲- کمک فنرهای جدید بخرید. در این مرحله از روش تعویض کمک فنر ماشین اگر از نوع و مدل دقیق کمک فنر خود اطلاع دقیقی ندارید، از نمایندگی های مجاز خودروی خود سوال کنید. پرس و جو از مکانیک مورد اعتماد هم می توان کمک شایانی به شما کند.

کمک فنرهای جدید بخرید

۳- کمک فنرهای خود را تقویت کنید. شما می توانید هم جایگزین های یکسانی با کمک فنرهای فعلی خود خریداری کنید و هم می توانید آن ها را بهبود و ارتقا دهید. طبیعتا برای انجام این موضوع باید حتما با کارشناس یا مکانیک مشورت کنید. اما به طور کلی ارتقای خودروی شما شامل چنین مواردی می شوند:

کمک فنرهای خود را تقویت کنید

کمک فنرهای سیم پیچی شده که معمولا با یک سیم پیچ اضافی دور کمک فنر ساخته شده اند. این کمک فنرها وزن وسیله را حمایت بیشتری کرده و روی تعلیق ماشین تاثیر می گذارند.

کمک فنرهای دارای دو تیوب که یک جفت تیوب دارند، یکی در داخل و یکی در خارج پیستون. این کمک فنرها معمولا برای افرادی که استفاده آف رود از خودروی خود می خواهند، بهبود قابل توجهی به عملکرد خودرو می بخشد.

کمک فنرهای دارای یک تیوب که بیشتر برای کامیون ها مناسب خواهد بود.

۴- در ایم قسمت از تعویض کمک فنر، ماشین را در محلی مناسب با جک بالا ببرید. ماشین را در سطحی صاف پارک کرده، پیچ چهار چرخ ماشین را شل یا آزاد کنید. حالا که ماشین در جای مناسب قرار دارد، لاستیک ها را باز کرده و محل کمک فنرها را پیدا کنید.

ماشین را در محلی مناسب با جک بالا ببرید

۵- محل قرارگیری کمک فنرها را بررسی و آن را با پاک کننده فلزی تمیز کنید. سخت ترین بخش تعویض کمک فنر، حذف کمک فنرهای قدیمی است زیرا که به خاطر عمر زیاد یا علل مختلف، بسیار کثیف شده. به یاد داشته باشید که هنگام جدا کردن کمک فنر قدیمی، ابتدا باید آن را شل کنید و به هیچ وجه با عجله فعالیت خود را ادامه ندهید.

محل قرارگیری کمک فنرها

بخش دوم تعویض کمک فنر: برداشتن کمک فنرهای قدیمی

۱- باز کردن پیچ ها کمک فنر قدیمی پراید، سمند و.. ؛ در بسیاری از خودروها، پیچ های اصلی برای باز کردن کمک فنر در بدنه قرار دارند و باید با استفاده از آچار سوکت راتچت آن ها را باز کنید. مانند همیشه باید اطلاع دقیقی از جای پیچ ها داشته باشید و دفترچه راهنما یا اطلاعات این چنینی برای خودروی شما ضروری خواهد بود.

باز کردن پیچ ها

۲- در این مرحله از تعویض کمک فنر انواع ماشین باید کمک فنر را از سیستم تعلیق جدا کنید. از آچارهای سوکت استفاده کنید تا کمک فنر را از سیستم تعلیق باز کنید. روش انجام این قسمت در خودروهای مختلف طبیعتا متفاوت بوده و حتما با دقت و اطلاع قبلی این مرحله را انجام دهید.

کمک فنر را از سیستم تعلیق جدا کنید

۳- کمک فنر را از پیچ های بالایی و پایینی اصلی جدا کنید. این قسمت ار تعویض کمک فنر هم شدیدا سخت خواهد بود. سختی این بخش زمانی بیشتر می شود که کمک فنرها کهنه یا پر از گرد و خاک باشند. باز هم با صبر و حوصله اقدام به باز کردن این پیچ ها کنید.

کمک فنر را از پیچ های بالایی و پایینی اصلی جدا کنید

گاهی اوقات هنگام باز کردن پیچ ها متوجه می شوید که آن ها هرز شده اند که بر سختی فعالیت شما اضافه می کند. در این حالت مواظب باشید که استفاده از چکش برای ایجاد تغییر در عین مفید بودن، ممکن است خطرناک هم باشد.

بخش سوم تعویض کمک فنر: نصب کمک فنرهای جدید

۱- کمک فنرهای جدید را در بخش بازوی کنترلی سیستم تعلیق نصب کنید.برای انجام این قسمت شاید به کمی فشار نیاز داشته باشید. قرار دادن کمک فنر در جای اصلی خود کمی ظرافت و دقت می خواهد و برای انجام باقی مراحل ضروری است. می توانید از شخص دیگری کمک بگیرید.

نصب کمک فنرهای جدید

۲- در دفترچه راهنمای خودرو، مشخصات گشتاور را بررسی کنید. قبل از اینکه شروع به سفت کردن همه چیز کنید، بار دیگر دفترچه راهنما را بخوانید. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا سفت کردن غلط و یا اضافی می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد.

دفترچه راهنمای خودرو

۳- تمام مراحل سفت کردن را برای دیگر کمک فنرها هم تکرار کنید. شاید تمام کمک فنرهای شما نیاز به تعمیر نداشته باشد، در این صورت کار شما به پایان رسیده است. اما اگر اختلال در تمام کمک فنرها وجود دارد، باید همه را تعویض و تمامی مراحل را برای همه آن ها تکرار کنید تا در نهایت موجب از بین بردن صدای تق تق کمک فنر ماشین شوید.

تکرار برای همه کمک فنرها

اگر علاقه مند به انجام تعمیرات ماشین هستید میتوانید مطلب آموزشی نحوه تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن ماشین در خانه را که در آی آر میکس به آن اشاره کردیم را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات ؟

در این مطلب آی آر میکس سعی کردیم با آموزشات تصویری به شما نحوه تعویض کمک فنر انواع ماشین در منزل را آموزش دهیم. اگر در زمینه تعمیر کمک فنرهای خودروهای مختلف تجربه یا دیدگاهی دارید، آن را حتما در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی