نحوه شستن سگ

بهترین آموزش تصویری روش شستن سگ در خانه

۱
بهترین آموزش تصویری روش شستن سگ در خانه
نمره 4.4 از 5 رای

سگ ها از قدیمی ترین رفقای انسان ها محسوب می شوند! شستن و تمیز کردن این موجودات دوست داشتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. به خصوص در فصل تابستان که اهمیت حمام کردن و شستن سگ ها دو برابر میشود با آی آر میکس همراه باشید تا روش شستن سگ در خانه را به شما آموزش دهیم.

زمان شستشوی سگ چقدر است ؟ نحوه شستن انواع سگ در تابستان

How to Wash a Dog

زمان شستشوی سگ چقدر است ؟ این که چه مدت یک بار سگ خود را بشویید به عوامل مختلفی بستگی دارد. نژاد، اندازه، نوع پوشش و فعالیت های سگ از مهمترین عوامل تعیین کننده زمان شستن سگ خواهد بود. سگ هایی که زمان بیشتری را در بیرون از خانه سپری می کنند، شستشوی بیشتری نیاز خواهند داشت. به طور کلی شستن سگ برای آن ها شاید کمی ترسناک باشد اما با دانستن چند نکته ساده می توانید این عمل را برای او لذت بخش کنید. در

خلاصه ای از روش کلی شستن سگ

قبل از این که شروع به شستن سگ شیتزو یا ژرمن خود کنید، موهای بدن او را به طور کامل شانه کنید. به یاد داشته باشید که قرار دادن پنبه یا مواردی شبیه به پنبه در گوش سگ برای او ضروری خواهد بود. رعایت نکردن این موضوع ممکن است سبب به وجود آمدن عفونت های مجرای گوش در سگ شما شود.

روش کلی شستن سگ

ابتدا سگ خود را از بالا تا پایین خیس کنید. مطمئن شوید که تمام موهای او خیس شده و سپس بر روی پشت شامپو بریزید. شروع به ماساژ دادن شامپو بر روی موها کنید و تمام بدن سگ به جز سر را کفی کنید. سر را بعدا با پارچه تمیز می کنید. بعد از چند دقیقه سگ را به طور کامل با آب بشویید و با حوله او را خشک کنید.

بخش اول شستن سگ: عادات لذت بخش سگ را پیدا کنید

۱- سگ را همیشه و به فواصل کوتاه نشویید. دلیلی برای شستن سگ به دفعات زیاد وجود ندارد، مگر اینکه عفونت یا بوی عجیبی در او حس کنید. به طور میانگین باید ماهی یک بار اقدام شستن سگ خود کنید زیرا شستشوی زیاد باعث آسیب به پوست او می شود. زیرا شستن زیاد سگ های ژرمن ، گلدن رتریور و .. باعث از بین رفتن لایه چربی بر روی بدن آنها شده که باعث ریزش مو میشود.

عادت سگ به حمام

نکته: اگر موهای سگ را همیشه شانه کنید، نیاز کمتری به شستشو خواهید داشت. ضمن این ها در صورتی که عفونت مشاهده کردید، پیش از شستشو با دامپزشک مشورت کنید.

۲- سگ را به حمام عادت دهید. اگر سگ شما تازه به خانه آمده ممکن است از حمام کردن بترسد. می توانید با چند تکنیک ساده او را تشویق به حمام کنید. می توانید سگ را هر از گاهی به درون وان حمام ببرید اما آبی بر روی او نریزید. با او صحبت کنید، غذای مورد علاقه اش را بدهید یا با اسباب بازی های مورد علاقه اش با او بازی کنید. سعی کنید محیط حمام را برای او جذاب کنید.

تشویق سگ به حمام

هنگامی که او از محیط حمام خوشش آمد، روی او کمی آب بریزید اما همچنان به او غذا یا اسباب بازی بدهید. بهترین راه این است که از پنج هفتگی توله خود را به درون وان ببرید تا این عادت ها زودتر در او شکل بگیرد. ترس از آب در واقع در تمامی سگ مشاهده نمیشود و عوامل زیادی با خود به همراه دارد ، مانند تنبیه سگ ها با ظرف آب پاش یا فراری دادن و ترساندنشان با آب که تاثیر زیادی بر روی ترس از آب در حیوان ایجاد میکند.

  • یک نکته مهم دیگر در شستن سگ ها این است که اگر در شهر یا مکانی نزدیک به آب دریا زندگی میکنید میتوانید هفته ای یکبار سگ خود را با آب دریا شستشو دهید یا آنرا در فصل تابستان که احتمال بروز کنه و جانوران دیگر در بدن سگ بالا میرود آنرا به آبتنی با خود ببرید. که ترس از آب در او از بین برود.

۳- بهترین شامپو برای سگ ؛ شامپوی مناسبی انتخاب کنید. یک شامپوی متعادل برای سگ شما بهترین گزینه خواهد بود. بهترین انتخاب طبیعتا شامپو مخصوص سگ خواهد بود اما به دنبال شامپویی باشید که pH مناسب و خنثی داشته باشد. هرگز از شامپوی انسانی برای شستن سگ استفاده نکنید و ترجیحا از دامپزشک مشورت بگیرید. در بعضی موارد برخی از شامپو های انسانی با بدن سگ ها سازگار هستند، اما همیشه بهترین گزینه مشورت با دامپزشک است. ( بنده به شخصه از شامپو تخم مرغی برای شستن سگ استفاده میکنم و تا به امروز که ۷ سال از عمر حیوانم میگذرد ، هیچ مشکلی برایش پیش نیامده است.)

۴- ناحیه مقعدی سگ را شستشو ندهید. اگر دامپزشک به شما توصیه کرد که شستشوی این ناحیه را انجام دهید، حتما به آرامی و با حوصله این قسمت را شستشو دهید.

  • در واقع شستن مقعد سگ الزام زیادی برای سگ هایی که بیرون از خانه نگهداری میشوند ندارد. اما شستن سگ بعد از دستشویی برای سگ هایی که در آپارتمان زندگی میکنند اهمیت بیشتری دارد.

نشستن ناحیه مقعدی سگ

بخش دوم شستن سگ: آماده سازی های لازم برای حمام

۱- محل مناسبی انتخاب کنید. اگر سگ شما جثه کوچکی دارد می توانید حمام او را در سینک ظرفشویی صورت دهید! سگ های بزرگ تر را در وان یا حمام شستشو دهید و اگر هوا زیاد سرد نیست، شستشو در حیاط بهترین گزینه است.

  • برای کسانی که در خانه های ویلایی زندگی میکنند شستن سگ در مکانی که در آن احساس آرامش میکند بهترین گزینه است زیرا در آن مکان بی قراری کمتری از آن مشاهده میکنید. اما برای شستن سگ شیتزو کار شما آسانتر میشود زیرا کنترل کردن آن آسان تر است.

آماده سازی شستن سگ

۲- سگ را برای شستشو آماده کنید. ابتدا موهای او را به آرامی و با حوصله شانه کنید. این موضوع باعث می شود آلودگی های سطحی و موهای مرده که بر سطح بدن آن وجود دارد برداشته شود و فرایند حمام آسان تر شود.

شانه موهای سگ

۳- ناخن های سگ را قبل از حمام کوتاه کنید. اگر سگ شما ناخن های بلندی دارد باید آن را پیش از حمام، کوتاه کنید. این موضوع از صدمات احتمالی در هنگام شستشو می کاهد. اما به یاد داشته باشید که نباید ناخن ها را زیاد کوتاه کرد چون ممکن است به سگ آسیب وارد شود.

  • در واقع بعضی از دامپزشکان بر این باورند که گرفتن ناخن سگ کار اشتباهی است زیرا سگ های بزرگ به خصوص سگ های نگهبان خانه برای شروع به دویدن نیاز به ناخن خود داردند یا اینکه برای تمیز کردن خود از ناخن استفاده میکنند و مواردی دیگر که با گرفتن ناخن آنها زندگی را برایشان سخت تر میکنید. زیرا نضافت در آنها باید طبق اصول زندگی سگ ها انجام شود، نه انسان ها.

کوتاه کردن ناخن سگ

۴- قبل از شروع حمام، همه وسایل لازم را جمع آوری کنید. شاید هنگام شستن سگ زمان کافی برای پیدا کردن وسایل مورد نیاز از جمله شامپو و ابر شستشو نداشته باشید.

آماده سازی لوازم

۵- پنبه در گوش سگ کنید. وقتی گوش های سگ شما خیس شود، احتمال عفونت برای او بالا می رود. زیرا خیس شدن داخل گوش هم برای سگ ها آزار دهنده است و میتواند باعث افزایش باکتری، بیماری ها عفونتی در آنها بشود. حتما در مجرای گوش او گلوله های پنبه ای وارد کنید تا گوش ها خشک بمانند.

پنبه در گوش سگ

۶- قلاده سگ را باز کنید. برای شستشوی صحیح گردن، وجود قلاده مشکل ساز خواهد بود. قبل از آغاز شستشو حتما قلاده سگ را باز کنید. زیرا برای سگ هایی که در فضای باز نگهداری میشوند احتمال وجود کنه در زیر قلاده آنها زیاد است زیرا حیوان قادر به تمیز کردن آن نقطه نیست. اگر نیازی به قلاده در حین شستشو داشتید، می توانید از قلاده های نایلونی استفاده کنید. اما هرگز از قلاده های چرمی استفاده نکنید که احتمال خفگی سگ شما وجود دارد!

بخش سوم شستن سگ: او را حمام کنید!

۱- دمای آب و محیط را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که آب شما باید ولرم باشد. طبیعتا آب داغ یا سرد برای سگ مضر خواهد بود. دمای محیط هم از این قائده مستثنی نیست.

تنظیم دمای آب

۲- بدن سگ را با آب خیس کنید. شستشوی سر و صورت سگ توصیه نمی شود. با این کار احتمال ورود شامپو و آب به درون گوش سگ بالا می رود. با دقت تمام بدن سگ را خیس کنید و به یاد داشته باشید سگ های پر مو، به زمان بیشتری برای خیس شدن نیاز دارند.

خیس کردن تمام بدن سگ

۳- روی بدن سگ شامپو بریزید. اگر موهای سگ شما ضخیم یا بلند باشد، شاید مجبور باشید ابتدا شامپو را با کمی آب مخلوط کنید. در هر حال شامپو را روی بدن او ماساژ داده تا کل بدن را شامپو فرا بگیرد. ترجیح به این است که از ابر یا پارچه استفاده نکنید. زیرا شامپو زدن با دست باعث می شود در صورت وجود التهاب یا عفونت در بدن سگ، شما هم از آن مطلع شوید.

ریختن شامپو روی بدن

۴- بدن سگ را بشویید. بعد از مالیدن شامپو به تمام بدن سگ، کل بدن را با دست ماساژ داده تا تمام کثیفی ها از بین بروند. به سر و صورت کاری نداشته باشید.

شستن بدن سگ

۵- سر و صورت را با پارچه تمیز کنید. وقتی ماساژ دادن شامپو به بدن سگ به پایان رسید، سر و صورت او را با پارچه و بدون استفاده از شامپو ماساژ دهید.

تمیز کردن سر و صورت

۶- کل بدن سگ را آب بگیرید. شستن سگ با شلنگ را تا جایی ادامه دهید که دیگر هیچ کف یا شامپویی روی بدن او باقی نماند. در صورتی که آب کمی به کار ببرید و حوصله به خرج ندهید، شامپو در بدن او باقی می ماند و احتمال عفونت های بعدی بالا می رود و همچنین باعث ایجاد شوره در بدن آن میشود پس این قضیه را نیز جدی بگیرید.

آب گرفتن بدن سگ

۷- سگ را خشک کنید. با استفاده از یک حوله تمیز و خشک، اقدام به خشک کردن رطوبت بدن سگ کنید. استفاده از پارچه یا حوله ای که آبگیری بالایی داشته باشد شدیدا توصیه می شود. سعی کنید حوله را زیاد روی بدن نکشید و با حوصله اجازه دهید خود حوله آب بدن را جذب کند.

خشک کردن سگ

نکته: می توانید از سشوار هم استفاده کنید اما دقت شدیدی به خرج دهید و هرگز از دور تند و گرمای بالای سشوار روی بدن سگ خود استفاده نکنید.

۸- بار دیگر موهای سگ خود را شانه کنید. بعد از خشک شدن باید موهای سگ را شانه کنید تا گره خوردگی یا پیچ خوردگی در آن ها وجود نداشته باشد.

۹- به سگ خود جایزه دهید! می توانید به سگ خود بعد از اتمام حمام، غذای مورد علاقه اش را بدهید تا او نسبت به این کار تشویق شود. اگر حیوان هنگام شستشو استرس داشت، می توانید آنجا هم به او جایزه غذایی دهید.

جایزه دادن به سگ

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس درباره روش شستن سگ در خانه صحبت کردیم. و سعی کردیم تا به شما تمای نکات لازیم در شستشوی سگ شرمن ، شیتزو و .. را آموزش دهیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. saja گفت:
    0

    بوی بد سگ من با هیچی از بین نمیرفت تااینکه شستشوی سگ با سرکه رو امتحان کردم عالی بود و کاملا از بین رفت. فقط سرکه نیاز به دقت زیاد و بلدی کار میبخواد که من از وب سایت … گرفتم طرز شستشو با سرکه را

تبلیغات متنی