بهترین روش برای دادن خبر بد به بیمار

بهترین روش برای دادن خبر بد به بیمار، دوستان و آشنایان

۰
بهترین روش برای دادن خبر بد به بیمار، دوستان و آشنایان
نمره 5 از 1 رای

حتما در طول زندگی خود حداقل یکبار با این موقعیت مواجه شده اید که بخواهید کسی را در جریان خبر ناگواری بگذارید. دادن خبر بد برای هیچ کس دلپذیر نیست؛ اما دادن آن در یک زمان نامناسب و به شیوه اشتباه می تواند بدتر هم باشد. با آی آر میکس همراه باشید تا بهترین روش برای دادن خبر بد به بیمار، دوستان و آشنایان را با هم مرور کنیم.

چگونه خبر بد را بدهیم ؟ نحوه گفتن خبر مرگ یا فوت اقوام به خانواده

How to Break Bad News to Family

اتفاقات ناگوار همواره ناگهانی رخ می دهند و انتقال آن ها به دوستان و آشنایان هم فرایندی بسیار دشوار خواهد بود. نکاتی کلیدی در نحوه ارسال خبر بد به آشنایان وجود دارد که می خواهیم آن ها را به اختصار با هم بررسی کنیم. اگر می خواهید با نکاتی ارزشمند در انتقال دادن خبر فوت یا مرگ اقوام به خانواده یا خبر های بد دیگر  آشنا شوید با ما آی آر میکس همراه باشید.

بخش اول دادن خبر بد به بیمار : در انتخاب کلمات دقت کنید

قبل از دادن خبر بد به دوستان و نزدیکان، فرصت مناسبی است تا چند دقیقه در یک مکان تاریک و آرام با خود خلوت کنید. شاید نوشیدن یک فنجان قهوه، مدیتیشن کردن، دوش آب ولرم و چند تنفس عمیق کمک کننده باشد. به این ترتیب قبل از دادن خبر بد به شخص دیگر، فرصتی برای بهبود احساسات خود به دست آورده اید. این موضوع از فراموش کردن معشوق یا مسائل احساسی دیگر کمی حساس تر و خطرناک تر خواهد بود. پس کمی بیشتر دقت و حوصله به خرج دهید.

در انتخاب کلمات دقت کنید

روی نحوه روایت ماجرا دقت کنید. قبل از رساندن خبر بد، مستقیم به چشمان فرد نگاه کنید، آرام باشید و حرف خود را مزه مزه کنید. لزومی ندارد مستقیما فرد را در جریان چنین خبر ناگوار قرار دهیم. اگر بتوانیم به شیوه درست خبر بد را انتقال دهیم، شنونده برای سبک کردن بار غم و اندوه خود می تواند بعدها از حمایت عاطفی ما برخوردار شود.

روی گفتن آنچه که می خواهید بگویید، تمرین کنید. برای مثال زمانی که فردی در یک تصادف فوت کرده است، یا گفتن خبر مرگ یا فوت اقوام به خانواده که جزو سخت ترین آنها میباشد.

در انتخاب کلمات دقت کنید

تمرین کنید که به طور مستقیم خبر را به مخاطب خود بدهید؛ اما به آرامی. “خیلی متاسفم که این را می گویم؛ مایکل یک تصادف وحشتناک داشته است”.

به فرد فرصت دهید تا احساسات خود را آماده شنیدن خبر بعدی کند. بعد از اینکه شنونده خود را آماده شنیدن خبر بد کرد، می گوید: چه اتفاقی افتاده است؟ سپس مستقیما و به آرامی بگویید: “من خیلی متاسفم؛ اما او جان خود را از دست داد”.

بخش دوم خط مشی گفتن خبر بد : انتخاب پیش زمینه مناسب

تعیین کنید که چه کسی بهترین گزینه برای دادن خبر بد است. به عنوان مثال اگر شما یک آشنای گاه به گاه هستید که از خبر ناگوار (مثلا یک تصادف) اطلاع پیدا کرده اید، قطعا نباید حامل این خبر بد باشید. اما اگر خواهر، برادر یا به طور کلی جزو نزدیکان فرد آسیب دیده هستید، بهترین گزینه برای انتقال خبر بد خواهید بود.

انتخاب یک پیش زمینه مناسب

اطمینان حاصل کنید که فضای مورد نظر راحت و خصوصی است (به خصوص در زمان دادن خبر مرگ). بدترین چیز این است که در یک مکان عمومی فردی را در جریان خبر ناگوار قرار دهید. مکانی انتخاب کنید که جایی برای نشستن و استراحت داشته باشد. از جمله نکات دیگر برای بهبود شرایط محیط اطراف عبارتند از:

۱- تمام وسایل الکترونیکی که موجب حواس پرتی می شود؛ مثل رادیو، تلویزیون، موسیقی و غیره را خاموش کنید.

۲- تا جایی که امکان دارد نور فضا را ملایم کنید یا پرده ها را بکشید؛ اما نه خیلی زیاد. به خصوص در هنگام روز.

۳- برای ایجاد یک فضای خصوصی درب اتاق را ببندید.

۴- اگر فکر می کنید همراهی یکی از اعضای خانواده یا دوستان در کنار شما کمک کننده است، حتما این کار را انجام دهید.

۵- در صورت امکان، زمان مناسب را جهت گفتن خبر بد انتخاب کنید. اما گاهی اوقات انتظار نمی رود، چراکه وجود شایعات اجازه نمی دهد که در گفتن خبر تاخیر ایجاد کنیم.

انتخاب زمان مناسب

۶- زمانیکه شخص از راه می رسد؛ مثلا از مدرسه یا محل کار یا… زمان خوبی برای گفتن خبر ناگوار نیست. به او زمان دهید تا کمی خود را جمع و جور کند.

۷- اگر خبر فوری و مهمی دارید که نمی توانید منتظر زمان بهتری برای آن باشید، یک نفس عمیق بکشید و جمله ای مشابه این بگویید: “جان، من باید با شما صحبت کنم. متاسفانه نمی توانم صبر کنم”.

۸- قبل از گفتن خبر ناگوار، حال شنونده را ارزیابی کنید. این نکته مهم است که از گفتن آنچه که شنونده مطلع است و موجب شاخ و برگ دادن اضافی به صحبت های شما می شود، بپرهیزید.

۹- برای ارزیابی حال شنونده این مورد را در نظر داشته باشید: آیا فردی که حادثه برای او اتفاق افتاده انتظار این حادثه را داشته (مثل سرطان یا آلزایمر) یا اتفاق به صورت ناگهانی رخ داده (مثل تصادف خودرو).

۱۰- به نوع خبری که اطلاع می دهید توجه کنید. مثلا خبر مرگ یک گربه با خبر مرگ پدر که به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

بخش سوم دادن خبر بد: ارائه خبر بد به صورت موثر

قبل از گفتن خبر بد به فرد مورد نظر، قطعا شنونده امواج منفی و نگران کننده ای را از جانب شما دریافت می کند. این امر می تواند تا حدی شنونده را آماده پذیرش خبر بد کند.

ارائه خبر بد به صورت موثر

شما می توانید از عباراتی مثل: “من باید یک خبر ناگوار را به شما بگویم”، “از بیمارستان با من تماس گرفته شده، تصادفی اتفاق افتاده که…” و یا “گفتن این حرف اصلا برایم راحت نیست اما…”.

فرد را دعوت به حفظ آرامش کنید. مهم ترین نکته در این بخش این است که در حین گفتن خبر بد، چگونه به بروز احساسات شنونده پاسخ می دهید. مثلا با سر خود آن را تصدیق یا رد کنید یا با گفتن جملاتی مثل: “من می توانم درک کنم که شما الان ناراحت و عصبانی هستید”.

ارائه خبر بد به صورت موثر

پذیرش سکوت به عنوان یک پاسخ احتمالی. بعضی از افراد پس از شنیدن خبر مرگ یا فوت اقوام ، واکنش تند نشان نمی دهند یا سوال نمی پرسند. فقط شوکه می شوند و سکوت می کنند. در چنین موقعیتی برای ابراز همدردی با او دست هایتان را روی شانه های رو گذاشته و او را دعوت به حفظ آرامش کنید.

پس از گفتن خبر بد به شنونده، بدانید که چه کاری باید انجام دهید. این اقدام می تواند به جلوگیری از وقوع شوک و یا در چگونگی مدیریت کردن اوضاع به شنونده کمک کند. به عنوان مثال: اگر کسی شغل خود را از دست داده، به او بگویید که چگونه می تواند یک کار جدید پیدا کند. یا اگر انسانی فوت کرده است، نزدیکان و آشنایان او چگونه می توانند یاد او را همواره زنده نگه دارند.

ارائه خبر بد به صورت موثر

نظرات و پیشنهادات؟

امروز درباره موضوع نگران کننده و حساس دادن خبر بد به نزدیکان یا آشنایان صحبت کردیم. قطعا روش های متفاوتی برای این موضوع وجود دارد. اگر در این زمینه تجربه یا روش بهتری برای ارائه دارید، آن را حتما در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی