آموزش تصویری ساخت تخته نرد با چوب mdf در خانه

۴
آموزش تصویری ساخت تخته نرد با چوب mdf در خانه
نمره 4.5 از 22 رای

تخته نرد یکی از جذابترین بازی های دو نفره موجود است. این بازی مفرح هرگز شما را خسته نخواهد کرد و به همین خاطر، ساخت خانگی آن می تواند ارزش بالایی داشته باشد. اگر شما هم علاقه مند به این بازی سرگرم کننده و مهیج هستید، با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه ساخت تخته نرد با چوب mdf را  را طبق اگوی ساخت آن به شما آموزش دهیم.

چگونه یک تخته نرد چوبی بسازیم؟ الگوی ساخت تخته نرد از روی ابعاد استاندارد

How to Make a Wooden Backgammon Board

بازی تخته نرد یکی از سرگرمی های قدیمی ما ایرانی ها است که ریشه آن به هندوستان باز می گردد و جز بازی های است که به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. در اقصی نقاط جهان این بازی را به ایرانیان نسبت می دهند چرا که قدیمی ترین تخته نرد در شهر “سوخته” سیستان و بلوچستان پیدا شده است. در زبان فارسی قدیم، نرد به معنی چوب است. تخته نرد از یک تخته چوبی به همراه یک تاس و ۳۰ مهره ساخته شده است و قوانین بازی آن اصلا پیچیده نیست. در ادامه این مطلب قصد داریم تا الگوس دقیق ساخت آن را به شما آموزش دهیم.

مرحله اول : ابعاد دقیق ساخت تخته نرد چوبی

در ابتدای کار برای ساخت تخته نرد چوبی، باید ابعاد تخته نردی که میخواهید بسازید را به دست آورید. بنابراین به دو صفحه چوبی در ابعاد مجموعا “۳۹ در ۶۳ سانتی متر” نیاز دارید. تعیین عمق صفحات، به اندازه مهره های شما بستگی دارد و تا حدی اختیاری است. اگر مهره های شما بزرگ و ضخیم هستند طبیعتا عمق صفحات را بیشتر و اگر مهره هایی کوچک و ظریف دارید باید از عمق کمتری استفاده کنید. با این حال در ادامه، اندازه تقریبی عمق صفحات را هم ذکر خواهیم کرد.

انتخاب ابعاد

مرحله دوم : برش چهارچوب ها از روی لگوی ساخت تخته نرد

همانطور که در بالا گفته شد، در این مرحله برای ساخت چهارچوب ها باید به عمق صفحات خود توجه داشته باشید. شما می توانید به دلخواه خود اندازه ارتفاع صفحات تخته نرد را تخمین بزنید. توجه داشته باشید که چوب خود را به طور منظم و دقیق برش دهید و سعی کنید چهارچوب ها به لحاظ سایز کاملا قرینه یکدیگر باشند (گاهی لازم است کار برش چهارچوب ها را آنقدر تکرار کنید تا در نهایت به قرینگی برسید). این مرحله از ساخت تخته نرد نسبتا حساس است و به دقت بالایی نیاز دارد.

برش چهارچوب ها

مرحله سوم ساخت تخته نرد: برش سطوح بازی

با ابعاد دقیق ساخت تخته نرد که در مرحله ۱ به آن رسیدید باید عرض و ارتفاع صفحات بازی خود را روی چوب پیاده کنید. یکی از سخت ترین مراحل ساخت تخته نرد تعیین ضخامت است. ضخامت صفحات چوبی در حالت بسته ۹ سانتی متر و در حالت باز هر صفحه ۵/۴ سانتی متر می باشد (به طور کلی ابعاد تخته نرد در حالت بسته ۳۹ در ۶۳ در ۹ و در حالت باز ۷۸ در ۶۳ در ۵/۴ خواهد بود).

به طور کلی محدودیتی در اندازه کلی تخته نرد وجود ندارد و می توان ابعاد آن را به دلخواه کمی بالا و پایین کرد.

برش سطوح بازی

مرحله چهارم ساخت تخته نرد: ساخت نقاط امتیاز

در این مرحله می توانید با استفاده از دستگاه برش لیزری، این نقاط را با ضخامت بسیار کم برش دهید یا می توانید از روش های خاتم کاری برای ساخت این نقاط استفاده کنید. البته که هر دوی اینها نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد.

ساخت نقاط امتیاز

مرحله پنجم ساخت تخته نرد: وصل کردن نقاط به یکدیگر

در این مرحله از ساخت تخته نرد با چوب mdf از یک چسب چوب مخصوص استفاده کنید تا بتوانید به خوبی مثلث های چوبی امتیاز را به صفحات تخته نرد بچسبانید. قبل از عمل چسباندن، برای بالا رفتن دقت کار خود، سطح زیر نقاط امتیاز را با استفاده از مداد و خط کش پر رنگ کرده سپس مثلث های چوبی امتیاز را روی خطوط کشیده شده بچسبانید.

وصل کردن نقاط به یکدیگر

مرحله ششم ساخت تخته نرد: سر هم کردن چهارچوب ها

در این مرحلهطبق الگوی ساخت تخته نرد باید چهارچوب ها را روی صفحات تخته نرد سوار کنیم. برای این کار از چسب چوب استفاده نمایید. زیرا پس از خشک شدن چسب می توانید کلیه چسب های اضافی را از اطراف تخته نرد به راحتی پاک کنید. به این ترتیب شما کار تمیز و شکیل تری خواهید داشت.

سر هم کردن چهارچوب ها

مرحله هفتم ساخت تخته نرد: لولا دار کردن تخته نرد

برای باز و بسته کردن تخته نرد طبیعتا به لولا نیاز است. اگر می خواهید لولا ها در داخل صفحه قرار گیرند، می توانید از یک میز روتر (table router) استفاده کنید تا عمق را با اندازه لولای خود منطبق کنید. چسباندن لولا ها به خارج صفحات احتمالا کار ساده تری است اما وصل کردن آنها به داخل، بهتر به نظر می رسد.

لولا دار کردن تخته نرد

مرحله هشتم ساخت تخته نرد: اضافه کردن چهارچوب ها به سطوح بازی

در این مرحله از ساخت تخته نرد باز هم از چسب چوب جهت چسباندن چهارچوب به سطح تخته نرد استفاده کنید. در استفاده از چسب چوب خود صرفه نکنید و به خوبی سطح زیرین را آغشته به چسب کنید تا فرم ها به خوبی روی سطح فیکس شوند. همچنین بعد از انجام عمل چسباندن، با استفاده از یک فیکس کننده مثل میز روتر، حدود نیم ساعت چهارچوب ها را روی سطوح فشار دهید تا خوب فیکس شوند.

آخرین مرحله ساخت تخته نرد اضافه کردن چهارچوب ها به سطوح بازی

مرحله نهم ساخت تخته نرد: سنباده زدن تخته نرد و تمیزکاری

در پایان می توانید برای یکدست کردن سطح تخته نرد خود از سنباده استفاده کنید تا کاملا صاف و صیقلی شود. معمولا در تخته نردها از روغن های مخصوص جلا دهنده استفاده می شود. شما هم می توانید از روغن درخت ساج جهت براق کردن سطح خارجی تخته نرد خود استفاده کنید.

به این ترتیب شما با صرف زمان کمتری توانسته اید یک تخته نرد منطبق با سلیقه خود و صرفه هزینه بسیار کم داشته باشید.

اگر علاقه مند به کسب درآمد از راه های ساخت کار دستی با چوب و هنر های دستی هستید مطلب ۴۰ ایده جالب و خاص ساخت کاردستی برای کسب درآمد را مطالعه کنید.

آموزش ویدیویی ساخت مهره تخته نرد با چوب

 

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس روی نحوه ساخت تخته نرد با چوب mdf و چند نکته ساده و کاربردی درباره آن صحبت کردیم. اگر در مورد این هنر دستی نظر یا پیشنهادی دارید آن را حتما با ما در بخش نظرات و پیشنهادات این مطلب در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. محمد حسین چایچیان گفت:
    12

    سلام خیلی ساده وروان بود . منتهی سوالی برای من پیش آمد که اگر پاسخ دهید سپاسگزارم.
    زمانی که مثلث های امتیاز را مچسبانیم طبیعتا سطح انها از صفحه اصلی بالاتر میاید چگونه این ایراد را برطرف کنیم ؟

  2. محمد حسین چایچیان گفت:
    17

    سلام خیلی ساده وروان بود . منتهی سوالی برای من پیش آمد که اگر پاسخ دهید سپاسگزارم.
    زمانی که مثلث های امتیاز را مچسبانیم طبیعتا سطح انها از صفحه اصلی بالاتر میاید چگونه این ایراد را برطرف کنیم ؟ ممنون

  3. آیدان گفت:
    5

    سلام وقت بخیر لطفن در مورد ابعاد شانه هم توضیح بفرمایید ..برای قرار گیری مهره ها در حلال ها باید برش ها و فاصله ها به چه صورت باشه ؟

تبلیغات متنی