پلاستیک یا فلز؟ انواع روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال

۰
پلاستیک یا فلز؟ انواع روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال
امتیاز دهی به نوشته

امروزه انواع ظروف پلاستیکی و شیشه ای جهت نگهداری انواع مواد غذایی در بازار موجود است. طبیعتا هر ماده غذایی بسته به خام یا پخته بودن، نوع مواد اولیه به کار رفته در آن، داغ یا سرد بودن، انواع فراورده های گوشتی و لبنی، انواع سبزیجات و میوه جات و… به ظرف مختص خود نیازمند است تا بتواند مدت زمان بیشتری تازگی و طراوت خود را حفظ کرده و دیرتر خراب شود. با آی آر میکس همراه باشید تا انواع روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال را با هم مرور کنیم.

بهترین شرایط نگهداری مواد غذایی در یخچال چیست ؟

How to Choose the Best Meal Prep Storage Containers for Your Needs

شناخت بهترین ظرف برای نگهداری مواد غذایی در یخچال یکی از مهمترین مسائل پیرامون هر آشپزخانه می باشد. متاسفانه بسیاری از مردم شناختی در اینباره ندارند و این امر موجب شده از  ظروف پلاستیکی که امروزه یکی از پرکاربردترین ظروف آشپزخانه است برای نگهداری و فریز کردن هر نوع ماده غذایی استفاده کنند؛ در حالیکه این اشتباه است. بعد از آموزش بسته بندی وسایل برای اسباب کشی، امروز می خواهیم بهترین ظروف و شرایط برای نگهداری مواد غذایی را به شما معرفی کنیم.

روش های نگهداری مواد غذایی با ظروف پلاستیکی

شاید هنگام خرید ظروف پلاستیکی با واژه BPA روبرو شده اید. BPA در واقع یک ماده شیمیایی صنعتی است که نبود آن در ظروف پلاستیکی یک حسن به حساب می آید؛ چراکه این ماده شیمیایی اثرات مخربی بر سلامتی انسان ها به ویژه کودکان دارد. پس هنگام خرید ظروف پلاستیکی جهت نگهداری غذا به برچسب روی ظروف دقت کنید که فاقد BPA باشد (BPA-free). هرچند FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) تاکید جدی بر این موضوع دارد و با وسواس و دقت بالایی عدم وجود BPA در ظروف پلاستیکی را کنترل می کند.

BPA در ظروف نگهداری غذا

از دیگر مزایای ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی در یخچال سبک و ارزان قیمت بودن آنهاست و اینکه نسبت به ظروف شیشه ای قابلیت جابجایی بهتری دارند به خصوص برای مسافرت؛ ولی برای نگهداری انواع مواد غذایی توصیه نمی شوند. مثلا:

غذاهای با حرارت بالا را در ظروف پلاستیکی نریزید. فرصت دهید تا ماده غذایی به خوبی سرد شود سپس اقدام کنید.

برخلاف تصور عموم، ظروف پلاستیکی چندان مناسب نگهداری میوه و سبزیجات در بازه طولانی مدت نیستند؛ زیرا علاوه بر تغییر طعم، رنگ و بو بر خواص آنها هم تاثیر می گذارند. به خصوص زمانی که سالاد و سبزیجات به سس آغشته هستند. در این صورت تا حد امکان از ظروف شیشه ای استفاده کنید.

عکس زیر شماره های امنیت ظروف پلاستیکی به حساب می آیند. شماره های ۱، ۲، ۴ و ۵ دارای امنیت مناسب و ۳، ۶ و ۷ عدم امنیت جهت نگهداری مواد غذایی را نشان می دهد.

شماره امنیت غذایی

ظروف شیشه ای برای نگهداری مواد غذایی در یخچال 

ظروف شیشه ای در واقع یکی از بهترین روش نگهداری مواد غذایی محسوب می شوند. ظروف پیرکس جز این دسته هستند. چراکه برخلاف ظروف پلاستیکی در برابر حرارت مقاوم اند و می توان آنها را در مایکروفر و فر قرار داد (البته تمام ظروف شیشه ای این قابلیت را ندارند که در معرض حرارت مستقیم قرار گیرند).

ظروف شیشه ای نگهداری مواد غذایی

یکی از معایب این ظروف سنگین و شکننده بودن آنها است. هرچند مزایای این ظروف جهت نگهداری انواع مواد غذایی آنقدر زیاد است که می توان از این عیب چشم پوشی کرد. این ظروف همچنین باعث تغییر رنگ، مزه و خاصیت غذا نمی شوند و به راحتی قابل شستشو هستند.

کیسه های فریز و نگهداری مواد غذایی

این روزها در بیشتر فروشگاه های بزرگ، کیسه های فریزری وجود دارد که برای انواع مواد غذایی به طور جداگانه طراحی شده است. مثلا برای نگهداری نان، کیسه های فریزر مشبک وجود دارد که باعث رسیدن هوا به نان شده و مدت زمان نگهداری نان را بالا می برد. همینطور برای ساندویچ کودکان، نگهداری سبزیجات و میوه جات در یخچال، نگهداری فرآورده های گوشتی و لبنی و … .

کیسه های نگهداری

نکته: ظروفی که از آنها برای نگهداری مواد غذایی یا میوه و سبزیجات استفاده می شود باید دارای دو نکته اساسی باشند:

۱- برای نگهداری مواد غذایی، میوه و سبزیجات بهتر است از ظروفی که دارای در air pipe هستند استفاده کنید. چراکه در این ظروف به خوبی محکم شده و مانع رشد باکتری و رسیدن هوا به درون ظرف می شود و اینچنین مدت زمان نگهداری ماده غذایی شما بالاتر می رود.

۲- به طور کلی ظروف پلاستیکی، شیشه ای یا کیسه های فریزری که قرار است در آشپزخانه ما جهت نگهداری مواد غذایی از آنها استفاده کنیم، بهتر است علامت Food Grade بر روی آن ظروف حک شده باشد. بنابراین برای حفظ سلامت خود و خانواده تان از ظروف با برچسب  Food Grade استفاده کنید.

بهترین ظروف چند قسمتی جهت نگهداری انواع مواد غذایی

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ظروف پلاستیکی برای داشتن یک وعده غذایی با سه بخش است: مثلا طبقه اول را به گوشت بدون چربی، طبقه دوم را به یک کربوهیدرات سالم و طبقه سوم را به سبزیجات اختصاص دهید.

ظرف چند قسمتی

در مورد انتخاب این ظروف حتما به این نکته توجه کنید که ممانعتی برای گذاشتن آن در ماکروفر و ماشین ظرف شویی وجود نداشته باشد(دارای استاندارد های نگهداری مواد غذایی باشد) ؛ بنابراین به برچسب روی ظروف دقت کنید.

ظروف شیشه ای چند قسمتی که عمدتا در مقابل حرارت مستقیم، گذاشتن در ماکروفر و روی گاز جهت پخت و پز مقاوم هستند. البته در صورت نداشتن برچسب مناسب حتما با پرسیدن از فروشنده در مورد مقاومت این ظروف در برابر حرارت اطمینان حاصل کنید. ضعف این ظروف این است که نسبت به همتایان پلاستیکی خود سنگین و شکننده هستند.

اگر فکر میکنید یخچال منزلتان معیوب است و در نگهداری مواد غذایی عملکرد خوبی ندارد باید آنرا عیب یابی و تعمیر کنید! اگر تمایل به یادگیری روش های عیب یابی و تعمیر یخچال هستید مطلب تعمیر یخچال فریزیر در منزل را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات؟

امروز در آی آر میکس درباره انواع روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال صحبت کردیم. اگر در زمینه پخت و پز غذا و نگهداری آن ها در ظروف مختلف نظری دارید آن ها را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی