کار نکردن معده

۶ علت کار نکردن معده و دستگاه گوارشی بدن به درستی

۰
۶ علت کار نکردن معده و دستگاه گوارشی بدن به درستی
نمره 3.2 از 12 رای

قطعا برای شما هم پیش آمده که احساس سوزش معده یا دردهای مربوط به دستگاه گوارشی بدن را احساس کنید. کار نکردن معده یک مشکل رایج در میان انسان ها بوده و دانستن علل ساده این اختلال، می تواند کمک ویژه ای در درمان و پیشیگیری از آن به شما کند. با آی آر میکس همراه باشید تا ۶ علت کار نکردن معده و دستگاه گوارشی بدن را به شما توضیح دهیم.

علت درست کار نکردن و ناراحتی دستگاه گوارش چیست ؟

Six reasons your digestive system isn’t working properly

امروزه اغلب افراد مشکلات گوارشی خفیف تا شدید دارند. بیماری های مختلفی مثل کرون، آی بی اس، کولیت و انواع و اقسام دیگر موارد، انسان ها را دچار مشکل کرده است. اما واقعا علت درست کار نکردن و ناراحتی دستگاه گوارش چیست ؟ علل معمول آنقدر ها هم پیچیده و اختصاصی نیستند! و می توان با کمی آموزش، از آن ها پیشگیری کرد. در این مطلب به اصلی ترین علت ها در زمینه درست کار نکردن معده اشاره میکنیم.

علت اول کار نکردن معده: عدم تعادل فلور روده

یکی از اصلی ترین علت های کار نکردن معده و دستگاه گوارشی شما، عدم تعادل سیستم روده ای است. نرخ ایده آل باکتری های طبیعی روده، ۸۵ درصد باکتری های خوب و ۱۵ درصد باکتری های بد خواهد بود. این باکتری ها به صورت طبیعی مواد لازم را هضم کرده و در اختیار بدن قرار می دهند.

باکتری های بد و خوب

متاسفانه به واسطه عادات غذایی یا زندگی غلط مثل مصرف مداوم آنتی بیوتیک ها، الکل، سموم و غذاهای مضر برای سلامتی، تعادل باکتریایی روده بر هم خورده و نتیجه آن، هضم بد خواهد شد. از سیر، پیاز، پونه و گردو در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید و به یاد داشته باشید که سبزیجات باید در غذای روزانه شما بیشتر شود.

علت دوم کار نکردن معده: نقص آنزیمی

آنزیم ها نقش مهمی در سلامت ما بازی می کنند. آن ها وظیفه هضم مواد غذایی را بر عهده دارند. اگر اختلالی در ایجاد یا فعالیت آنزیم ها وجود داشته باشد، طبیعتا احتمال کار نکردن معده پیش خواهد آمد. ضمن این اگر غذای ما آنزیم کافی تولید نکند، به پانکراس فشار وارد می شود.

نقص آنزیمی

برای استفاده حداکثری از تولید آنزیم ها، از سبزیجات، عسل، آناناس و غذاهای ارگانیک استفاده کنید. غذا را به خوبی بجویید تا بزاق کافی با غذا ترکیب شود.

علت سوم کار نکردن معده: کمبود منیزیم

قبلا اینگونه تصور می شد که منیزیم برای ۳۲۵ پروسه آنزیمی ضروری است اما طبق تحقیقات جدید، این عدد به ۸۰۰ رسیده! این عدد باعث می شود منیزیم در پروسه هضم بسیار مهم باشد و یکی از عوارض درست کار نکردن معده کمبود منیزیم در بدن است.

کمبود منیزیم

منیزیم هم در عملکرد عضلات از جمله عضلات موجود در مجاری گوارشی نقش مهمی ایفا می کنند. کمبود منیزیم سبب کاهش حرکت دودی سیستم گوارشی می شود و حرکت مواد دفعی را کند می کند. استفاده از سالاد سبزیجات و منابع فیبر کمک خوبی به رفع کمبود منیزیم می کند و داروهای مبتنی بر منیزیم هم وجود دارد.

علت چهارم  عدم کارکرد معده : استرس

استرس انواع و اقسام مشکلات را برای سیستم گوارشی شما ایجاد می کند و موجب عدم کارکرد معده میشود. جذب ویتامین ها و مواد معدنی با استرس کاهش می یابد، حرکات گوارشی کند می شود و جذب آنزیمی پایین می آید.

استرس

سعی کنید استرس و هیجانات خود را در دست بگیرید. داروهای آرام بخش هم به شما کمک می کنند اما مراجعه به روانشناس و مشاور بهترین راه حل خواهد بود. افراد زیادی هستند که انواع مختلفی از داروهای سنگین گوارشی را مصرف می کنند اما به نتیجه ای قابل قبول نمی رسند. ریشه مشکل این افراد قطعا از مسائل روانی و استرس بوده و ابتدا باید این مشکل را حل کنند.

علت پنجم کار نکردن معده: مسمومیت های شدید

انواع مختلفی از توکسین ها می تواند اختلال گوراشی ایجاد کنند اما یکی از خطرناک ترین آن ها توکسین های مرتبط با مواد آهنی می باشد. این توکسین های آهن دار به روش های مختلفی وارد بدن ما می شوند اما معمول ترین راه آن ها از طریق واکسیناسیون و ترکیب جیوه خواهد بود.

توکسین های آهنی

این وضعیت باعث می شود که اختلالاتی در کیسه صفرا، کبد و عملکرد پانکراس صورت بگیرد. اما تاثیراتی روی باکتری های خوب روده هم می گذارد و فرایند گوارش را مختل می کند. رفع مسمومیت ها به طور کلی باید با کمک پزشک صورت بگیرد. همانند روش های رفع بوی بد دهان، اینجا هم مشورت با پزشک شدیدا توصیه می شود.

علت ششم کار نکردن معده: نوشیدن آب همراه با غذا

نوشیدن آب و به طور کلی همراه با غذا یکی از عوارض کار نکردن شکم و دستگاه گوارشی است. حضور آب و غذا در معده عملکرد طبیعی معده را مختل کرده و حالت ترش کردن به انسان می دهد. به طور کلی باید فاصله ای مناسب میان غذا و دراز کشیدن، خوابیدن یا آب خوردن ایجاد کرد. ضمن این ها مصرف چایی بعد و قبل غذا توصیه نمی شود.

ترش کردن

مصرف آب و مایعات همراه با غذا اصلا توصیه نمی شود و بهتر است پیش از غذا (حدود نیم ساعت) آب را بنوشید. ضمن این ها، پس از اتمام غذا نباید دراز کشید. دراز کشیدن به دلیل تغییر در شرایط فیزیکی بدن، فعالیت طبیعی معده را با اشکال مواجه می کند و بازگشت غذا از مری را خواهیم داشت. سوزش مری از عواقب بازگشت غذا از مری می باشد.

نظرات و پیشنهادات؟

امروز در آی آر میکس ۶ علت کار نکردن معده و دستگاه گوارشی بدن به درستی را با هم بررسی کردیم. طبیعتا کار نکردن معده نیازمند تشخیص پزشکی و آزمایشگاهی می باشد و نمی توان به صورت خانگی اقدام به درمان قطعی آن کرد. اگر در زمینه مشکلات معده تجربه یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی