How To Write A Check

کاملترین آموزش پشت نویسی چک ضمانت ، حامل بانک ملت و ملی

۰
کاملترین آموزش پشت نویسی چک ضمانت ، حامل بانک ملت و ملی
نمره 4.5 از 2 رای

داشتن دسته چک مزایای زیادی دارد از جمله اینکه نیازی به حمل مقدار زیاد وجه نقد نیست.  همچنین امروزه بسیاری از معاملات با چک انجام می گیرد. با وجود اهمیت چک در مبادلات امروز نسبت به آن بی توجهی می شود و بسیاری از مردم بدون آگاهی از اصول مربوط به چک به صدور آن پرداخته؛ در نتیجه در آینده با مشکلات متعددی روبرو می شوند. با آی آر میکس همراه باشید تا کاملترین آموزش پشت نویسی چک ضمانت ، حامل ، غیر حامل بانک ملت و ملی را با شما در میان بگذاریم.

پشت نویسی چک بانک ملی و ملت را چگونه انجام دهیم؟

How To Write A Check

پشت نویسی چک بانک ملی و دیگر بانک ها اصول و مقررات خاص خود را دارد. به خصوص افرادی که زیاد با چک سر و کار دارند بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده به آن توجه کنند. بعد از نوشتن نامه اداری اکنون با ما همراه باشید تا پشت نویسی چک را با هم مرور کنیم.

تعریف پشت نویسی چک

پشت نویسی یا همان ظهر نویسی چک که با اهداف مختلفی از جمله انتقال سند، وکالت یا ضمانت انجام می گیرد. هر کدام از این عناوین نام برده شده با هم متفاوت هستند و شرایط خاص خود را دارند، در ادامه بیشتر به این موضوع میپردازیم.

نحوه پشت نویسی چک

پشت نویسی چک با هدف انتقال

غالبا پشت نویسی چک با هدف انتقال انجام می شود؛ یعنی به وسیله پشت نویسی، امتیازات یک چک به فرد دیگر منتقل شده و تمامی امتیازات و وجه مندرج در چک به نفع آن شخصی خواهد بود که چک به نام او پشت نویسی شده است.

پشت نویسی چک با هدف ضمانت

نحوه پشت نویسی چک ضمانت ؛ گاهی پشت نویسی چک با هدف ضمانت انجام می شود. مثلا برای انجام معامله ای احتیاج به ضامن است. در این مواقع فردی پشت (ظهر) چک را امضا و در واقع ضمانت می کند که در صورتیکه وجه چک از سوی صادر کننده آن پرداخت نشد؛ امضاکننده پشت چک موظف است که پرداخت کل مبلغ چک را بر عهده گیرد.

پشت نویسی چک با هدف ضمانت

در واقع پشت نویسی چک ضمانت زمانی انجام می شود که اعتبار صادر کننده چک برای دارنده آن (چک) مورد تایید نباشد و در این صورت دارنده چک برای اطمینان بیشتر و محکم کاری تقاضا می کند که فرد ثالثی به عنوان ضامن، پشت چک را امضا کند.

اما به طور کلی آنچه که بیشتر مردم با آن سر و کار دارند، پشت نویسی چک به منظور انتقال است.

تفاوت چک حامل با غیر حامل

چکی که در وجه حامل نوشته و صادر می شود در وجه شخص خاصی نیست؛ حکم پول را داشته و قابل خرج کردن است. بنابراین تا حد امکان سعی کنید چک را در وجه حامل ننویسید. بلکه در وجه خود شخص و دلیل نوشتن چک در وجه او را هم ذکر کنید. مثلا: چک در وجه آقای قاسمی به منظور خرید خودرو پراید صادر شده است.

تفاوت چک حامل با غیر حامل

چکی که در وجه غیر حامل صادر می شود صرفا توسط فردی که چک در وجه او نوشته شده قابلیت نقد کردن را دارد؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده تا حد امکان چک را در وجه غیر حامل بنویسید.

نکته قابل توجه در مورد پشت نویسی چک حامل

چک هایی که در وجه حامل صادر می شوند، چون که در وجه شخص خاصی نیستند، نیازی به پشت نویسی ندارند.

همچنین به طور کلی در پشت نویسی چک هیچ محدودیتی وجود ندارد و افراد می توانند بارها و بارها چک را دست به دست کنند.

امضا پشت چک حامل و غیر حامل به چه معناست ؟

امضا روی چک توسط صادرکننده چک صورت می‌گیرد و به آن معناست که به‌منظور پرداخت وجه، چک امضا و تحویل دارنده چک می‌شود. در ادامه نکاتی در این زمینه بیان میکنیم :

۱- امضا پشت چک حامل یا  امضا به‌عنوان ظهرنویسی : اگر دارنده چک اعم از این که چک در وجه تنظیم شده باشد یا چک حامل باشد بخواهد چک را به فرد دیگری منتقل کند پشت چک را امضا و آن را تحویل فرد ثالث می‌دهد این عمل را ظهر نویسی یا انتقال حقوق و منافع چک می‌نامند.

۲-  امضا پشت چک ضمانت : اگر شخصی پشت چک را بابت ضمانت پرداخت توسط صادرکننده امضا کند به این مفهوم است که من ضمانت می‌کنم که چک در تاریخ مقرر در برگه چک وصول شود و اگر نشد می‌توانید وجه آن را از من مطالبه کنید. این امضا امضای ضمانت از چک نامیده می‌شود .

اگر پشت یک فقره چک امضا شده باشد و عبارت به‌عنوان ضمانت و به‌عنوان ظهرنویسی در آن قید نشده باشد آن امضا در حکم ضمانت است نه ظهرنویسی.

نحوه پشت نویسی چک بانک ملت

۱- سوال رایجی که در اینباره وجود دارد این است که آیا باید نام صاحب چک (یعنی کسی که چک به نفع او پشت نویسی و به او منتقل شده است) در پشت چک ذکر شود یا خیر؟

در جواب باید گفت خیر. برای پشت نویسی چک بانک ملت و ملی  وجود دو امضا کافی است. در واقع این دو امضا نشان می دهد که صاحب چک آن را از کسی دریافت کرده و در واقع چک به او منتقل شده است.

۲- پشت نویسی در چک با یک امضا محقق می شود؛ به این معنی که شخص باید پشت چک را امضا کرده تا پشت نویسی تحقق پیدا کند و برای این کار اثر انگشت به تنهایی کافی نیست.

نحوه پشت نویسی چک

۳- برای اینکه بتوان بین امضای یک “ضامن” با “ظهر نویس” تمایز قائل شد و در واقع تفاوت بین این دو امضا را فهمید، باید شخصی که چک را امضا می کند ماهیت امضای خود را مشخص کند تا در آینده مشکلی به وجود نیاید. به طور مثال: فرد امضا کننده در زیر امضای خود عباراتی مانند: ضمانت می کنم، انتقال می دهم، ظهر نویس و یا ضامن را بنویسد.

اگر غیر از امضای صادر کننده امضای دیگری بر روی چک وجود دارد، دلیل بر ضمانت است اما مشکل زمانی ایجاد می شود که ماهیت امضا کننده مشخص نباشد و در پشت چک امضایی وجود داشته باشد ولی مشخص نباشد که در چه بابتی است. پس حتما به این نکته توجه داشته باشید و در صورت پشت نویسی چک حتما در زیر امضای خود، دلیل یا ماهیت آن را ذکر کنید.

نحوه پشت نویسی چک

۴-در صورت بروز مشکل نمی توان از پشت نویس (چه از نوع ضامن و چه از نوع انتقال دهنده) شکایت کیفری کرد یا حکم جلب او را گرفت. فقط باید به صورت حقوقی موضوع را دنبال و طرح دعوی کنید.

۵-چک را حتما پشت نویسی کنید. اگر کسی چکی را بدون پشت نویسی از شخص دیگر دریافت کند، چک هنوز به شخص جدید منتقل نشده و همچنان به نام شخص قبلی بوده و وجه چک به نفع او خواهد بود. بنابراین دقت کنید که حتما چکی که دریافت می کنید همرا با پشت نویسی باشد.

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس در مورد نحوه پشت نویسی چک ضمانت بانک ملت و ملی و نکات مربوط به امضا پشت چک حامل و .. به آن صحبت کردیم. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در بخش دیدگاه ها هستیم.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی