آموزش تصویری گذاشتن لنز طبی و رنگی در چشم به زبان فارسی

۰
آموزش تصویری گذاشتن لنز طبی و رنگی در چشم به زبان فارسی
امتیاز دهی به نوشته

چشم یکی از مهمترین و حساس ترین ارگان های بدن است بنابراین باید در حفظ پاکیزگی و سلامت آن بسیار تلاش کرد. این روزها مباحث مرتبط با زیبایی رواج بسیار دارد. از این رو یکی از فاکتورهای زیبایی برای خانم ها، گذاشتن لنزهای رنگی در چشم است. اگرچه لنزهای طبی هم وجود دارد که به دلایل پزشکی تجویز می شوند و اغلب به لنزهای بی رنگ معروف اند. با آی آر میکس همراه باشید تا کامل ترین آموزش تصویری گذاشتن لنز طبی و رنگی در چشم را با شما در میان بگذاریم.

طریقه درست گذاشتن لنز طبی داخل چشم چگونه است؟

How to Put in Contact Lenses

اولین و مهم ترین نکته برای گذاشتن لنز در چشم، رعایت اصول بهداشتی است. برخی از لنزها یکبار مصرف و برخی دیگر برای بازه های زمانی طولانی مدت طراحی شده اند. لنزهای یکبار مصرف را که عمدتا قیمت ناچیزی هم دارند، حتما پس از یکبار استفاده دور بیاندازید و لنزهای طراحی شده برای بازه زمانی طولانی تر را حتما در مایع مخصوص لنز نگهداری کرده تا از آلوده شدن و خشک شدن لنز جلوگیری کنید. در ادامه طریقه درست گذاشتن لنز طبی داخل چشم را برایتان توضیح خواهیم داد.

بخش اول: گذاشتن لنز طبی در چشم

۱-مراقب لنزهای خود باشید. اگر قصد استفاده از آن را برای مدتی ندارید حتما لنزهای خود را در محلول مخصوص قرار دهید. این محلول، لنز شما را شستشو داده و کمک می کند که ضدعفونی و تمیز بمانند.

ظرف مختص محلول لنز

نکات گذاشتن لنز : اکثر لنزها دارای تاریخ انقضای مشخصی هستند. از این رو لنزها را به سه دسته روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم می کنند. هرگز لنزی را که تاریخ انقضای آن گذشته است استفاده نکنید.

۲- برای گذاشتن لنز طبی و رنگی دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. دقت کنید که اثری از صابون یا ماده شوینده روی دستتان باقی نماند. سپس دستان خود را کاملا با حوله خشک کنید. اگر از دستمال کاغذی یا دستمال توالت استفاده می کنید، دقت کنید که بقایای دستمال روی دستتان باقی نماند (دستگاه های خشک کن مخصوص دست هم گزینه مناسبی است).

دست با مایع دست شویی

۳- خارج کردن لنزها از جعبه. برای برداشتن لنز از جعبه، بهتر است از انگشت اشاره دستی که با آن راحت هستید استفاده کنید. این کار را به آرامی و با ملایمت انجام دهید تا آسیبی به لنز وارد نشود. دقت کنید که لنز سمت راست را در چشم راست و لنز سمت چپ را در چشم چپ خود قرار دهید. به خصوص برای لنزهای طبی که توجه کردن به این نکته ضروری است. در غیر این صورت ممکن است تاری دید و عفونت چشم را در پی داشته باشد.

لنز روی انگشت اشاره

۴- توجه داشته باشید برای درست گذاشتن لنز طبی  آن را روی انگشت اشاره دستی که با آن راحت هستید قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که لنز روی سر انگشت شما قرار دارد نه ناخن شما. چک کنید که لنزتان بدون پارگی، تمیز و عاری از هر گونه گردوغبار و پرز باشد.

برداشتن لنز

۵-برای گذاشتن لنز رنگی و طبی در چشم از انگشت اشاره و میانی دست مخالف خود استفاده کنید. با انگشت اشاره، پلک بالایی را به سمت بالا و با انگشت میانی پلک پایین را به سمت پایین بکشید. انگشتی که لنز روی آن قرار دارد را مقابل چشم خود قرار دهید.

بالا و پایین کشیدن چشم

۶-به آرامی لنز را به چشم خود نزدیک کنید. به بالا نگاه کرده و لنز را دقیقا روی عنبیه (دایره رنگی چشم) خود قرار دهید.

گذاشتن لنز روی چشم

۷-با چند بار پلک زدن لنز به راحتی در مرکز چشم شما فیکس خواهد شد. اگر برای اولین بار است که از لنز استفاده می کنید، ممکن است با چند بار پلک زدن لنز از چشم شما بیفتد یا قرمزی و آب ریزش چشم را به همراه داشته باشد. ولی نگران نباشید. تمام این عوارض طبیعی است

نکات گذاشتن لنز طبی : در صورتیکه احساس سوزش و درد چشم ادامه پیدا کرد، لنز را به آهستگی از چشم درآورید و آن را به خوبی با مایع لنز شستشو دهید تا کاملا تمیز شود. سپس دوباره امتحان کنید. به یاد داشته باشید که سوزش و اختلالات دیگر چشمی هم می تواند همانند سیاهی دور چشم، زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار دهد.

۸-تمامی مراحل بالا را برای چشم دیگر خود تکرار کنید. پس از اتمام کار، جعبه لنز را با دقت بسته و در جای مناسب قرار دهید.

تکرار برای چشم دیگر

اگر برای اولین بار است که از لنز استفاده می کنید به خصوص لنزهای طبی، پس از چند ساعت لنزها را از چشم درآورید و حدودا دو تا سه ساعت به چشم خود استراحت دهید (بیشتر از چند ساعت در روز از لنز استفاده نکنید). سپس دوباره گذاشتن لنز را امتحان کنید.

بخش دوم: برداشتن لنز طبی و رنگی از چشم

۱-قبل از برداشتن لنز طبی ، چشم های خود را به وسیله قطره های روان کننده لیز کنید. این مرحله چندان ضرورتی ندارد ولی به شما کمک خواهد کرد که برداشتن لنزها از چشم، راحت تر انجام گیرد.

ریختن قطره در چشم

۲-با استفاده از انگشت دست، پلک پایین خود را به سمت پایین کشیده و به بالا نگاه کنید.

کشیدن پلک پایین

۳- در همان حین که پلک خود را به سمت پایین می کشید، از انگشت اشاره همان دست استفاده کرده و لنز را به آهستگی به سمت پایین (بخش سفید چشم) بکشید.

پایین کشیدن لنز

۴-از انگشت اشاره و شست خود استفاده کنید و لنز را به آرامی بین دو انگشت جمع کرده و بیرون بیاورید. دقت کنید که این کار موجب پارگی لنز نشود.

برداشتن لنز

۵- تمام مراحل بالا را برای چشم دیگر هم تکرار کنید.

برداشتن لنز

آموزش ویدیویی درست گذاشتن لنز در چشم

اگر آموزش بالا در آموختن نحوه درست گذاشتن لنز طبی و رنگی در چشم به شما کمک نکرد ویدیو آموزشی زیر را مشاهده کنید.

 

نظرات و پیشنهادات؟

امروز در آی آر میکس روی نحوه درست گذاشتن و برداشتن لنز بحث کردیم و چند نکته ساده درباره آن به شما ارائه دادیم. اگر در این زمینه نظر، پیشنهاد یا ایده ای دارید آن را حتما در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی